Sv: Longering

Ett tips är ju att vara två i början, tills hästen lärt sej vad det hela går ut på. (vi är alltid det när vi börjar med våra unghästar)
En med hjälpare går med på utsidan av hästen, det håller hästen fint "ute" på volten. Och kan vara med & reglera hästen vid olika kommandon tex halt osv....

Jag kan longera, det är inte det som det handlar om utan att jag inte får fram honom.
Angående foderstaten så är det inga problem heller, han hr alltid varit så här så det är inte för pälsen.
Men när man rider honom är han hur pigg som helst så jag vetinte vad jag gör för fel. Min veterinär testade tt longera honom, han var lika jobbig då.
Jag skulle tro att han tycker det är tråkigt helt enkelt. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det, min är likadan, förutom när han är på bushumör då ;)

Jah håller med älgen det finns ingen säker utrustning, men ska man bara longera för longera så kan man lika bra använda grimma.

Jag har hellre delta än att sätta linan i bettringen iaf!

Delta verkar inte vara ett bra alternativ tycker jag. Drar hästen utåt på spåret drar deltat i den yttre bettringen, och hästen styrs utåt. I andra änden står en person och drar inåt. Har visserligen aldrig longerat i träns, men det verkar ju logiskt. Varför inte använda kapson som absolut inte kan skada hästen?

Har aldrig gillar kapson vet dock inte varför.
Men jag föredrar träns och delta...man knäpper den i båda bettringarna och det har aldrig varit något proble för mig och mina hästar.

Jah håller med älgen det finns ingen säker utrustning, men ska man bara longera för longera så kan man lika bra använda grimma.

Jag har hellre delta än att sätta linan i bettringen iaf!

Klart man kan om man inte är rädd om hästens ben. Jag skulle aldrig använda Delta . Är man lika mjuk och följsam då man longerar som vid ridning hade jag i så fall hellre satt bettringar på bettet och fäst linan i inre ringen. Då kan man i alla fall ställa hästen rätt.

Har aldrig gillar kapson vet dock inte varför.
Men jag föredrar träns och delta...man knäpper den i båda bettringarna och det har aldrig varit något proble för mig och mina hästar.

Jag vet hur det funkar. Vet du hur ett Delta påverkar hästens mun? Lanerna, tungan, övre gommen?

Klart man kan om man inte är rädd om hästens ben. Jag skulle aldrig använda Delta . Är man lika mjuk och följsam då man longerar som vid ridning hade jag i så fall hellre satt bettringar på bettet och fäst linan i inre ringen. Då kan man i alla fall ställa hästen rätt.

Varför skulle det vara dåligt för hästens ben att longera med grimma??

Varför skulle det vara dåligt för hästens ben att longera med grimma??

Visste det skulle komma:D Jag har aldrig longerat i grimma, men kan tänka mig att hästen förflyttar benen lite hur som helst när man gör det. Kanske inte så bra för lederna:idea:

Tack alla som har svarat:)
NaddeKarlsson: Han är så i båda varven tyvärr.

Stjarni: Löslongering brukar jag göra men även där är han lat och jag får springa mer än honom, anledning till att jag longerar är att det tycker jag att hästen måste kunna pga att veterinären kanske ska kolla när hästen rör sig osv.

Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra:cry: Jag ska prova det där med att ha en medhjälpare i början, men om det inte funkar heller då?

Jag använder aldrig grimma eftersom jag longerar bara hästarna när dom ska jobba!

Nej, och jag skulle aldrig använda kapson så då är vi överens.
Alla har ju sina egna åsikter och är lärda på andra sätt och kapson är säkert jätte bra om man använder det på rätt sätt!

Han kanske bara inte tycker om det?!
Du verkar ju inte heller tycka det är så himla kul, så det kanske är något ni ska lägga på hyllan ett tag och börja med att tömköra utomhus och kanske longera på nån äng/stubbåker?

Min häst tyckte också det var jättetråkigt att longeras inne på volten förut, då la jag det åt sidan och tog upp det senare. Nu går det mycket bättre, han går framåt av sig själv.

Visste det skulle komma:D Jag har aldrig longerat i grimma, men kan tänka mig att hästen förflyttar benen lite hur som helst när man gör det. Kanske inte så bra för lederna:idea:

Tja.. för det gör den ju inte i träns..speciellt inte om man spänner fast huvudet, då går den normalt.
Hästar borde ju födas med inspänningar och ringar att fästa rep i! :idea:
Ursäkta mig. Jag missar bara logiken i det hela. Inget personligt påhopp eller nåt.

TS; lycka till. Jag har inga bra tips att ge tyvärr.

Jag tycker det går lättare om jag spärrar av en del av banan, helst ngrlunda rund form, så slipper man kuta om hästen inte vill gå fram. Dessutom är det då så litet avstånd att man når att peta med pisken.
Har bara gjort såvid löslongering och join ups

Tja.. för det gör den ju inte i träns..speciellt inte om man spänner fast huvudet, då går den normalt.
Hästar borde ju födas med inspänningar och ringar att fästa rep i! :idea:
Ursäkta mig. Jag missar bara logiken i det hela. Inget personligt påhopp eller nåt.

TS; lycka till. Jag har inga bra tips att ge tyvärr.

Gör inget. Nej, jag har aldrig och kommer aldrig någonsin att använda inspänningar av nån sort . Varför så ironisk?

Hade lite kasst humör igår. Men hur menar du med att de skulle ''gå lite hursomhelst med benen'' för att man har grimma och inte träns /kapson? Man använder väl inte tygeltag och den finare kommunikationen som det krävs bett till när man longerar, att man sätter en lina i huvudet är väl mer för att inte hästen ska springa iväg utan hålla sig till en cirkel än at man ska kunna ställa och ta fram samlig? (Alltså..klart man ska kunna longera hästen samlat, men i just longering finns det väl ingen kommunikation med linan som kräver bett eller skarpa bettlösa huvudlag?)

Hade lite kasst humör igår. Men hur menar du med att de skulle ''gå lite hursomhelst med benen'' för att man har grimma och inte träns /kapson? Man använder väl inte tygeltag och den finare kommunikationen som det krävs bett till när man longerar, att man sätter en lina i huvudet är väl mer för att inte hästen ska springa iväg utan hålla sig till en cirkel än at man ska kunna ställa och ta fram samlig? (Alltså..klart man ska kunna longera hästen samlat, men i just longering finns det väl ingen kommunikation med linan som kräver bett eller skarpa bettlösa huvudlag?)

Ok, kasst humör kan vi alla ha ibland. Klart det finns kommunikation med linan i longering. Jag longerar endast i kapson och använder mig då av linan och longerpisken för att få min häst att gå i form, bli lång, samla sig. Jag kan inte tillåta honom att springa och slänga med benen då det inte är bra för lederna. Även vid longering ska ju hästen sätta under sig, böja sig och gå på två spår. Visst kan man longera med enda syfte att motionera sin häst, men man kan också longera för att markarbeta den. Och då blir linan en förlängd tygel. Om jag bara vill att hästen ska hålla sig på spåret och röra på sig använder jag inte Kapson eller lina, utan longerar honom lös, och använder endast kommandon.

Men ligger den kommunikationen i kapsonen/linan och inte mer i ditt kroppspråk? Eller snarare, är det så omöjligt att använda grimma för att ge de signalerna? Hur mycket variation kan man egentligen ge med en lina; höja och sänka den, öka/minska trycket något, möjligtvis..? Resten är väl mest kroppspråk. Det borde gå med grimma med. Känns det som.
(Fast jag är ingen hejare på longering, själv avskyr jag att springa runt i cirkel, så jag har svårt att be hästen om det.. Motionerar/arbetar hellre på andra sätt.)

Men ligger den kommunikationen i kapsonen/linan och inte mer i ditt kroppspråk? Eller snarare, är det så omöjligt att använda grimma för att ge de signalerna? Hur mycket variation kan man egentligen ge med en lina; höja och sänka den, öka/minska trycket något, möjligtvis..? Resten är väl mest kroppspråk. Det borde gå med grimma med. Känns det som.
(Fast jag är ingen hejare på longering, själv avskyr jag att springa runt i cirkel, så jag har svårt att be hästen om det.. Motionerar/arbetar hellre på andra sätt.)

Jo, har man en lydig häst kan man säkert göra det även i en grimma om man fäster linan i ringen på sidstycket. Klart man är mer begränsad i sin påverkan med en lina, men man kan utveckla mycket små hjälper och göra hästen känslig för dem. Egentligen ska ju inte hjälperna vara "större" vid longering än vid ridning.

Fast, iom att linan väger mer än tygeln, inte minst om den hänger en aning och vinden (fartvind?) tar tag är det väl svårt med riktigt små hjälper?
iaf, nu fattar jag hur du menar.

Fast, iom att linan väger mer än tygeln, inte minst om den hänger en aning och vinden (fartvind?) tar tag är det väl svårt med riktigt små hjälper?
iaf, nu fattar jag hur du menar.

Så bra att du förstår. Jo visst är linan tyngre, och hjälperna blir ju inte så fina som vid ridning. Men man kan träna upp både sig själv och hästen för större känslighet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 619
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter