D

dammråttan

Bara en liten fråga - från en som nästan aldrig
longerar!
Är det bra/dåligt att longera över bomar?
Alltså inte flera bomar efter varandra, utan två bommar på voltspåret
mittemot varandra.
Vad är för och nackdelen med att ha hästen inspänd och inte?

Sv: Longering

Det sliter mycket på hästen att longera, men ibland kan man ju göra det. Bomar är helt ok, hästen får liksom koncentrera sig lite mer då och det är ju bra! Jag är inte mycket för inspänningslinor etc. och om du ska använda en så använd en chambon ex. Sedan kan du faktiskt "plocka" hästen lite även när du longerar, har du tur får du hästen att gå lite i form!:banana:

Jag tycker inte att longering är ett bra träingsalternativ, för jag anser att det sliter för mycket på hästen och att det är svårt att påverka hästens båda sidor. Tömkörning eller "dubbellongering" är ett bättre alternativ tycker jag.
Men det finns många som använder longering mycket, bla över bommar. Visst är det bra att longera över bommar eftersom det bygger upp hästen, men den övningen som du beskriver är nog mer för träning av taxering eller tillvänjning av bommar. Longering utan inspänning är bra på en yngre eller ovan häst. Men pratar vi äldre hästar så tycker jag att man ska ha någon typ av inspänning, t.ex. chambon.

albin2 skrev:
Det sliter mycket på hästen att longera, men ibland kan man ju göra det. Bomar är helt ok, hästen får liksom koncentrera sig lite mer då och det är ju bra! Jag är inte mycket för inspänningslinor etc. och om du ska använda en så använd en chambon ex. Sedan kan du faktiskt "plocka" hästen lite även när du longerar, har du tur får du hästen att gå lite i form!:banana:

:bow: :bow: hästar lär sig att gå i form utan inspänningar...kanoners

Hästbiten skrev:
Jag tycker inte att longering är ett bra träingsalternativ, för jag anser att det sliter för mycket på hästen och att det är svårt att påverka hästens båda sidor. Tömkörning eller "dubbellongering" är ett bättre alternativ tycker jag.
Men det finns många som använder longering mycket, bla över bommar. Visst är det bra att longera över bommar eftersom det bygger upp hästen, men den övningen som du beskriver är nog mer för träning av taxering eller tillvänjning av bommar. Longering utan inspänning är bra på en yngre eller ovan häst. Men pratar vi äldre hästar så tycker jag att man ska ha någon typ av inspänning, t.ex. chambon.

äldre hästar bprde väl ha lärt sig att gå i form utan inspänningar...annars kasnke man är fel ute..Är inte inspäånning någon man använder tillfälligt för att ev korrigera några brister elelr fel

Hästbiten skrev:
.

på vilket sätt är det slitsamt för hästen? och vad är dubbellongering? själv longerar jag rätt mkt, som en del i träningen.

Många äldre hästar går inte i form utan att de har någon form av stöd i munnen, t.ex. genom en inspänningstygel. Men det beror säkert på hur den är tränad. Jag tycker att en häst självklart ska bära sig och arbeta korrekt utan insp. men har inte tyvärr sett så många såna fall.

Själv använder jag inte longering och heller inte inspänningstyglar i annat fall än korrigering.

får påpeka att jag även longerar en del lös. utan lina.. fast ändå på samma sätt om ni förstår.

Longering sliter på hästen eftersom det är en ensidig träning. Hästen springer runt runt och belastar sin kropp likadant. Men om man longerar någon gång ibland på ett vettigt sätt så sliter det ju inte..... Det är precis som med all träning, variation är viktigt!!

Löslongering använder jag mycket för att dels bygga upp kommunikationen tillsammans med hästen och dels som ett träningsalternativ, för där kan hästen träna sin egen balans och form utan att "störas" (eller hjälpas, beror på hur man ser det..) av massa utrustning.

Dubbellongering är när man longerar fast med två linor, en på varje sida. För att lättare kunna påverka hästens bägge sidor, samma som tömkörning.

Senast ändrad av en moderator:

ok tack :)
jag brukar antingen börja passen med lite longering, givetvis lika mkt i båda varven,, eller i slutet av träningen. jag brukar inte hålla hela pass med longering. det e ju det att min häst tycker att det är så himla roligt åxå :)

Bra!

Man ska göra roliga saker tillsammans med sin häst!! :)

Bara en liten fråga. Är det någon nånsin som sett en häst gå "på tygeln" under longering utan nånting?? Skulle bra gäsrna vilja se detta. En häst i frihet går ej o arbetar i form utan har sin egen balans på volten tex att den ställer sig själv utåt för att det är dennes sätt att "bära sig" o hålla balans.
Longerar nästan aldrig, känns som att det är väldigt slitsamt för ffa frambenen.

Bommar vid longering är bara bra, tycker jag, om du kan longera.
Du använder bommar eller cavaletti vid longering på samma sätt och i samma syfte som när du rider.

Longering är en het potatis, det är ett jättebra verktyg om du kan longera, och samtidigt är det en rejäl skaderisk eller i bästa fall slöseri med tid om man tror att det handlar om att låta hästen springa runt på en volt. Att arbeta en häst på lina och kunna påverka hästen på rätt sätt är en konst, om jag jobbar hästen från marken väljer jag longering eller tömkörning beroende på vad jag vill ha ut av arbetet. En grundregel är att allt arbete på volt sliter, variera arbetet och kom ihåg att det sliter mer att arbeta på volt om hästen inte går i form och balans.

Om man nu ska longera tycker jag att det är jätteviktigt att man vet vad man pysslar med. Om hästen ska vara inspänd eller inte, och hur, beror på hästens utbildningsnivå och vad syftet med longeringen är:
- grundutbildning?
- arbete/korrigering?
- låta hästen springa av sig?

Långt svar :-)

/Johanna

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Hur går man tillväga. Köpte i torsdags ett sto på 5 år. Enligt säljarna världens snällaste och var snäll men sparkade lite mot...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
6 720
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka