Lön som hästskötare?

V

victoriaolsson

Har blivit förfrågad om att ange löneanspråk för ett eventuellt jobb som häst- och stallskötare i ett trav- och galoppstall. Frågar nu ER som jobbar som detta (eller liknande) eller har andra erfarenheter av hästskötare/stallskötare vad man kan tänkas tjäna?
Den tidigare stallskötaren fick 12500 kronor, men sedan flyttade hon dit sin häst och gick ner på 7000 kronor. Jag tycker att det låter lågt, men å andra sidan har man knappt några utgifter för hästen.

Som sagt, vad kan man tänkas kräva i lön? Finns det någon statistik för detta, typ på SCB eller något? :confused:

Sv: Lön som hästskötare?

Kolla med facket. Antar att det är kommunal. De kan ge dig uppgifter på lägsta ingångslön. Betalade den här personen verkligen 5500:- i månaden för att ha sin häst där? Tycker det låter mycket men har ingen aning om vad priserna på stallplats ligger hos er.
Tyvärr är det många stallägare som tycker att man ska vara tacksam för att man får jobba med det man älskar och därför ha lön därefter.

Tror fackets ingångslön är 17.000:- någonting sånt, men det gäller bara om ens arbetsgivare oxå har kontrakt med facket, annars gör de som de själva vill.

Avtalsenlig lön för hästskötare utan tidigare erfarenhet är 92kr/ timme med obtilläg på cirka 32 kr för hela söndagen, lördag efter klockan 12 och vardagar efter klockan åtta (osäker på vardagarna).
Det är dock få som får och kräver denna lön.

KL

Oj, vad "mycket"! Jag hade praktik i ett hoppstall en gång, tjejen som var ordinarie hästskötare där hade ett litet hus (två rum o kök) och 5000 i månaden. Jobbade från 6 - 18 alla dagar, ingen egen häst, ingen undervisning, red upp till tre hästar per dag och mockade fyra gånger om dagen. Ett riktigt slavarbete i mina ögon.
Misstänker dessutom att lönen var svart..

Jobbar heltid med hästar,ingen mockning. 07-16 må-fr och har 17000 i månaden. Var stenhård på avtalsenlig lön och vettig arbetstid. Travstallen brukar vara okej. Stå på dig!

Fast nu är det ju så här att: allt som arbetsgivaren bekostar för en privat levnadskostnad kallas förmån...en förmån får man skatta för. Så tänk dig för om dom erbjuder gratis hit och dit och skitkass lön.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 277
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 585
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka