Lokalhopptävling...

T

_Tz_

Jag vill nu veta hur man lägger upp träningen för en häst som ska gå lokal och allt runt om kring?
så som, GK,Licens m.m.---
Då jag är nyficken hur det går till då jag själv bara tävlar klubbtävlingar..
För att någon dag ev tävla lokal, länge dit dock!

Tacksam för svar.

Sv: Lokalhopptävling...

Det är väl egentligen inte så stor skillnad. Du måste ha Lokallicens som ryttare men hästen behöver inte ha licens. Den måste dock vara vaccinerad mot hästinfluensa och om det är en ponny ska den ha mätintyg.

Jag rider mina hästar mkt ute i skogen, jag travar och galopperar.. Ja ungefär som vanligt. Jag tränar hoppning ungefär 2 ggr i månaden per häst, mindre när det är tävlingar. Rider mkt dressyr på dom för att få dom mjuka i kroppen. Klättrar även väldigt mkt. Ett av mina stora problem är att mina hästar alltid rids ihop, åker transport ihop m.m. Så det är ett helskottas liv på dom när dom är på tävlingsplats.. Dom gnäggar och kan ibland ha lite väl svårt att koncentrera sig, så åker numer bara med en i taget... :angel:

På framhoppningen brukar jag se till att hästen hoppat 2 bra språng på varje hinder och avslutar sen med ett språng på räcket. och jag hoppar fram på den höjden jag ska tävla på, eller till och med ibland lite lägre. Finner ingen anledning till att höja framhoppningshindren. Jag hoppar alltså inte mkt på framhoppningsbanan. har jag en het häst rider jag mest i trav och försöker få den att slappna av. Har jag en lat häst gör jag mkt galoppfattningar och annat som får den att vakna. Men beror ju helt på vad för häst jag rider, det är så olika från häst till häst. Ett bra tips är att se till att vara på tävlingsplatsen i tid så du slipper stressa, det blir inget bra då..

nej det beror på klubben. Jag vill inte minnas att jag hade grönt kort när jag bara red klubbtävlingar. Det är iofs många år sedan nu.

Nej som editor241 säger så är det helt och hållet klubben som bestämmer det, min klubb har dock det som krav.

aha ok. fast du måste ju å andra sidan ha det för att få lösa licens. Tror mer eller mindre alla klubbar häromkring har krav på grönt kort

om du ska rida två st klasser så måste hästen orka hela dagen tänk på det när du lägger upp träningen!! det är inge kul att rida andra klassen med en helt slut häst(även taskigt och orättvist mot hästen!)

lycka till! :p

Åh tusen tack för alla svar, Ska satsa på GK-kurs nu till våren sen lägga upp träningen sen fårvi se vars vi ligger på i maj då ev målet är att starta.
Annars är det bara att senare lägga det om vi inte båda är redo..
Ursäkta för det sena svaret till er alla.:crazy:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 703
Senast: Kajsalisa
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 529
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar