Ljumma hovar utan puls?

Sv: Ljumma hovar utan puls?

Jag har inte samma djupa kunskap och erfarenhet som du när det gäller hovar men om jag hade haft det så lovar jag att jag hade gjort som du d.v.s. dela med mig för att folk som vet mindre skulle kunna lära sig mer. Så nu räcker det med smicker:angel: ! Nu återgår jag till ämnet.

Bowker har ju en teori (den länken som PL hänvisade till) som innebär att det skapas ett negativt tryck en sorts vakum i hoven när den är belastad och att detta skulle påverka blodflödet i stället för ett positivt tryck. När hoven däremot är upplyft så är trycket 0 enligt Bowker.

Jag har inte samma djupa kunskap och erfarenhet som du när det gäller hovar men om jag hade haft det så lovar jag att jag hade gjort som du d.v.s. dela med mig för att folk som vet mindre skulle kunna lära sig mer. Så nu räcker det med smicker:angel: ! Nu återgår jag till ämnet.

Bowker har ju en teori (den länken som PL hänvisade till) som innebär att det skapas ett negativt tryck en sorts vakum i hoven när den är belastad och att detta skulle påverka blodflödet i stället för ett positivt tryck. När hoven däremot är upplyft så är trycket 0 enligt Bowker.

Jaja fjäsk fungerar som jag brukar säga till mina kunder:)

Jo jag har sett det.
En sak som gör mig fundersam är att om det bara vara vakum och inget tryck så borde artärerna uppföra sig på samma sätt som en trädgårdsslang som kopplas på sugsidan av en vattenpump, den suger ihop sig och stoppar flödet.

Det är ingen annan som förstår vad han menar heller.
I sina försök att låta påläst och bildad förvandlar han oftast svenskan till ren rotvälska.

Men nu är det jag som inte förstår dig.
Menar du att hoven skulle blodfyllas i sitt mest belastade läge?

Ja det var så jag fick det förklarat... jag tyckte först att det lät mer naturligt att det skulle vara tvärtom och att blodet då skulle "pumpas" iupp i benet då hästen sätter ned hoven, men fick då förklarat att det trycket skulle bli för stort för de artärer/vener som blodet skulle pumpas upp i. Samt att det skulle vara stor "tryckskillnad" om hästen t ex skrittar alt galopperar el som te x vid landning efter ett hinder...

Jag har som sagt ingen egen forskning i ämnet ;)

Trycket i artärerna räcker nog till för att motverka detta. Jag ser snarare problemet att om det aldrig är övertryck kommer blodet aldrig lämna området. Det fodras nog en noggrannare redogörelse för teorin o var o när mätningarna är gjorda. Obs att han även säger att ett övertryck i andra delar av hoven pressar blodet till de bakre delarna genom tunna kärl i hovbrosken, det är ju här energin tas om hand för att ge stötdämpning.
PL

Ja det var så jag fick det förklarat... jag tyckte först att det lät mer naturligt att det skulle vara tvärtom och att blodet då skulle "pumpas" iupp i benet då hästen sätter ned hoven, men fick då förklarat att det trycket skulle bli för stort för de artärer/vener som blodet skulle pumpas upp i. Samt att det skulle vara stor "tryckskillnad" om hästen t ex skrittar alt galopperar el som te x vid landning efter ett hinder...

Jag har som sagt ingen egen forskning i ämnet ;)

Jag tycker den teorin är lite svår att köpa.
Om man dissikerar några hovar och leker hovmekanism med dom så ser man snart att det skulle vara svårt att få in blod i hoven när den är som mest belastad.

Trycket i artärerna räcker nog till för att motverka detta. Jag ser snarare problemet att om det aldrig är övertryck kommer blodet aldrig lämna området. Det fodras nog en noggrannare redogörelse för teorin o var o när mätningarna är gjorda. Obs att han även säger att ett övertryck i andra delar av hoven pressar blodet till de bakre delarna genom tunna kärl i hovbrosken, det är ju här energin tas om hand för att ge stötdämpning.
PL

Jo men här skulle ju trycket vara noll enl. Bowker

Petflaskeliknelsen stupar på att det är ett moment som inte upprepas

Det gör det väl om man kastar den i golvet flera gånger i rad, i annat fall kan man ha lika många fyllda petflaskor som nedsättningar och belastningar från en hov under en viss tid.

Ex. 30 st belastningar från en hov under trettio sec= 30 fyllda petflaskor som man kastar i golvet under 30 sec. Blir inte det ett upprepat moment???

Fråga till den som kom med denna pedagogiska övning, ska det vara kolsyrad vätska i petflaskorn???

P Nu tror jag inte det är riktigt så han menar, men han är lätt att missuppfatta på det sättet.
Om det får vissa att tro att man inte behöver ha hovmekanismen i åtanke när man skor så blir ju resultatet ytterst beklagligt.

Hej, säg mig är det någon som du inte har svårt att missuppfatta förutom dig själv. Det mest beklagliga jag kan utläsa av detta inlägg är ditt påstående om det får vissa att tro att man inte behöver ha hovmekanismen i åtanke när man skor. Jag och en hel drös flera andra har förstått att det är just hovmekanismen man ska ha i åtanke när man skor.

Det finns alltid ngn i alla klasser som kritiserar kursliteraturen och dom teoretiska proven vilket är förståligt utifrån sitt eget kunskapstagande. Jag skulle oxå bli förbannan om jag va övertygad om att jorden är platt och fick fel på den frågan med motiveringen att Nej den är rund.

Jupp och den ska kastas exakt 2.7 ggr per sekund.
Man ska helst utföra detta lilla experiment hemma i köket.

Hej, säg mig är det någon som du inte har svårt att missuppfatta förutom dig själv. Det mest beklagliga jag kan utläsa av detta inlägg är ditt påstående om det får vissa att tro att man inte behöver ha hovmekanismen i åtanke när man skor. Jag och en hel drös flera andra har förstått att det är just hovmekanismen man ska ha i åtanke när man skor.

Det finns alltid ngn i alla klasser som kritiserar kursliteraturen och dom teoretiska proven vilket är förståligt utifrån sitt eget kunskapstagande. Jag skulle oxå bli förbannan om jag va övertygad om att jorden är platt och fick fel på den frågan med motiveringen att Nej den är rund.

Förstår inte att du känner dig så träffad dårå...

Jag kan inte påstå att jag känner mig särskilt ensam när det gäller att kritisera just den här föreläsaren.

Förstår inte att du känner dig så träffad dårå...

Jag kan inte påstå att jag känner mig särskilt ensam när det gäller att kritisera just den här föreläsaren.

Hej, jag känner mig inte ett dugg träffad då jag inte va denna föreläsare.

Det jag reagerar på att du är den enda som på ett internetforum helt öppet sitter och förtalar en person som inte är inbjuden till att ge sin version utifrån verkligheten. Du har gjort detta förr både avseende denna person,andra personer och en viss klinik i ditt närområde. Dessutom är du en av dom få som uppvisat sådan feghet att du inte konfronterat vare sig denna föreläsare,andra personer eller den kliniken du smutskastat. Din kunskap och erfarenhet delger du däremot väldigt klart och tydligt utifrån dina egna tolkningar.

Mitt råd är att du i stället tar vidare dispyter och klagomål direkt till föreningen genom en skrivelse så lovar jag att den kommer behandlas vid nästa möte. P.S. Glöm inte att bifoga inläggen från detta forum som berör ärendet som bilagor. Kommer dom bort så har jag kopior på dom alla som du kan få låna.

Kan vi nu återgå till vad tråden handlar om??

Vad bra att du åtminstone har den i åtanke.
Då är det bara resten kvar då...

Ja tänk dessa jobbiga ifrågasättare. Vad ska dom vara bra för? Dom har väl aldrig åstakommit något??? Och tänk en gång i tiden va jorden platt då fanns det idioter som påstog att den va rund.
Och när vi har så fina föreläsare med så lååååååång klinisk erfarenhet
hur kan man ha fräckheten att kritisera god father himself????

Hej, jag känner mig inte ett dugg träffad då jag inte va denna föreläsare.

Det jag reagerar på att du är den enda som på ett internetforum helt öppet sitter och förtalar en person som inte är inbjuden till att ge sin version utifrån verkligheten. Du har gjort detta förr både avseende denna person,andra personer och en viss klinik i ditt närområde. Dessutom är du en av dom få som uppvisat sådan feghet att du inte konfronterat vare sig denna föreläsare,andra personer eller den kliniken du smutskastat. Din kunskap och erfarenhet delger du däremot väldigt klart och tydligt utifrån dina egna tolkningar.

Mitt råd är att du i stället tar vidare dispyter och klagomål direkt till föreningen genom en skrivelse så lovar jag att den kommer behandlas vid nästa möte. P.S. Glöm inte att bifoga inläggen från detta forum som berör ärendet som bilagor. Kommer dom bort så har jag kopior på dom alla som du kan få låna.

Kan vi nu återgå till vad tråden handlar om??

Jag har på plats på kliniken i fråga klargjort min åsikt om hur vissa saker har skötts.
Jag tror inte SHF har något intresse i vad för åsikter jag kan om en viss föreläsare.
Och om dom har det så förbehåller jag mig rätten att utrycka min åsikt ändå.

Vad gulligt att du samlar på mina inlägg:crazy:

:rofl: :rofl: :rofl:

Du är kulig du hovis. När det inte går riktigt som du vill så börja du hota och skrämmas. Det kvittar hur många gånger du byter ditt användarnamn folk kommer ändå att känna igen dig på din stil. Mönstret över ditt agerande återkommer hela tiden när du känner dig pressad.

Alla forskare som presenterar resultat av sin forskning får räkna med kritik, oavsett om det sker i ett vetenskapligt sammanhang eller i utbildning. Det är liksom en del i hela publiceringen. Om människor okritiskt köper alla forskningsresultat så blir det katastrof.

Jag tycker att den ifrågasättande inställningen hos SO Hovslagare är ett föredöme för er kår och sådana ska ni vara rädda om. Det är den typen av människor som i slutändan för ert yrke framåt. Inte de som okritiskt köper forskningsresultat för att de kommer från en viss forskare där forskarens status ger resultatet legitimitet i stället för själva forskningen.

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte göra annat än att hålla med :bow:

Dessutom har hovis himself upprepade gånger förlöjligat personer såsom Strasser, Bowker och Ramey
Lev som du lär, har du missat det uttrycket? Eller ja nej det gäller enbart personer som håller med hovis i allt, så är det nog.

Fram för fler ifrågasättande hovslagare som för utvecklingen framåt :bump: :bump:

Mumin

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 946
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka