Ljumma hovar utan puls?

Sv: Ljumma hovar utan puls?

Nu har jag inte i huvudet vad han skrivit om detta men jag är väldigt skeptisk eftersom dessa bakåt brutna benaxlar blir extremt bakåtbrutna under belastning. Men visst är jag medveten om att den raka benaxeln i vila inte behöver vara den slutliga sanningen även om det i dagsläget är den som har bäst stöd i forskningen.
PL

*KL*

Denna tråd tenderar att flyta på ett sätt som INTE har med tråden att göra, får jag föreslå att man håller sig till ämnet i annat fall kommer denna tråd att låsas.

Boj/moderator
Missade jag att trycka på rätt knapp eller förvann mitt svar på detta????????
PL

Var medveten om att jag tar ställning för eller mot vem jag vill beroende på sammanhang om detta innebär att du ifrågasätter min yrkesmässiga kompetens eller integritet så säger det ganska mycket om dig som person!!!!!!!!!
PL

Vad gör man? Hur länge väntar man? Eftersom hästen inte har tillstymmelse till hälta + äter minimalt med kraft, kan det vara fång?

Är det underlaget, men varför har ingen annan häst varma hovar? *sliter ur håret*

Samma häst har varma hasspetsar? Grymt, fan att hon inte är halt... Skulle göra livet bra lättare, veterinären skulle komma ut t.ex :angel:

För att sammanfatta allt kackel så kan man väl säga att varma hovar utan förstärkt digitalpuls inte är ett tecken på att något är fel med din häst.

Jag har försökt hänga med vad ni skrivit, men hästanatomi är inte min grej! Eller namn på människor jag aldrig hört talats om...

Tack så hemskt mycket att du sammanfattade/svarade SO Hovslagare!

Var medveten om att jag tar ställning för eller mot vem jag vill beroende på sammanhang om detta innebär att du ifrågasätter min yrkesmässiga kompetens eller integritet så säger det ganska mycket om dig som person!!!!!!!!!
PL

Hej, nej det säger bara hur uppdaterad du själv är utifrån den forskning och dom resultat som hitils man kommit fram till. Att 2007 fortfarande diskutera i flertalet trådar utifrån hur det va "då" anser jag bara vara avslöjande utifrån sin egen uppdatering och vidareutveckling utifrån sin yrkesmässiga kompetens.

Dessutom anser jag dig ha gått långt över gränsen i denna tråd mot mer än en användare genom okontrollerat verbala uttryck.

Kom gärna med det senaste men då vill jag se länkar till studier o inte dina egna påståenden.
Vad beträffar gå över gränsen. Har du någonsin hört talas om självinsikt.
PL

Vad beträffar gå över gränsen. Har du någonsin hört talas om självinsikt.
PL

Jag har aldrig gått så långt att jag kallat dig för idiot så som du har skrivit direkt till mig. (däremot så har jag många gånger haft det ordet i åtanke utifrån dina skrivna inlägg)
Nu kommer Boj låsa tråden utifrån att du inte tagit hänsyn till den vädjan moderatorn vädjat till utifrån att hålla sig till ämnet i tråden.

Tack för dina dels mkt intressanta inlägg samt övrig information som borde leda till en viss tids eftertanke.

Min häst är nästan alltid lite ljummen i oftast alla 4 hovarna trots att hon är skodd runt om.
Hon är ej halt och har aldrig haft fång eller liknande.
Har mkt bra hovkvalité.

Jag har försökt hänga med vad ni skrivit, men hästanatomi är inte min grej! Eller namn på människor jag aldrig hört talats om...

Tack så hemskt mycket att du sammanfattade/svarade SO Hovslagare!

Det var så lite så...
Du måste ju ha fått rena chocken över vad din tråd utvecklade sig till. Inte riktigt vad du räknat med va:D

Ja efter ett antal inlägg i olika trådar där du gått till personangrepp mot mig istället för att diskutera sakfrågan kunde jag inte låta bli att skriva att du resonerar som en sådan.
Hur var det hade du ngn färsk forskning att hänvisa till när det gäller de olika modellerna om hur hovmekanismen påverkar blodflödet eller något som visar att Bowkers tankar( att blod under belastningsfasen kan flyta från en del till en annan o inte bara ut ur hoven) är omöjliga. Jag förespråkar inte modellen men anser definitivt att den är värd en diskussion men på något sätt verkar den reta upp dig.
PL

Och idag är hovarna kalla igen?

Dags att köpa en uppstoppad häst istället... Enda underhållet är enstaka avdamningar! :crazy:

Och idag är hovarna kalla igen?

Dags att köpa en uppstoppad häst istället... Enda underhållet är enstaka avdamningar! :crazy:

Jadu nu blev det riktigt intressant;). Ärade hovexperter hur kan detta komma sig?

Varför ska/kan en hov vara kall under en längre tid?

Nu är jag ingen "hovexpert" men jag har tre barfotade vänner med konstant ljumma hovar :-)

Med andra ord har jag iiingen aaaaning om varför de blir kalla ;-)

Mumin

OCH det roliga är att alla de andra hästarna har kalla hovar, därför blev jag helt bestört när min häst fick varma :crazy: Nu när jag fick veta att det var normalt blev de kalla igen...

Jag har inte ändrat någonting vare sig med foder, motion... tillochmed väderleken är den samma!

Beskriv gärna hjärtats uppbyggnad,mängden blod en häst har och hur vener och artärer skiljer sig främst i det nedre benet del i förhållande till resterande kroppsdel.
Jag skulle gärna vilja att du förklarar vad du avser med texten i den kursiverade delen av citatet.

Hej, jag skulle gärna vilja att du läser redan skrivna inägg så slipper det bli massa upprepningar.

Nej det står inget om det i dina tidigare inlägg.

Jupp när dom har det går dom säkerligen utan problem på grus också. :-)
Har du nånsin träffat en häst med bra blodcirkulation i hovarna?

Mumin

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 946
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka