Ljumma hovar utan puls?

Sv: Ljumma hovar utan puls?

:rofl: :rofl: :rofl:

Du är kulig du hovis. När det inte går riktigt som du vill så börja du hota och skrämmas. Det kvittar hur många gånger du byter ditt användarnamn folk kommer ändå att känna igen dig på din stil. Mönstret över ditt agerande återkommer hela tiden när du känner dig pressad.

Alla forskare som presenterar resultat av sin forskning får räkna med kritik, oavsett om det sker i ett vetenskapligt sammanhang eller i utbildning. Det är liksom en del i hela publiceringen. Om människor okritiskt köper alla forskningsresultat så blir det katastrof.

Jag tycker att den ifrågasättande inställningen hos SO Hovslagare är ett föredöme för er kår och sådana ska ni vara rädda om. Det är den typen av människor som i slutändan för ert yrke framåt. Inte de som okritiskt köper forskningsresultat för att de kommer från en viss forskare där forskarens status ger resultatet legitimitet i stället för själva forskningen.
Ifrågasättande är tydligen en bra sak så länge det inte är Strasser som ifrågasätts.:angel: :rofl:

Varför tål inte hon att hennes teorier ifrågasätts?

Då är man ju inte öppen för nytt tänkande.
Påståenden utan dokumentation kan är ju rent nytänkande!
PL

Så länge ifrågasättande sker på ett OK sätt så är det bara positivt. När man lägger till saker som definivt inte har med sanning att göra då anser jag inte att det längre är rumsrent oavsett vem som blir ifrågasatt.

På vilket sätt menar du att hon inte tål att bli ifrågasatt? Är det inte så att hon blivit ifrågasatt mer än någon annan pga att de ideer hon har i många fall går på tvärsen med det traditionella? Har hon inte minst här på Buke både blivit ifrågasatt och försvarad? Ifrågasatt med all rätt tycker jag men det finns ingen anledning att göra henne mer exentrisk och motvalls än hon redan är.

Denna tråd är intressant tycker jag så snälla låt inte Strasser få ta över här också! Det finns så mycket gamla trådar om henne:crazy: och något nytt finns knappast att tillägga.

Ska kolla mer senare,tyska var länge sen jag läste.:crazy:

Tråkigt bara när man kollar runt på den där länken för där ses massa vanvårdade hästar igen ,och jag mår dåligt när jag ser så där fruktansvärt vanskötta hästar.
Finns det inget slut på djurplågeriet?:confused: *mår illa*

Kolla bara på bilderna och säg vad du tycker angående sättet att se på hovmekanism.

Nu var det väl du som drog in strasser i diskussionen genom din länk.
PL

Jag visade denna länk med två bilder för att det är ett annat sätt att se på hovmekanism och jag vill gärna veta argument för och emot denna modell. Ännu tydligare! Jag vill höra ert sätt att se på fysiologiska/anatomiska argument för och emot. Jag vill inte diskutera strasser.

Senast ändrad av en moderator:

Så länge ifrågasättande sker på ett OK sätt så är det bara positivt. När man lägger till saker som definivt inte har med sanning att göra då anser jag inte att det längre är rumsrent oavsett vem som blir ifrågasatt.

På vilket sätt menar du att hon inte tål att bli ifrågasatt? Är det inte så att hon blivit ifrågasatt mer än någon annan pga att de ideer hon har i många fall går på tvärsen med det traditionella? Har hon inte minst här på Buke både blivit ifrågasatt och försvarad? Ifrågasatt med all rätt tycker jag men det finns ingen anledning att göra henne mer exentrisk och motvalls än hon redan är.

Denna tråd är intressant tycker jag så snälla låt inte Strasser få ta över här också! Det finns så mycket gamla trådar om henne:crazy: och något nytt finns knappast att tillägga.
Strasser är väl i högsta grad intressant i denna tråd då hennes verkningsmetod är känd för att (på ett extremt sätt ibland )skapa maximal hovmekanism genom att tunna ur sulorna på en redan ömfotad individ.(hänvisar till djurskyddsfallet,fånghästen i England tex)
Finns många andra exempel på nätet med liknande historier.

Varför måste hon verka så mkt för att uppnå hovmekanismen ,när andra metoder inte behöver det?

Intressant fråga tycker jag.

Då får du diskutera med andra för jag ger upp!

Ja tänk dessa jobbiga ifrågasättare. Vad ska dom vara bra för? Dom har väl aldrig åstakommit något???

Ifrågasättande utifrån dessa resonemang va precis det som möttes denna föreläsare och hans kollega, ingen av oss satt som nickerdockor och bara svalde allt som sas. Dom förklarade och vi ställde motfrågor utifrån den kunskap vi tidigare så väl lärt oss utifrån gammal hederlig hovvård a.la krigstiden.

Då det hela handlar om helhetsbilden så går det inte att bena upp dessa forskningsresultat i enskilda delar, detta gjordes oxå enbart för att få en gallring utifrån dom deltagarnas egen tolknings förmåga. Dom som inte klarar av att se helhetsbilden utifrån dom enskilda teoretiska proven eller i dom praktiska proven i grupp, sammarbeta sig fram till ett både statiskt och dynamisk balanserat resultat kunde heller inte godkännas och ska heller inte godkännas utifrån att deras yrkesval inte verkar det mest lämpade.

Hela poängen ligger i att få ett så färskt forskningsgrundat material och kunskap utifrån hovens belastning och orientering, likväl kunskapen om vilka strukturer,kärlnät,och ligament som påverkar hovmekanismen och hur man genom verkning och skoning bibehåller en väl fungerande hovmekanism.

Bl.a så delgavs denna forsknings baserade utvärdering vilket kan vara bra grundkunskap utifrån själva hovens kärlnät och blodflöde för att få en helhetsbild av själva kötthovens flöde och optimal funktion.
--------------------------------------------------------

Hoven blodförsörjs genom mediala och laterala digitalartärerna, dom passerar ner parallelt med djupa böjsenans kanter förbi strålbenets sidoligament för att gå in i hovbenet via hovbenets volara foramia. Digitalartärerna slutar genom att förgrena sig och forma "the terminal arch" inom semilunar kanaler.Från denna båge går ett flertal mindre artärer ut genom hovbenet och in i vägg och sulläderhuden. Tåväggens lameller försörjs huvudsakligen av kärl som passerar genom och under hovbenets tådel och sedan uppåt i proximal riktning.

Ett mycket exensivt kärlnät finns i hela hovens läderhud, det brukar talas om fyra specifika kärlnät baserat på deras anatomiska placering: kronläderhudens kärlnät,lamellagrets kärlnät,sulläderhudens kärlnät och slutligen det kärlnät direkt innanför hovbensbrosken.Dessa nätverk anser en del hjälpa till med stöt upptagningen genom att verka som en västke-medium vilket kan pressas sammam och därigenom pressa blod uppåt när hoven träffar marken.

Sanningshalten i det senare,dvs den teori som menar att hoven har en funktion som blodpump är ännu oklar.
--------------------------------------------------------

Eftersom det inte finns någon teori som påstår att blodet på något sätt SUGS ur hoven måste man tills vidare förutsätta att det på något sätt trycks ut genom belastnings/tryckförhållandena.
PL

Om man tittar på teckningen på länken, så ser man klart o tydligt hur hovbenet sitter.

tycker att de har fixerat sig väl mkt vid det markparallella hovbenet o blir helt låsta istället för att se till individen.
Den mörka (välmående hästen) ser ansträngd ut i sin förgrening av ytliga böjsenan.

Om man titta på den pulserande hoven så har den inga trakter att belasta, utan trycker bara på strålen.
Man kan även se där hur lite hoven flexar där en sko sitter fast- i främre delen.

Ja den visar mig EN modell där över resp undertyck skapas i olika delar av hoven under genomtrampet vilket jag aldrig betvivlat eftersom jag inte tror att hoven fungerar som en tvättsvamp. Vad mer vill du veta? Finns det några mätningar som talar för att just detta skulle vara en relevant modell?
PL

I den schematiska bilden så är hoven mest blodfyld när hoven är belastad dvs i sin vidaste form, vilket jag tror skiljer sig från det som tidigare diskuterats i denna tråd. Jag har ingen aning om det har gjorts några mätningar på detta.

Observera att jag inte sagt att detta är sanningen när det gäller hovmekanism utan bara ett annat sätt att se det.

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom det inte finns någon teori som påstår att blodet på något sätt SUGS ur hoven måste man tills vidare förutsätta att det på något sätt trycks ut genom belastnings/tryckförhållandena.
PL

Citat Coari:
När hoven sätts ner så vidgar den sig är helt korrekt, det man ska tänka på är att den vidgar sig utifrån att den belastas dels från markens beskaffenhet och den belastning den utsätts för utifrån benaxeln.

Ge mig ett exempel där vätska tillförs genom att utsättas för ökat tryck så jag förstår vad du menar.
Slut Citat:

*KL*

Denna tråd tenderar att flyta på ett sätt som INTE har med tråden att göra, får jag föreslå att man håller sig till ämnet i annat fall kommer denna tråd att låsas.

Boj/moderator

Vad som tycks vara obegripligt för din inskränkta natur är att trycket kan förändras på olika sätt i olika delar av hoven eftersom den inte fungerar om en tvättsvamp.
PL

Vad som tycks vara obegripligt för din inskränkta natur är att trycket kan förändras på olika sätt i olika delar av hoven eftersom den inte fungerar om en tvättsvamp.
PL

Håll isär begreppen istället för att här som ytterligare en yrkesman delge sina egna tolkningar. Det va inte jag utan vdb som nämde tvättsvampar.

P.S. Det minsta man kan begära är väl att du läst det inlägget från boj som ligger före ditt. Där står det klar och tydligt att man skall hålla sig till ämnet, och ämnet handlar inte om tvättsvampar.

Hoppas både mitt och ditt sista inlägg raderas istället för att tråden låses, det finns mkt viktig vidare information att tillföra denna tråd förutom petflaskor och tvättsvampar.

Senast ändrad:

Men du kör samma resonemang!! Och som vanligt på ett obegripligt sätt.
Jag tar inte ställning till vad som är sant i olika modeller när det gäller hovcirkulation o mekanism utan jag kan vänta o se vad forskarna så småningom kommer overens om, har du hört talas om tes o syntes??.
Du däremot tycks på ditt vanliga sätt anse att det är färdigforskat o kan inte låta bli att ifrågasätta mig som yrkesman när jag inte håller med dig.
Jag kan mkt väl tänka mig att DU är en OK hovslagare trots att du, när man överhuvudtaget begriper vad du menar, resonerar som en inskränkt idiot.
PL

Senast ändrad:

Jag skulle vara superintresserad av vad du tycker om Bowkers resonemang om bakåtbrutna vinklar osv?
Att man inte kan ta hänsyn till dessa vinklar då de tillämpas på stillastående hästar, att hästar från början har en stötdämpningsförmåga som inte fungerar om inte trakterna har tagits ned och att man måste tänka på att hästens morfologi är byggd efter dess förutsättningar för överlevnad och egentligen inte tänkt att bli riden.
Och att man genom att höja trakterna och därmed strålen från marken förhindrar hovmekanismen och därmed stötdämningsförmågan samt blodcirkulationen och rätt tillväxt av hoven.

Mumin

ber om ursäkt för stavfel och kanske lite grötig text, lång dag *puh* Hoppas du fattar, du verkar ha läst hans arbete..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 946
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka