Ljumma hovar utan puls?

Sv: Ljumma hovar utan puls?

"Platsbrist" är en viktig del av funktionen hos många pumpar.
Petflaskeliknelsen stupar på att det är ett moment som inte upprepas medans hoven regelbundet pumpar? ut blodet. Egenligen är det ganska egalt om man kallar det pump eller ej det är likväl den enda mekanism som kan få ut blodet ur hoven.
PL

För det första heter jag inte Johanna. Har aldrig presenterat mig själv vad jag kan minnas. Min väninna kallade mig för Johanna vid en tidpunkt då det är ett namn jag bruka använda vid forum där jag inte vill yppa mitt namn som är relativt ovanligt.

Mumin

För det andra kan man defentift inte kalla Dr Bowkers forskning om hovar för gammalt skåpsdamm.

Det ansågs vara tillräckligt aktuellt för att tas upp och disskuteras på den senaste kongressen för veterinärer. Finns att hitta på ivis.com
Congress on Equine Medicine & Surgery in Geneva 2005

Sedan kan vi prata om att ingen av de teorier du förespråkar har kunnat bevisas. Det kan man ju ställa sig frågande till?

I USA och andra länder som inte är förblindade av traditions bundenhet har kommit mil före oss. Bara det gynnar hästar dock så skiter jag i vem som upptäcker det som många av oss redan vet i våra hjärtan. Fokusera på hästens ursprung, dess evolution och uppbyggnad. Då blir steget till att lyssna på människor som Pete Ramey lätt.
Vill slå ett slag för hans underbara artiklar.

http://www.hoofrehab.com/end_of_white_line_disease.htm#Navicular

http://www.hoofrehab.com/end_of_white_line_disease.htm#laminitis update

Mumin

Senast ändrad:

Detta måste då vara stråltryckarmodellen eller? Som jag förstår den så är hoven i sig helt passiv och kan som du säger vara i stort sett helt låst. För genomtrampningsmodellen kräver väl att hoven vidgar sig i trakterna?

Nope som jag förstår stråltryckarmodellen så skall strålen ha markkontakt. Här menar man att blodet pressas ut oavsett.
Vilket även jag tror att det gör. Däremot så är det inget jag eller andra hovisar förespråkar att man skall sko på det viset.
Vi skor givetvis för att så mycket som möjligt främja hovmekanism och hovfunktion. I det ingår även att sko så att man tillåter vidgning av hoven. Utom för en del sjukbeslag då vi låser hoven så gott det går.

"Platsbrist" är en viktig del av funktionen hos många pumpar.
Petflaskeliknelsen stupar på att det är ett moment som inte upprepas medans hoven regelbundet pumpar? ut blodet. Egenligen är det ganska egalt om man kallar det pump eller ej det är likväl den enda mekanism som kan få ut blodet ur hoven.
PL

Jag håller med dig...
Men det beror på hur många gånger man kastar;)
Jag tycker mest det är hårklyverier.
Fast jag kan väl tycka att hovmekanismen är mer en del i ett större pumpsystem fast det är bara hårklyverier det med:D

Har jag förstått dig rätt? När hoven pga belastning/icke belastning ändrar form så bidrar denna formändring på ett avgörande sätt till att transporter blod in i hoven/ut ur hoven.

Har jag förstått dig rätt? När hoven pga belastning/icke belastning ändrar form så bidrar denna formändring på ett avgörande sätt till att transporter blod in i hoven/ut ur hoven.

Nej du har förstått mig fel.
Att hoven ändrar form är en konsekvens av att det blir "överfullt" i hoven under belastningen. Nu använder jag väldigt konstiga uttryck för att visualisera hur jag menar.

Nope som jag förstår stråltryckarmodellen så skall strålen ha markkontakt. Här menar man att blodet pressas ut oavsett.

OK då menar man alltså att trycket uppifrån pressar ner benen i hoven utan att hoven ändrar form så att det blir trångt om plats och därför trycks blodet upp i vensystemet.

Inget kul med det, de må vara religiösa fanatiker men inom forskningen har dom verkligen banat väg och gått nya vägar genom att våga se till de ferala och vilda djuren. Inom Etologin har detta anammats till fullo i Sverige och mycket forskning sker genom djurets ursprung och tester och projekt på släktingar och ferala djur. Men inom veterinärmedicin tycker jag att det ligger mkt lågt i Sverige.

Mumin

OK då menar man alltså att trycket uppifrån pressar ner benen i hoven utan att hoven ändrar form så att det blir trångt om plats och därför trycks blodet upp i vensystemet.

Även i detta fallet så ändrar hoven form.

Hej och hå nu blev det mycket där ett tag.

Om vi börjar om lite grann. Om jag säger så här i stället får vi se om du håller med.

När hoven är belastad och i sin vidaste form är den då mindre blodfylld än när den är obelastad?

Inget kul med det, de må vara religiösa fanatiker men inom forskningen har dom verkligen banat väg och gått nya vägar genom att våga se till de ferala och vilda djuren. Inom Etologin har detta anammats till fullo i Sverige och mycket forskning sker genom djurets ursprung och tester och projekt på släktingar och ferala djur. Men inom veterinärmedicin tycker jag att det ligger mkt lågt i Sverige.

Mumin

Hovslageriet i USA är mycket mer traditionsbundet än vad det är i Sverige.
Den microskopiska andelen som håller på med barfotajihad gör inget nytt vad jag har sett. Diskussionen om barfota har varit sig i stort sett lik sedan 1800 talet

Hej och hå nu blev det mycket där ett tag.

Om vi börjar om lite grann. Om jag säger så här i stället får vi se om du håller med.

När hoven är belastad och i sin vidaste form är den då mindre blodfylld än när den är obelastad?

Jäpp det är då blodet inte får plats och trycks snudd på hydrauliskt ut ur hoven.

Jag pratar om veterinärkåren. Om du går in på ivis.com ser du en hel del avhandlingar som lovar gott inför framtiden. Många veterinärer följer Dr Bowkers spår.. Mer att vänta tror jag det.

Mumin

OK! Tack då är jag med.

I nästa steg spänns Bl a. muskulaturen som sitter infäst i djupa böjsenan och den bakåtförande muskulaturen och skapar tryck för hovens återfyllande.

Hej, det där måste du ha läst utifrån Dr Strassers teorier vilket faller på sin egen orimlighet. När hoven sätts ner så vidgar den sig är helt korrekt, det man ska tänka på är att den vidgar sig utifrån att den belastas dels från markens beskaffenhet och den belastning den utsätts för utifrån benaxeln.

Ge mig ett exempel där vätska tillförs genom att utsättas för ökat tryck så jag förstår vad du menar.

Hej.. nej det var inte från Dr Strasser.

..du är alltså med på att hoven vidgas men inte att det då skulle kunna fyllas på med mer blod som sedan då hoven lyfts förs tillbaks upp i benet. Det bildas mer som ett vacum tänkte du kanske?

"Ge mig ett exempel där vätska tillförs genom att utsättas för ökat tryck så jag förstår vad du menar"

Det blir svårt eftersom jag jag inte förstår hur du menar..??
Men vet du , det är helt ok för mig att du är av en annan åsikt.:D

Hej.. nej det var inte från Dr Strasser.

..du är alltså med på att hoven vidgas men inte att det då skulle kunna fyllas på med mer blod som sedan då hoven lyfts förs tillbaks upp i benet. Det bildas mer som ett vacum tänkte du kanske?

"Ge mig ett exempel där vätska tillförs genom att utsättas för ökat tryck så jag förstår vad du menar"

Det blir svårt eftersom jag jag inte förstår hur du menar..??
Men vet du , det är helt ok för mig att du är av en annan åsikt.:D

Det är ingen annan som förstår vad han menar heller.
I sina försök att låta påläst och bildad förvandlar han oftast svenskan till ren rotvälska.

Men nu är det jag som inte förstår dig.
Menar du att hoven skulle blodfyllas i sitt mest belastade läge?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 946
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka