Ljumma hovar utan puls?

Sv: Ljumma hovar utan puls?

Boj säger att det inte finns några artärer nedanför hasen och du säger att det är klafförsedda artärer. Då undrar jag vilket som är rätt?

Artärer är i allmänhet inte klafförsedda och vener för aldrig blod från hjärtat. Detta är detta jag menar (oavsett vilket av ovanståen som är rätt) som är unikt.

Var har jag skrivt att vener för blodet från hjärtat? Ibland läser du som fan läser bibeln. Jag har skrivit att venen återför blodet TILL hjärat, artär och ven är en del av blodomloppet och det finns naturligtvis mer än så för att hålla en levande individ igång.

Boj säger att det inte finns några artärer nedanför hasen och du säger att det är klafförsedda artärer. Då undrar jag vilket som är rätt?

Artärer är i allmänhet inte klafförsedda och vener för aldrig blod från hjärtat. Detta är detta jag menar (oavsett vilket av ovanståen som är rätt) som är unikt.

Rätta ordet är arteoler dom har egenskapen att kunna stänga och öppna.
Men även venerna upp från hoven är klaff försedda detta för att hindra att blodet rinner tillbaka ner i hoven mellan muskelspänningarna.
Jag tror nog att artärerna går ända ner i hoven eftersom det där finns kapilärer som måste förses med artärt blod...

Var har jag skrivt att vener för blodet från hjärtat? Ibland läser du som fan läser bibeln. Jag har skrivit att venen återför blodet TILL hjärat, artär och ven är en del av blodomloppet och det finns naturligtvis mer än så för att hålla en levande individ igång.

Boj så här skrev du :
Från hasen och neråt finns inget artärsystem, däremot rikligt med vener.

Då frågar jag mig givetvis vad är det då för typ av kärl som försörjer benet nedanför hasen med blod. Om det inte finns några artärer så drar jag slutsatsen att du menar att det då är vener och mig veterligen så för vener tillbaka blodet till hjärtat. Om det då inte är varken vener eller artärer vad är det då?

Från hjärtat utgår artärer, en artär har klaffar på olika ställen. Sen har vi vener som återför blodet tillbaka till hjärtat för att på nytt pumpas ut i kroppen igen.

Skrev jag i ett av de första inläggen, om du sen har livlig fantasi får nog stå för dig. Om man läser ordentligt så slipper du skapa förutfattade meningar, nu börjar det likna så smått hemmavid.;)

När jag läser dina inlägg så förstår jag det som att blodet vänder i hasen och går tillbaks till hjärtat. Jag skippar diskussionen nu för vi kommer inte längre:crazy:.

Jag vet inte riktigt vilken jag ska svara på :crazy: Roligt med diskussion iaf!

Hästen i fråga brukar ha varma bakhovar (oskodda) och kalla i fram (skodda). De senaste dagarna har hon haft varma framhovar, vilket hon inte brukar ha (jo, när hon är oskodd!). Missade visst att skriva denna infon i början av tråden! Och med puls menar jag att hon inte har en förstärkt digitalpuls =)

Skillnad mellan varm och ljummen kan jag men jag tycker det är konstigt att kalla hovar blev ljumna av inget skäl alls? Om det är underlaget tycker jag att några av de andra hästar borde ha det också (20 hästar i samma hage)... Tja, hästen har inte ont, ingen panik i det avseendet!

Enda skillnaden jag kan komma på är att hon har fått 4-brodd i skorna denna gången, men hon blev skodd för 1 vecka sedan? Något jag aldrig får veta...

Jag har fn en skodd häst runt om, och hans hovar skiljer sig inte från våra andra oskodda när det gäller värme i hoven.

Så för mig är det normalt att även en skodd hov kan bli lite varmare utan att det är något större problem, men kvarstående värme utan puls kan tyda på en ökad belastning som man kanske bör hålla koll på.

Det är därför vi kan se att de står och väger olika på hovarna när de vilar, detta för att underlätta cirkulationen i hovarna.

Jaha.. har annars läst att hästens hjärta är för litet i förhållande till dess kropp och att hovarna därför är "hjälppumpar". När hoven sätts ned så utvidgas den och fylls med blod och när den lyfts från marken förs blodet upp i benet igen(ungefär så) och det är därför rörelsen är viktig för hästen.... men du menar att blodcirkulationen är bra när hästen står och vilar på ett ben i taget..?

Du har precis skrivit svaret själv.

När hoven sätts ned så utvidgas den och fylls med blod och när den lyfts från marken förs blodet upp i benet igen(ungefär så) och det är därför rörelsen är viktig för hästen....

Därför står hästen så i vila.

kl
Ang hästens artärer och vener så stämmer det naturligtvis inte att hästen saknar artärer nedanför hasen. Det finns A.(Arteria)metatarsalis dorsalis III, A. plantaris lateralis et medialis (utsida och insida) och A. digitalis lateralis et medialis.
Går att kolla upp i vilken anatomibok som helst om nån känner sig manad.

Tack för det svaret! Då kanske hästen inte är så fasligt unik ändå om man jämför med människors blodomlopp. Hur är det med klaffar i artärerna då är det också en missuppfattning. Kan det vara så att det är (som SO Hovslagare säger) arteriolerna som avses och inte klaffar. Men varför skulle cirkulationen stängas/minskas omväxlande i hovarna? 20 frågar jag vet men nu när du ändå är här så:bow:

Man vet att cirkulationen stängs o sätts på omväxlande. Det anses att det är en fråga om temperaturreglering. För att indvika för stora energiförluster är hoven kallare än kroppen men när den blir för kall släpps extra blod till de ytligare vävnaderna.
Regleringen sker mha AV-shuntar.
Att blod skulle kunna släppas på till tre men inte fyra hovar har jag aldrig hört talas om, hjärtat räcker då till.
Däremot han inte hjärtat suga tillbaka blodet varken från 1,2,3,eller 4 hovar!
Som SO skriver så hjälper musklerna till att få tillbaka blodet men det finns inga ligament nedan karpus el has som gör detta jobbet.
PL

Så för att blodet ska lämna hoven krävs alltså; att blodet har ett visst tryck som genereras av hjärtat och att muskulaturen i benen skapar en press som ger blodet en extra skjuts ner i hovarna som då hjälper blodet att komma ur hovarna också eller? För att blodet på den venösa sidan får hjälp av muskulaturen (ovan hasen) för att "ta sig tillbaka" till hjärtat är jag med på men vad har muskulaturen för funktion när det gäller att få bort blodet från hovarna eftersom det inte finns muskler nedanför hasen?

Senast ändrad av en moderator:

Nej trycket från hjärtat har ingen betydelse när det gäller att få blodet att lämna hoven utan där är det enbart hoven som gör jobbet.
Hoven pumpar tillbaka blodet upp till has/framknä sedan tar muskulaturen vid.
PL

En liten rättelse. När det gäller det blod som inte går ut i kapillärbädden utan tar genvägen via AV-shuntarna kan det arteriella trycket ha en viss betydelse för tillbakatransporten.
PL

Aha nu är jag med:idea: Av-Shuntarna är arterio-venösa anastomoser. Dessa finns ju hos människor också och reglerar tempraturen i våra händer och fötter. D.v.s de är förbindelser mellan artärer och ytligare hudnära vener utan att alltså passera kappilärerna. Det är ju en mycket liten mängd blod som tar denna väg annars skulle ju utbytet mellan blod och vävnad gå förlorad.

Senast ändrad av en moderator:

När hoven sätts ned så utvidgas den och fylls med blod och när den lyfts från marken förs blodet upp i benet igen

Hej, det där måste du ha läst utifrån Dr Strassers teorier vilket faller på sin egen orimlighet. När hoven sätts ner så vidgar den sig är helt korrekt, det man ska tänka på är att den vidgar sig utifrån att den belastas dels från markens beskaffenhet och den belastning den utsätts för utifrån benaxeln.

Ge mig ett exempel där vätska tillförs genom att utsättas för ökat tryck så jag förstår vad du menar.

Eller fyll en svamp med vatten och tryck på den för den som inte begriper förklaringarna och se vad som händer...

Nu är ju hoven lite mer komplicerad än en svamp o den som är lite påläst vet att det finns ett par tre olika teorier om vad som händer tryckmässigt inne i hoven o hur detta påverkar blodcirkulationen.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 946
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka