Ljumma hovar utan puls?

Sv: Ljumma hovar utan puls?

Ha ha, vilken röra. Jag ska försöka återge vad man dels tidigare haft kännedom om och avsluta med vad man utifrån dagens forskning kommit fram till.

Hoven har rikligt med blodkärl,digital artärerna är de tjockväggiga blodkärl som innehåller syrerikt blod på väg från hjärtat till kapillärerna i hoven. Venerna är de blodkärl som transporterar det mera syrefattiga blodet tillbaka till hjärtat. Nerverna löper under långa sträckor tillsammans med blodkärlen till hoven.

Den del av hoven som innesluts av hovkapseln består av hovben,strålben och kronben med omgivande blodkärlsförsedda mjukvävnader. Läderhuden är jämförbar med djupare lager av hud samt innehåller i motsatts till hornet blodkärl och nerver.

Hoven blodförsörjs via digitalartärernas förgreningar och innehåller en avsevärd blodmängd. Hovens rörelse är mkt viktig för återtransport av venöst blod och lymfa.

Det är väl känt att hästar som står stilla svullnar mer eller mindre i benen. Sätter man hästen i en stunds lätt motion "torkar" benen upp. Detta beror på förbättrad cirkulation genom benets ökade belastning och med hjälp av klaffar i vener och lymfkärl transporteras vätska upp genom extremiteter. Dessa klaffar saknas i nedre benets digitalartärer. Muskelarbetet högre upp i extremiteten bidrar genom sin "massering" inverkan på de nämda kärlen.Gaffelbandet är en omvandlad muskel.

--------------------------------------------------------

Hoven blodförsörjs genom mediala och laterala digitalartärerna, dom passerar ner parallelt med djupa böjsenans kanter förbi strålbenets sidoligament för att gå in i hovbenet via hovbenets volara foramia. Digitalartärerna slutar genom att förgrena sig och forma "the terminal arch" inom semilunar kanaler.Från denna båge går ett flertal mindre artärer ut genom hovbenet och in i vägg och sulläderhuden. Tåväggens lameller försörjs huvudsakligen av kärl som passerar genom och under hovbenets tådel och sedan uppåt i proximal riktning.

Ett mycket exensivt kärlnät finns i hela hovens läderhud, det brukar talas om fyra specifika kärlnät baserat på deras anatomiska placering: kronläderhudens kärlnät,lamellagrets kärlnät,sulläderhudens kärlnät och slutligen det kärlnät direkt innanför hovbensbrosken.Dessa nätverk anser en del hjälpa till med stöt upptagningen genom att verka som en västke-medium vilket kan pressas sammam och därigenom pressa blod uppåt när hoven träffar marken.

Sanningshalten i det senare,dvs den teori som menar att hoven har en funktion som blodpump är ännu oklar.

Senast ändrad:

Jag saknar din egen analys och reflektion kring de båda teorierna som du beskriver ovan.

Med risk för att verka petig;
Du skriver: "Dessa klaffar saknas i nedre benets digitalartärer.". Detta gör mig lite förvirrad och kan säkert förvirra andra också.
Det är ju vener och lymfkärl som har klaffar, inte artärer..
Tack för en jättebra sammanfattning annars :)

Med risk för att verka petig;
Du skriver: "Dessa klaffar saknas i nedre benets digitalartärer.". Detta gör mig lite förvirrad och kan säkert förvirra andra också.
Det är ju vener och lymfkärl som har klaffar, inte artärer..
Tack för en jättebra sammanfattning annars :)

Hej, jag är ledsen över att du inte har läst mitt inlägg innan du svarar förvirrat. Prova att läs om en gång till så kanske även du slipper bli förvirrad.

Varför svara på ett inlägg som man inte ens har läst????

Jag skrev faktiskt: Citat Coari
Detta beror på förbättrad cirkulation genom benets ökade belastning och med hjälp av klaffar i vener och lymfkärl transporteras vätska upp genom extremiteter. Dessa klaffar saknas i nedre benets digitalartärer.

Senast ändrad:

Hej, jag är ledsen över att du inte har läst mitt inlägg innan du svarar förvirrat. Prova att läs om en gång till så kanske även du slipper bli förvirrad.

Varför svara på ett inlägg som man inte ens har läst????

Jag skrev faktiskt: Citat Coari
Detta beror på förbättrad cirkulation genom benets ökade belastning och med hjälp av klaffar i vener och lymfkärl transporteras vätska upp genom extremiteter. Dessa klaffar saknas i nedre benets digitalartärer.

Naturligtvis läser jag innan jag svarar, ta det lugnt..?
Din formulering var dock lite otydlig då jag först uppfattade det som att du menade att artärer har klaffar i vanliga fall då du nämnde en specifik artär.
Du hade tex kunnat skriva "dessa klaffar saknas i artärer" så hade iaf jag fattat :)

Fast jag tycker att det skulle vara intressant att höra dig resonera kring de båda teorierna. Som jag förstår det så framhåller du den ena teorin framför den andra varför? Varför är den ena teorin mer trovärdig än den andra? Teorierna har det gemensamt att rörelse och belastning är ett måste för att det venösa återflödet ska fungera. Båda teorierna anser att hovens kärlsystem fylls med blod som genom press trycks ut i vensystemet. Att det saknas klaffar i de nedre delen av artärerna är ju ett konstigt påpekande eftersom det inte finns klaffar i artärer Att det finns på vensidan är ju inte heller konstigt för det gör det ju alltid.

Om hoven inte har en blodpumpande funktion hur sker då det venösa återflödet i de nedre delarna av hästens ben.

Senast ändrad av en moderator:

Gaffelbandet är visserligen en omvandlad muskel men den har inga fungerande muskelfibrer o är därför i praktiken en sena eller ett ligament o bidrar inte till ngt blodpumpande.
Den teori som menar att att flödet till venplexa innanför hovbensbrosken bidrar till stötdämpningen är det hämodynamiska flödesteorin, obs denna menar att blodet i belastningsfasen pressas bakåt just till dessa plexa, dvs att de då rimligtvis måste tömmas uppåt i nästa fas.
http://cvm.msu.edu/news/press/navicular.htm
De två andra o vanligare teorierna är "frog pressure" o "depression"
PL

Senast ändrad:

Du hade tex kunnat skriva "dessa klaffar saknas i artärer" så hade iaf jag fattat :)
Hej, jag e lugn. Jag skrev så enbart för att vi talar om det nedre benet i denna tråd och för att finna den kunskap man utifrån sina svar delger så att alla fattar skillnaden.

Ser du själv ngn skillnad på artärer i en muskelrik kroppsdel kontra i det nedre benets muskelfattiga konstruktion och hur dessa skillnader påverkar artärerna??

Fast jag tycker att det skulle vara intressant att höra dig resonera kring de båda teorierna.

Hej, nu tycker jag det är dagt att få höra dina teorier, gärna faktagrundade teorier. Du får gärna gå in lite mer på djupet så man får ett forskningsgrundat stöd för dina belägg. Jag är övertygad om att alla som läser här inte kommer missförstå dig.

Om du tittar på länken som PL lade in så tycker jag att det verkar trovärdigt. Eftersom jag inte har hovar som mitt yrke så hoppas jag att du inte förväntar dig av mig att jag ska redogöra för olika teorier. Jag förväntar mig däremot av dig som professionell utövare att du kan redogöra för dina ställningstaganden och att du också tål att bli ifrågasatt.

Gaffelbandet är visserligen en omvandlad muskel men den har inga fungerande muskelfibrer o är därför i praktiken en sena eller ett ligament o bidrar inte till ngt blodpumpande.
Den teori som menar att att flödet till venplexa innanför hovbensbrosken bidrar till stötdämpningen är det hämodynamiska flödesteorin, obs denna menar att blodet i belastningsfasen pressas bakåt just till dessa plexa, dvs att de då rimligtvis måste tömmas uppåt i nästa fas.
http://cvm.msu.edu/news/press/navicular.htm
De två andra o vanligare teorierna är "frog pressure" o "depression"
PL

Du hänvisar till en länk från 1999. För övrigt så kan jag inte hålla med dig om ditt resonemang avseende gaffelbandets avsaknad av muskelfibrer. Däremot så håller jag med dig om att varesig gaffelband,övrig senapparatur,ligament i benets nedre del fungerar som blodpump.

Man bör dock ha i åtanken att i isättningsfasen så töjs nedre delen av gaffelbandet först, vid maximalt genomtramp resterande gaffelbandet.

Om du tittar på länken som PL lade in så tycker jag att det verkar trovärdigt. Eftersom jag inte har hovar som mitt yrke så hoppas jag att du inte förväntar dig av mig att jag ska redogöra för olika teorier. Jag förväntar mig däremot av dig som professionell utövare att du kan redogöra för dina ställningstaganden och att du också tål att bli ifrågasatt.

PL har liksom din AANCHP vän Johanna hänvisat till länkar som är så gamla att det dammar om dom.Mig veterligt så har du i flertalet tidigare trådar inte gjort annat än diskuterat hovar och Dr.Strassers teorier. Jag förväntar mig därför utifrån att du har en certifierad Strasserverkare att du själv kan redogöra och förklara dina teorier.

Självklart så har du införskaffat dig kunskapen om det då ett av Dr Strassers största argument är att hästägaren skall delges förutsättningarna,utövandet och hovens fysiologi utifrån den certifierade utövarens utförande. Det står t.o.m. klart och tydligt i kontraktet mellan Dr Strasser och den certifierade utövaren att hästägeren själv i slutänden har införskaffat sig den kunskapen och kunnat delge sig den i lagstadgad mening.

Jag har inte sett dig redovisa en enda länk tillsammans med de teorier du står för. På tal om gamla föresten så är väl de teorier du redovisar ovan från början av 1800-talet? Förhoppningsvis är de reviderade och utvecklade sedan dess men det skulle inte skada med en färsk källa från dig också.

Jag varken vill eller har kunskap att dra Strassers teorier igen. Jag tycker att ämnet är uttjatat och alla som har följt dessa trådar tycker säkert detsamma. Vill du eller någon annan bli uppdaterad i detta är det bara att gå tillbaka till gamla trådar.

Det jag däremot kan göra är att redovisa min egen ståndpunkt utifrån det jag anser vara rimligt att tillämpa. Med all tydlighet har det framkommit i denna tråd att hoven och dess funktion bidrar på ett omfattande sätt till det venösa återflödet. En hov som inte ges tillräckliga möjligheter att vara delaktig i denna process kommer med all sannolikhet att få skador. För att stödja en optimal rörlighet i hoven så anser jag att det är viktigt att hästen får röra sig så mycket som möjligt och att hovvården bör utföras så att bästa förutsättning finns för hoven att "sköta sitt jobb". Här finns naturligtvis en viktig balans att beakta nämligen hästens bekvämlighet som inte under några omständigheter får äventyras. Skor hämmar hovens förmåga att vara flexibel i större eller mindre grad härom råder ingen tvekan. Det som skiljer ditt och mitt sätt att se på ovanstående är att jag tillskriver hovmekamismen större betydelse för hästens välmående än du gör.

På senare tid så har vi hovslagare fått ofta fått ta del av en föreläsare som när han förläser för hovslagare brukar börja sin föreläsning ungefär så här "Ni hovslagare vet ju allihop att hovmekanismen fungerar som blodpump" Sen väntar till de flesta har nickat instämmande och fortsätter sedan "det stämmer inte!" Sen väntar han sig ungefär att vi ska dra chockade efter andan.
Sedan följer ett resonemang att hovmekanismen visserligen är behjälplig i arbetet att tömma hoven på blod men inte som en pump. Sedan brukar han tillskriva oss hovslagare att ha en massa felaktig kunskap som jag inte har hört någon hovslagare utbildad de sista deceniumen torgföra. Det kvarvarande intrycket hos vissa efter (beroende på hur stor tilltro man sätter till denna föreläsare) är att hovmekanismen är ett överskattad påfund från 1700 talet. Nu tror jag inte det är riktigt så han menar, men han är lätt att missuppfatta på det sättet.
Om det får vissa att tro att man inte behöver ha hovmekanismen i åtanke när man skor så blir ju resultatet ytterst beklagligt.
Sen blir det ytterligare lite beklagligt då han ofta på strasservis hänvisar till egen forskning trots att han enl. andra veterinärer inte haft något tillstånd för denna forskning så den blir svår att kontrollera.

Det låter som om ni har en föreläsare som behöver gå några kurser i pedagogik. Man brukar inte nå några större framgångar med att som föreläsare försöka försätta sina åhörare i ett underläge:mad:.

Sedan följer ett resonemang att hovmekanismen visserligen är behjälplig i arbetet att tömma hoven på blod men inte som en pump.

Jag undrar hur han resonerar kring hur hoven töms på blod om det inte är som en pump? Det är detta som jag hela tiden kommer tillbaka till och inte förstår. Den för mig just nu enda logiska förklaringen till att hoven töms på blod är den som din föreläsare då delvis förkastar. Om jag bara kunde få en alternativ förklaring till hur hoven töms på blod så att jag kunde förstå att det finns ett annat sätt att tänka:crazy:

Det låter som om ni har en föreläsare som behöver gå några kurser i pedagogik. Man brukar inte nå några större framgångar med att som föreläsare försöka försätta sina åhörare i ett underläge:mad:.

Jag undrar hur han resonerar kring hur hoven töms på blod om det inte är som en pump? Det är detta som jag hela tiden kommer tillbaka till och inte förstår. Den för mig just nu enda logiska förklaringen till att hoven töms på blod är den som din föreläsare då delvis förkastar. Om jag bara kunde få en alternativ förklaring till hur hoven töms på blod så att jag kunde förstå att det finns ett annat sätt att tänka:crazy:

Det finnns en liknelse som vissa har gjort.
Om du tar en fylld petflaska och kastar den i backen med botten före så sprutar vätskan upp ur flaskan men den är för den skull ingen pump. Väldigt förenklat: En pump verkar i två riktningar dragande och tryckande, medan hoven bara tömmer sig pga "platsbrist" om du förstår hur jag menar. Denna "platsbrist" uppkommer när hoven belastas även om trycket bara kommer uppifrån och adekvat mottryck på hela hoven från underlaget uteblir. Alltså töms hoven även på en gammelskodd häst med jättetjocka skor.

Det låter som om ni har en föreläsare som behöver gå några kurser i pedagogik. Man brukar inte nå några större framgångar med att som föreläsare försöka försätta sina åhörare i ett underläge:mad:.QUOTE]

Pedagogik är inte hans starka sida.
Inte hovar heller om jag ska vara ärlig.
Men han är duktig på att synas och höras:D

Detta måste då vara stråltryckarmodellen eller? Som jag förstår den så är hoven i sig helt passiv och kan som du säger vara i stort sett helt låst. För genomtrampningsmodellen kräver väl att hoven vidgar sig i trakterna?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 946
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka