B
BeastieBabe
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!
källa? jag vill se forskningsrapporterna på detta..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en fundering som ni övriga gärna får kommentera.
Har läst om att de senaste rönen pekar på att det är rent livsfarligt att ge hästen vitlök i fodret. Varför marknadsförs det då fortfarande så många produkter med vitlök, och ren vitlök, av våra foderleverantörer ?? Borde det inte plockas bort helt ??
Det är inte bara vitlök, utan alla former av lök, som är giftiga för hästarna. Torkad lök är oftast mer koncentrerad än färsk.
I lök finns nämligen näringssaltet thiousulfat, och hästarna saknar helt enzym för att bryta ned detta ämne !
Enligt forskningen orsakar ämnet förändringar i de röda blodkropparna som i sin tur påverkar syreupptagningsförmågan. Löken får de röda blodkropparna att brisera med anemi som följd. Hästen får blodbrist och låga blodvärden eftersom de röda blodkropparnas cellväggar bryts ned.
Ett stort problem är att en stor del av de röda blodkropparna måste förstöras hos hästen innan synliga symtom visar sig. Alltså sker en långsam nedbrytning vid dessa förhållandevis små doser och hästen uppvisar inga omedelbara symtom. Detta har gjort att den allmänna uppfattningen är att man kan ge hästen små doser av lök utan att den påverkas !!
Som följd till ovan kan detta vidare leda till att de döda röda blodkropparna transporteras till njurarna med njursvikt som följd. Även mjälten påverkas negativt av löken !
Även andra djur, som hundar och katter påverkas snabbt, även efter ett litet intag av lök.
NÄ... Vi gör nog bäst i att tills vidare stoppa vitlöken/löken i vår egen mun..
vart får man lättast tag på dessa?Här är några:
S. K. Banerjee, Pulok K. Mukherjee and S. K. Maulik; Garlic as an Antioxidant: The Good, The Bad and The Ugly, Phytother. Res. 17, 97–106 (2003)
W Pearson, H J Boermans, W J Bettger, B W McBride, MI Lindinger
Association of maximum voluntary dietary intake of freeze-dried garlic with Heinz body
anemia in horses, AJVR, Vol 66, No. 3, March 2005
W. Pearson, Ethnoveterinary Medicine: The Science of Botanicals in Equine Health and Disease. Proceedings of the 2nd European Equine Health & Nutrition Congress,
Lelystad, The Netherlands, page 31-40 2003.
HH
vart får man lättast tag på dessa?
BeastieBabe Har tyvärr inte forskningsrapporter själv utan har tagit del av sådant som skrivits, ex.vis från tidningen Hästen, nr 2-2006, men också från
http://www.stallsmart.nu/article.aspx?forumID=166&articleID=2447, men som peter_lundin skriver finns det länkat till i tidigare trådar.
Det När det kommer till just flugmedel håller jag med om att det är svårt att hitta något som är både bra och med lång verkningstid på. Flugorna är ju dock som värst på soliga sommardagar och alternativet är ju då flugtäcke eller att helt enkelt ta in dem under de hetaste timmarna.
Vet ju också att det är marknaden som styr, men jag hade nog inte sett en handlare som sämre för att de gör valet att inte sälja ett preparat pga tveksamheter, det måste väl ändå tyda på att de är seriösa och tagit ett aktivt beslut grundat på något.
*kl*
Jag blir misstänksam över allt som ingår i färdigblandade foder som hästar annars inte skulle kunna få tag i. Banan till exempel, eller preparat som är baserade på fisk som var populärt ett tag.