Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

källa? jag vill se forskningsrapporterna på detta..
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

*kl*

Att vitlök kan vara skadligt för hästar har varit känt länge nu, men ändå är det inte alla som vet om det, om det sen är "livsfarligt" kan nog diskuteras. Som sagt så fick hästarna som testerna gjordes på extrema mängder, men självklart så kan även små mängder vara skadliga på sikt.

Nästan allting kan vara skadligt i för stora eller felaktiga mängder, man kan förgiftas av allt, om man har otur.

Jag har själv gett min tidigare häst, lite vad man kallar "hosthäst", vitlök på vintrarna under de år jag hade henne, hon visade inga som helst tecken på att ta skada av det och det var innan de negativa effekterna var kända. Nu är jag tveksam till om jag hade gjort om det, men hade fått ta ställning om jag kom i den situationen.

Nuvarande hästen har jag haft i snart tre år och jag tror att han på den tiden har fått vitlök i tre omgångar, en vecka/gång, detta vid tecken på förkylning, och han har tillfrisknat direkt. Detta kanske man kan kalla en kalkylerad risk, huruvida jag tror att han hinner få anemi på en vecka, jämfört med om han kanske blivit sjuk annars. Sen får han naturligtvis tid på sig att repa sig.
Detta gör jag utan att vara orolig, däremot skulle jag inte våga ge min häst vitlök regelbundet under en längre period, eftersom det då känns som en större risk.

Det är mycket konstigheter vi stoppar i våra hästar. Senast för en månad sedan blev jag rådd av veterinär att ge min häst a-fil i samband med en antibiotika-kur för magens skull, och då kan man ju ifrågasatta, hur nyttigt är det med tanke på att hästar är laktosintoleranta?! Då handlar det om att "ta det onda med det goda", de positiva effekterna överväger tillfälligt de negativa, och efter en kort kur så repar sig hästen snabbt igen. Jag ser på ett om inte likadant, så liknande sett på vitlöken, den har sina negativa effekter, men även i vissa fall positiva.

Däremot håller jag absolut med dig om att någon form av "varningstext" absolut hade varit på sin plats på vitlöksburkarna t ex. Även om jag har lite svårt att se hur någon vid det här laget skulle kunna ha missat det, så har inte alla koll på de nya rönen om vitlöken, och man ska inte i godan ro ge sin häst något som kan vara skadligt utan att ha en aning om det. Vet man om det, kan man själv "läsa på" och ta ställning i frågan - är det värt risken? Positiva kontra negativa effekter? Man ska också vara medveten om det när man ger för att kunna vara uppmärksam på eventuella negativa biverkningar.

Sist men inte minst - misstänker man eller är orolig över att ens häst kan vara drabbad av anemi - vitlök inblandad eller ej - så är det hur simpelt som helst att ta ett vanligt blodprov och kolla! Kan ju vara på sin plats om man ger mycket vitlök t ex, så vet man hur statusen ser ut just då i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Finns länkat till i flera tidigare trådar.
Obs anemin är reversibel dvs går tillbaka när man slutar med vitlöken.
PL
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Det finns massor av fodertillskott på marknaden som säljs fast att dom inte är tillåtna att sälja till häst (ej godkännda av jordbruksverket), det finns massor av tillskott som i bästa fall är verkningslösa och i sämsta fall är skadliga för hästarna.

Det finns foder som säljs med reklam som om dom vore läkemedel...

Det handlar helt enkelt om att tjäna pengar på lättlurade hästägare.
Hästägare som egentligen vill att deras häst ska ha det bra men som saknar kunskap och därför hänsynslöst exploateras av dom som säljer alger, vitlök och f-n vet vad... ibland tror tom försäljarna på rappakaljan som tillverkaren kommer med.

Det finns otroligt mycket med lurendrejeri i hästvärlden... det enda som skulle hjälpa är ökad kunskap hos hästägare, lagstiftning finns ju redan då hästar räknas som livsmedelsproducerande men dessa lagar är fullständigt tandlösa.

Idag måste man aktivt söka kunskap själv vilket är väldigt synd för många hästar...
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Håller med dig mumin i det du skriver och jag tror inte heller att vitlöken i en liten stötdos/kur på sikt skulle vålla hästen problem eftersom den sedan får möjlighet att återhämta sig efteråt. Men att ge sin häst vitlök ständigt och jämt känns inte hälsosamt.
Skulle vitlöken genom en kort behandling kunna råda bot på ett annat problem kan det kanske vara värt det.

När det sedan kommer till mängden vitlök är det väl så att hästen måste få i sig en ganska stora mängder samt under längre tid för att den ska vara verksam mot fästingarna. Det tar ju tid innan vitlöken går ut i huden, så små mängder kan ju knappast vara till någon större nytta där.
Det viktigaste tycker jag ändå är att man har vetskap om problemet och tar ett aktivt beslut innan man väljer att ge hästen det. Sedan är det givetvis upp till var och en.

BeastieBabe Har tyvärr inte forskningsrapporter själv utan har tagit del av sådant som skrivits, ex.vis från tidningen Hästen, nr 2-2006, men också från
http://www.stallsmart.nu/article.aspx?forumID=166&articleID=2447, men som peter_lundin skriver finns det länkat till i tidigare trådar.

Tycker det är skrämmande att det är som Tacitus skriver, att det förekommer så mycket fodertillskott på marknaden som inte är godkända :o. Allt tycks bara gå ut på att lura i oss konsumenter att köpa produkterna och vad är bättre än att vädja till vår välvilja om våra hästar.., usch va fult :mad:
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Har en fundering som ni övriga gärna får kommentera.

Har läst om att de senaste rönen pekar på att det är rent livsfarligt att ge hästen vitlök i fodret. Varför marknadsförs det då fortfarande så många produkter med vitlök, och ren vitlök, av våra foderleverantörer ?? Borde det inte plockas bort helt :confused: ??

Det är inte bara vitlök, utan alla former av lök, som är giftiga för hästarna. Torkad lök är oftast mer koncentrerad än färsk.
I lök finns nämligen näringssaltet thiousulfat, och hästarna saknar helt enzym för att bryta ned detta ämne !
Enligt forskningen orsakar ämnet förändringar i de röda blodkropparna som i sin tur påverkar syreupptagningsförmågan. Löken får de röda blodkropparna att brisera med anemi som följd. Hästen får blodbrist och låga blodvärden eftersom de röda blodkropparnas cellväggar bryts ned.
Ett stort problem är att en stor del av de röda blodkropparna måste förstöras hos hästen innan synliga symtom visar sig. Alltså sker en långsam nedbrytning vid dessa förhållandevis små doser och hästen uppvisar inga omedelbara symtom. Detta har gjort att den allmänna uppfattningen är att man kan ge hästen små doser av lök utan att den påverkas !!
Som följd till ovan kan detta vidare leda till att de döda röda blodkropparna transporteras till njurarna med njursvikt som följd. Även mjälten påverkas negativt av löken !

Även andra djur, som hundar och katter påverkas snabbt, även efter ett litet intag av lök.

NÄ... Vi gör nog bäst i att tills vidare stoppa vitlöken/löken i vår egen mun..


Finns hur många sådana liknade udnersökningar som helst!
Många gånger ÖVERDOSERAR folk tillskotten vilket gör att hästarna blir dåliga!
Är ju dock likadant för alla.. Chips ger ju cancer men hur många slutade med det för det?!
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

källa? jag vill se forskningsrapporterna på detta..

Här är några:
S. K. Banerjee, Pulok K. Mukherjee and S. K. Maulik; Garlic as an Antioxidant: The Good, The Bad and The Ugly, Phytother. Res. 17, 97–106 (2003)

W Pearson, H J Boermans, W J Bettger, B W McBride, MI Lindinger
Association of maximum voluntary dietary intake of freeze-dried garlic with Heinz body
anemia in horses, AJVR, Vol 66, No. 3, March 2005

W. Pearson, Ethnoveterinary Medicine: The Science of Botanicals in Equine Health and Disease. Proceedings of the 2nd European Equine Health & Nutrition Congress,
Lelystad, The Netherlands, page 31-40 2003.



HH
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Här är några:
S. K. Banerjee, Pulok K. Mukherjee and S. K. Maulik; Garlic as an Antioxidant: The Good, The Bad and The Ugly, Phytother. Res. 17, 97–106 (2003)

W Pearson, H J Boermans, W J Bettger, B W McBride, MI Lindinger
Association of maximum voluntary dietary intake of freeze-dried garlic with Heinz body
anemia in horses, AJVR, Vol 66, No. 3, March 2005

W. Pearson, Ethnoveterinary Medicine: The Science of Botanicals in Equine Health and Disease. Proceedings of the 2nd European Equine Health & Nutrition Congress,
Lelystad, The Netherlands, page 31-40 2003.



HH
vart får man lättast tag på dessa?
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

BeastieBabe Har tyvärr inte forskningsrapporter själv utan har tagit del av sådant som skrivits, ex.vis från tidningen Hästen, nr 2-2006, men också från
http://www.stallsmart.nu/article.aspx?forumID=166&articleID=2447, men som peter_lundin skriver finns det länkat till i tidigare trådar.

ja och vem ger 20 g frystorkad vitlök per 100 kg häst? möjligtvis ger man 1 g per 100 kg häst i normalfallet.. vad 1 färsk vitlöksklyfta motsvarar i frystorkad vikt vet jag ej, förmodligen mycket mindre än 1 g..

sålänge man har vetskap om vad som händer vid överdosering och således bara ger låg dos och bara t.ex udda veckor så torde hästen inte lida av anemi.. och skulle hästen bli dålig så tar man ett blodprov för att i sådana fall bevisa OM det är anemi eller något annat, hästar kan ju som välkänt bli sjuka av många olika saker, ex ett sticksår som inte ens syns men som blir infekterat och hästen får nedsatt allmäntillstånd..

du ville få det i första inlägget att minsta lilla smula vitlök skulle orskaka anemi direkt på studsen.. så läste jag det.. och att det kommit NYA forskrningsrapporter som motbevisar den från 2006..
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Ingen kan idag säga hur mkt man kan ge innan det blir risk för anemi.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Jag har hört att det bara ska vara farligt om man ger det oavbrutet under en mycket lång tid och en väldigt stor mängd.:confused:
Men jag vet ej vad som stämmer?
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

I Pearsons studie visades att efter en vecka på dosen 0,05 gram/kg häst frystorkad vitlök 2 ggr dagligen såg man att blodvärdet började gå ner. Det blir 50 gram om dagen åt en 500 kgs häst.

För häst är det nog sällan så livsfarligt med vitlök som det är för hundar, fåglar och katter. Men om man av ngn anledning vill använda vitlök så bör man känna till att långtidsanvändning kan sätta ner prestationsförmågan pga sämre syretransport.

Vilken minsta ofarliga dos är vet man inte. De enstaka gram per kg foder som fodertillverkarna tillsätter borde rimligen vara ofarliga. HH
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Det När det kommer till just flugmedel håller jag med om att det är svårt att hitta något som är både bra och med lång verkningstid på. Flugorna är ju dock som värst på soliga sommardagar och alternativet är ju då flugtäcke eller att helt enkelt ta in dem under de hetaste timmarna.

Vet ju också att det är marknaden som styr, men jag hade nog inte sett en handlare som sämre för att de gör valet att inte sälja ett preparat pga tveksamheter, det måste väl ändå tyda på att de är seriösa och tagit ett aktivt beslut grundat på något.


Jo, nu när vi inte har vitlöken längre o flugmedlena inte hjälper så blir det till att ta in dom varje varm dag under sommaren. Men det du skrev om erlichias - jag tar nog (fast det har jag nog redan gjort klart:P) hellre vitlök och ger en liten dos av det en period och minskar antal fästingar =minskar risken för erlishias o borelia osv. Faktiskt...


Jo, men för handlarna fungerar det inte på det sättet. Hur skulle det se ut om t ex Preem slutade sälja cigaretter? Fastän folk vet att det är rejält farligt så finns ju ändå efterfrågan. Slutar då t ex Preem sälja cigaretter förlorar de dem kunderna som "tänkte svänga in en sväng på preem för o köpa cigaretter" (och kanske nåt sött till?) - Jo, dessa kunder åker istället till exempelvis OKQ8 istället! Så att sluta sälja en vara för att "vissa" inte tycker den är bra - det är inte hållbart för en butik som vill överleva!!

Har man inte ett komplett sortiment faller många av kunderna bort många gånger. Även om jag är HELT emot t ex rökning så hade jag aldrig i mitt liv avstått från att ha dem i mitt sortiment om jag hade en sådan butik. Jag avstår inte som butiksinnehavare en intäkt. Det händer inte...

Däremot - kan jag hålla med om att det ksulle stå nån form av varning, så man som hästägare kan välja själv om det är något man vill ha eller om man helt vill avstå. Men samtidigt får man väl ta reda lite på själva också vad som kan tänkas vara bra och inte bra. Förhoppnignsvis finns det ju iaf en anledning till att en hästägare väljer att ha nån speciell grej i fodret - och då har man också förhoppningsvis kollat upp vad denna extra ingrediens består av och vad den har för effekter, negativa som positiva.

:)
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Ja ibland är det helt klart svåra val man ställs inför och ibland blir det kanske ett val mellan pest eller kolera, tyvärr.

Jag vet förstås att det är efterfrågan som styr sortimentet, men kunde det inte, som på cigaretter ändå tydligt framgå att det kan innebära vissa risker vid höga doser eller vid långvarigt användande. Det är säkert mängder av folk som inte alls har någon aning om detta och helt enkelt handlar det i tron om att de ger sina hästar det allra bästa, för det utgår jag från att vi alla vill.

Jag skulle bara vilja förtydliga att jag inte på något sätt skulle se sämre på en handlare som inte hade ex.vis vitlök hemma, när jag efterfrågade det, om jag fick förklaringen att de avstått från att ha det i sitt sortiment eftersom det skulle kunna vara ohälsosamt för hästen. Här kommer det ju till ett aktivt val även för handlaren, vilket jag som kund seriöst respekterar, eftersom jag utgår från att han/hon har belägg för sitt gjorda val, även om jag som kund vill fortsätta använda preparatet. Spontant hade jag nog bara varit tacksam för informationen och velat veta mer .

Vi kan ju i alla fall vara helt ense om att det yttersta ansvaret alltid ligger på hästägaren, men det hade underlättat om alla i "kedjan" tog sitt ansvar, för det hade ju förenklat våra slutgiltiga val.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

*kl*

Jag blir misstänksam över allt som ingår i färdigblandade foder som hästar annars inte skulle kunna få tag i. Banan till exempel, eller preparat som är baserade på fisk som var populärt ett tag.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Har läst på lite nu och såg att det fanns en tråd om det här från 2003! Och ett antal andra... Det är konstaterat att lök är farligt men inte hur mkt man måste ge för att det ska påverka hästen. Jag hade då inte vågat chansa!

Pleasure :bow:
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

*kl*

Jag blir misstänksam över allt som ingår i färdigblandade foder som hästar annars inte skulle kunna få tag i. Banan till exempel, eller preparat som är baserade på fisk som var populärt ett tag.

Håller med. Varför ger man en växtätare fisk?? Verkar helt sjukt!
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

KL
Har inte läst allt..
Att vitlök inte är bra stämmer säkert.

Men att man inte ska ge havre och korn? Man har u gjort det i hur många år som helst, och visst, det ät inte optimalt iom att det är onaturligt. Men vad tusan gör man om man har en häst som trots fri tillgång på riktigt dunderhö ser ut som ett spjälstaket?
Lucern hjälper inte då höet har nästan samma värden..
Att ge ngt färdigfoder känns ju lönt, de flesta är gjordamed mkt korn eller något ännu mer onaturligt.. Korn däremot, 2kg per dag och han ser plötsligt ok ut :) Nu får han betfor, vilket säkert inte heller är optimalt (de gräver väl inte efter betor heller) men det hjälper ju.
O nu höet inte räcker tycker jag att man ändå bör försöka ge så mycket råvara som möjligt.. jag vet inte hur jag ska göra på sommarbetet då det är väldigt magert. Blir nog korn och pelletterad lucern där..eller t.om. soja men det undviker jag ju helst.

Men ibland kan man inte göra det helt naturligt.. :3
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Spannmål innehåller stärkelse, vilket inte är bra för hästar. De kan exempelvis få fång av det. Jag minns inte alla detajer, men i stort, de "tål" inte stärkelse.
Är fortfarande nyfiken på vart det där saltet tar vägen i hästkroppen, eftersom det tydligen är så farligt att det borde förbjudas? Och, precis som med jod, borde det väl finnas ett maxintag? Och hur mycket innehåller den frystorkade vitlöken? Och säkert en massa andra frågor, men jag börjar med de här :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp