Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

En intresant frågeställning, men som saknar praktisk tillämpning eftersom stärkelsen alltid kommer paketerad och klar.

Stärkelse från krossad havre har en tunntarmsältbarhet på ca 85%.

Motsvarande för krossat korn ligger på 21%.

Om den kommer paketerad och klar förstår jag inte varför det är så stor skillnad på smältbarheten på havre och korn.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

En intresant frågeställning, men som saknar praktisk tillämpning eftersom stärkelsen alltid kommer paketerad och klar.


Ett ideal-kraftfoder ska ha lågt stärkelseinnehåll, hög tunntarmsältbarhet, bra blandning av protein, stärkelse, fiber och fett och dessutom tåla lagring bra... och vinnaren är... Hel Havre


Ett intressant svar.
Men du får gärna förtydliga.
Varför ska kraftfoder till häst ha lågt stärkelseinnehåll?
Och innehållet av stärkelse, om det är högt eller lågt, kan ju inte ha någon betydelse för var det bryts ner?

Och stärkelseinnehållet, är det mer eller mindre konstant beroende på vilket sädesslag det är, eller varierar det inom samma slags säd?
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

*knapp* (jag tror att man ska använda det om det inte är direkt till den som skrev innan utan till ts)
Jag känner flera hästägare som ger sina hästar vitlök under sommrarna för att just slippa flugor och en ville inte spreja medel på hästen för den var rädd för ljudet och ingen av dessa hästar har lidit över detta.
Men sen så ska man ju tänka på att allt är ju onyttigt, både för hästar och människor i för stora doser. Vi kan dricka ett glas läsk i veckan utan problem men dricker vi 5 Liter om dagen så är ju inte det så bra.
Lagom är bäst.
Men sen så ska jag kanske tillägga att jag inte är så där jätte duktig när det gäller foder till hästar..
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Då vill du alltså påstå att man inte längre behöver söka igenom hagarna för det finns ingen som helst risk för förgiftning vad gäller oönskade örtväxter?

Konstigt, för den här sommaren har ju många hästar fått sätta livet till genom just förgiftning genom t ex stånds, veterinärmedicinen har rest sig som enade och gått ut med varningar och rekommendationer.

Men det är enligt dig bara ett påhitt, för hästen känner själv av vad den behöver och inte behöver?
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Hästen har "hyresgäster" i grovtarmskomplexet som jäser framförallt grovfoder och tillverkar energi som hästen kan ta upp. Om det kommer ner en massa stärkelse i grovtarmen så kan detta störa jäsningen där och orsaka tex kolik.

För att man ska få ner så lite stärkelse som möjligt i grovtarmen ska man se till att man har ett kraftfoder med lågt stärkelseinnehåll och hög tunntarmsmältbarhet, och det är havre som är det spannmål som bäst uppfyller detta.

Innehållet av stärkelse, fett, smältbara fibrer m.m. varierar ganska kraftigt mellan de olika spannmålslagen... kan variera en del hos olika sorter också som tex Mathilda och Vital som bägge är havresorter, men största variationerna är mellan olika slags spannmål.

Vete är ju då tex direkt olämpligt som hästmat men kan fungera bra för grisar och höns, grisar har bättre förutsättningar för att ta hand om stärkelse än vad hästar har.

Man matar ju inte hästen med kemiskt ren stärkelse oavsett om denna kommer från korn eller havre.... därav att jag uttrycker det som att den kommer paketerad och klar, den kommer ju alltid från spannmål eller potatis eller liknande.

Däremot så har som sagt var stärkelse från havre ca 4 ggr så hög tunntarmsmältbarhet som stärkelse från korn.

Att man ska hålla på och mata hästar med annat spannmål än havre är ett modernt påhitt, förr ansåg man att vete och råg var direkt olämpliga som "hästmat" och att korn inte var önskvärt att mata hästar med.

Att en del hästar anses bli mindre "heta" av annat spannmål anser en del beror på att hästarna helt enkelt har svårt med att ta hand dessa andra spannmål på ett bra sätt.

Själv fodrar jag ca 40 hästar med inget annat kraftfoder än havre, och ingen av dessa är mer galen än dom var när dom gick på andra kraftfoder.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Tyvärr så behöver min häst korn.
Havren sätter sig inte alls lika bra på hullet, skulle jag ge havre istället hade jag behöft ge minst 4 kg...
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Då vill du alltså påstå att man inte längre behöver söka igenom hagarna för det finns ingen som helst risk för förgiftning vad gäller oönskade örtväxter?

Konstigt, för den här sommaren har ju många hästar fått sätta livet till genom just förgiftning genom t ex stånds, veterinärmedicinen har rest sig som enade och gått ut med varningar och rekommendationer.

Men det är enligt dig bara ett påhitt, för hästen känner själv av vad den behöver och inte behöver?

Om du menade mig så tycker jag absolut inte att man skall sluta söka igenom hagar efter växter och så vidare. Var kanske en dålig formulering och dessutom skrev jag ju under att jag inte är sådär jätte duktig på foder. Men det jag ville framföra med mitt inlägg var att jag aldrig hört talas om att vitlök ska vara dåligt för hästen utan tvärt om att det ska vara bra eftersom dom brukar slippa flugor och liknande på sommaren.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Sthu:
En liten undran bara? Var har du hört att vitlök "inte är ngt man börjat ge hästar på senare tid"? Kan inte minnas att jag hörde talas om ngn som gav sin häst vitlök på hedenhöstiden när jag var ung ;) Däremot vet jag att det förekommit många "modeflugor" genom åren som man som hästägare trott vara vägen till framgång.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Fast såvitt jag vet så är väl lök inte "bra" för någon/något egentligen? Lite flummigt, men läste i en Yoga-bok att man bör undvika olika former av lök och starka kryddor eftersom det inte är bra för kroppen (fast förmodligen i mycket större doser eller inte lika "giftigt" som för t ex hästar) om man vill hålla sig pigg och i balans. Kan vara placebo-effekt men det känns som att det stämmer, brukar bli lite dåsig och allmänt lite orolig i magen efter att man ätit vitlök.

Summa summarum, har gett hästar vitlök tidigare men hade förmodligen inte gjort det igen även om jag inte sett dessa rön, eftersom jag inbillar mig att lök = dåligt överlag, inte specifikt för hästarna. Och det känns lite knasigt att försöka bryta ner hästens immunförsvar för att bygga upp det, typ som att alkohol dödar bakterier MEN samtidigt sätter ner det egna immunförsvaret...
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Men sen så ska man ju tänka på att allt är ju onyttigt, både för hästar och människor i för stora doser. Vi kan dricka ett glas läsk i veckan utan problem men dricker vi 5 Liter om dagen så är ju inte det så bra.
Lagom är bäst.
Men sen så ska jag kanske tillägga att jag inte är så där jätte duktig när det gäller foder till hästar..

Ja, typ som Selen som många ger kosttillskott av för att hästarna inte ska få Selenbrist, men samtidigt så används det t o m som gift i högre doser :crazy: och salt som hästarna behöver och oftast behöver få tillskott av framförallt på sommaren, men som man dör av vid för stort intag -fast den gränsen ligger väl snarare på ett kilo än några milligram :angel: (har testat svälja en sån där liten saltpåse man kan ta på McDonalds och mådde tok-illa efteråt och bara ville spy av en sån pytteliten påse :p )

Men samtidigt så är ju detta sånt som kroppen BEHÖVER. Skulle man frivilligt sätta i sig miljögifter som inte är nedbrytningsbara i kroppen för att det skulle vara bra för att slippa mygg? Tror inte det.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Konstigt, för den här sommaren har ju många hästar fått sätta livet till genom just förgiftning genom t ex stånds, veterinärmedicinen har rest sig som enade och gått ut med varningar och rekommendationer.

Visst, och även idegran som arbets och städsugna människor faktiskt har slängt in i hästhagar när de trimmat trädgården på grenar och annat ris.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Att en del hästar anses bli mindre "heta" av annat spannmål anser en del beror på att hästarna helt enkelt har svårt med att ta hand dessa andra spannmål på ett bra sätt.

Själv fodrar jag ca 40 hästar med inget annat kraftfoder än havre, och ingen av dessa är mer galen än dom var när dom gick på andra kraftfoder.


Det ligger säkert något i vad du säger om andra spannmål, att det kan vara svårare för hästen att tillgodogöra sig dem och att de beroende på det blir " mer stabila".
Men jag, och många med mig, upplever det som hästar håller hullet bättre med korn. Skröna?

Bara för att ingen ska tro att jag pratar mig varm för korn så fodrar jag med havre, mycket, utom på en som blir för het i skallen, där krossat korn samt även något annat fodermedel, men är det inte bra då måste jag tänka om.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Det ligger säkert något i vad du säger om andra spannmål, att det kan vara svårare för hästen att tillgodogöra sig dem och att de beroende på det blir " mer stabila".
Men jag, och många med mig, upplever det som hästar håller hullet bättre med korn. Skröna?

Bara för att ingen ska tro att jag pratar mig varm för korn så fodrar jag med havre, mycket, utom på en som blir för het i skallen, där krossat korn samt även något annat fodermedel, men är det inte bra då måste jag tänka om.

Upplever att en del fullblodstyper (dvs även varmblodstravare och allmänt ädlare hästar) inte "tål" havre.
Det där med att hästarna håller hullet bättre med korn kanske kan vara för att hästen tar åt sig proteinet men inte kan tillgodogöra sig energin? Eller tvärtom, tar åt sig energin men sån som lägger sig som fett snarare än används inom kort :p
För det är väl samverkan mellan den proteintypen och energin som är "sämre" med korn?

Har själv fobi mot ren havre eftersom det räckt med en näve för att hästen ska se spöken. Och då är det en rätt lat häst normalt sett, inte en sån som normalt sett brukar leta anledningar till att springa iväg :angel:
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Är det någon som har sett en häst äta vitlök i det fria ????????
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Är det någon som sett en häst äta betfor, korn, havre, krafft pellets eller fibergi i det fria?
Eller socker, morötter, äpplen (ok, hittar dom ett äppleträd så..)
Eller tuggat på saltstenar, mineralhinkar?
Gått in och ställt sig i en box över natten?
Satt på sig järnskor eller boots?
Sadlat och tränsat sig?

Säger inte att vitlök är bra, men ditt argument har lite brister..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Är det någon som har sett en häst äta vitlök i det fria ????????

Våra hästar får väl massor av konstig mat som de inte kan få tag i på egen hand, så vad är det för konstigt med det?

Jag har slutat att ge mina vitlök och kommer nog inte att börja igen efter det jag har läst här. Då ska det verkligen finnas en bra anledning att göra det.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Jag har slutat att ge mina vitlök och kommer nog inte att börja igen efter det jag har läst här. Då ska det verkligen finnas en bra anledning att göra det.

Fast lite så här känner jag för all "medicin". Även om effekten på läkemedel faktiskt finns dokumenterad så gör i regel de effektiva medicinerna skada på ett eller annat sätt, stör balansen och/eller immunförsvaret i den egna kroppen som exempel. Skulle medicinen då INTE hjälpa så har man snarare förvärrat situationen :crazy:
Men sen finns det ju situationer då det inte känns hållbart, att kroppen fått sin chans att lösa problemet men uppenbarligen inte lyckas och man inte "har råd" att låta det gå längre. Då känns det bättre att chansa.

Nu vet jag ärligt talat inte mycket om vitlök för hästar, har det absolut ingen positiv effekt utan enbart negativ, då är det givetvis inget man tar till som "nödlösning" heller utan något dokumenterat alt. något som iaf inte kan göra någon större skada om man provat allt annat.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Det var ungefär så jag menade men jag uttryckte mig nog oklart. Jag har gett vitlök av två anledningar. Den ena mot insekter vilket jag inte tycker har hjälpt alls. Den andra till en hosthäst. han fick samtidigt andra örter och annan hjälp så jag vet inte om vitlöken har gjort ngn nytta. Jag gav det mest "för säkerhets skull - det kan ändå inte skada. Det tänker jag inte fortsätta med.
Sedan håller jag med dig om mediciner överhuvudtaget. Det är alltid ett avvägande vilket som är mest skadligt, medicinens biverkningar eller sjukdomen i sig.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Ja, det är tråkigt att man inte gjort mer studier (eller är det jag som missat?) på kosttillskott, särskilt de mest vanliga/populära. Att de åtminstone inte är skadliga, eftersom man i regel ger kosttillskott "för säkerhets skull" när man gör bedömningen att vet. inte behövs. Riktigt jobbigt då att göra hästen sämre omedvetet. Man vill ju inte heller dissa kosttillskott och huskurer totalt eftersom det känns bra att göra något för sin häst även för småsaker.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Hej!

Det kan även "farligt" för människor har jag hört, men endast i "överdosering" och vad den gränsen går vet ingen. Men i vanlig mat är det ingen fara. Och på hästar så är det även vid "överdosering" som det är farlig, gränsen är väl induviduell, men forsknings resultat finns ngn stanns. Tror att artkeln stod i ridsport för ca 1år sedan. Forskningen var från USA el GB tror jag. Men, jag tar inga chanser så jag ger inte heller vitlök längre.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp