Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Men vad ska jag ge då? Hö räcker inte, trots MYCKET protein, energi, och bra värden i allmänhet.. och fri tillgång så mycket det går (den andra hästen får inte mycket hö utan mest halm, så i hagen blir det halm och gräs). Lucern gör ingen skillnad.
Ska jag välja att ha ett spjälstaket hellre än att ge honom korn när det nu gör att han ser mycket finare ut i hullet?

Salt är väl inte farligt? Hästar gör av med det mycket bättre än männniskor, de kan ju i princip inte få för mycket..
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Stärkelse från havre bryts till större delen ner redan i tunntarmen o tas upp som glukos, helt naturligt!
Korn är mer svårsmält o där går en större del vidare grovtarmen där det kan bli bekymmer.
Grovtarmen kan dock hantera måttliga mängder stärkelse helt ok om tarmfloran får anpassa sig.
PL
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Stärkelse från havre bryts till större delen ner redan i tunntarmen o tas upp som glukos, helt naturligt!
Korn är mer svårsmält o där går en större del vidare grovtarmen där det kan bli bekymmer.
Grovtarmen kan dock hantera måttliga mängder stärkelse helt ok om tarmfloran får anpassa sig.
PL


Nu måste jag fråga.
Man kan tycka stärkelse som stärkelse i havre kontra korn, är det så att även om man krossar kornet så har dens stärkelse andra "molekyler- bindningar" vilket gör att det inte bryts ner förrän i tjocktarmen?
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Har inte läst riktigt hela tråden,bara första och sista sidan..
Men på den vitlök jag köpt till mina hästar står det iaf en rekommenderad dos och att man inte ska överskrida den...
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

*kl*

Det skiljer en hel del i tunntarmsmältbarhet mellan stärkelse från korn och havre, krossning har väldigt liten inverkan i vart fall på havre och på majs - att ge korn utan krossning eller stöpning skulle vara svårsmält för hästen så det förekommer helt enkelt inte.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Nej nu blev jag rädd:crazy: Har blivit tvungen att köpa mineraler med vitlök i eftersom min foderförsäljare inte har den vanliga(miner blå). :(
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

hur mkt vitlök kommer du då att ge per dag?
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Är fortfarande nyfiken på vart det där saltet tar vägen i hästkroppen, eftersom det tydligen är så farligt att det borde förbjudas? Och, precis som med jod, borde det väl finnas ett maxintag? Och hur mycket innehåller den frystorkade vitlöken? Och säkert en massa andra frågor, men jag börjar med de här :D


alla levande varelser behöver mer eller mindre salt, hästar svettas precis som människor, det finns tabeller att följa när det gäller saltintag för häst vid olika prestationsnivåer och årstid..

behov av salt
6-10 g per 100 kg häst, upp till 40 g per 100 kg häst vid hård ansträngning i sommarvärme..

behov av jod
0,1-0,6 mg per 100 kg häst.. särskilt viktigt är det att avelsston får jod annars kan fölen bli dödfödda.. för vanliga hobbyhästar kan sjukdomen struma uppkomma.. dock ger överutfodring av jod samma symptom som bristsymptomen..


det med vitlöken skulle vara bar att evta maxitag emn det är ju det man forskar på så vi lär ju inte få något svar mer än att 5 g frystorkad vitlök per 100 kg häst ger anemi efter en veckas intag.. MEN inte lägre doser.. detta syns i en av forskningsrapporterna då hästarna inte reagerade alls på vitlöken förrens en kom upp i 5 g per 100 kg häst och dag..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

hur mkt vitlök kommer du då att ge per dag?

Jag vet inte hur mycket vitlök det är i det, det är väl egentligen bara smaksatt med det för att det ska bli godare för hästen att äta. Han får 3/4dl mineraler om dagen.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Min erfarenhet är att det helt beror på hur känslig hästen är. En hyresgästs arabsto reagerade starkt redan efter halv rekommenderad dos vilket syntes rejält på hästen efter 2 veckors vitlöksgiva i pulverform. Efter 2 veckor utan vitlök var hon sig själv igen...hyresgästen provade då att lägga till vitlök igen och samma sak upprepades. Ingen av de andra hästarna reagerade alls...
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

ja då får man ju vara så uppmärksam och smart att man faktiskt inte ger vitlök till en häst som kanske inte är frisk från början.. för det kan ju vara så att arabstoets blodvärden inte är bra och vitlöken spädde på det ännu mer..

det finns mäniskor som är laktosintoleranta men inte slutar hela sveriges befolkning dricka mjölk för det..

ger man vitlök ska det finnas en anledning, jag skulle inte ge vitlök om det inte blev så att flugorna blir snällare på sommaren eller att hosthästen blir bättre av det.. och nej jag skulle inte ge till en hosthäst om den blev dålig av det även om hostan blev bättre..
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

ok, det finns alltså ingen innehållsförteckning på mineralpåsen?

är 3-4 dl normal giva enligt vad som står på påsen?

jag tror inte alls att du behöver oroa dig, det är ju inte hälften vitlök precis utan bara en liten tillsats..
du fär gärna berätta vad för sort det är och hur många gram 3-4 dl är så kan jag försöka kolla upp det.. :)
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Nej inte 3-4dl! 3/4! 0,75dl alltså;)

Det är Svenska foders "Mineral vitlök".

Har ju inte kvar påsen då jag tömt ut innehållet i en hink så jag vet inte hur mycket utav det som är vitlök, det var inget jag tänkte på att kolla när jag hade kvar påsen. Utan jag räknade bara ut på ett ungefär hur mycket pållen skulle ha.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Nej, hästen ifråga är inte fullt frisk...hon har bronkit och därför ville ägaren prova vitlök. Själv ger jag det inte alls...
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Nej, hästen ifråga är inte fullt frisk...hon har bronkit och därför ville ägaren prova vitlök. Själv ger jag det inte alls...
fullt frisk blodmässigt sett menade jag.. jag har inte tid att kolla upp bronkit just nu och misnns inte hur pass det påverkar blodvärdena..
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Nej inte 3-4dl! 3/4! 0,75dl alltså;)

Det är Svenska foders "Mineral vitlök".

Har ju inte kvar påsen då jag tömt ut innehållet i en hink så jag vet inte hur mycket utav det som är vitlök, det var inget jag tänkte på att kolla när jag hade kvar påsen. Utan jag räknade bara ut på ett ungefär hur mycket pållen skulle ha.
på sidan står inget om vitlökstillsatserna men tror inte att du kommer att få i din häst såpass mycket vitlök att den kommer att få dåliga blodvärden..

sålänge hästen mår bra så är det ingen fara..
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

*kl*

Det skiljer en hel del i tunntarmsmältbarhet mellan stärkelse från korn och havre, krossning har väldigt liten inverkan i vart fall på havre och på majs - att ge korn utan krossning eller stöpning skulle vara svårsmält för hästen så det förekommer helt enkelt inte.

Vet du vad för skillnad det är i stärkelsen? Det borde vara bindningarna mellan stärkelsemolekylerna som är annorlunda i kornet och tar längre tid att bryta isär?

Fast det sista, visst förkommer det att en del hästar får så att säga hela korn från korn.Jag säger inte att det är OK, men jag vet att det förekommer.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Vet du vad för skillnad det är i stärkelsen? Det borde vara bindningarna mellan stärkelsemolekylerna som är annorlunda i kornet och tar längre tid att bryta isär?

Det är nog snarare så att det är "förpackningen" som är mer svåråtkomlig i korn. Jag gissar på att stärkelsen ligger mellan fibrer/skal som är svårare att komma åt. Bindningar mellan stärkelsemolekyler är det nog inte frågan om.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

En intresant frågeställning, men som saknar praktisk tillämpning eftersom stärkelsen alltid kommer paketerad och klar.

Stärkelse från krossad havre har en tunntarmsältbarhet på ca 85%.

Motsvarande för krossat korn ligger på 21%.

Ett ideal-kraftfoder ska ha lågt stärkelseinnehåll, hög tunntarmsältbarhet, bra blandning av protein, stärkelse, fiber och fett och dessutom tåla lagring bra... och vinnaren är... Hel Havre med en tunntarmsältbarhet på ca 84%, lågt stärkelseinnehåll jämfört med annan spannmål, bra blandning av fett, protein,fiber och stärkelse och tål lagring bättre än pelleterat foder och müsliblandningar. Hurra, vi har "hittat" ett jättebra kraftfoder.

Vad gäller att ge hästar hel korn så går detta att göra om man stöper kornet innan, fodrar du med helt korn utan att stöpa detta kan du typ lika gärna ge hästen en näve småsten (lite överdrivet ;)) för helt korn är väldigt svårsmält.
 
Senast ändrad:
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Det bästa är förstås om man kan få tag i ett grovfoder som innehåller det näringsvärde just den egna hästen behöver, då slipper vi ju också ifrån det här med komplettering av kraftfoder... .

Jag har ett såpass bra grovfoder,men det behövs lite mera proteiner då jag har en digivande märr med fölet,så dom får lusernpellets som enda foder. Det räknas ändå som grovfoder, o det är snällare mot magen. Dom gillar detta, så det är bra. Detta grovfoder passar min shettis, som klarar sig på bara detta + halm samt lite mineraler.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp