Livsfarlig isomer?

AbCdE

Trådstartare
En väninna till mig, tyvärr avliden, tog någon vanlig värktablett när hon var utomlands och blev jättedålig, hamnade i koma. Det visade sig att det var en isomer till ursprungsmolekylen (om jag minns rätt, var länge sedan) som orsakade detta. I Sverige kontrolleras detta, men inte i alla länder, väldigt liten sannolikhet att man inte tål den andra men fåtal gör inte det. Bland de som inte gör det är dödligheten stor om de får i sig detta.
Någon som har någon idé om vad jag söker?
 
De kallas även enantiomerer eller stereokemi, jag fick upp lite fler sökresultat när jag sökte på enantiomerer i stället för optisk isometri.
Fick även upp lite utbildningsvideos på engelska när jag sökte på enantiomerer, det kan vara lättare att ta till sig videos tänker jag.

På wikipedias sida för stereokemi kan man läsa om taldomidkatastrofen som jag tänker är liknande det du beskriver, https://sv.wikipedia.org/wiki/Stereokemi . Även neurosedynskandalen var pga stereoisomerer.
 
De kallas även enantiomerer eller stereokemi, jag fick upp lite fler sökresultat när jag sökte på enantiomerer i stället för optisk isometri.
Fick även upp lite utbildningsvideos på engelska när jag sökte på enantiomerer, det kan vara lättare att ta till sig videos tänker jag.

På wikipedias sida för stereokemi kan man läsa om taldomidkatastrofen som jag tänker är liknande det du beskriver, https://sv.wikipedia.org/wiki/Stereokemi . Även neurosedynskandalen var pga stereoisomerer.
Jo, jag vet. Men vad jag är ute efter, missade det i ursprungsinlägget, var om någon vet vilken medicin det gäller.
 
Jag har inte hört om detta, men många läkemedel innehåller ju både L och D isomeren av det verksamma ämnet, och ibland är det bara den ena som är verksam. Men ibland kan man producera ämnen som innehåller bara den verksamma varianten.

Kan det ha varit något sådant, att den verksamma dosen blev större då alla isomerer var av samma typ?
 
Jag har inte hört om detta, men många läkemedel innehåller ju både L och D isomeren av det verksamma ämnet, och ibland är det bara den ena som är verksam. Men ibland kan man producera ämnen som innehåller bara den verksamma varianten.

Kan det ha varit något sådant, att den verksamma dosen blev större då alla isomerer var av samma typ?
Precis, och den ena isomeren är livsfarlig för en väldigt liten del av befolkningen i detta fall.
 
Jo, jag vet. Men vad jag är ute efter, missade det i ursprungsinlägget, var om någon vet vilken medicin det gäller.
Ibuprofen har i varje fall isomerer med olika verkning, och vad jag kan googla mig till så gäller det också för bla. ketamin, ketoprofen, metadon, och allt möjligt annat.
Men jag lyckas så här snabbt inte hitta något om att isomerblandningar skulle vara giftiga.
 
Ska också tillägga för de allmänt intresserade, att även i läkemedel som innehåller bara en enantiomer kan den enantiomeren "byta form" till den andra. Idag har vi bättre koll på stereoisomerer, och det är olika vad de har för effekt - ibland samma som det aktiva ämnet, ibland inget, ibland som i fallet talidomid.

Beklagar det som inträffade. Låter som att vännen inte visste att läkemedlet var potentiellt farligt för henne, och det är såklart svårt att veta innan. Hemsk otur. Jag har inte hört om något om ett sådant här läkemedel, men jag ska kolla runt.
 
Jo, jag vet. Men vad jag är ute efter, missade det i ursprungsinlägget, var om någon vet vilken medicin det gäller.
Aha, jag har ingen läkemedelskemiutbildning men jag har för mig att ketamin och metadon har enantiomerer där en obalans skulle kunna orsaka allvarliga biverkningar som till exempel koma.
I vilket land var din vän?
 
Aha, jag har ingen läkemedelskemiutbildning men jag har för mig att ketamin och metadon har enantiomerer där en obalans skulle kunna orsaka allvarliga biverkningar som till exempel koma.
I vilket land var din vän?

Ketamin har använts i både racemisk form och som esketamin, den största skillnaden är att esketamin är mer potent. Tror att man åtminstone inom humanvården mest använder esketamin numera, vet inte hur det ser ut i veterinärvården?

(Min anastesiläkare låter hälsa att man ofta vill använda den mer potenta formen om det finns en sådan, för att man kan få mer biverkningar pga det faktum att man ger högre dos annars. Det kan ju vara olika verksam dos för olika effekter, och behöver då inte nödvändigtvis vara relaterat till att den "sämre" enatiomeren har högre toxicitet.)
 
Senast ändrad:
Ketamin har använts i både racemisk form och som esketamin, den största skillnaden är att esketamin är mer potent. Tror att man åtminstone inom humanvården mest använder esketamin numera, vet inte hur det ser ut i veterinärvården?

(Min anastesiläkare låter hälsa att man ofta vill använda den mer potenta formen om det finns en sådan, för att man kan få mer biverkningar pga det faktum att man ger högre dos annars. Det kan ju vara olika verksam dos för olika effekter, och behöver då inte nödvändigtvis vara relaterat till att den "sämre" enatiomeren har högre toxicitet.)
Det var inte ketamin, hon tog det som vanlig värktablett, typ Alvedon
 
Det var inte ketamin, hon tog det som vanlig värktablett, typ Alvedon

Nä, får man problem av ketamin bör man ju redan vara under övervakning, det var mest att spinna vidare på @Hoarfrost.

Ungefär när var det här? Det finns ju flera läkemedel som inte längre är i bruk tex. Jag har för mig att vissa opiater (där en hel del kan säljas/ha sålts över disk) kan ha väldigt olika effekt beroende på isomerisk form.

Har en läkemedelskemist bredvid mig, men han har extremt selektivt minne när det gäller saker han inte använder i jobbet tyvärr. :rofl:
 
kan det varit nåt med kodein i? det är ganska vanligt i andra länder med vanliga värktabletter som också innehåller kodein.
 
Ketamin har använts i både racemisk form och som esketamin, den största skillnaden är att esketamin är mer potent. Tror att man åtminstone inom humanvården mest använder esketamin numera, vet inte hur det ser ut i veterinärvården?

(Min anastesiläkare låter hälsa att man ofta vill använda den mer potenta formen om det finns en sådan, för att man kan få mer biverkningar pga det faktum att man ger högre dos annars. Det kan ju vara olika verksam dos för olika effekter, och behöver då inte nödvändigtvis vara relaterat till att den "sämre" enatiomeren har högre toxicitet.)
Veterinärvården använder inte esketamin utan ”vanligt” ketamin.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 023
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 802
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·
R
Hästhantering För att göra en lång historia kort; Har en häst som kom till mig som 3-åring. Var då mycket aggressivt lagd, sur och otrevlig. Bet fram...
2
Svar
27
· Visningar
6 735
Senast: galite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp