Livförsäkring?

Alindra2000

Trådstartare
Då saker och ting ändrats kraftigt för mig senaste året har jag varit tvungen att försöka spara in lite ekonomiskt. Jag ser alltid till att mina hundar har det bra men tänkte att jag skulle försöka få ner lite kostnader även där.

Jag tänkte att de räcker gott för mig att de har veterinärsförsäkring som är bra, livförsäkringen känns för mig helt ointressant.

Sagt och gjort ringde jag till mitt ombud och sa detta varpå jag fick svaret
"Men du måste ha livföräkring enligt kontraktet" . Hon sa de som så självklart och jag kände mig mest dum så jag kom av mig..

Varför måste man ha livförsäkring för er med koll? Mer än för att just få ut pengar om något händer att hunden försvinner/avlider/avlivas osv osv. Vad var det för kontrakt hon menade? Finns de regler för att de ska va de för att man ska få ställa ut osv? Jag hängde inte alls med kände jag.

Sv: Livförsäkring?

Låter jättekonstigt, vilket bolag är det som har det kravet:confused:
Väldigt nyfiken då jag aldrig har hört detta
Om du inte vill skriva det här, så skicka mig ett PM.

Kan det vara "kontraktet" dolda fel som hon menar? Om din hund är under 3 år så måste du ha den liv+vetvård försäkrad för att dolda fel försäkringen skall gälla.

Är din hund över 3år eller du "tar den risken" skit i "kärringen" och ta bort du din livförsäkring...och om dom inte vill! byt bolag!!

Har nästan inga av mina hundar livförsäkrade(egen uppfödda) och hade inga problem att ta bort livförsäkringarna när jag gjorde det, men det kan bara ske vi huvud förfallo dagen.

om det är avelsdjur och har kull som är under 3år bör du ha kvar livförsäkringen. Detta för att doldafel ska gälla....

Stämmer det att man behöver livförsäkring för att doldafel ska gälla? Det är ju inte ens samma person som står på försäkringarna...

Fick höra det när jag köpte min hund, att han behövde livförsäkras, medan försäkringsbolaget sa att nej, så är det inte. Doldafel gäller oavsett.

Tror det kan vara olika på olika bolag.
Så kanske bäst att kolla på ditt bolag?
Men Dolda fel försäkringen går på uppfödaren och inte på valpköparen, så lite konstigt låter det, men kolla för säkerhets skull vad som gäller på ditt bolag.

Jag har livförsäkring på min, TS kanske bör ringa igen och be om ett tydliggörande.

*lån*

Läs köpekontraktet punkt "Särskild överenskommelse om ömsesidigt försäkringsskydd mm enligt punkt 7 på baksidan av detta avtal" som kommer från skk och som förhoppningsvis uppfödaren använt sig av..

Om ja-rutan är ikryssad gäller följande:

"Uppfödaren har tecknat försäkring för dolda fel med giltighetstid om minst tre år räknat från den dag hunden levereras. Försäkringsbeloppet motsvarar köpesumman. Köparen skall (obs att det står skall, inte bör) teckna liv och veterinärvårdsförsäkring för hunden. Försäkringsbeloppet får inte sättas lägre än köpesumman. Köparen förbinder sig att utan dröjesmål betala premien för denna försäkring och att vidmakthålla försäkringen i minst tre år, räknat från den dag hunden hämtas."

Punkt 7 på baksidan kontraktet inleds med följande:

"Mot att säljaren tecknat försäkring för dolda fel är köparen skyldig att under tre år hålla hunden liv och veterinärvårdförsäkrad för belopp som inte understiger köpesumman.."

Det är alltså en överenskommelse med uppfödaren och har ingenting med samband med försäkringarna att göra? I så fall:

- Vad spelar det uppfödaren för roll om hunden är livförsäkrad? Vet.vård kan jag absolut förstå, men inte livvärdet.

- Uppfödaren har väl skyldighet att ersätta dolda fel, oavsett om försäkring finns eller ej, right?

Så noga som de flesta anser att man ska följa ogiltiga tillägg och krav i dessa kontrakt, så är det väl logiskt att tycka att har köparen förbundit sig att den i giltig enlighet med kontraktet skall hålla hunden försäkrad under df-perioden så ska den väl hålla sig till det?

I annat fall bryter köparen kontraktet och ett av köparen brutet giltigt kontrakt är ju inget som säljaren heller behöver hålla sig till.

Jovisst, men det var inte det jag frågade om?

Kan ju tillägga att jag inte har någon plan på att lägga om min hunds försäkring, men blev nyfiken av diskussionen.

- Vad spelar det uppfödaren för roll om hunden är livförsäkrad? Vet.vård kan jag absolut förstå, men inte livvärdet.

För att det i många fall är ikryssat den rutan

- Uppfödaren har väl skyldighet att ersätta dolda fel, oavsett om försäkring finns eller ej, right?

Om köparen bryter mot kontraktet och har hunden oförsäkrad fast den förbundit sig till att ha det, så varför ska säljaren följa avtalet menar du?

Ok, min miss då förstår jag.

Hunden jag pratade med försäkringsbolaget om är 2 år och då är det förmodligen det. Ska kolla kontraktet när jag kommer hem.

Tack för hjälpen!

Kolla även när du har årsförfallodag!
Vissa försäkringsbolag har så att man bara kan säga upp till årsförfallodagen!

Missar du med bara en dag,så får du vänta ett år till nästa gång(om avtalen är sådana)

Blir det så mycket skillnad om du tar bort livförsökringen då? Kollade lite på det där med min förra häst, men det var inte många kronor jag skulle tjäna på det.

Jag menade mest varför vill uppfödaren kryssa i den rutan.

(återigen, jag planerar inte att ta bort den på min hund, är bara en väldigt nyfiken människa. kanske ska kolla om den är ikryssad för övrigt).

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 136
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025