Livet är hårt..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PrincessOfLjungen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 654
P

PrincessOfLjungen

Har haft en av mitt livs förmodligen värsta veckor. Min älskling hade planerad fölning till den 23:e maj, dvs. nästa vecka. Istället fölade hon i måndags. Ett underbart (men ganska stort) stoföl e. Corlensky G. Något gick dock väldigt fel, då mamman dog ett par timmar efter fölningen.

Är det någon som varit med om liknande och har tips på vad jag ska tänka på med fölet nu den första tiden? Vi har hittat en amma, som fölet får di av henne ca varannan timme. Dessutom får hon mjölkersättning, för att vara säkra på att hon får i sig tillräckligt. Fölet och amman går inte tillsammans ännu, utan står i boxarna bredvid varandra. Dock får stoet ut o gå i hage nån timme om dagen, och fölet är ute och leker efter varje måltid.

Har jag missat något viktigt? Mycket tacksam för alla tips, då detta är det första fölet för mig. Och efter det som hänt, så är det ju så mycket mer man måste tänka på...

S

Sv: Livet är hårt..

Hej. Har varit i tvärtom-situation, dvs att fölet dog. Stoet fick en amma samma dag och är en livlig och fullt frisk 2-årig hingst.

Jag undrar varför du inte släpper ihop fölet med amman? Accepterar hon inte fölet? Om jag förstår rätt så diar fölet själv och då borde det väl inte vara några problem att släppa ihop dom.
Fölet behöver en mamma, när det finns möjlighet till det. Dels för tryggheten, men också för präglingen. Så jag tror nog att du skall försöka släppa ihop dom. Det känns lite som att du börjar få tiden emot dej nu. Det har ju gått 4 dagar, och risken är nog att ju längre du väntar ju större är risken att amman stöter bort fölet.
Lycka till!

Håller fullständigt med. Om stoet är snällt o fölet får dia självt så släpp ihop dem dels för att de ska "bounda"(stavas det så?)skaffa band mellen sig o bli "mor" o föl. o dels för att fölet ska präglas av stoet o inte av människa.Ge inte ersättning till fölet om det får di. Detta leder till minskad mjölk. Juvret funkar så att efterfrågas det mycket så bildas det mycket. Ger du ersättning så efterfrågas det mindre o då bildas det därefter.
Utbud o efterfrågan. Så länge fölet är piggt o vaket så ge inte ersättning utan låt henne snutta upp mängden i juvret. Man kan lätt tro att det inte finns tillräckligt för att de snuttar väldigt ofta i början, men detta är bla just för att öka mängden.
Ihop med dem o låt fölet få känna stoets kärlek o omvårdnad o trygghet...den kan vi 2 benta aldrig överträffa.

Fölet kan mycket väl gå ut med sin "mamma" så fort du vet att hon är snäll mot honom. Ju fortare ett föl kommer ut desto bättre. De mår bra av att gå på hårt underlag.
Är det fint väder o de kan ligga torrt så kan de vara ute hela dagen men vid sämre väder någon timme så de inte hinner börja frysa.
Ta då hellre ut korta stunder några ggr om dagen.
Men om du vill att de ska bounda så släpp inte heller ut stoet självt innan de gjort det.

Tillägg!
Beklagar verkligen att det gick illa med stoet... o grattis till att du verkat hitta en bra amma. Inte alltid lätt.

Senast ändrad:

Jag håller med bulwark om inte stoet direkt anfaller fölet så försök att få ihop dem så fort som möjligt.
Själv har jag haft oturen ett par gånger att stoet dött och inte fått tag i någon amma. Men istället har jag så fort som möjligt försökt få fölet att gå ihop med en annan häst. Risken är annars stor att fölet blir för präglat på människor istället för att vara häst. Vilket kan bli en mardröm när fölet är vuxen stor häst.

Tack för svaren. Anledningen till attt jag ite släppt ihop dem är att stoet har slagit lite emot henne när hon har diat, men idag har det gått mycket bättre. Nu står hon helt lugnt när fölet diar, så förmodligen testar vi släppa ihop dem imorron. Jag är bara rädd att stoet ska sparka till henne, men kanske är jag lite överbeskyddande då...

S

Prova med att ha dem ihop ute där det inte är så trångt så att om stoet sparkar har fölet lättare för att komma undan.
Och ja du du är mer än lite överbeskyddande, så du riskerar att tillvänjningen mellan föl och amma misslyckas istället. En normal frisk stor häst skadar inte medvetet ett föl. Men de tillrättavisar fölet om det gör fel. Kan vara svårt för oss människor att se skillnaden ibland.

mitt föl förlorade också sin mamma för 2 veckor sedan men inte så att stoet dog utan hon ville trots idoga övertalningsförsök inte veta av sin unge. vi fick tillslut tag i en amma som liksom din slog efter fölis i början , men det gäller att ha lite is i magen, är stoet bara tillräckligt intresserat och sparkarna är mer hot än verkställ:smirk: ! så släpp ihop dem, det gjorde vi och de är nu son och mor!
vår unge börjar äntligen förstå att han är häst och inte människa , jag kan inte nog betona hur viktigt det är att de får en mamma, (och inte bara en mjölkbar)

Prova med att ha dem ihop ute där det inte är så trångt så att om stoet sparkar har fölet lättare för att komma undan.
Och ja du du är mer än lite överbeskyddande, så du riskerar att tillvänjningen mellan föl och amma misslyckas istället. En normal frisk stor häst skadar inte medvetet ett föl. Men de tillrättavisar fölet om det gör fel. Kan vara svårt för oss människor att se skillnaden ibland.

Det stämmer tyvärr inte alltid att en frisk stor häst inte medvetet skadar ett föl. Har själv haft ett sto som anföll ett nyfött föl som inte var hennes. Jag var väldigt snabb på att skilja den lilla och hennes mamma från det agressiva stoet. Först när hon själv fölat lugnade hon ner sig och jag kunde ha dem ihop igen.

Till ts: Jag tycker du har gjort rätt i att vara försiktig, men hoppas såklart att ni kan släppa ihop dem snarast.

Fast ett sådant ston räknar jag inte som frisk!
Har själv haft ett som sprang igenom två staket för att anfalla ett nyfött föl och ett som med glädje kidnappade andras föl om hon hade ett eget. Så gör ingen frisk och sund vuxen häst. Möjligen hormonstinna märrar.

Jag har ingen aning om hur denna hästen (amman) är i huvudet, har ju bara haft henne hemma i 4 dgr nu. Vi har dock haft dem i samma hage en stund igår och idag. Inget hände, men de var inte så nära varandra heller. Amman var mer intresserad av min unghäst (valack som blev kastrerad som 3-åring = tror han är hingst), och verkar vara brunstig. Idag när fölet skulle dia fick hon dock två smällar mot huvudet, inte alls roligt. Men ska ändå testa släppa ihop dem igen om en stund. Förstår givetvis att de måste ihop så snabbt som möjligt för att inte bli präglad av oss människor, men jag är så jävla rädd att stoet ska få något för sig, och smälla henne. Med tanke på att jag inte alls känner stoet, så vet jag inte hur hon är i vanliga fall. Ingen som säger att hon är 100 % klar i huvudet....

S

Börja då med att låta fölet vara löst och håll i stoet i lina när de är ute. Kan också vara ide att ta bort valacken. Låt stoet få gå och beta och se hur hon bär sig åt med fölet och hur fölet agerar. Händer inget otrevligt så släpp stoet efter någon timme. Men ha koll på dom till att börja med.

OK, tack för tipsen. Nu regnar det dock ganska mkt här, så får nog vänta en stund med att släppa ut dem igen. Men om ca 5 min ska hon ha mat igen iaf :crazy:...

S

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 765
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 460
Senast: qitis
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 924
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 988
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka