Liten undersökning!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 5 417
Sv: Liten undersökning!

1. Hur många ston har du som du avlar på?
Idag har vi 6 ston för avel och 2 ungston på lut.

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år?
Första fölet kom 2000 och sedan dess har det kommit 8 föl tom 2005 och i år kommer 6 st.

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad?
Halvlandet, 5 mil från Stockholm

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall?
Hyr ett eget stall.
5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp?
Går oftast jämnt upp
6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)
fritidsintresse och ibland för att behålla.
7. Vilken ras avlar du på?
alla sektioner av welsh samt i år även ridponny

8. Har du hingst också?
japp 1 egen godkänd samt ytterligare 2 på station

Hur många ston har du som du avlar på?
Två, för tillfället

Hur många föl har du avlat fram, under hur många år?
9 st (tror jag...), i spridda skurar sedan 1983. Vissa år ett par st, sedan flera år utan några alls.

Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad?
Jag bor i mindre stad, hästarna har jag tillsammans med min mamma som bor på landet.

Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall?
På min mammas gård.

Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp?
Förlust...

Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)
Har näringsverksamhet, föder updelvis upp för att det är ett intresse, behåller en del - säljer en del.

Vilken ras avlar du på?
Ridponny, welsh sek. B & varmblodig travare.

Har du hingst också?
Ja, en welsh. Men han ägnar sig åt tävling i år & betäcker inte.

1. Hur många ston har du som du avlar på? Hittills två...till nästa år fyra ston

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? Tre föl sedan 2003

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? På landet

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Egen gård

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Förlust än så länge..inte sålt någon ännu. Det borde dock gå att få det att åtmistone gå jämnt upp eftersom vi producerar vårt eget foder.

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) Aveln bedrivs som näringsverksamhet dock som en liten del ekonomiskt av gårdens verksamhet...men naturligtvis är inslaget av fritidsintresse stort..

7. Vilken ras avlar du på? Halvblod

8. Har du hingst också? Nej..

1. Hur många ston har du som du avlar på? 1 st med förhoppning om att utöka med åtminstone ett inom inte allt för många år...

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? Jag/vi har hittills haft 3 st på 6 år

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? I tätort (småstad)

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Inackorderat i litet stall (enda inackorderingen)

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Haha, hittills med förlust för samtliga föl hittills har vi avlat för självändamål och sparat själva ;) Men räknar med att det fortsätter med förlust åtminstone så länge de måste stå inackorderade...

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) Det är ett fritidsintresse även om de föl som föds hädanefter kommer att avlas för försäljning i huvudsak. Det blir kostsamt att bara rekrytera hela tiden...:angel:

7. Vilken ras avlar du på? Halvblod

8. Har du hingst också? Nej

6 st som är tänta för avel, alla betcks dock inte samtidigt...

fick första fölet -93, har sen dess fått 3 stora och 13 små (väntar 2 stora till i år)

Bor på egen gård på landet, på landet, dvs inte i närheten av nån storstad...

förlust!!

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)
Här måste man definiera "näringsverksamhet"...
Min hästavel ingår i min näringsverksamhet, dvs mitt "företag". Detta innebär dock inte att det går att leva på det, hur gärna jag än sulle vilja det.

Halvblod och shetlandsponnyer

8. Har du hingst också?
Ja, jag har en godkänd shetlandshingst.

1. Hur många ston har du som du avlar på? Två st

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? Bara ett föl har fötts hos mig som jag ägt, men på jobbet?...Där har man väl varit delaktig i kanske 30.

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Har hästarna på föräldrarnas gård. praktiskt och bra!

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Ganska så jämnt upp

Det är en hobby, jag vill inte behålla vad jag föder upp i framtiden, har mitt färdiga material nu som jag är nöjd med.

7. Vilken ras avlar du på? Welsh Cob :banana:

8. Har du hingst också? Ja, sedan 4 år tillbaka

*lånar knapp*

Nu ett sto, men har haft 3 st

5 st under 10 år

Söder om/i Sthlm,

Först inackorderad, sen gård i 8 år och nu inackorderad

Vi har def gått med förlust om man ser rätt "inkomstmässigt" men de e ju för att det är KUL som man gör det ;) Högst såld häst (ej egen uppf) var 95 000 kr, hoppas få egen uppf som är till salu nu såld för MER än det (ca 150 - 200 000 vill vi nog ha)... Och om de går då har vi nog gått +/- inkomstmässigt

Vi har sålt dem som blivit valacker, sen såldes ju gården och jag och min syster behöll ett sto var. Nuvarande åring (hingst) ska bli min "dressyrhäst" :) Vi har det som fritidssyssla och även haft tävlingshästar (tävlat LA/MSV B nivå)

Svenska halvblod

8. Har du hingst också?
Nej

1. Hur många ston har du som du avlar på? 2 st, ev 3.

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? 5 st under 5 år.

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? På landet.

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Har egen gård.

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Har ingen aning. Törs inte räkna på det, men säkert förlust! :D

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) Fritidsintresse! Några avkommor behåller jag nog själv oxå.

7. Vilken ras avlar du på? Ingen speciell. Har hittills fött upp en kallblodstravare, två araber & två korsningar. Nästa år blir det i varje fall en kallblodstravare till...

8. Har du hingst också? Nej. (Förutom lilla shettisen då...) :)

Hur många ston har du som du avlar på?
3 stycken

Hur många föl har du avlat fram, under hur många år?
4 st sedan -96 väntar ett föl till iår.

Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad?
På Landet

Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall?
Egen gård

Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp?
Det går ganska mycket jämt upp ibland vinst ibland förlust.

Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)
Har det som en hobbyverksamhet, föder delvis upp för att det är ett intresse, behåller stona (oftast) - säljer hingstarna.

Vilken ras avlar du på?
Halvblod och Varmblod

Har du hingst också?
Nej

- Ett.

- Ett.

- I en större stad.

- Kollektiv/inack.

- Eftersom jag behöll fölet så gick det med förlust ;)

- Jag avlar för att behålla, alternativt sälja om det blir en som inte passar mig.

- Svenskt halvblod

8. Har du hingst också?
- Nej.

1. Hur många ston har du som du avlar på?2 st just nu, har en två åring som ska betäckas nästa år efter 3-årstesten

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år?Fick mitt första "egna" förra året, fått ett hittills i år, väntar ett till

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? Landet, 1mil norr om Uppsala

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Har hästarna på mina föräldrars gård, bor ca 200m där ifrån själv

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp?Med tanke på att vi ännu inte sålt någon avkomma så, förlust

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)Avlar för att det är jätte roligt, hästarna ingår i "gården" men kalla det näringsverksamhet vet jag inte..

7. Vilken ras avlar du på? halvblod

8. Har du hingst också?[/QUOTE]nej

3 st just nu, men jag letar efter ett fullblods sto

9 st under 5 ar

Landet, med grannar.

Egen gard

Just nu gar avelsverksamheten med forlust. Jag saljer ingenting forrens de fyller 3-4 ar.

Syftet med min avel ar att avla fram hastar som jag kan utbilda, salja och tjana pengar pa. Fast jag har ju drommen om att avla fram en internationell vinnare som kommer fa pensioneras har hemma...eller saljas mycket dyrt!!

2 st Irish Sport Horse ston och ett Connemara sto

8. Har du hingst också?
Nej, men det ar meningen att detta arets Connemara-fol kommer behallas som hingst. Vi far se hur han ter sej. Han kommer dock inte att betacka vara egna ston.

1. Hur många ston har du som du avlar på? Ett sto som har föl nu, har fyra ston till men de tävlas just nu

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? Två föl på tre år

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? Vi bor ca 6km från en ganska stor stad

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Vi har ett eget stall

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Vi avlar för att behålla och tävla med så därför är denna svår att svara på

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) Se ovanstående fråga

7. Vilken ras avlar du på? Svenska Halvblod

8. Har du hingst också? Nej det har vi inte

Ett sto, det blir mitt första föl och hennes andra
Se ovan
En mil utanför stan
Hyr en gård med lösdrift
Vet inte än
Det första fölet ska jag behålla, sedan kan jag tänka mig att sälja föl
Svenskt halvblod
8. Har du hingst också?
Nej

1. Jag har två ston som ska avlas på men har bara hunnit börja med ett. Ska förmodligen betäcka båda två i år.
2. Två levande och ett kastat på fem år.
3. En mil utanför tätort.
4. Föräldrarnas gård, men jag och sambon har ett hus på gården och jag använder stallet som jag vill.
5. Har inga klara siffror än men det borde bli med förlust.
6. Det är ett fritidsintresse, men det är ju meningen att jag ska kunna sälja några föl.
7. Fjordhäst. (Första fölet var dock tinker/fjord).
8. Nej. (Om man inte räknar hingstfölet som föddes för en vecka sedan då. :p )

Senast ändrad av en moderator:

Mellan 1 och 3 ston, 3 i år.
16 födda föl sedan 1991 + 3 kastningar (abortvirus). Tre av avkommorna levde inte till vuxen ålder pga olika "olyckshändelser".
På landet.
Egen gård.
Pendlar mellan förlust och jämt upp.
Har näringsverksamhet.
Svenskt halvblod
8. Har du hingst också?
Nej

1 snart 2

Med dessa ston- inga hittills men har avlat på andra ston tidigare...

Klart på landet!

Jepps, egen gård...

ehheheh...säkert med förlust..so far endast utgifter iallfall...

Det ena stoet avlar jag på för eget bruk denna säsongen men nästa blir det ett föl för försäljning tror jag. Det andra stoets föl skall jag försöka behålla men har inte bestämt mig ännu...

Halvblod (1 sto) Jydsk Häst (1 sto som dock inte kommit från Danmark ännu)

8. Har du hingst också?
Nej men hoppas på en såsmåningom eftersom det inte finns någon jydsk, godkänd, hingst i Sverige...

3

Sedan 2002 = 4 nu levande föl-unghästar ( 3 ej dräktiga, 1 kastat och 4 nedgrävda föl :cry: )

Nära ett samhälle

Egen gård

Förlust

Uppfödning för att sälja = gå med vinst :angel:

Halvblod

8. Har du hingst också?
Nej ( eller ja om man räknar med att jag bara får hingstföl :o )

Lill / Stall Nöbbeled

1. Hur många ston har du som du avlar på? 4 stycken

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? 5 på 3 år

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Egen gård

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Förlust än så länge... :smirk:

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) Näringsverksamhet/ fritidsintresse.... Behåller kanske nått föl som framtida tävlingshäst.. :)

7. Vilken ras avlar du på? Svenskt halvblod :love:

8. Har du hingst också?[/QUOTE] nej

1) Haft upp till 12st, nu neddraget till 4 sparade men inga som betäcks i år.

2) oj - mellan 60 och 80 skulle jag gissa. Sedan 1992.

3) Bott på landet, flyttat till stan förra året

4) Haft egna gårdar men arrenderar nu mark+lada

5) Förlust !! (två milj i underskott, typ :p )

6) Mission snarast, velat rädda unikt genetiskt material och få igång en rörelse som fortsätter kombinera unika färger med friska gener och bra lynne+gång.

7) Island

8) Ja.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 859
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 378
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka