Liten undersökning!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 5 417
Sv: Liten undersökning!

1. Hur många ston har du som du avlar på?
Ett sto

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år?
Endast ett föl. Han föddes för 6 år sedan

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad?
Bor i en tätort

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall?
Har stall på mina föräldrars gård

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp?
Förlust än så länge då jag har kvar avkomman

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)
Det föl som jag fött upp var tänkt att sälja då tanken var att få fram en ridponny. Nu blev han stor häst så då behöll jag honom. Fölet som föds nästa år kommer jag iallafall behålla ett tag och utbilda, sen får jag se hur jag gör

7. Vilken ras avlar du på?
Halvblod

8. Har du hingst också?
Nej

2, men snart 3.

4 föl sedan 2001.

På landet.

Egen.

Förmodligen med förlust ännu, då vi behållt 2 av 4 föl. Men alla kommande ska säljas och då går det nog jämnt upp ungefär.

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)
Ska precis starta HB.

Kallblodstravare.

8. Har du hingst också?
Nej.

8 ston

6 st på fyra år.

ute på landet

egen gård

Kan väl säga att det går plus, minus noll om inget inträffar.

jag driver det som enskild firma

welsh mountain och arab

8. Har du hingst också?
ja två stycken

1. Två connemaraston men det ena är född 06 och kommer således inte att avlas på förrän hon har presterat. Det andra är 16 och är dräktig med sitt första föl.

2. 2008 blir mitt första.

3. Bor på landet.

4. Vi är inhyrda på en gård.

5. Tja fölet har kostat 8900kr än så länge och då har jag inte räknat med stoets kostnader. Det är levande-föl avgift på det också på runt 3000kr har jag för mig. Det kommer inte gå med vinst rent ekonomiskt men de tär inte därför jag avlar.

6. Det äldre stoet är just nu fritidsintresse, det yngre ägs av företaget (kommer ev att byta nästa år). 2008 års föl är till mig själv, blir det en hingst så köps den in av företaget och blir det ett sto så behåller jag.

7. Connemara.

8. Ingen hingst och inga planer på att ha.

1 sto
1 föl. 1 år
landet
Egen gård
förlust
Hästen var redan betäckt vid köp (vi visste inte om det då), fölet kommer att säljas. Fritidsintresse kan man väll säga.
Ardenner
8. Har du hingst också?
Nej

1. Hur många ston har du som du avlar på? 3 ston

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år?22 st (1989-2002, uppehåll 2003-2007)

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? Landet

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Egen gård

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? :crazy:Förlust

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) Näringsverksamhet

7. Vilken ras avlar du på?Angloarabiska fullblod

8. Har du hingst också? Ja 2st (1 gdk)

Inget, har lånat en mage
Ett
På landet näre en mindre stad
Vi bor på bondgård, med tillhörande eget stall
Ekonomiskt med förlust, men själsligt med vinst eftersom jag ska behålla mitt föl:love:
För eget bruk, kommer nog aldrig kunna föda upp för att sälja
Mitt föl förväntas bli en övervuxen ridponny
8. Har du hingst också?
Nej

1. Hur många ston har du som du avlar på? För tillfället 2 st, men på sikt kanske det blir 3-4 st

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? 5 st sedan 2003

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? På landet

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Egen gård

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Förlust förstås :smirk:, men ser den lilla inkomsten som en möjlighet att fortsätta med hobbyverksamheten :rofl:.

Från början var det ett fritidsintresse, men som nu gett en enorm mersmak ! Vill nu avla fram bra och hållbara individer och samtidigt marknadsföra en underbar ras. En dag kanske det blir näringsverksamhet.

7. Vilken ras avlar du på? Welsh cob

8. Har du hingst också? Ja

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 859
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 378
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus