Liten undersökning!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 5 417
A

anja

Jag har läst att de flesta uppfödare bara har 1-2 ston, och den mesta aveln räknas som "hobbyverksamhet" pga att den bedrivs som fritidssyssla och går med förlust. Enligt hästutredningen finns ju de flesta hästar i närheten av storstäder, alltså borde också de flesta avelsston finnas där. Eller??

Vill ni vara med i min lilla ovetenskapliga buke-undersökning? Obs jag vill ha svar från ALLA som tar föl alltså också de som bara tar ett föl, inte bara de som kallar sig uppfödare!

1. Hur många ston har du som du avlar på?

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år?

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad?

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall?

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp?

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)

7. Vilken ras avlar du på?

8. Har du hingst också?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liten undersökning!

(svarar själv först)

1. ett sto

2. ett föl

3. storstad (uppsala)

4. inackorderad

5. räknar inte med någon vinst

6. ska behålla fölet, ev. utöka i framtiden, ser det som fritidsintresse.

7. arabiskt fullblod

1. Hur många ston har du som du avlar på? 2 stycken

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? 4 föl sen -96 (3 stycken 2000-2004)

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? På landet, ej nära storstad

3. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Egen gård

4. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Det är kalkylerat med vinst men om t ex ett föl dör el ngt sto är tom nån säsong spricker nog kalkylen delvis.

5. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)
Det är en näringsverksamhet (enskild firma). Samtidigt naturligtvis ett fritidsintresse och jag bedriver det på den här nivån för att finansiera min hobby kan man säga.

6. Vilken ras avlar du på Svenskt halvblod

Intressant undersökning, ser fram emot fler svar :).

Fyra avelsston, brukar betäcka 2-3 per år. I år har jag 6 ston som är möjliga att betäcka...

24 föl, sedan 1991. 22 NF, en Nordsvensk bruks och en korsning. Väntar bara ett föl i år, vårt 23e NF-föl.

Landet, södra Skåne. 3½ mil till storstaden Malmö...

3. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall?
Egen gård

4. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp?
Förlust... :smirk:

5. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)
Näringsverksamhet/fritidsintresse... Behåller det jag vill för egen rekrytering.

6. Vilken ras avlar du på?
New forestponny

Vi har två hingstar i avel, en inlånad NF-hingst och en egen minishetlandshingst.

Hlsn Helena

1. Hur många ston har du som du avlar på? 2

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? 9 föl, 18 år. Två stycken i år, och om allt går som det ska, två stycken nästa år också.

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? På landet.

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Egen gård.

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp?Förlust hittills.

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) Tidigare fritidsintresse, numera näringsverksamhet.

7. Vilken ras avlar du på? Tidigare halvblod, för tillfället bara travston.

8. Har du hingst också? Nej.

Senast ändrad:

anja skrev:
Jag har läst att de flesta uppfödare bara har 1-2 ston, och den mesta aveln räknas som "hobbyverksamhet" pga att den bedrivs som fritidssyssla och går med förlust. Enligt hästutredningen finns ju de flesta hästar i närheten av storstäder, alltså borde också de flesta avelsston finnas där. Eller??

Vill ni vara med i min lilla ovetenskapliga buke-undersökning? Obs jag vill ha svar från ALLA som tar föl alltså också de som bara tar ett föl, inte bara de som kallar sig uppfödare!?

1. Hur många ston har du som du avlar på? förnärvarande tre stycken

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? Sedan -90 har det fötts åtta föl hos oss... (med uppehåll mellan97-02)

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? Jättemycket landet

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Egen gård.

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Förhoppningsvis med liten vinst...

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? Stort häst och avelsintresse...

7. Vilken ras avlar du på? Halvblod och new forest.

8. Har du hingst också? Nej.[/QUOTE]

1. Hur många ston har du som du avlar på? 1 st

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år?Inga. Första i år

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? Bor inne i en stad

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Har henne inackorderad ute på landet

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Vet ej ännu, men förmodligen inte med vinst...

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)Framförallt för eget bruk. Men kan tänka mig att satsa lite mer i framtiden för att få fram bra hästar.

7. Vilken ras avlar du på? Halvblod

8. Har du hingst också? Nej

/Malin

Senast ändrad:

1. Hur många ston har du som du avlar på? 1 men kommer ett till om några år.

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? 6 sedan 1997

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? På landet, några mil norr om Kalmar

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Inackorderat

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Ännu så länge något pluss.

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) Fritidsintresse, behållt ett sto som skall bli framtida avelsstoet, efter att hon tävlats och fått meriter.

7. Vilken ras avlar du på? Halvblod

8. Har du hingst också? Nej (Ja, fast 1 år men skall kastreras)

1. Hur många ston har du som du avlar på? 1 sto

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? 4 föl på 9 år

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? Landet (södra Dalarna)

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Egen gård

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Jämnt upp

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) Fritidsintresse, säljer men får jag ett sto behåller jag... (bara fått hingstar hitills)

7. Vilken ras avlar du på? Svenskt Halvblod

8. Har du hingst också?[/QUOTE] Nej

Senast ändrad:

1. Hur många ston har du som du avlar på? 1som fölar i år o nästa år har jag 2-3 som fölar(förhoppn).
2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år?bara 1 tidigare år..snart en till
3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad?På landet men bara 1½mil fr Malmö.
4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? Egen gård

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Vinst,än så länge :D
6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)
för eget bruk men kommer kanske bli fritidsintresse..
WM(1st),Svrp(1väntas i år o 1-2kommer betäckas i år) Hbl(1betäckt i år)

8. Har du hingst också?
Inte detta året men nästa år hoppas jag, Hingsten ska bli gammal nog sen ska han visas nästa år.(det är väl där pengarna ryker :smirk: )

1. Hur många ston har du som du avlar på? 1 för tillfället, två står på tillväxt en 02:a och en 04:a.
2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? 1 föl på första avelsförsöket för två år sedan.
3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? Landet

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? För tillfället med grav förlust då jag behållit min första avkomma.
6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...)Nu, för eget bruk, i framtiden som hobbyverksamhet.

7. Vilken ras avlar du på? Sv Hbl, nästa år ridponny.

Mvh Eva

1. Hur många ston har du som du avlar på? i år 2 st

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? sedan 2003 har jag/vi fått fram 8 st föl, 2 är döda.

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? Landet

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Förlust nu då vi inte har börjat att sälja ännu.

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) Att sälja dom, men som hoppyverksamhet.

7. Vilken ras avlar du på? Svenskt halvblod

Mvh Hanna

1. Hur många ston har du som du avlar på? 3

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? 9st ,på 4 år.

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? på landet

4. Har du egen gård eller har du stoet inackorderat/ i kollektivstall? egen gård.

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? jämt upp om man ska räkna in arbetet också ;)

6. Är din avel en näringsverksamhet, fritidsintresse eller är det för "eget bruk", att själv behålla fölet? (Alltså din egen syn på uppfödningens ändamål, inte om den faktiskt lönar sig eller inte...) både en näringsverksamhet och givetvis en stor hobby.

7. Vilken ras avlar du på? Svensk halvblod

8. Har du hingst också? nej

ett
noll
nära tätort
kollektiv
vet ej ännu...
behålla fölet
e arab u holstainer/trekhener(stavas det så???), (men stor ponny)
nej

2 st.

3 st för 12 år sen

På landet

Egen gård

Jag skulle nog påstå vinst,men då får väl jag alla andra på mig.. :smirk:

1 såld och en för egenintresse än så länge,dessa två är ej födda än,men snart så

Irish Cob och Fbl's mamma

8. Har du hingst också?
Nej

I år har vi 6 ston att betäcka

Sedan 1989 har vi haft 47 föl (48 inom några timmar) samt ca 5 st som fötts hos oss med andra stoägare.

På landet

Hästarna står på mitt ex:s gård och vi driver uppfödningen tillsammans.

Det går nog jämt upp under förutsättning att fodret kommer från gården. Skulle vi köpa in fodret skulle det aldrig gå. Gården har nötdjur i stort antal, så hästarna är bara en liten del.

Vi föder upp hästar för att sälja dem till ambitiösa ryttare. En del behåller vi för eget bruk, rekrytering (alldeles för många...).

Halvblod. Tidigare har vi även haft några shetland och New Forest.

8. Har du hingst också?
Nix

1. Har tre ston, men bara ett av dem i avel än så länge.

2. Ett litet föl.

3. Jag bor på landet.

4. Vi har egen gård.

5. Detta årets föl går nog med vinst då jag köpte stoet dräktigt i höstas.

6. Halkade in på det här med avel på ett bananskal. Nu har vi blivit bitna och fortsätter för att det är roligt. Detta årets betäckning planerar vi ju från början.

7. Svenskt Halvblod

8. Ingen egen hingst.

Två stycken i år, nästa år går ytterligare ett sto i avel.

Tre stycken under tre år har tidigare inte sysslat med avel på hemmaplan men bla jobbat på stuteri, ytterligare föl kommer i år.

Bor på landet, villa med stall, ca 5 mil norr om Stockholm och ungefär en mil till närmsta affär/samhälle.

Eget stall.

Förlust.

Framförallt ett intresse/hobby.

Shetlandsponny.

8. Har du hingst också?
Ja vi har egen hingst.

Har 3 ston just nu. Har bara betäckt ett av dom, men ska ej betäcka om i år.

5 st (1997-2005)

Mindre stad i villa

Hyr eget stall

Vinst???

För "eget bruk"

Hbl

8. Har du hingst också?
Nix

1. Hur många ston har du som du avlar på? 3

2. Hur många föl har du avlat fram, under hur många år? Får första i år.

3. Bor du på landet, i eller nära tätort eller storstad? på landet.

5. Går avelsverksamheten med vinst, förlust eller jämnt upp? Ännu ett stort minus. Lever inte i tron att bli rik på hästarna heller.

Eget intresse i första hand.

7. Vilken ras avlar du på? Islandshäst.

8. Har du hingst också? Nej inte i dag.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 859
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 378
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka