Liten fråga

Sv: Liten fråga

Det är ju tyvärr fortfarande så att de flesta utbildningar verkar anta att en student är fri, obunden och strax över 20. Samt kan ändra sitt liv snabbt efter vad utbildningen kräver. Det innebär ändrade scheman, arbeten i sista stund, labbar och föreläsningar som drar över tiden etc etc.

Men det är ju ingen skillnad mellan att studera heltid och att jobba heltid.

40 h per vecka, mellan 8-17 måndag till fredag, räknar jag faktiskt med att mina studenter studerar.
 
Sv: Liten fråga

Men det är ju ingen skillnad mellan att studera heltid och att jobba heltid.

40 h per vecka, mellan 8-17 måndag till fredag, räknar jag faktiskt med att mina studenter studerar.

Ja, det förstår jag, och det tycker jag är helt ok. Jag pluggar heltid och planerar också in heltid mot annat i vardagen.

MEN, stort men som du ser, jag gick t ex i våras en kurs där man förväntades kunna sitta och vänta till 23 på kvällen för att få ett arbete som skulle opponeras på förmiddagen dagen efter. Vi fick en veckas tid till en hemtenta som tog minst det dubbla att skriva (14 essädiskuterafrågor plus upprättning till full pott av tentan vi hade innan, oavsett poäng på den). Vi förväntades göra saker klara från fredag till måndag morgon, dvs helgen hade vi på oss. Plus att de flyttade föreläsningar med kort varsel etc. Kursansvarig sa t o m rent ut till mig när jag protesterade att detta var minsann en kurs på D-nivå, inget 9-5 arbete och man kunde inte räkna med att läsa denna kurs och ha familj eller aktviteter utanför kursen :crazy:

Jag har inget emot ett högt tempo, eller en svår nivå. jag anser att många kurser varit alltför lätta och krävt för liten insats, både tids- och arbetsmässigt. MEN, man måste kunna få planera sin tid, även som student. Jag tror det är väldigt få som jobbar som accepterar plötsliga förändringar i arbetstid eller arbetsbörda hela tiden. Och dssutom möts med en oförstående attityd.
 
Sv: Liten fråga

Schemaändringarna görs i princip alltid för studenternas skull. För att man ska slippa att ställa in föreläsningar.

Kanske för studenternas skull. Men knappast att det är studenternas fel. Förmodligen beror det på ett eller annat sätt på föreläsaren eller kursansvarig. Dubbelbokningar, felbokningar, missförstånd eller sjukdom.
 
Sv: Liten fråga

Men det är ju ingen skillnad mellan att studera heltid och att jobba heltid.

40 h per vecka, mellan 8-17 måndag till fredag, räknar jag faktiskt med att mina studenter studerar.

Självklart är heltidstudier 40 timmars studier i veckan. Men om man läser på halvtid och sambon är pappaledig på halvtid tycker jag inte man kan ändra hur som helst. De dagar jag har föreläsning är barnen på dagis längre än de dagar jag har självstudier helt enkelt på grund av att jag pendlar. Vissa föreläsare ändrar shemat ofta medan andra sällan ändrar, i många fall beror det inte på sjukdom, så helt för studenternas skull är det inte. I viss mån är det helt OK med förändringar i shemat men inte hur mycket och hur ofta som helst och inte med hur få dagars varsel eller ibland timmar som helst. Jag läser en hel del när barnen är hemma också det tenderar ju ofta att bli mer än 40 timmar. När man ger ut en kurs på halvtid tycker jag att man får ta lite hänsyn till studenterna och i allafall lämmna ut ett shema i någotsånär god tid
 
Senast ändrad:
Sv: Liten fråga

Halvtid är en helt annan sak. Då kan jag inte ta för givet att studenterna finns tillgängliga under "kontorstid" eftersom många passar på att ta en kurs samtidigt som de jobbar. Särskilt om kursen går kvällstid, då räknar vi ofta med att en stor del av studenterna har jobb. På sådana kurser mejlar jag och föreslår datum om jag tvingas att göra något datum. Man hittar alltid någon tid som alla kan.

Givetvis är det (oftast) inte studenternas "fel" att man tvingas göra ändringar.
 
Sv: Liten fråga

För mina barn innebär en dag med labbar och föreläsningar att jag lämmnar dem mer än 8 timmar detta kompenserar jag med att hämta dem tidigare de dagar jag studerar hemma. Ofta påverkas ju dagbarnvårdarens planering om barnen kommer 6.30 eller 8-8.30 framför allt om mina barn är först eller sist med att hämtas eller lämmnas. fördelen är att ändringarna ofta accepteras och att jag inte behöver lämna i shema de 6 veckor i förrväg som jag annars måste göra, till detta får vi sällan shema innan kurstarten av vissa föreläsare. Många kurser jag läser går på halvfart dagtid, då lämmnar jag därefter och då blir ändringarna väldigt stora framför allt om jag väljer att hålla barnen hemma om dagbarnvårdaren är ledig. Det underlättar om vi får veta i god tid för då går det ju ordna med barnomsorg och föräldraledigt. Tyvärr så drabbar detta mest oss som antingen pendlar eller har barn. Flexibel studietid anser jag vara lite kompensation för att man ex inte får bli sjuk under vissa obligatoriska moment. Många föreläsningar är inte obligatoriska men man vill ju gå även om det finns studenter som skiter i vilket så missar jag aldrig en föreläsning för vård av sjukt barn medan andra studenter utifrån snacket man hör stannar hemma pågrund av att de bråkat med pojkvännen elelr liknande. Vissa föreläsare är värre än andra, det jag retar mig på är de fall då det handlar om dålig planering, labbar de missat att ta med i shemat eller att de missat att korrigera med VFUn för de som läser på lärarprogram tex. Då leder ofta en ändring till flera. Det är dock inte alltid föreläsarens fel ofta är det på andra håll det brister i informationen.
 
Senast ändrad:
Sv: Liten fråga

Men så är ju livet och vi som föreläser har ju också arbetsgivare som ändrar tider för obligatoriska möten, barn som blir sjuka osv.

Dessutom, så kommer det ju även att se ut när studenterna kommer ut i arbetslivet: Möten flyttas pga att chefen är hemma med sjukt barn eller för att någon inte har hunnit färdigt med det som skulle hinnas färdigt med just till detta tillfälle.

Jag säger inte att man ska acceptera dålig planering, för det ska man absolut inte. Men vi gör faktiskt så gott vi kan utifrån det faktum att dygnet endast har 24 h och att vi är en vansinnigt utarbetad och underbemannad yrkeskår.
 
Sv: Liten fråga

K.L
Är barnen tysta och stilla så kan jag i enstaka fall ha överseende med att de är med. Men är de för sjuka för att gå på dagis så ska de inte vara med. Jag hyser starka misstankar om att jag blev smittad av en kurskamrats barn. Jag fick en synnerligen typisk "dagissjukdom" och det var det enda barnet jag träffade under den perioden.
Jättekul att vara sjukskriven i över en vecka, missa skola, arbete och aktiviteter...
 
Sv: Liten fråga

Men så är ju livet och vi som föreläser har ju också arbetsgivare som ändrar tider för obligatoriska möten, barn som blir sjuka osv.

Dessutom, så kommer det ju även att se ut när studenterna kommer ut i arbetslivet: Möten flyttas pga att chefen är hemma med sjukt barn eller för att någon inte har hunnit färdigt med det som skulle hinnas färdigt med just till detta tillfälle.

Jag säger inte att man ska acceptera dålig planering, för det ska man absolut inte. Men vi gör faktiskt så gott vi kan utifrån det faktum att dygnet endast har 24 h och att vi är en vansinnigt utarbetad och underbemannad yrkeskår.

En skillnad ser jag i att i arbetslivet kan man få möten etc ändrade och inställda, visst, men i regel har man ändå en arbetstid, säg 8-17 som ändringarna ligger inom. Det blir inte längre eller kortare dagar av ändringarna i de flesta fall.

Att universitetslärare är en beundransvärd yrkeskår har jag sett på närmare håll senaste tiden när jag gjort mitt exjobb. Så all heder åt er!
 
Sv: Liten fråga

Jag fick barn mitt i studierna. Tog studieuppehåll i ett år, från januari till januari (barnet var beräknat till 17/4). Dels tog jag uppehållet såpass tidigt för att jag tyckte det var smidigt att inte påbörja en ny termin när jag ändå inte skulle kunna skriva tentorna, dels för att få lite extra pengar och ledighet (gick tillbaka till mitt jobb i 2 månader, innan jag gick på havandeskapspenning. LITE måste man få utnyttja systemet...:angel:) När jag gick tillbaka till skolan var min man pappaledig hela våren, innan lillan började på dagis (1-årsgräns för att få placeras).
Nu är jag ännu inte klar med studierna, och väntar mitt andra barn (BF 21/4) och tänker läsa halva terminen (koncentrerar mig på den kursen som kommer ha tentan i tid så jag hinner skriva den...) och sedan tänker jag vara ledig året ut.

Jag personligen skulle inte uppskatta att kurskamrater hade sina småbarn med på föreläsningarna (kanske om de sover hela tiden, men vem kan garantera det???), den tid och de pengar jag lägger ner på skolan (i form av förlorad arbetsinkomst samt studielån som ska betalas tillbaka) vill jag ha maximal valuta för, och det anser jag mig inte kunna få om man ska bli störd av ett litet barn. Vet själv hur min dotter var, och hon sov inte några 45 minuter i sträck när hon var i halvårsåldern...
 
Sv: Liten fråga

Ja de gör ett mycket bra jobb och jag klagar sällan. Tyvärr är det en av de bättre föreläsarna som ändrar tider men jag har lärt mig att försöka ta hans kurser när det inte är krupptider om det går. jag tycker det är mycket irriterande när kurskamrater klagar på tentor som inte är rättade eller när de klagar över irriterat bemötande när de frågar om tentaresultaten på lunchen för ? gången i rad. Jag är snarare frvånad att de offrar både sin lunchrast och ledigtid för att bemöta studenter i tid och otid och dessutom orkar vara trevliga. Men som sagt mina resultat kan påverkas ganska mycket av hur välplanerad kursen är tyvärr.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 157
Senast: Yrsel
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 809
Senast: ako
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 949
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Nu måste jag få veta. Hur konstig är jag egentligen? Jag är 25 år. Flyttade hemifrån som 19åring, ca 20 mil hemifrån för att plugga...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 502
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp