Liten fråga

Golden_Heart

Trådstartare
Jag är studerande men kommer inte att bli klar med studierna innan jag får barnet. Hur har ni gjort som fått barn mitt i studierna? Hur långt uppehåll har ni gjort? Vad rekommenderar ni?;):d:confused:
Jag har funderingar på att gå tillbaka till studierna nästa januari och barnet är planerat att komma i slutet av sommaren, slutet av juli, början av augusti. Jag har funderingar då på att lösa det så att jag tar med mig barnet när det är korta dagar och blir det långa så får sambon vara hemma ifall inte barnet kan vara vid så tidig ålder på dagis. Där jag läser är det flera som tex har med sig sina halvårs gamla barn med sig på seminarium och föreläsningar.:idea:
Nu är jag nyfiken på vad ni anser. :p
 
Sv: Liten fråga

Pluggade när jag väntade mitt första barn, tog först studieuppehåll när jag var i v 28 fick havandeskapsförgiftning, fram till förlossningen, sen så återupptog jag studierna i några månader, tror hon var typ 4 månader när jag började vara helt föräldraledig, jag tycker att det var lätt att plugga då för hon sov rätt mycket i början, sen blev hon mer aktiv och ville inte vara med längre. sen var jag hemma till hon var 20 månader.
 
Sv: Liten fråga

Lite svårt just när jag får på sommaren, hade det varit mitt i terminen hade det varit en helt annan sak.
 
Sv: Liten fråga

Måste berätta om en klasskamrat till mig som fick bebis på torsdagen och var tillbaka på måndagen, med barnvagn i högsta hugg.

Sen satt hon och ammade på lektionerna så lillen höll sig lugn, tror inte hon var borta mer än nån dag.

Absolut bäst var ju när hon skulle hålla persentation i slutet av terminen, lillen på magen blev det en studs-gungande presentation för att han skulle vara tyst.

Tror inte nån av oss lyssnade på vad hon faktiskt sa tyvärr:D
 
Sv: Liten fråga

Min fd svägerska födde sin son på torsdagen (snitt) och var tillbaka i skolan på tisdagen. Pappan kom med sonen till skolan så hon kunde amma, så länge det gick. Amningen har inte funkat bra för hennes äldre barn heller så det här var inte avgörande :)
 
Sv: Liten fråga

Jag fick barn i januari och var då ledig hela våren. I juni började jag läsa på distans, och då tog min sambo över föräldraledigheten. Att ta med bebisen till skolan tycker jag låter rätt så bökigt!
 
Sv: Liten fråga

Jag skulle lämmna det öppet. Börja läsa när du själv orkar och det känns bra. Känn ingen prestation över att andra tycker det är så lätt, du vet inte hur det blir. Jag kännner att jag började jobba och plugga på gott och ont. dels ville jag men det var krävande, dels fick pappan mycket tid med barnen när dottern var liten. Men jag fick aldrig någon lugn sammanhängande "ledighet" Nu när barnen börjar bli större saknar jag att jag inte var hemma någon månad i sträck och njöt av föräldraledigheten. För vissa funkar det att ha med sig barnen men med ett kolikbarn så är det inte så lyckat. Diskutera med studievägledaren om du kan göra ett uppehåll på en viss tid men ångra dig om du vill komma tillbaka snabbare, eller tvärtom om du kan välja studieuppehåll senare om du känner att det inte funkar. Med barn på sommaren så hadde jag nog satsat på enstaka halvfarts kurs under hösterminen eller väntat till vårterminen.
 
Sv: Liten fråga

Tusen tack alla för svaren!! :bow:
Anledningen till att jag funderar på att gå så snabbt tillbaka till skolan är för att jag har några terminer kvar och vill bli klar någon gång. Annars kommer jag bli läsande hela tiden och det kanske inte heller är så bra :angel::p Det skulle passa just med en termin att göra uppehåll, just för att en viss kurs skulle gå då enbart på vårterminen som jag inte har chans att ta denna vår. :p
 
Sv: Liten fråga

Jag var hemma ett år, sedan läste jag kvällstid två år och sen var det meningen att jag skulle börja plugga heltid igen. Fick dock ingen barnomsorg så det blev ett halvår hemma till.

Iofs lite beroende på vad du läser men jag tycker att man inte har med småbarn mer än möjligen enstaka gånger på föreläsningar etc. Av hänsyn till sina medstudenter. De stör faktiskt i regel, i olika grad.

Även om det är ok på den utbildning du går ska du kanske räkna med att du kan ha otur att t ex få ett kolikbarn och då går de planerna i stöpet. Om inte annat så på grund av sömnbrist...

Barn kan vara så otroligt olika och även hur man är/blir som förälder. Så det bästa jag kan rekommendera är att lägga upp en plan, men att ha en alternativplan, eller två...
 
Sv: Liten fråga

Jag måste fråga:

Är det verkligen tillåtet att ta med sig barn på föreläsningar och seminarier. Jag trodde inte det, är det någon som vet?
 
Sv: Liten fråga

Första barnet födde jag på sommaren mellan tionde och elfte terminen. Jag var hemma under hösten medan pappan läste sista terminen, sen var han hemma under våren medan jag läste klart sista terminen.
Den som fick sommarvik först tog det, och den andra fick vara hemma med sonen på sommaren. Där vann jag :love: och det var sommaren -94 så den var ju helt fantastisk.

Till hösten började vi båda jobba och A började på dagis.

Har inte ditt barn en pappa som kan vara hemma?
 
Sv: Liten fråga

Jag måste fråga:

Är det verkligen tillåtet att ta med sig barn på föreläsningar och seminarier. Jag trodde inte det, är det någon som vet?

Det finns inte något generellt förbud (vad jag vet). Det har hänt att studenter hos oss har tagit med något barn vid enstaka tillfällen och det har fungerat bra. En gång gick det dock inte så bra. En student tog med sig sitt tvärförkylda barn när hon skulle på handledning och det slutade med att handledaren blev sjukskriven i fem veckor och tvingades ställa in en hel föreläsningsserie.

Med andra ord, så länge barnen är tysta, stilla och inte förkylda så har åtminstone jag inget emot dem i föreläsningssalen. Men man får ju givetvis stämma av med de andra studenterna, det är ju deras arbetsmiljö också.

Sedan får det ju ske med måtta så det inte blir ett alternativ till dagis.
 
Sv: Liten fråga

beror ju på hur barnet är om du kan ta med det eller inte.. stör mig på små barn som skriker och har sig..dessutom kan det vara störande att du ens har det där även om det är tyst..
 
Sv: Liten fråga

Har en kursare som typ 2 ggr på 3 år tagit med sin 5 åriga dotter, hon sitter där i aulan och ritar så hon stör inte det minsta, men en gammal korridorare har berättat om skräckexempel om kursare som tagit med sig spädbarn som skrikhet sej ihenom en hel föreläsning. Inte så kul kanske. jag funderade mer på om det finns någon riktig regel?

Fast jag tror iafs mest på sunt förnuft
 
Sv: Liten fråga

Jag ska ha barn i början av sommaren och har tänkt fortsätta att plugga när höstterminen börjar i slutet av augusti. Hoppas att det går. Maken ska vara pappaledig och jag har för det mesta 2-3 föreläsningar i veckan så förhoppningsvis blir det inte för besvärligt. Tanka bebisen tänkte jag i värsta fall göra på rasterna. Föreläsningen är sällan mer än 2 timmar och maken med bebis kan ju följa med och sitta i caféet.

Går det inte måste jag vara hemma ett helt år för mina kurser går bara en gång om året.
 
Sv: Liten fråga

Jag hoppas inte det blir allt för vanligt att studenter tar med sig barnen på föreläsningar. Det riskerar att bli ett förbud och det vore synd. Som jag ser det är det självklart att ma frågar den som håller föreläsningen om det är Ok att ha barnet med sig, jag ser det även som självklart att man går ut med barnet om det börjar skrika. de gånger jag varit med om att det tagits med barn så har barnen varit tysta och snälla och det har skämtats lite om högutbildade barn. Jag har haft min son med mig på en exkursion, jag tyckte det var för bökigt att hänga med men han var uppvaktad av de andra studenterna. Att pappan sitter i cafeterian tycker jag låter som bästa alternativet. Min sambo sjutsade mig in till skolan och passade barnen medan jag var på föreläsning medan jag fortfarande ammade och det rörde sig o kortare föreläsningar. Något jag stör mig på är dessa hastiga ändringar i shemat. Har man ordnat barnvakt och shemat ändras med en dags varsel så är det mycket irriterande, eller om man delar föräldraledigheten och pappan begärt ledigt en viss dag och denna dagen ändras. Detta var något jag störde mig mycket på.
 
Sv: Liten fråga

Något jag stör mig på är dessa hastiga ändringar i shemat. Har man ordnat barnvakt och shemat ändras med en dags varsel så är det mycket irriterande, eller om man delar föräldraledigheten och pappan begärt ledigt en viss dag och denna dagen ändras. Detta var något jag störde mig mycket på.

Det här håller jag med till hundra procent. Tyvärr är det ju även ett problem när man har barn i barnomsorgen. Förskola/dagbarnvårdare blir inte jätteglada för snabba tidsändringar.

Det är ju tyvärr fortfarande så att de flesta utbildningar verkar anta att en student är fri, obunden och strax över 20. Samt kan ändra sitt liv snabbt efter vad utbildningen kräver. Det innebär ändrade scheman, arbeten i sista stund, labbar och föreläsningar som drar över tiden etc etc.

Om man som jag har tre barn, med barnomsorg och egna aktiviteter, tre hästar och två hundar i familjen, då fungerar det så länge man kan planera sin vardag. Inte när någon plötsligt ändrar saker.
 
Sv: Liten fråga

Något jag stör mig på är dessa hastiga ändringar i shemat. Har man ordnat barnvakt och shemat ändras med en dags varsel så är det mycket irriterande, eller om man delar föräldraledigheten och pappan begärt ledigt en viss dag och denna dagen ändras. Detta var något jag störde mig mycket på.

Schemaändringarna görs i princip alltid för studenternas skull. För att man ska slippa att ställa in föreläsningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 157
Senast: Yrsel
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 809
Senast: ako
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 949
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Nu måste jag få veta. Hur konstig är jag egentligen? Jag är 25 år. Flyttade hemifrån som 19åring, ca 20 mil hemifrån för att plugga...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 502
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp