Liten enkel nybörjarhund?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nej, jag ska absolut inte skaffa hund nu! Eller ens inom en närmare framtid. Däremot drömmer jag absolut om en hund när jag bor på min lilla gård i Sörmland om sisådär 5-10 år. :up:
Se alltså detta mer hypotetiskt. Vilken hundras skulle passa mig?

Kan ärligt erkänna att jag är rädd för stora, morrande, påträngande och skälliga hundar efter att ha blivit attackerad allt för många gånger i mitt liv. :( Så alla stora hundar (mankhöjd över ca. 50-60 cm) går bort direkt. Då jag aldrig haft någon hund tidigare ska det vara en bra nybörjarras.
Hunden ska inte heller vara skällig av sig/rasen ska inte vara särpräglat skällig, utan en tystare ras.
Det ska vara en frisk och sund ras utan en massa sjukdomar! Såklart vet jag att det förekommer sjukdomar inom så gott som alla raser, men inte raser där det förekommer flertalet allvarliga sjukdomar och/eller att en stor del av populationen har sjukdomar.
Jag vill inte heller ha någon hund som kräver en privat frisersalong eller borstning 30 min varje dag. Fälla (inom rimliga gränser) kan den väl få göra, men den ska inte kräva enorma mängder pälsvård.
Hunden skulle få vara gårdshund på min lilla gård, få hänga med på ridturer och mysiga promenader i skogen, men jag skulle inte träna den inom någon särskild gren - iaf inte på någon "seriös" nivå (sen skulle den givetvis få mental stimulans, men menar att jag inte skulle träna den för tävling i agility, spår etc!).

Så, vilken ras skulle passa mig?
 
Nej, jag ska absolut inte skaffa hund nu! Eller ens inom en närmare framtid. Däremot drömmer jag absolut om en hund när jag bor på min lilla gård i Sörmland om sisådär 5-10 år. :up:
Se alltså detta mer hypotetiskt. Vilken hundras skulle passa mig?

Kan ärligt erkänna att jag är rädd för stora, morrande, påträngande och skälliga hundar efter att ha blivit attackerad allt för många gånger i mitt liv. :( Så alla stora hundar (mankhöjd över ca. 50-60 cm) går bort direkt. Då jag aldrig haft någon hund tidigare ska det vara en bra nybörjarras.
Hunden ska inte heller vara skällig av sig/rasen ska inte vara särpräglat skällig, utan en tystare ras.
Det ska vara en frisk och sund ras utan en massa sjukdomar! Såklart vet jag att det förekommer sjukdomar inom så gott som alla raser, men inte raser där det förekommer flertalet allvarliga sjukdomar och/eller att en stor del av populationen har sjukdomar.
Jag vill inte heller ha någon hund som kräver en privat frisersalong eller borstning 30 min varje dag. Fälla (inom rimliga gränser) kan den väl få göra, men den ska inte kräva enorma mängder pälsvård.
Hunden skulle få vara gårdshund på min lilla gård, få hänga med på ridturer och mysiga promenader i skogen, men jag skulle inte träna den inom någon särskild gren - iaf inte på någon "seriös" nivå (sen skulle den givetvis få mental stimulans, men menar att jag inte skulle träna den för tävling i agility, spår etc!).

Så, vilken ras skulle passa mig?
Vad roligt för dig att det ska komma in en hund i ditt liv framöver... :)
Det finns en särskild kategori av hundar som kallas just gårdshundar. Jag tror säkert du skulle kunna hitta din ras genom att kika där :)
Hundar delas in i olika rasgrupper och flera av gårdshundarna finns i grupp 1, 2, 3 och 5 (https://www.skk.se/sv/hundraser/). Kan rekommendera att kolla på videoklippen som heter "Dogs101" också, där finns presentation av många raser. Dock på engelska.
Det finns också många fina hundar som är blandningar.

Förstår att du blivit skrämd tidigare. Men jag tror att det skulle gynna dig att trots det tänka bortom storlek och titta mer på egenskaper och dessutom försöka kolla så mycket som möjligt på varifrån du köper hunden. Alltså, att den har en trygg bakgrund och bra ägare. Ibland är stora hundar lugnare till sättet i grunden, medan en mindre hund rent praktiskt kan vara smidigare. Men det allra mesta beror förstås på ägaren, så om du är lugn och trygg får du med stor sannolikhet ett lugn och trygg hund. Om du stressar upp dig blir hunden stressad o.s.v. Hunden är din spegel.

Det kommer gå jättebra :)
Lycka till!!
 
Detta tillägg hör kanske inte hit egentligen, men jag vill skicka med det eftersom du nämnde din rädsla för större hundar.

Vill ge dig mitt allra bästa råd, oavsett hundras. Det kanske viktigaste jag lärt mig sen jag skaffade min hund för 5 år sedan, nämligen; förstärk alltid det positiva hunden gör (istället för att bestraffa det negativa)!

Tänk att du tränar dig själv - inte hunden. När vovven inte gör som du vill, fundera då på varför, och skäll inte på hunden. Nästan varje gång kommer man då på att det handlar om något hos en själv. Kanske har man inte lärt in signalerna tillräckligt mycket, kanske har man misstolkat hunden eller råkat skrämma den, varit stressad etc. (Och det kommer hända dig, precis som alla oss andra! Det går inte vara en perfekt hundägare, så att det blir tokigt ibland är inget att oroa sig över :) Bara man försöker komma på vad som gått snett).

Kan verkligen rekommendera denna bok: https://www.bokus.com/bok/978916379...MIwIn1k--b4AIVTKWaCh2uCw16EAAYASAAEgKgOfD_BwE

Den gjorde verkligen mitt hundägande mycket roligare och mer harmoniskt!

Sammanfattningsvis:

1. Läs på om vilken ras/blandning du tror kan passa, fokusera då främst på egenskaper, inte storlek eller utseende (även om det är en bonus om du tycker hunden är gulligast i hela världen..!)
2. Leta efter en säljare som verkar pålitlig, kan ge information om hundens bakgrund, har fått goda referenser
3. Läs gärna boken jag tipsar om
4. Njut av att drömma om din framtida hjärtevän :)
 
När man bor på gård är det bra att ha en hund som larmar, alltså skäller när det kommer någon. Vi har en tik som larmar, så vi vet när någon kommer in på vår gårdsplan. Utan henne hade en person lätt kunnat gå in på gårdsplanen, in i verkstaden osv. Om du står ut med larmande hundar så låter dansksvensk gårdshund som det du söker :)
 
Vad tror du om papillon? Jag upplever dem som glada och roliga, och så länge de får träna lite också så verkar de inte vara speciellt skälliga. Visst har de en del päls, men inte så att de kräver massvis av pälsvård.

Jag pratade en hel del med en uppfödare förut som jag träffade då och då på tävlingar. Hon hade ett knippe papillons och jag hörde dem aldrig skälla. Hon sa att de visste att de skulle få träna och vara med, så då behövde de inte skälla för att få uppmärksamhet. Hon spårade en del med sina, samt tränade rallylydnad, lydnad och agility. Lite allt möjligt med andra ord. När hon inte tränade med dem så satt de gärna i hennes knä och myste, men de hade inte heller några problem med att vara ensamma eller så.
 
Lancashire heeler? Liten, sportig, har viss vallhundsinstinkt. Är lite sugen på en sån själv.
Absolut inte en enkel nybörjarhund. Väldigt mycket hund, som kan ha både rejäl skärpa och vissa linjer behöver mycket aktivering :) krävs en del efterforskningar för att hitta rätt individer ur rätt kullar efter vad man själv söker. Har varit med om att jag själv sålt för "mycket hund" till folk som varit övertygade om att dom ska klara av det, med omplacering till följd :(
 
Kolla i rasgruppen sällskapshundar, kanske kromfoländer, pudel ( nerklippt i sportfrisyr ), jag skulle undvika alltför trubbnosiga hundar för längre ridturer men iallafall börja med att kika om det nån i den gruppen som skulle falla dig i smaken då de flesta där är lättsamma hundar.
 
Jag slår ett slag för Papillon! Jag har haft såna i ca 30 år nu.
Det är en frisk och sund ras, mentalt som fysiskt. Man får ha dem länge iom att de blir gamla. Mina har blivit mellan 15-18 år.
De är alltid glada och hänger med på allt. Mina har hängt med på heldagar stalljobb, ridturer, flyga till jobb, kontorsjobb etc utan problem. De är så otroligt enkla att hålla på med.
Det är en ras som kan vara med på mycket aktivitet. Men som inte blir stressade av mindre.
De är sociala och tillgivna, främst mot sin familj. Så de vill gärna vara med och vara nära. Men det brukar inte vara problem att lämna dem själva. De är intelligenta och vill göra rätt. Så att få dem tysta är noll problem. Inga av mina har skällt mer än ev om det plingar/knackar på dörren eller om man ber dem skälla.
Pälsvården är minimal. De har silkig päls som inte tovar sig på kroppen. Just längst in mot halsen är öronhåret av annan kvalitet som tovar sig mer. Så det kan behöva kammas oftare, typ varannan vecka. Det tar någon minut.

De är helt enkelt världens enklaste, roligaste och gosigaste små kompisar!❤️
 
Jag slår ett slag för Papillon! Jag har haft såna i ca 30 år nu.
Det är en frisk och sund ras, mentalt som fysiskt. Man får ha dem länge iom att de blir gamla. Mina har blivit mellan 15-18 år.
De är alltid glada och hänger med på allt. Mina har hängt med på heldagar stalljobb, ridturer, flyga till jobb, kontorsjobb etc utan problem. De är så otroligt enkla att hålla på med.
Det är en ras som kan vara med på mycket aktivitet. Men som inte blir stressade av mindre.
De är sociala och tillgivna, främst mot sin familj. Så de vill gärna vara med och vara nära. Men det brukar inte vara problem att lämna dem själva. De är intelligenta och vill göra rätt. Så att få dem tysta är noll problem. Inga av mina har skällt mer än ev om det plingar/knackar på dörren eller om man ber dem skälla.
Pälsvården är minimal. De har silkig päls som inte tovar sig på kroppen. Just längst in mot halsen är öronhåret av annan kvalitet som tovar sig mer. Så det kan behöva kammas oftare, typ varannan vecka. Det tar någon minut.

De är helt enkelt världens enklaste, roligaste och gosigaste små kompisar!❤️
I anslutning till inlägget....

Upplever du att phalenerna är lika lättsamma? Skiljer det sig något? Finns det något som gör att man hellre bör välja bort den - typ sjukdomar etc?
Menar, de är ju grunden samma hund.
 
I anslutning till inlägget....

Upplever du att phalenerna är lika lättsamma? Skiljer det sig något? Finns det något som gör att man hellre bör välja bort den - typ sjukdomar etc?
Menar, de är ju grunden samma hund.

Ärligt talat vet jag inte säkert. Jag har främst erfarenhet av Papillon och vågar inte uttala mig med säkerhet om Phalene.

Men jag TROR det är rätt samma, lika. Vad jag fått lära mig är det mest bara öronen som skiljer. Men så har ju Phalene mindre avelsbas med allt vad det kan innebära.
Jag känner dock att jag inte vet nog för att ge bra svar. Kan tipsa om uppfödare som borde kunna svara på dina frågor via PM.
 
Jag drömmer också om att skaffa en liten, okomplicerad och frisk hund inom de närmsta åren och har länge haft siktet inställt på en Bichon Havanais.
Perfekta hunden enligt mig (förutom pälsen möjligen då) . Både tidigare och nuvarande havanais har varit och är fantastiskt trevliga och okomplicerade hundar. Men kanske inte passar TS pga pälsvården. Nuvarande havanais är tålig, pigg och enkel en toppenhund helt enkelt.
 
Ärligt talat vet jag inte säkert. Jag har främst erfarenhet av Papillon och vågar inte uttala mig med säkerhet om Phalene.

Men jag TROR det är rätt samma, lika. Vad jag fått lära mig är det mest bara öronen som skiljer. Men så har ju Phalene mindre avelsbas med allt vad det kan innebära.
Jag känner dock att jag inte vet nog för att ge bra svar. Kan tipsa om uppfödare som borde kunna svara på dina frågor via PM.
Jag har också lärt mig att det bara är öronen som skiljer - men mina kunskaper är verkligen urgamla.

Jag umgicks med en uppfödare för länge sedan. Fortfarande minns jag med värme när man klev in i deras kök och ett gäng hoppade upp i knät. Med gamla damen Kanel längst in mot magen dit hon buffade sig. Och en 3-4 till i en enda go varm hög i famnen. Det gällde att hålla i dem så de inte trillade ner :D

Det är min pensionärsdröm Om jag lever till pension ska jag försöka ha hund igen och kommer inte att klara en stor aktivitetskrävande ras. En liten spaniel verkar perfekt för mig som bor i skogsbrynet. :)

(jag tycker pappisarnas öron är störande fåniga :o :o :o )
 
Jag har också lärt mig att det bara är öronen som skiljer - men mina kunskaper är verkligen urgamla.

Jag umgicks med en uppfödare för länge sedan. Fortfarande minns jag med värme när man klev in i deras kök och ett gäng hoppade upp i knät. Med gamla damen Kanel längst in mot magen dit hon buffade sig. Och en 3-4 till i en enda go varm hög i famnen. Det gällde att hålla i dem så de inte trillade ner :D

Det är min pensionärsdröm Om jag lever till pension ska jag försöka ha hund igen och kommer inte att klara en stor aktivitetskrävande ras. En liten spaniel verkar perfekt för mig som bor i skogsbrynet. :)

(jag tycker pappisarnas öron är störande fåniga :o :o :o )

Ja, så är det hos "min" uppfödare med. Världens härligaste feeling med ett helt knippe såna sköningar!
Tyvärr finns det väl som med alla småhundar några som avlar endast på utställning och inte mentalitet. Men jag tycker det verkar som det är färre och färre.
Tror absolut det kunde passa dig!
De är såna små glädje- och kärleks-sprinklers. Och den kranen är alltid påslagen sas..
Alla borde ha en pappi känner jag ofta då folk berättar om sina problem med sina hundar.

Sambon har tidigare bara levt med stora hundar, främst Border Collie. Han var väl inte direkt impad av småhundar. Nu är han frälst och vill ha ett helt hav pappisar.
Jag har haft många kompisar med brukshundar som haft liknande känslor mot småhundar. Men efter att ha umgåtts med mina har flera övervägt köp av pappis. Många tror ju det är en liten, bjäbbig soffprydnad. Men när de umgåtts med dem brukar det ändras.

Öronen kan jag förstå. Det är ju ett rätt udda utseende som man säkert älskar eller hatar. Vet någon ej så särskilt djurkunnig som tyckte det så larvigt ut och undrade om man inte kunde tejpa ner dem. :laugh:
Sen är det väl en vanesak också. Mina andra har alla haft bläs. Nuvarande har inte det. Jag tyckte hon såg hemskt konstig ut först. Fel liksom.. Men nu tycker jag de med bläs ser märkliga ut.
 
Absolut inte en enkel nybörjarhund. Väldigt mycket hund, som kan ha både rejäl skärpa och vissa linjer behöver mycket aktivering :) krävs en del efterforskningar för att hitta rätt individer ur rätt kullar efter vad man själv söker. Har varit med om att jag själv sålt för "mycket hund" till folk som varit övertygade om att dom ska klara av det, med omplacering till följd :(

Aj då. Tack för info!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 520
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 387
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 004
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp