Lite roligt faktiskt...

Sv: Lite roligt faktiskt...

Jag undrar alltid vart myten om alla lugna Labradorer kommer ifrån..? Mina valpar och unghunda har alltid varit mer eller mindre odräfliga... (Utom den sista som "bara" varit pigg :D)

Det är inte bara labbe som alla som ingen har "vet" hur de är....
det ämnet går nog att fylla en lång tråd om!:banana:

Det där blandrassnacket känner jag också igen.
Har en leverbrun dalmatiner.

"Vad är det för raser i henne? Hon påminner lite om en dalmatiner."

"Det är en korsning mellan grand danois och chihuahua"

"Ahaaa..."

alt.

"Vad är det där för något?"

"Det är en dalmatiner"

"Men den är ju brun! Det är väl jätteovanligt?!"

"Ehm...nej"

kl

Ja den har man ju vart med om när man hade taxen.

-Är det korsning mellan tax och pudel va?

-Nej han har en pälsdefekt..

Annars fick man iaf bara höra "vad är det för ras?"

tja den är lång med korta ben så vad torde det vara då..:angel:

Mycket sällan fick man höra att et var just en tax iaf:D

Men vad lustigt! Vad är det med folk som försöker tala om för andra vad dom har för hundras?!?!... :rofl: Och att det var så vanligt dessutom? Jösses...

Många tror att min hund är en collievalp, men han är en stor sheltievalp med stor nos, så det är egentligen inte så konstigt.

Har också haft Terv, har också fått frågor om renrasighet ...
Min tik var född -81 och då var de ovanliga! Jag fick tom en lista på alla tervar i Sverige vid köpet.
Glömmer aldrig min mammas ord när jag kom hem efter 4 dagars bilkörande (Lappland-Varberg t o r) och valpen hoppade ut.
Har du betalat 2000 kr för DET DÄR?
De är ju inte speciellt ståtliga som valpar, speciellt med ett hängande öra.
Det är rätt typiskt att om folk inte vet vad en ras är så finns den inte.

Hur många procent är bruna? Inom Labrador så är det ca 5% (men siffran har nog åkat något)

Hur många procent är bruna? Inom Labrador så är det ca 5% (men siffran har nog åkat något)

Menar du mig?
50/50 är det väl inte då svart är dominant och brunt recessivt, men med tanke på att de flesta svarta dalmatiner har en recessiv gen för brun så brukar det alltid finnas några bruna valpar i en kull.
Bruna dalmatiner brukar oftast gå lite bättre på utställning då deras prickar oftast inte flyter ihop lika lätt som på svarttecknade och därför ser "renare" ut.
Det har nog blivit vanligare de senaste åren om man pratar med uppfödare och på dalmatinerns RAS står det att det är viktigt att bevara den ursprungliga svarta färgen, så ovanliga är de ju inte. Men visst, de svarta är nog vanligare och efter disney's film med bara svartprickiga är det inte så lustigt att folk reagerar på min hund (även om man blir lite trött på att höra "åhhh, en dalmatiner" x antal gånger om dagen.)

Det roliga är när vi har båda hundarna med oss (en brun och en svart) och folk konstaterar att den ena är svartare än den andra :angel:

Vaddå schäfer? det är väl en labbe eller? För jag menar, Såååå lugna är inte schäfervalpar och han är ju SVART! *grimas*

Jag tycker min kille kan ställa öronen nu, färgas upp lite och nypa dom som kallar honom labbe. *muttermuttermuttermutter* (inge ont om labbar.. tycker massa om labbar.. men vill inte ha en själv.)

Gabbi; Visst katten/hundan är det drygt? För jag menar - Det är Väl KLART att det inte är en schäfer - dom är ju inte så mörka.. det vet ju alla.. Konstigt. ;) Har börjat le lite och säga "Ja visst är det en korsning.. Mellan långhårig och korthårig schäfer.. så nog är det en schäfer-schäfer korsning alltid...."

Kan meddela att de inte får vara gråa och stora heller :angel:. Vår maffiga grå schäferhane är alltså enligt "experterna" blandis mellan schäfer och gråhund. Lustigt att en sådan varit tjänstehund hos polisen hela sitt vuxna liv... Och min mycket feminina och nätta lilla schäfertik är enligt proffsen inte halvlånghårig schäfer utan blandis med terv, räv etc etc. Har t.om fått förslaget chow show/vinthund när hon kom och var väldigt smal. Sannolikt att den korsningen skulle se ut som en liten lurvig schäfertik va???

När jag hade en svart unghund med "rottisteckning" (även det schäfer med ren stam) gick folk långa omvägar och undrade vad det var mer än rottweiler eller i enstaka fall dobermann. När jag sa att han var ren schäfer gick de närmare men då fick han "spunk", reste ragg och morrade vilket fick folk att hastigt flytta på sig. Jo, men lite lite rottis är det nog i han??? hette det då. Snacka om rasfördomar :crazy:

Måste vara jobbigt att vara Rottis ägare....
Eller för den delen Schäfer ägare

Kom med min Terv. gåendes lös i en park, för rätt många år sedan.
Möte en äldre dam med tax som lyfte upp taxen och skrek: Kopla schäfern mot mig.
Jag svarade självklart och kopplade, men det är ingen schäfer sa jag.

Är det ingen schäfer?
Jamen då kan de ju f hälsa sa hon och släpte ner taxen igen:rofl:

Till saken hör at jag på den tiden även var Schäfer ägare, och kan lungt säga att Schäfer tiken var betydligt snällare mot andra hundar än Terv tiken.....

*kl*
Har lyckats lura i en gubbe att min lockiga långhåriga schäfer valp var en björn unge som jag hade hitta i skogen!!
Han var helt förstörd och tyckte att jag skulle lämna tillbaka björn ungen till dess mamma!! Detta var strax utanför gbg!

*kl*

Träffade en lustig herre idag.
Han pekar på den lilla svarta
"Och hur gammal är den där lilla då?
"Två år"
"Jaha, en liten valp! Och den där då?"
Pekar på den stora ljusa
"Eh.. hon är drygt ett år"
"Jaha du har TVÅ valpar"
Och så gick han nöjt därifrån

/Cessan med två gamla valpar (och en 18årig unghäst)

inga på denna datorn, men hon ser ut som en lite lurvig, svart, tax med långa ben typ ;)

kl

Fast min setter har tydligen likheter med en tax också, så man kan ju undra vad folk har för hundkunskaper egentligen.... :crazy:

en stallkamrat till mig har en fyrvägskorsning.
När folk frågar vad det är för sort brukar hon svara: "Italiensk Agrotta".

Då säger de flesta, "-Jaha, hmm, jasså en sån.."

en stallkamrat till mig har en fyrvägskorsning.
När folk frågar vad det är för sort brukar hon svara: "Italiensk Agrotta".

Då säger de flesta, "-Jaha, hmm, jasså en sån.."

:rofl::rofl::rofl:. Vet du vilken kennel man ska vända sig till för att få tag på en sån??? :D

*kl*
Har lyckats lura i en gubbe att min lockiga långhåriga schäfer valp var en björn unge som jag hade hitta i skogen!!
Han var helt förstörd och tyckte att jag skulle lämna tillbaka björn ungen till dess mamma!! Detta var strax utanför gbg!

Tur att mamman var inburad på Slottskogen då:idea:. Goa göbbar det finns :banana::bump::banana:

kl

I fredags var hennes kollega ute och frågade samma sak, dock var hon inte lika påstridig, hon godtog ganska snabbt att hon var renrasig :D

Snacka om att bli chockad!

Igår på promenaden mötte vi en gubbe som sa ;

-Ååh det där är ju en såndäringa Belgisk skeppshund från Flandern, som jagade skadedjur på pråmar och så va?

Jag = :eek:

För första gången i världshistorien, full pott, 1-0 till gubben. :D

Senast ändrad:

Måste vara jobbigt att vara Rottis ägare....
.

Jomen jag kommer lindrigt undan, min rottis KAN nämligen inte vara en renrasig! RIKTIGA rottisar väger över 50 kilo och har inte så långa ben. Att jag har stamtavla på honom, sett parningen och att han man tydligt ser bägge förädrarna i honom räknas inte. Jag har blivit lurad.:angel::rofl: Den som påståd detta blev riktigt upprörd över att jag blivit blåst... Och tyckte nog att jag var en bra lättlurad typ.

Bilder på min "bastard" syns i rottistråden. Där är han otränad och i mer hull än någonsin. Men folk brukar ändå se lite tvivlande ut och säga "men brukar inte de vara ...större?" eller tro att han är valp/unghund - vilket förövrigt kan användas som en bra bortföklaring vid oönskat beteende ;) Att han är drygt sju år behöver de inte alltid få reda på:D

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 591
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hjälp mig att klura på raser! Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid. Jag hade en Australisk terrier som...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 766
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan...
Svar
9
· Visningar
1 389
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka