Lite råd tack

Sv: Lite råd tack

Vi har en stallägare som skulle fodra men eftersom de som bor på gården har 6 hästar har de tagit det ansvaret på sig. De släpper/släppte även ut våra hästar. Senaste två veckorna har mina kommit ut lite olika, medans de släppt ut sina egna och andras. Alltså jag har tom sagt att de kan få betalt men de verkar inte nappa.
Innan har jag kunnat släppa ut själv då jag gick i skolan men nu börjar jag jobba 7 på morgonen och därför denna tråden om det inte var för tidigt när de inte är vana vid de tiderna.

Hoppas du förstår nu?
 
Sv: Lite råd tack

Messy skrev:
jag vet inte hur "vanliga" hästar är... men de fullbloden jag har stött på börjar springa runt å vill inte va ute... å börjar de springa i halvpanik så kan man ge sig fan att de skadar sig.... sånna är de... fullbloden.

Inget illa ment alls, men du menar isåfall fullblod som går löp och står i galopp stall eller hur? specificera gärna det, för annars är fullblod precis som vilken annan häst som helst.
Min går ute i hage hela dagarna med sin flock om 4 grabbar totalt, och ute dygnet runt sommartid. han är precis som vilken "vanlig" en som helst :D
 
Sv: Lite råd tack

Men.. jag fattar inte? de släpper ut andras hästar men inte dina???? varför skulle du behöva erbjuda extra pengar för det??? endera så ingår det väl eller så gör det väl inte??? :crazy:
 
Sv: Lite råd tack

Nej det ingår inte med utsläpp som jag skrev innan så har de som bor på gården och har själva 6 hästar släppt ut till oss de dagar vi inte själv inte har kunnat.
Jag gick som sagt i skolan innan och kunde släppa ut dom innan skolan då jag började kl 09.00 nu börjar jag jobba 07.00

Nu släpper de ut sina egna och andras men inte mina och ingen anledning har jag fått till varför.
 
Sv: Lite råd tack

Tiggertjejen skrev:
Nej det ingår inte med utsläpp som jag skrev innan så har de som bor på gården och har själva 6 hästar släppt ut till oss de dagar vi inte själv inte har kunnat.
Jag gick som sagt i skolan innan och kunde släppa ut dom innan skolan då jag började kl 09.00 nu börjar jag jobba 07.00

Nu släpper de ut sina egna och andras men inte mina och ingen anledning har jag fått till varför.


Då skulle jag se till att kräva ett klart och tydligt svar på varför. ska du gissa dig till om de tänker eller inte tänker släppa ut hästarna eller? verkar ju helt sjukt att någon du betalar hyra till inte kan ge ett rakt svar.? :crazy:
 
Sv: Lite råd tack

Ska också ha mina hästar ute inatt de var ute en natt för några dagar sen,men nu när det regnet så mycket så har min ena som är rakad frusit och velat komma in då har de fått komma in väldigt tidigt.Nu på natten har han ett jättetjockt vintertäcke på sig och de har en stor hage att röra sig i.Har alltid varit för att släppa ut dom så tidigt som möjligt.De är ju trots allt hästar,jag mår dåligt av att låta de stå inne i en liten box i detta fina vädret.Jag lider med din häst som fått vara inne i 23 timmar per dygn förut,tur hon slipper det nu.Ursäkta uttrycket men folk som har sina hästar inne dygnet runt är riktiga idioter och borde inte få ha hästar.Spelar ingen roll hur mycket hästen är värd den har ju lika stor rätt att få vara häst ändå
 
Sv: Lite råd tack

Mina hästar kommer ut vid 6.30 tiden på vardagar, får frukost,lunch och em hö ute (har skaffat en buffe grind så dom får lunch hö i tid när vi jobbar).Kommer in ca 20.30 då jag "nattar" dom med hö och havre. Dom mår mycket bra av det, är det väldigt dåligt väder, kallt och regn, tar jag in dom till em fodringen.
 
Sv: Lite råd tack

Detta verkar lite svårt att förklara. De som bor på gården äger varken den eller stallet och jag betaler inte hyra till dom. I min stallhyra ingår bara fodringar inte utsläpp men de som bor där har hitills tagit ut våra hästar ändå.
Tror att de är lite sura på mig för att jag sa till dom att jag faktiskt aldrig hade begärt att de skulle ta ut mina hästar då de bara klagade ner min tvååring och sånnt kan jag inte med, men det var ju bara nonsens det de klagade på. Men om de tycker att det är okej beteende så får de faktiskt ta att jag kommer och stör deras hästar mitt på morgonen jag bryr mig faktiskt inte längre.

Nu vet du hur det ligger till?
 
Sv: Lite råd tack

Ja jobbigt är väl bara förnamnet.
Men nu har jag iallafall bestämmt mig att jag kommer att åka dit och släppa ut dom ca 06.20 och in kommer dom tidigast 16.00.

Hoppas nu det går bra!
 
Sv: Lite råd tack

Till messy...

inte illa ment men det stämmer INTE att alla fullblod är så jobbiga och känsliga för minsta ynka lilla sak. Mitt fullblod bussar och sprallar jämt ihagen och visst är hans ben känsliga men de är ju inte känsligare än de andra hästarnas ben bara för att han är ett fullblod.
De gånger han lyckats få små sår (vilket inte är så vanligt) på benen har det ALDRIG blivit värre än en liten svullnad. Om man tvättar såren och lägger på en salva om de behövs så blir de ju inte mer med det. För de är väl självklart att man ska tvätta sår?! ;)

Jag har tagit han om många fullblod och har aldrig varit med om att de blir halta av ett litet sår. Och fullblod är ju alltid fulllblod. Det är ju rasens kännedom att de e nervösa och lättskrämda men om man själv är lugn blir ju även hästen lugn som person.

Och fullblod är ju avlade för att vara uthålliga och de klara faktiskt alla slags väder om man har rätt täcken på.

Hästen blir inget annat än vad man gör den till:smirk: Så glöm inte att hästar är hästar och de bör vara ute så mycket DE SJÄLVA vill.

Sen vill jag avsluta med att Messy verkar var en cool person med en härlig stil :banana:

P.S. Mitt fullblod vill helst av allt stå ute året runt. Hur jäkligt vädret än är så får står han alltid kvar sisst av alla hästar längst upp i hagen och vägrar komma in om man inte lockar med lite gott gräs eller nått äpple. Den ända gången han faktiskt var glad att få komma in var några timmar innan stormen Gudrun kom:D då såg han faktiskt ganska glad ut att få vara inne D.S.
 
Sv: Lite råd tack

Tiggertjejen skrev:
Nu har det blivit lite fel med tider för utsläpp i stallet.
Då min häst/hästar gärna blir kvarglömda i boxen så ska jag själv släppa ut mina hästar.

Problemet är att jag börjar jobba 07.00 och måste släppa ut dom 06.20 och då ge frukost i hagen. De får gå i hagen tills kl 17-19 ungefär.

Hur kallt det är här i skåne på morrnarna vet jag inte, innan blev de utsläppta vid 09-10.00.

Det är inte för tidigt att släppa ut? De har inget vindskydd och ingen vill ta in dom ifall det skulle bli oväder.

Tror ni att dom kommer att bråka om maten om de får sin frukost i hagen, på höet? Vars en hög såklart.

Vad hade ni gjort?


vi släpper ut våra hästar ca 07:20. Då får dom först blötmat inne å sen sätter vi på dom täcken å sånt sen släpper vi ut dom å då får dom 2 kg hö ute sen tar vi in våra hästar för att rida vid 15-16 tiden.
Sen släpper vi in dom andra hästarna när vi kommit tillbaka från ridningen vi tycker att det e ganska bra att göra så som vi gör :crazy:

/C-B:bump:
 
Sv: Lite råd tack

Hade det funnits möjlighet i vårt stall till det så som läget är nu så hade det varit okej, men lite mer hö då förståss.
 
Sv: Lite råd tack

Till messy...

inte illa ment men det stämmer INTE att alla fullblod är så jobbiga och känsliga för minsta ynka lilla sak. Mitt fullblod bussar och sprallar jämt ihagen och visst är hans ben känsliga men de är ju inte känsligare än de andra hästarnas ben bara för att han är ett fullblod.

nej nej, självklart inte ALLA... men de i min närhet, på bana å som ridhästar, lyckas med de mest konstiga sakerna...
överkänsliga typer helt enkelt... men enough said om det där... orkar itne tjata om å om igen :D

De gånger han lyckats få små sår (vilket inte är så vanligt) på benen har det ALDRIG blivit värre än en liten svullnad. Om man tvättar såren och lägger på en salva om de behövs så blir de ju inte mer med det. För de är väl självklart att man ska tvätta sår?! ;)
jo självklart!!!


Och fullblod är ju avlade för att vara uthålliga och de klara faktiskt alla slags väder om man har rätt täcken på.
på att SPRINGA ja!!!
i england har de ju täcken typ jämt... har du tröja så har hästen täcke! (å ta nu inte det på ordet)...


Hästen blir inget annat än vad man gör den till:smirk: Så glöm inte att hästar är hästar och de bör vara ute så mycket DE SJÄLVA vill.
självklart! men om den är behandlad på ett visst sätt mer än halva sitt liv så har den ju vant sig vid det... som att de flesta hästar på täby är vana att stå inne 20-23h... då är det ju chock att komma ut 12h/dag i stor hage helt plötsligt... typ som att "era" hästar skulle stå inne 20h helt plötsligt... men de skulle säkert oxå acceptera att gå på walker på fm å em å ridas på fm å sen resten i boxen efter ett tag... alla går ju att vänja om ...

Sen vill jag avsluta med att Messy verkar var en cool person med en härlig stil :banana:
haha :bow: oj då... nyreggad å allt, VEM ÄR DU :eek: ;)

P.S. Mitt fullblod vill helst av allt stå ute året runt. Hur jäkligt vädret än är så får står han alltid kvar sisst av alla hästar längst upp i hagen och vägrar komma in om man inte lockar med lite gott gräs eller nått äpple. Den ända gången han faktiskt var glad att få komma in var några timmar innan stormen Gudrun kom:D då såg han faktiskt ganska glad ut att få vara inne D.S.
schysst att han slapp Gudrun, annars kanske han hade blåst omkull :p :devil:
 
Sv: Lite råd tack

Våra kommer ut vid 6 och går ute tills ca. 8 på kvällen. Går även ute hela nätterna (täckade). Får alltid hö ute och det är inga problem.
 
Sv: Lite råd tack

Snälla du, det är väl hästar du har och inte papillon?

Hästar är gjorda för att vara ute tillsammans med andra hästar. Dock har de flesta av oss inte hagar som täcker våra hästars alla behov. De bör ha en skiftande terräng med torra platser och stora ytor att ströva över. De bör ej heller stå still när de äter, utan sakta röra sig.

Då dina hästar antagligen stått inne hela vintern och inte fått tillräcklig vinterpäls kan detta ställa till det men det finns täcken.

Tester har gjorts och hästar som kan välja mellan att få mat och vatten ute under samma tider som de skulle fått inne väljer normalt sett att vara ute. Prova att ställa ut fri tillgång på hö och vatten till hästarna och ge dem kraftfoder ute så kommer de inom några dagar inte vilja komma in vid insläppet. De (oftast) enda anledningarna till att hästarna vill komma in på em är att maten väntar inne och att de flesta har mer sällskap av hästar inne än ute om de går själva.

Jag har hästar på EM nivå som går på lösdrift året om. De har ALLTID tillgång till färskt vatten, toppkvalitativt hösilage, havrehalm, kalk, mineraler, en välströad ligghall och stora hagar med både kuperad skog och ängar. På somrarna däremot lider de verkligen på dagarna om de får vara ute så då är de installade från 10 på förmiddagen till 14-15 på eftermiddagen.

Mina hästar mår väldigt bra och är ytterst sällan sjuka, de är mycket harmoniska att hantera och riktiga dunderkompisar med varandra. Rangordningen är strikt uppgjord och de slåss aldrig. De går under vinterhalvåret fullbroddade och jag har inte haft en enda broddspark!

De kommer gladeligen in när det är arbete och går mer än gärna ut efter torkning. De lever ett så mycket hästliv de kan och min äldsta är 21 och kärnfrisk. Vid en veterinärbesiktning förra hösten trodde veterinären att hon var 12 år!!!! Då har hon dessuton gått i avel i fyra år nu!!!

Dina hästar skulle nog må bra av en förändring men frågan är vad anläggningen och hagarna erbjuder? Lervälling är inte kul för någon häst... Lycka till!!!
 
Sv: Lite råd tack

Vill bara säga att det låter som om dina hästar har underbara förhållanden! Själv har jag en skaplig vinterhage o ligghall, fri tillgång på hö/silage o upplever att den enda anledningen till att hästarna vill gå in är för att få mat... Lugna o lätthanterliga, harmoniska djur får man på köpet!
 
Sv: Lite råd tack

Det finns studier som visar att hästar som går ute mycket äter betydligt mer grovfoder än de som tillbringar mer tid inne i stallet. Ett tips.
 
Sv: Lite råd tack

Var framgår det att mina hästar har stått inne hela vintern?

Hade jag haft en lighall hade jag inte oroat mig för att släppa ut tidigt eller så men nu har de inget som helst till vindskydd.

Dina hästar verkar ha det super men jag har inte de möjligheterna till mina.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Gimlan
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 928
Senast: Lona
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 561
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp