Sv: Lite råd tack
Men HUR kan man glömma att ta ut hästarna ur stallet, dag efter dag?! Då är man väl knappast ansvarsfull nog att sköta det arbetet, anser jag. Vem är ansvarig?
Mitt fullblod har gått ute från cirka 6.00 till 21.00 under vinterhalvåret och dygnet runt från maj till oktober utan problem. Första betessäsongen fick hon lite stödfoder, eftersom ett sto i flocken mobbade henne så hon inte fick äta ordentligt. Men när de bytte hage så gick hon upp i vikt på ett par veckor. Andra säsongen åt hon jättebra hela sommaren.
Det tar inte alls lång tid att vänja en häst vid att vara ute länge, och att en häst står och hänger vid grinden tycker jag låter som att hagen är för liten/tråkig. Okej alla stall har inte mastodonthagar, och då är det väl svårt att avhjälpa problemet, men jag tror ändå att de har mer att roa sig med ute än inne.
Har aldrig träffat ett fullblod som springer så att den får panik, så det tror jag inte hör rasen till alls. (Känner inte din häst, vet inte varför den gör så.) Och att fullblod skadar sig när de springer i hagen har jag inte varit med om heller, under de 10 åren jag jobbat med galoppörer. Så det är synd att säga att "såna är de, fullbloden" för det stämmer inte enligt min erafernhet.