Lite råd tack

Sv: Lite råd tack

Mina kommer ut vid halv sex i bland, de klagar inte och delar alltid hö. Är du osäker så lägg hö högarna lååångt ifrån varandra
 
Sv: Lite råd tack

Tiggertjejen skrev:
Varför tror du jag vill ha ut honom, sen att han spränger hagarna när han fått nog är en annan sak

Kanske ska vara mer tydlig i mitt första inlägg. De glömmer mest fullblodet, tvååringen glömmer de bara ibland, inte så ofta men största problemet är fullblodet.
 
Sv: Lite råd tack

Fullblodet får inte ha fri tillgång men tvååringen får men han får klara sig med det i boxen, men däremot blir det högivor i hagen.
 
Sv: Lite råd tack

Vill egentligen att de inte ens tar ut eller in mina hästar
 
Sv: Lite råd tack

Jo elen bekommer inte honom om han verkligen vill in.
 
Sv: Lite råd tack

Men HUR kan man glömma att ta ut hästarna ur stallet, dag efter dag?! Då är man väl knappast ansvarsfull nog att sköta det arbetet, anser jag. Vem är ansvarig?

Mitt fullblod har gått ute från cirka 6.00 till 21.00 under vinterhalvåret och dygnet runt från maj till oktober utan problem. Första betessäsongen fick hon lite stödfoder, eftersom ett sto i flocken mobbade henne så hon inte fick äta ordentligt. Men när de bytte hage så gick hon upp i vikt på ett par veckor. Andra säsongen åt hon jättebra hela sommaren.

Det tar inte alls lång tid att vänja en häst vid att vara ute länge, och att en häst står och hänger vid grinden tycker jag låter som att hagen är för liten/tråkig. Okej alla stall har inte mastodonthagar, och då är det väl svårt att avhjälpa problemet, men jag tror ändå att de har mer att roa sig med ute än inne.

Har aldrig träffat ett fullblod som springer så att den får panik, så det tror jag inte hör rasen till alls. (Känner inte din häst, vet inte varför den gör så.) Och att fullblod skadar sig när de springer i hagen har jag inte varit med om heller, under de 10 åren jag jobbat med galoppörer. Så det är synd att säga att "såna är de, fullbloden" för det stämmer inte enligt min erafernhet.
 
Sv: Lite råd tack

Hur farao kan dom glömma att ta ut dina hästar:confused:
Jag skulle byta stall.

Men hur som helst så finns det ingen anledning till att dom inte skulle kunna gå ut så tidigt, jag tror säkert att dom kommer att uppskatta det. Att det är fullblod spelar väl ingen roll dom gillar ju också att vara ute. Mina hästar är iofs alltid glada när dom får komma in men jag tror att det är havren som lockar om dom fick så skulle dom säkert gå ut igen när dom hade ätit och vilat lite men tyvärr så går inte det.
Jag har förresten aldrig sett mitt fullblod frysa vilket däremot ponnyn gör så fort det är lite gråväder (trots att han har täcke).
 
Sv: Lite råd tack

fullblod är ju känsligare än exakt alla andra, det kan du väl inte ha missat?!!?!? :eek:
om man missar ett sår på benet så är de ju svullna å mer eller mindre halta dan efter.... springer först, tänker sen osv...

klart att det finns undantag, grattis om du har fått ett exemplar som INTE lyckas göra illa sig på minsta lilla sak :p :D ;)

som du säger (å jag har funderat) :) så är det nog inte så svårt att vänja dem ATT vara UTE längre, MEN... mitt problem (som jag självklart är medveten om att alla inte har) är att hästen ogärna äter ute + har lätt för att falla ur... så... dubbel-trubbel...
har man en matfrisk som kanske äter mkt inne så lär ju den kompensera...
jaja... jag hoppas bara att quartern har lärt henne att mummsa i sig mat ute i alla väder lagom tills hon kommer hem igen :banana:
 
Sv: Lite råd tack

Jag har två hästar som går ut redan vid 05 vissa mornar då jag har lite udda arbetstider. Jag har ingen som kan komma och ta in eller lägga på täcken men jag har mina oklippta och lägger in mellan 2-5 balar hö beroende på hur kallt det är. Lägger i två högar alt.i två foderbord(hade det på förra stället). Mina tjafsar inte om maten eftersom dom vet att det finns tillräckligt. Dom har inte frusit det minsta oavsett väder...dom ser ut som raggsockor;)
Vissa dagar jobbar jag mellan 7-21 och för att göra det bra för dom bygger jag vindskydd för nästa vinter... men mina har klarat sig utmärkt och det tror jag beror på att dom får så mycket hö.

Lycka till!
 
Sv: Lite råd tack

Jag har den filosofin att hästar är ute djur, de ska vara ute så länge som möjligt. MEN alla hästar klar det inte. Det vet jag. Dessutom passar inte detta sättet alla människor heller.. Jag har fått lära mig (den hårda vägen) att ta hand om din egen häst på bästa sätt du förmår och sen får alla andra göra som de vill. Men som sagt, jag förespråkar MINST 12h utevistelse per dag (men då har jag haft en ponny med isbjörnspäls och som alltid varit ute mycket..).

Prova dig fram, se om hon/han klarar att vara ute mycket. Går det inte så gör det ju inte det. Du känner din häst bäst själv.

Konstigt stall däremot? fast å andra sidan så stod jag i ett stall där det hände att min häst inte fick någon mat ibland? (när andra hade fodringen..)
 
Sv: Lite råd tack

Vad känslig du är som uppfattar det som otrevligt.
Jag tycker du fjantar med din häst, men ja, jag känner ju varken dig eller din häst, men det är min åsikt utan att vilja vara otrevlig, jag skriver bara rakt ut vad jag tycker.

Du drar förresten alla fullblod över en kam.
Alla hästar är anpassade att gå ute.
Det är människor som anpassar dom till att stå inne.
Hur gammal är din häst?
 
Sv: Lite råd tack

ok, jag är lite extra känslig för dagen, j*t trött, ledsen bitter å sur allmänt på livet... så.. förlåt om jag va lite taggad mot dig!!!

min pålle var galopphäst tills hon var 4.5, då köpte jag henne, ställde ut henne på landet å fortsatte träna, men hon fick börja gå i hagen å jag träckte massa osv... liten nytändning på livet...
men kroppen pallade inte träning, så nu får hon vila...
minsta lilla rubbning VAR att hon kunde sluta äta hö å inte äta upp osv... nu är hon lite mer härdad... tex när hon flyttade till uppsala så ÄGDE hon stället redan första dan å åt å sa att hon ville ha MER till å med... jag som trodde hon skulle gå av maten i en vecka....

jag är rädd å försiktig med henne just för att jag har hennes bakgrund å jag veeet hur lätt hon tappar i vikt...
när ja köpte henne, eller ett halvår efter, så vägade hon 420kg... nu väger hon 443 å jag har PROPPAT i henne mat... så... det e inte lätt å "fixa" sina misstag... :(
 
Sv: Lite råd tack

Min första tanke är nog (förutom hur man kan glömma släppa ut hästar) att det inte är så bra för de övriga hästarna om du kommer så tidigt på morgonen å tar ut dina hästar.
Tror du inte det blir oårdning i stallet då?
Men jag skulle inte vilja ha mina hästar i ett stall där de inte blir behandlade som de behöver behandlas.
Det enda rätta du kan göra nu är ju att välja vad du tycker är bäst för dina hästar. Bli glömda inne el få gå ut tidigare. Det verkar ju inte som du har så mkt att välja på ju. Om du inte kan få de andra till att släppa ut dina djur. Ev, hitta någon som kan hjälpa dig att sköta den biten du inte hinner med själv.
Sen skulle jag klart överväga att byta stall.
 
Sv: Lite råd tack

oj alla svarar mig :)
min häst blir utsläppt.. och intagen.. OCH får mat ;)


men du har en poäng, om 2 hästar går ut å får mat, då borde ju resten i stallet lacka...
alla bör ju bli behandlade lika, samma runtiner, oavsett ägare...
 
Sv: Lite råd tack

min häst släpper jag ut 06.00 och tar in ca 21.00 detta lider inte min häst av då jag märker efter ridning att hon vill ut i gen efter ridtur på kvällen osv.. maten ut i hagen och natmaten när hon kommer in... stor omväxlande hage är av stor vikt om du skall ha hästen ute länge
 
Sv: Lite råd tack

Eftersom ingen har ansvar utan de som bor på gården har hitills släppt ut dom ändå! Det är tvååringen som inte är fullblod som spränger hagen och väntar vid grinden. Fullblodet har jag ej haft länge och han har jag inte haft ute tio timmar än.

Sen svarar du nog inte bara mig för dina påståeenden är inte alla mina.
 
Sv: Lite råd tack

Kan tillägga att innan jobbade jag inte, utan gick i skolan och då gick det ju bra.

Att jag släpper ut mina och ger dom mat i hagen får de andra själv skylla sig om, för de kunde lika gärna ha släppt ut mina ju?
 
Sv: Lite råd tack

Har du inget avtal med stallägaren då? Att fodringar och utsläpp ska ske på vissa tider m.m.? Någon måste det ju vara som har det övergripande ansvaret för stallet och hästhållningen. (Jag menar, du betalar ju stallhyran till någon, eller hur?) Annars antar jag att alla i stallet får sköta sig själva och då är det ju klart att folk bara släpper ut sina egna hästar. Men så verkar det ju inte vara i ditt stall, utan det verkar finnas ett schema för alla fodringar/utsläpp, och då måste det ju gå att spåra vem eller vilka som inte sköter sin del av arbetet. Och i det fallet borde ju den som är ytterst ansvarig för hästhållningen i ditt stall reagera.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Gimlan
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 928
Senast: Lona
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 561
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp