Lite råd tack

Sv: Lite råd tack

Jag menade inte att de med säkerhet stått inne hela vintern, men som du just bekräftade har ni ingen ligghall och därmed torde de varit inne hela vintern. Jag förutsätter däri att de varit ute på dagarna.

Det var inte meningen att anklaga dig, jag har förståelse för ditt dilemma. Har man inte eget blir det andras regler som styr. Men försök hitta ett annat stall som erbjuder hästarna ett mer naturligt liv. Om din valack blir rastlös i hagen undrar jag för det första om han går ensam och hur mycket mat han får.

Har han sällskap och sgs fri tillgång på foder borde han trivas bättre. Men hagen på bilden såg inte rolig ut. Den kanske är likadan hela den. Hur mycket sysselsätter du honom? Är han igång eller under vila? Skadad eller frisk? Mår han fysiskt väl kan mer tankearbete och fysisk sysselsättning hjälpa honom till mer harmoni.

Nästa fundering är såklart: Får han havre eller annat högenergifoder? Havre gavs till hästar förr när de arbetade hårt 8-14 timmar/dygn. Då behövde de ett rejält energitillskott men dagens hobbyhästar, sporthästar och framförallt de hästar som står inne mycket ska inte ha havre. Det sätter sig på hjärnan på dem vilket de inte kan hjälpa. Dock leder detta oftast till hanteringsproblem och rastlöshet vilket i sin tur kan ge olater som vävning, luftsnappning eller krubbitning.

Återigen: Lycka till!!!
 
Sv: Lite råd tack

Jag ska köpa eget senare och vill ju helst inte flytta runt hästarna för mycket, speciellt inte då båda är svårfödda och rasar lätt vid miljöbyte.

Det är tvååringen som inte trivs spelar ingen roll vilken hage det är, om det är gräs eller lera. Han är inte igång då jag söker tränare. Fullblodet har varit i princip boxhäst fram till januari när jag köpte honom då han gick ur träning.

Havre äter ingen av dom. de äter kraffts foder och 5åringen får också lite korn.
 
Sv: Lite råd tack

Angående frukosten, får de ingen lunch på hela dagen annars? Ingen skillnad på frukosthö och lunch höet. Klart dom kan äta i samma hage, det gör väl de flesta hästarna. Jag lägger ut en extra hög så dom kan vandra lite. Alltid nån häst som äter snabbare än andra...

/L
 
Sv: Lite råd tack

Citat svar"hon äter bara ute om det är snö och inte blött... så, jag har lite problem å få i henne mat ute... nu när kompisen är matvrak så äter hon 1 kg ute även fast det regnar"

Vet inte mycket om fullblod och reagerade som många andra va:confused:
Mina är ju ute från 8 (ena stoet tittar bara trött på mig om jag kommer tidigare om hon orkar öppna ögonen vill säga) helst hade jag släppt ut dem sju men gav upp det ingen ide att försöka få med en sovande häst till hagen;) sen är de ute till 21,30 då de får mat fem gånger i hagen har de något att pyssla med.
En gran kan vara en rolig sysselsättning tycker många pållar!
Om din häst inte gillar att äta från marken när det är blött kanske ett hönät kan fungera? Jag brukar ta till det när höet bara vill blåsa bort annars. Men för det krävs det ju träd i hagen det kanske det inte finns? Jag antar att det inte finns någon hö häck i hagen, för i såfall hade det ju inte varit något problem.
Hoppas din häst vänjer sig det låter jobbigt!
 
Sv: Lite råd tack

hon fick sitt hönät med sig ut ett tag (då hon åt dåligt inne oxå).. å hon vill lixom inte... men nu är hon mkt bättre sen hon fick sin kompis som är matvrak!

jag har en känsla av att allt kommer ordna sig i höst efter sommarbetet... när hon har fått smak av att gå ute...

när jag fick henne åt hon ju knappt hö alls.. 1-3kg lixom :crazy:
hon hade med största sannolikhet någon form av magsår eller annat problem med magen... nu har hon det inte (tror jag.. hon äter ju och är pigg å glad å står inte å trycker rumpan mot vattenkoppen)...
 
Sv: Lite råd tack

Tiggertjejen skrev:
Detta verkar lite svårt att förklara. De som bor på gården äger varken den eller stallet och jag betaler inte hyra till dom. I min stallhyra ingår bara fodringar inte utsläpp men de som bor där har hitills tagit ut våra hästar ändå.
Tror att de är lite sura på mig för att jag sa till dom att jag faktiskt aldrig hade begärt att de skulle ta ut mina hästar då de bara klagade ner min tvååring och sånnt kan jag inte med, men det var ju bara nonsens det de klagade på. Men om de tycker att det är okej beteende så får de faktiskt ta att jag kommer och stör deras hästar mitt på morgonen jag bryr mig faktiskt inte längre.

Nu vet du hur det ligger till?

Min förra stallägare klagade på mina hästar, att de var ouppfostrade. Hon sa att jag kommer få stora problem m 1-åringen o tom med min 17-åring som jag ägt i 6 år och fått så mysig, som är tränad i horsemanship, tränad i dressyr och hoppning m.m....:mad: När jag sa att det fick vara nog med alla påhopp om hur illa jag skötte mina hästar, och hur illa de uppförde sig, då blev jag uppsagd på två veckor:mad: ! Som tur var hade inhyrningen innan mig som oxå blev lika behandlad o flyttade därför, en vän med tomt stall så det löste sig! Puh... O 1/6 flyttar jag till egen gård... ÄNTLIGEN!! Stallägare o hästfolk kan vara riktigt för:devil: i bland:mad: !! Jag lider med dig o vet hur det känns!! Många kramar från mig!!
 
Sv: Lite råd tack

Tack, vad skönt med någon som förstår,
Men det blir bara värre och värre nu.
Alla hästar i stallet har avmaskats utan att de sa något till mig vet inte ens med vad de har avmaskat dessutom ska jag skicka in träckprov så de är klara och avmaskade med rätt medel till betessläppet.
Stod idag på tavlan: Släppte ut alla "ponnier" (mina räknas med där) sen under det så stod det i (De som är avmaskade). Nu släpper jag ju ut mina själva men ändå liksom. Det de skriver tyder ju bara på deras okunskap i området. Då ska de ju först och främst börja mocka ur hagarna och sen ska de ju kanske portförbjuda mina hästar från den såkallade maskfria hagen men de gör dom ju inte.

Ibland blir man ju bara så trött på dom!
Eller kommentaren jag fick en dag
-Är Sweety vaccinerad?
-Ja och han ska ha en ny i maj!
-ok, för han hostade lite innan!

Så det hjälper om jag ger en vaccination mot hosta, bättre vore det nog om de slutade att sopa 5 gånger om dagen och speciellt när hästarna står inne!!

Var bara tvungen att skriva av mig!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Gimlan
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 928
Senast: Lona
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 561
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp