Lite råd tack

Sv: Lite råd tack

Messy skrev:
eh, varför kan ingen i stallet fixa?
äger du monster eller :devil:

kan någon ens ge dem mat?

jag skulle inte vilja ha min häst ute så länge.. men hon är å andra sidan inte van vid det... det verkar inte dina heller direk vara?
å inget skydd...

alla "hästar ska va ute-männskor" lär ju tycka det e ok.. jag tycker att det är för sent...

8-16/17 tycker jag e lagom...


Så du tycker det är helt ok att hästen står i boxen i 16 h per dag?
 
Sv: Lite råd tack

Lazio skrev:
Så du tycker det är helt ok att hästen står i boxen i 16 h per dag?

beroende på vad den är van vid, ja.

min häst såg ut som ett spjälstaket, hon var TVUNGEN å gå in 14-15 för å äta å sova i lugn å ro... (gick ut 7-8)...
nu klarar hon mer...
visst, hästar e hästar å "ska" vara ute...
men har människor hållt dem inne i boxen 23h/dygn, då kan man inte bara kasta ut dem sen...
ska "kasta ut" min på sommarbete för första gången i sommar... å FÖRHOPPNINGSVIS kan hon sova ute om nätterna... hoppas verkligen på det, för jag VILL att min häst ska vara häst... å FÖRHOPPNINGSVIS pallar hon att vara ute de tiderna som är i nya stallet i höst (8-19 tror jag)...

motfråga: tycker du att det är ok/nödvändigt att ha ute hästar hela dagarna i ur å skur? å när det har blivit mörkt?
många hästar gillar att komma in å mumsa på sitt hö å sova i sin box...
 
Sv: Lite råd tack

Messy skrev:
min häst såg ut som ett spjälstaket, hon var TVUNGEN å gå in 14-15 för å äta å sova i lugn å ro... (gick ut 7-8)...

Din häst, ja.

men har människor hållt dem inne i boxen 23h/dygn, då kan man inte bara kasta ut dem sen...

Jo.

ska "kasta ut" min på sommarbete för första gången i sommar... å FÖRHOPPNINGSVIS kan hon sova ute om nätterna... hoppas verkligen på det, för jag VILL att min häst ska vara häst... å FÖRHOPPNINGSVIS pallar hon att vara ute de tiderna som är i nya stallet i höst (8-19 tror jag)...

Gud, är din häst gjord av glas?

motfråga: tycker du att det är ok/nödvändigt att ha ute hästar hela dagarna i ur å skur? å när det har blivit mörkt?
många hästar gillar att komma in å mumsa på sitt hö å sova i sin box...

Komma in och mumsa på sitt hö? Får dom inget hö i hagen eller vad?
Större delen av natten ägnar dom egentligen inte åt att sova, dom skulle egentligen beta då.
Vad är det för farligt att ha hästarna ute när det är mörkt?
Varför ska dom istället stå inne i en box i hundra år?
Hästar är byggda för rörelse, låt dom då röra sig så mkt som möjligt.
Och du, förmänskliga inte hästar, dom är inte alls som vi.
 
Sv: Lite råd tack

Lazio skrev:
Din häst, ja.



Jo.



Gud, är din häst gjord av glas?



Komma in och mumsa på sitt hö? Får dom inget hö i hagen eller vad?
Större delen av natten ägnar dom egentligen inte åt att sova, dom skulle egentligen beta då.
Vad är det för farligt att ha hästarna ute när det är mörkt?
Varför ska dom istället stå inne i en box i hundra år?
Hästar är byggda för rörelse, låt dom då röra sig så mkt som möjligt.
Och du, förmänskliga inte hästar, dom är inte alls som vi.

shit va trevlig du va då... vilket problem lider du av?

nej min häst är inte gjort av glas, men hon faller ur hur lätt som helst å hon slutar äta när hon blir stressad, dvs rutiner inte följs...
hon gick i hage en hel dag första gången när hon var 4.5år gammal... å neee, jag tänker inte kasta ut henne, jag behandlar inte min häst så... hon får vänja sig i sin takt... å för tillfället går det superbra...
hon äter bara ute om det är snö och inte blött... så, jag har lite problem å få i henne mat ute... nu när kompisen är matvrak så äter hon 1 kg ute även fast det regnar...

tiggers häst är fullblod å många (jag säger inte alla) har knappt sett en hage när de stått i träning....
hästen startade väl i november senast?

jag vill inte förmänskliga min häst, men människor har hållt henne i hennes box nästan hela hennes liv, så det är sån hon ÄR nu...
+ att fullblod som är avlade i hundratals år för att prestera på banan är inte anpassade att gå ute i ur å skur dygnet runt...

när folk på buke ställer frågor så är det lätt att relatera till sig själv å sin egen häst/hästarna i sin omgivning.. jag gör iaf det...

jag vet inte hur "vanliga" hästar är... men de fullbloden jag har stött på börjar springa runt å vill inte va ute... å börjar de springa i halvpanik så kan man ge sig fan att de skadar sig.... sånna är de... fullbloden.

+ att du får gärna behålla din otrevliga attityd för dig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite råd tack

Messy skrev:
jag vet inte hur "vanliga" hästar är... men de fullbloden jag har stött på börjar springa runt å vill inte va ute... å börjar de springa i halvpanik så kan man ge sig fan att de skadar sig.... sånna är de... fullbloden.

Nej, så är inte "vanliga" hästar :D . I allafall inte en haflinger och en shettis. Jag måste säga, utan att mena något elakt med det, att det verkar ju jättejobbigt :eek:!
 
Sv: Lite råd tack

Är det bara jag som reagerar på anledningen till problemet??
KVARGLÖMDA...
Varför i hela världen blir de det?
Kan inte det problemet lösas ist? Ska du fodra alla de andra hästarna oxå?? Om du ska det så undrar jag varför du inte skulle kunna få hjälp med dina hästar? Och om du inte ska fodra de andra tycker jag inte det är någon bra idé att du tar ut bara dina och inte de andra får komma ut samtidigt.
Annars tycker jag inte det låter som någon dålig idé att ta ut dem tidigare, då ni annars tar ut så sent.
 
Sv: Lite råd tack

Hur kan man tro att man får en hållbar och frisk ridhäst genom att hålla en unghäst på stall största delen av dygnet?:confused:
Trodde informationen gått fram till de flesta, men icke.:crazy:
 
Sv: Lite råd tack

Hovstallets hästar står inne jämt (utom på sommaren) Jag har haft stall ihop med en som haft 2 av dessa hästar efter deras pension, de har fått börja gå ut direkt hela dagarna och har inte tagit någon skada.
Är vi människor som sätter hästarnas rutiner. Är bara att ändra dom under en kort tid, så vänjer sig hästarna.
 
Sv: Lite råd tack

Mitt fullblod har stått på bana, men han stormtrivs med att vara ute dygnet runt - året runt. Nu har ju vi ligghall, men den används mycket få stunder på dygnet. MEN, skulle han inte ha tillgång till MAT (som är det absolut viktigaste här i livet enl. honom - han är mr supercool när han får fri tillgång på hö) så skulle han nog mer än gärna gå in för att ÄTA.

Han har tidigare varit ranghögst i hagen, men sedan vi bytte hagkamrat så är det den nya som bestämmer. Eftersom fullblodet får mest kraftfoder av dessa så måste jag tyvärr ta in dem när de ska ha det. När kraftfodret är slut så står de och väntar på att få komma ut igen, absolut inga protester.

Jag förstår dock att en tillvänjningsperiod är nödvändig för att acklimatisera en häst som är van att vara inne.

Men att det blir spring o oroligt i hagen tror jag inte beror på att de vill IN, utan att de vill ha mat.
 
Sv: Lite råd tack

ja i teorin funkar de ju om de får mat ute... men min äter som sagt var dåligt ute...
kul att det funkar för din häst!!! om man ändå hade en "mat löser alla problem" -häst ;) hehe... min halvanorektiker tänker inte så, ännu, men det är på G... hon går just nu med en quarter som har just den inställning till mat... så min börjar bli lite "ehhh... vänta, jag måste nong oxå äta" :idea:
 
Sv: Lite råd tack

samma sak med mitt fullblod, hon älskar hagen.

har faktiskt aldrig stött på nåt fullblod som blir så stressad att de inte kan vara ute en dag. Däremot vet jag flera som måste stödfodras under betet pga gräset inte räcker som föda.
 
Sv: Lite råd tack

Tror inte du behöver vara orolig över att släppa ut hästarna så tidigt. Nu är det ju snart sommar och det blir både ljusare och varmare. Mina hästar går ute mellan kl 5-18 vinterhalvåret och de lider inte.
Se bara till att hästarna har mat och vatten. Du kanske kan ha fri tillgång på grovfoder så de alltid har något att pyssla med? Är det dåligt väder så kan du väl ha täcke på dem?
 
Sv: Lite råd tack

Tiggertjejen skrev:
Nu har det blivit lite fel med tider för utsläpp i stallet.
Då min häst/hästar gärna blir kvarglömda i boxen så ska jag själv släppa ut mina hästar.

Problemet är att jag börjar jobba 07.00 och måste släppa ut dom 06.20 och då ge frukost i hagen. De får gå i hagen tills kl 17-19 ungefär.

Hur kallt det är här i skåne på morrnarna vet jag inte, innan blev de utsläppta vid 09-10.00.

Det är inte för tidigt att släppa ut? De har inget vindskydd och ingen vill ta in dom ifall det skulle bli oväder.

Tror ni att dom kommer att bråka om maten om de får sin frukost i hagen, på höet? Vars en hög såklart.

Vad hade ni gjort?

Himla hyggligt att "glömma" två hästar inne!

Går det att ordna så att de går lösa ut så de som inte vill hantera dem slipper det?
 
Sv: Lite råd tack

När jag är ledig eller jobbar kväll kommer mina hästar ut vid 07.30, men om jag jobbar dagpass blir det en timma tidigare. Så har vi haft det hela vintern och det har inte varit några problem.
Fast det är ganska skyddat för nordan- och västanvindar där de går och de har alltid hö i hagen.

Immer
 
Sv: Lite råd tack

Kan bara svara utifrån min åsikt och min erfarenhet....
Skulle lätt ha släppt ut min häst den tiden på morgonen...och låtit den vara ute säkert mycke längre än till 17-19. Att låta dom stå ute "hela" dagen e väl ingen fara.. dom får ju mat ute och har varann att leka med och en hel "majbrasa!" i hagen att pillra på med..
 
Sv: Lite råd tack

beror ju på hur hästarna är
förr gick min ut 05.30 och in 17.00

om du släpper ut tidigt finns de kanske nån som kan in dom tidigare om du inte vill ha dom ute sålänge
 
Sv: Lite råd tack

Matar enbart mina egna och släpper bara ut mina egna!
Ja de skyller på kvarglömda....
 
Sv: Lite råd tack

Varför tror du jag vill ha ut honom, sen att han spränger hagarna när han fått nog är en annan sak
 
Sv: Lite råd tack

ja sånt e kul... min sprang igenom staketet 2 gånger i somras, trä + el... rev sönder två täcken, å ena gången även sig själv...
+ att hon skulle rulla i ett hörn å lixom rulla UNDER staketet å fastna med bakbenet inte mindre än 2 gånger... 3:e gången vara bara plankan som for...
sen var det plastdunkar i alla hörnen :p :devil:


för er som tycker att jag kinkar med min häst å hagen... när hon var 2-3 år så sprang hon så i hagen att hon fick varning på senan...
det ÄR inte kul när de börjar springa å tillslut springer i panik...

fråga 2: har hästarna roligare ute när de står å häckar vid grinden å vill in, än när de står i sin box?

jag hajjar såklart att man vill ha ute hästen så mkt som möjligt, men inte denna överdrivna "hästar ska va ute jäääämt"...
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Gimlan
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 928
Senast: Lona
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 561
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp