Sv: Lite råd tack
Lazio skrev:
Din häst, ja.
Jo.
Gud, är din häst gjord av glas?
Komma in och mumsa på sitt hö? Får dom inget hö i hagen eller vad?
Större delen av natten ägnar dom egentligen inte åt att sova, dom skulle egentligen beta då.
Vad är det för farligt att ha hästarna ute när det är mörkt?
Varför ska dom istället stå inne i en box i hundra år?
Hästar är byggda för rörelse, låt dom då röra sig så mkt som möjligt.
Och du, förmänskliga inte hästar, dom är inte alls som vi.
shit va trevlig du va då... vilket problem lider du av?
nej min häst är inte gjort av glas, men hon faller ur hur lätt som helst å hon slutar äta när hon blir stressad, dvs rutiner inte följs...
hon gick i hage en hel dag första gången när hon var 4.5år gammal... å neee, jag tänker inte kasta ut henne, jag behandlar inte min häst så... hon får vänja sig i sin takt... å för tillfället går det superbra...
hon äter bara ute om det är snö och inte blött... så, jag har lite problem å få i henne mat ute... nu när kompisen är matvrak så äter hon 1 kg ute även fast det regnar...
tiggers häst är fullblod å många (jag säger inte alla) har knappt sett en hage när de stått i träning....
hästen startade väl i november senast?
jag vill inte förmänskliga min häst, men människor har hållt henne i hennes box nästan hela hennes liv, så det är sån hon ÄR nu...
+ att fullblod som är avlade i hundratals år för att prestera på banan är inte anpassade att gå ute i ur å skur dygnet runt...
när folk på buke ställer frågor så är det lätt att relatera till sig själv å sin egen häst/hästarna i sin omgivning.. jag gör iaf det...
jag vet inte hur "vanliga" hästar är... men de fullbloden jag har stött på börjar springa runt å vill inte va ute... å börjar de springa i halvpanik så kan man ge sig fan att de skadar sig.... sånna är de... fullbloden.
+ att du får gärna behålla din otrevliga attityd för dig själv.