Lite dum fråga...

Indyhope

Trådstartare
Jag har lite hypotetiskt funderat lite på det här med att låta någon annan träna ens egen häst. Jag som håller på med trav kan ju köpa en travare och sedan lämna den i proffsträning och betala 10.000:-/månad för det, men hur funkar det egentligen på ridhästsidan? Alltså säg att man har en häst som man vill att t ex Malin Baryard eller någon annan känd ryttare ska träna. Vad gör man då? Funkar det som i travet att man lämnar den i "träning"?

Sv: Lite dum fråga...

Jag inbillar mig att det är lite samma sak som på travsidan, de namnkunniga ryttarna tar nog bara emot "bra" hästar (precis som de största travtränarna i Sverige gör). Vill man ha sin häst tränad och tävlad så finns det ju massor med folk som sysslar med tillridning/tävling av andras hästar.

Dock är det ju inte som i travet där det finns licenser av olika slag, även om det även inom ridsporten finns välutbildade människor som tar emot andras hästar.

Ja, det ar precis samma sak som med travet. Ryttarna tar emot hastar som de vill tavla och da givetvis ocksa trana.
I Sverige ar det dock inte lika vanligt som utomlands. Har pa Irland brukar personer ga ihop och kopa en bra hast, skicka ivag pa traning/tavling och sedan bara betala rakningarna och sta brevid hasten nar den vunnit tavlingar och det ska fotograferas. Det ar precis som inom travet, de betalar for att vara vinnare!!

Skillnaden är kanske prispengarna, här i Sverige finns det inga direkta pengar att tjäna på att vinna ridhästtävlingar... Inom travet kan man ju - om man är hyfsat begåvad som B-tränare - få hästen att gå ihop.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 814
Senast: SwedEmB
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 666
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar