Linjeavel Contender

tramp

Trådstartare
Har ett sto med Contender i tredje led som nu funderar på att betäckas med Sir Oldenburg som också har Contender i tredje led. Att linjeavla på Cor de la Bryére som alltså är Contenders farfar har länge vart väldigt populärt men inte hört mycket om linjeavel på just contender. Någon som hört om det? Träffat någon med den kombon?
 
Sir Oldenburg har Contender som morfar, alltså redan i andra led. Så om ditt sto har honom i 3e led så får avkomman Contender i led 3+4=7, vilket om jag förstått det rätt gör att du klarar dig precis över gränsen för inavel. 3+3=6 och mindre=inavel, och 3+4=7 eller mer=linjeavel. Det börjar bli vanligt att man hittar Contender ett par gånger i hoppstammarna nuförtiden, ett exempel är den i Sverige godkända hingsten Conthinder som har Contender x3 i stammen.

Jag har själv ett sto e. Cornetto, som har samma mamma som Contender och tänkte därför försöka undvika Contender-blod helst ett par generationer till, inte alls för att det är dåligt, utan för att försöka behålla så stor genetisk variation som möjligt:)

Kan också tillägga att jag haft äran att träffa och hantera Sir Oldenburg och det är en underbar hingst på alla sätt och vis! Nu har jag ju ingen aning om vad din tanke är med betäckningen men ska man tänka långsiktigt så är min teori att det kan vara smart att inte dubbla hingstarna för nära, har fått uppfattningen att det börjar bli ont om "nytt" blod i både hopp- och dressyraveln.

Med vänlig hälsning
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 509
Senast: Snurrfian
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 315
Senast: Imna
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 041
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp