Linfröolja ur eksemsynpunkt

Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Min häst får inget krafftfoder alls nästan. 1dl Krafft Rehab för att kunna blanda salt/linfröolja/mineraler i. Lucernet var ett nödvändigt ont fram tills nyss. Då jag kunde börja ge ett hö med mer protein i. Nu får han inget lucern och har ökat linfröoljan till 3msk. Har tyvärr inte möjlighet att köpa D&H. Finns inte här i närheten vad jag vet. Men nu täcks proteinet av höt.

Nu kliar han sig i svansen lite och han har lite mjäll där. Men det kommer de dagarna det är varmt ute och han har ulltäcket på sig... Så det är värmen som är boven nu...
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Om du menar min teori, så är det som sagt bara en teori. Hon blev oxå värre när det var varmt ppå våren och hon hade täcke, stannade mitt under ridturen för att klia och bita sig på kroppen. Hon är kollad av veterinär och har svamp, har även haft svamp i öronen. Hon är nog extra mottaglig mot svampangrepp. Nu i vinter har jag inget täcke på henne och minskat ner på sockerrika kraft och grovfoder sen i tidigt våras. Pelletsen innehåller nästan hälften så mycket socker som de hackade lusernprodukterna från Krafft. Hon hade nästan inget exem alls i somras, i vanliga fall brukar hon klia av sig halva manen. Det verkar i alla fall fungera på min häst och jag tänker inte prova att gå tillbaka till hennes förra "diet". Prova kan man alltid göra, så länge man inte gör något helt galet och att man ser till att de får i sig all näring som de behöver.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Skrev jag att hästar inte behöver något protein?? Självklart skall hästar ha protein. Jag ger min häst lusernpellets nu just för att proteinnivån i vårat hö är lite lågt. 55smrp och 9,9MJ. Jag vet även att Lusern är grovfoder, men min häst stod i ett stall där hon fick typ 6-7 kg oanalyserat (gult, skördat i september och luktade illa) hö + 2kg havre, 1kg korn och 2liter blötlagd betfor förut. Det var det jag menade med kraftfoder. Nu får hon 12kg hö bara 0,5kg Safe&Sound och 1kg lusernpellets. Jag har flyttat henne pga att jag inte fick bestämma över vad hon skulle äta i det förra stallet. Jag kanske skrev lite otydligt...
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Vi tänker liknande. Men menar du att Krafft Lucernpellets innehåller mindre socker än Krafft lucern hackat strå?
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Ja, visst är det konstigt.
Pelletsen innehåller 60g/kg
Hackad strå 110g/kg
och Mix 100g/kg
Så det är rätt så stor skillnad.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Ja, men det förklarar ju vad du menar. Står hästen i ett stall o får troligen dålig mat mår ju hästen inte bättre på något sätt. Immunförsvaret blir ju sämre.

Var hittar du de uppgifterna du lämnar däruppe? pelletsen innehåller 60 g/kg vad??
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Oj då, skrev jag inte det? 60g socker per kg lusernpellets. Informationen har jag fått av en foderrådgivare på Krafft.;)
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Självklart blir immunförsvaret sämre, men hon har även haft problem med svamp i tidigare stall när hon har stått på hösilage av god kvalitét. Däremot fick hon även där en stor kraftfodergiva. Så jag tror i alla fall att hon även reagerar på det. Eller rättare sagt svampen reagerar på det, svamp gillar ju socker:d .

Man skall dock inte stirra sig blind på sockernivån heller, då tex gräs innehåller en hel del. Men jag tror att bägaren lätt rinner över på känsliga hästar som min. Jag väljer då hellre att utfodra henne med foder som innehåller så lite socker som möjligt. Jag har även diskuterat detta litegrann med en tjej på Dodson&Horrel. Och vad jag förstår så har deras fångfoder mycket låga socker- och även stärkelsenivåer just för att man har sett samband mellan höga socker- och stärkelsenivåer i fodret och fång. Så att se över socker- och stärkelsenivåerna i fodret man ger sin häst kan nog vara bra på flera sätt. Safe&Sound är ett sk fångfoder, men jag ger det inte av den anledningen, utan just för att sänka socker- och stärkelsen i fodret till min häst, för att jag tycker att hon har blivit bättre när jag har sänkt sockernivån förut och tänkte att hon eventuellt kan bli helt bra om jag sänker den ytterligare. Jag vet fler som fodrar sina hästar efter samma principer.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Boj skrev:
Vid inkörning och perioder där eksemet kunde vara värre, fick min pålle 2 pumpslag á 30 ml st. Han väger runt 400 kg, mellan fick han 1 pumpslag á 30 ml vilket han även kommer att få över vintern. Däremot kommer jag säkert att öka något runt feb-mars och fram under främre delen av eksemperioden.

Hittar ej studien där det beskrivs om hur man ger oljan. Jag vill börja ge min eksem/fånghäst linfröolja, men hur skulle man börja och fortsätta? Hon väger ca 425 kg.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Tack. Jag förstår vad du menar med att läsa ordentligt. Tur att jag har en medicinsk utbildning i botten men engelskan är väl lite rostig. Med risk för att låta lite okunning. När linfröoljan börjar ges, hur påverkar det övrig foderstat. Ska något minskas då, tex havre? Hur gör ni som ger linfröolja till era hästar.:smirk:
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Ja, jag har gett D&H förut men skippat allt kraftfoder. Mina får hösilage, lucernhack, betfor o linfröolja o krafft mineral. Melass finns ju i nästan allt numera som bindningsmedel, men det är oftast så lite.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Precis som med all annan olja är den energigivande, så under inkörningen krävs ju oftast dubbel dos och då kan man kanske behöva korrigera lite i foderstaten. Har man tex en kvot som ligger nära 6, så kan kvoten sjunka lite genom att man tillför oljan. Har man däremot en högre kvot, brukar man oftast inte behöva göra så stora ingrepp eftersom oljan inte tillför horribla mängder Mj.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Nu har jag ringt och beställt linfröoljan med extra vitaminer i också. Tänkte slå på stort. *ler*
Nåja, han har fått en skopa (skopan som finns med i mag- tarm balansens hink) varje dag i vinter. Vet inte hur mycket det är i den. Räcker en sådan om dagen från om med nu eller ska jag öka på nu i januari?
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Varför använda dyr linfröolja när du kan köpa vanliga Linfrön. Ta 1 dl linfrö per häst slå på 2 dl hett vatten rör om och lägg locket på. Nästa dag är det en tjock klippig smet som du blandar i fodret. Billigt och mycket bra för hästen:banana:
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Det fungerar tyvärr inte med det ändamålet som vi som har eksemhästar vill. Annars använder jag linfrön till en annan häst.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Förutom det Gejsa säger så äter min häst inte linfrön på det sättet... Han ratar allt med linfrö i om det inte är oljan... Vet inte varför!
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Linfrön kan upplevas som lite beska, och alla hästar gillar inte den lite beska smaken.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Är du här! Har frågat dig högre upp Boj! Hur mycket ska man ge fr o m nu med linfröoljan?
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Sorry, med det har inte mitt norra ögat skådat, Dvs det har jag missat.

Skall du börja på en häst som inte tidigare haft linfröolja, och för att uppnå denn skiftning av fettvävnad.
Isåfall började jag med dubbelt pumpslag, vilket är ca 60 ml på våran islänning. Sen kan man gå över till 30 ml efter det att introduktionen är kvar, jag vet att det finns de som givit upp till 1 dl. Men det påverkar foderstaten, och vissa hästar kan ju faktiskt blli llite lösa i magen pga oljan.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Islandshäst Jag knåpar och knåpar på Tyttes foderstat. För ett tag sedan tyckte jag att han gått upp i hull och såg lite rundare ut, men så leker...
2
Svar
27
· Visningar
2 551
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp