Linfröolja ur eksemsynpunkt

Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

2 undringar, hur länge ska man introducera dom med detta? läset någonstans högre upp att det var bra att ge dubbelt vid värsta säsongen också, kanske lika bra att forstätta med dubbel dos till hösten?
Sen hur länge håller sig linfröoljan färsk? Ska beställa 10 liter och har två hästar, har räknat ut att 10 liter räcker ca 83 dagar för mig och 58 dagar för stallkompisen är det lika bra för oss båda att beställa 2 dunkar var eller blir det härsket då?
Ni kan väl kolla vad det står på era dunkar ni som har hemma, tack! :bow:
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Kallpressad linfröolja har en ganska lång hållbarhet, den härsknar inte i första taget. Värre är det med den som är behandlad, den har en betydligt kortare hållbarhet och kräver en sval lagring vid varma årstider.

Köper man den oljan som har extra tillsats av E-vitamin, så bör man tänka på att försöka ordna så att man inte behöver öppna dunken många gånger. Jag har hällt över i en 2,5 liters dunk, genom det öppnas 10 l 4 ggr.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Precis som Boj säger beror hållbarheten på när och hur många gånger man öppnar den, står den oöppnad räcker den längre. Använder du den dagligen bör det användas inom en månad.
Vi ger 0,5 dl/dag men började första veckan med en matsked och andra veckan 2 msk, vilket fungerade bra.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Intressant fråga som jag absolut inte har ngt svar på är i vilken utsträckning man verkligen behöver öka mängden omega-3 i hästens fettvävnad för att få effekt. Jag är tveksam.
PL
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

I den studien som gjordes för just häst med hudåkommor, och då bl a Culicoides. Här handlade det inte om att öka, utan att byta ut fettvävnaden vilket gjordes med hjälp av linfröolja.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Jag kan även berätta att det finns en liknande studie på fång, här såg man en avsevärd förbättring för hästar med svårare tendens till just fång. Tyvärr är inte länken nåbar av någon anledning, vilket är synd. Den studien refererades i en lång sammanfattning, den hade säkert intresserat dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Jag tänkte köpa den som bara har en liten tillsats för längre hållbarhet men om man öppnar den dagligen bör man använda den inom 1 månad ca alltså? Antar att oöppnat förpackning klarar sig länge så att man kan köpa hem några stycken och öppna nya vid behov? det är den kallpressade jag pratar om.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Vid en ytlig genomläsning hittar jag inget om att "byta ut" fettvävnaden.
Fettvävnaden är relativt konstant o tar lång tid att byta ut.
Fett som utsöndras tex via talgkörtlar o mjölk ändras mkt snabbare än så.
PL
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Om du köper den med tillsats av E-vitamin, öppnar den dagligen så bör den förbrukas inom en månad. Den utan tillsatsen av E-vitamin klarar sig mycket längre än så.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

peter_lundin skrev:
Vid en ytlig genomläsning hittar jag inget om att "byta ut" fettvävnaden.
Fettvävnaden är relativt konstant o tar lång tid att byta ut.
Fett som utsöndras tex via talgkörtlar o mjölk ändras mkt snabbare än så.
PL

Nej vitsen är inte att just fettvävnaden ska omvandlas (fast det får man på köpet). Utan när det gäller sommareksem är det ffa hud och vita blodkroppar som man vill förändra.

Vad som händer när man intar vissa högt fleromättade fetter av typ som i lin, fisk och raps mm är att alla cellers väggar byter ut vissa mindre omättade fetter mot dessa. Konsekvensen blir att produktionen av inflammationskapande ämnen (vissa prostaglandiner) minskar och produktionen av ämnen som lugnar ner inflammation (andra prostaglandiner) ökar.

Detta botar inte allergi men det kan bidra till att den allergiska reaktionen blir lindrigare.
För männikor och idisslare tar det i genomsnitt 120 dagar att byta sina cellväggar, man kan nog anta att samma gäller hästar.
HH
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Så långt är jag helt med. Jag hade för mig att det fanns en undersökning där man påvisat effekt av omega-3 rik olja?
PL
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

peter_lundin skrev:
Så långt är jag helt med. Jag hade för mig att det fanns en undersökning där man påvisat effekt av omega-3 rik olja?
PL

Menar du vid allergi på häst så finns den av O´neill mfl som Boj länkade till ovan. Sen ska det finnas en till som jag glömt! Det finns ganska många studier på hund. HH
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Jag har bara skummat igenom länken ovan men fattade det som att det gällde helt linfrö o författarna menade att det kunde vara skillnad.
PL
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Litet perifert blir detta inlägg men jag vill gärna förmedla till PL och andra som kanske vill tränga på djupet i fetter och allergi detta grundläggande arbete på området av framlidne David Horrobin.

Man vet inte säkert vilka fetter som är essentiella för häst och därför kan ge mer t ex hudbekymmer om de fattas. Det varierar lite, men inte så mkt, bland däggdjur. Katter har speciella fettbehov dock.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/1/367S
Essential fatty acid metabolism and its modification in atopic eczema1,2
D F Horrobin
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 71, No. 1, 367S-372s, January 2000
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Enligt producent och tillverkare rekommenderas c:a en månad även för vanlig linfröolja. Var har du dina referenser från?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Nej, jag har gett hela vintern. Har köpte frång Bö....es kallpressad linfröolja. Köpte ju 4 flaskor i höstas. Så han har fått en skopa varje dag. En skopa som finns i mag- tarm balanshinken. Tror att det kan vara 30 ml i den? Ska han ha lika mycket varje dag eller ska jag öka nu?
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Rolle skrev:
Enligt producent och tillverkare rekommenderas c:a en månad även för vanlig linfröolja. Var har du dina referenser från?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Oj! Håller sig bara en 10 Liters dunk i en månad!!
Jag har ju köpt en sådan med extra vitamin i också till en häst. Trodde att en skulle hålla åtminstonde 1 år som vanliga flaskor.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Gunnarshög, när jag pratade med dem på telefon. Då diskuterde vi om dessa två typer av linfröolja, med tillsats av E-vitamin höll oljan 1 månad om den öppnades dagligen, den utan tillsats hade lite längre tids hållbarhet. Dock uppfattade jag det som att själva E-vitaminen försämrades i takt med att man öppnade dunken, och alltså inte själva oljan
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Ok! Men jag brukar alltid hälla över oljan i en 1 Liters flaska. Lite mer behändigt att ta av varje dag då. Konstigt att dom inte frågade mig hur många hästar som skulle ha av det då. Jag menar om det bara håller i en månad. Phu! Trodde ni menade alltihop var förstört. Jag som redan har beställt. Kommer nog hit mån eller tis.
Men hur mycket ska jag ge när jag gett varje dag ett sådant mått? Ska jag höja nu eller ge samma?
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Till mej sade de att oljan håller ett halvår. Linfröoljan med e-vitamin. I mailet sade de inget om hur ofta man öppnar o så vidare ang hållbarheten.

Men då fyller jag över i en mindre dunk när den kommer. Väntar på dunken ännu.

Linfröoljan från Börjes har en hållbarhet på 3 år enl vad som står på flaskan. Varför skiljer det egentligen mellan Gunnarshög o den linfröolja som Börjes säljer?

Jag skulle inte oroa mej för hållbarheten, gejsa. Det ordnar sej nog om den stora dunken hålls kylig o vi fyller över i en annan dunk så sällan som möjligt.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Jaha, ska höra med Gunnar nästa gång jag är där. Det var han som sa det till mig när jag frågade för något år sedan, det var innan han började med E-vitamin tillsatsen. Anledningen till att han började med E-vitamintillsatsen var att det efterfrågades av Jägersro. Att det är känsligare med E-vitamin är nog helt klart men hur mycket är frågan? Men som sagt, vad jag fick veta var att efter det att man öppnat dunken utan tillsats bör man göra slut på den inom en månad, ungefär. Det är därför jag köper en 10 l dunk då den räcker c:a 1 månad.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Islandshäst Jag knåpar och knåpar på Tyttes foderstat. För ett tag sedan tyckte jag att han gått upp i hull och såg lite rundare ut, men så leker...
2
Svar
27
· Visningar
2 551
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp