Linfröolja ur eksemsynpunkt

Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

ang skrev:
Ett halvår sa de till mig också, men jag reagerar på att det tidigare (om jag inte fattat helt galet) sagts häri tråden att e-vitamin liksom förkortade hållbarheten. Och då kom den här lite långsökta frågan.

Våra får bara ca 50 ml / dag. Har inte eksem nån av dem, ger av andra orsaker.

Det var endast effekten av E-vitamin som blev sämre, inte oljan i sig.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

*kl*

Hur i h-otta häller man över oljan från den stora dunken till en mindre utan att spilla ut allt?? Har en sil, men ändå.... Det rinner olja överallt......Slöseri!
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

En liten tratt hade jag oxå. Inga trubbels alls :)
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Skrev jag SIL :bump: Jag menar tratt. Herregud hur kan det bli så fel ibland när jag skriver:devil: ?

Det fungerade inte ändå. Troligen ska en större tratt skall införskaffas. Den här är för smal o är väl därför.

Nu blev det ju rätt....:p
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Jag har full förståelse över att oljan sprider sig överallt, speciellt om du använder en sil.;) :rofl:
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

:idea: :idea: Ett tips till er alla är att det finns doseringspump som man kan sätta i dunkarna. Jag vet i alla fall att EKO:- säljer sådana.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Slaskar du fortfarande olja, Balderum?
Gjorde jag, innan jag kom på att vända dunken så att "bredsidan" är neråt. Är lättare för luften att komma in så det inte blir samma kluckande när man häller = stor skillnad! :)
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

gammal tråd .. satt o snurra runt lite o hittade nåt intressant..:)

kan man börja me linfröolja närsomhelst på året? Menar om de e
som hjälp mot eksem. Nån som vet??
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Jag började i augusti. Har för mig att Boj skrev att det kan ta upp till 3 eller 4 månader innan effekten märks.

Men är inte riktigt hundra!
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Vore inressant att höra av er som använder linfröolja till era hästar. Min pålle har sommareksem så jag har startat med linfröoljan v8. Ska bli intressant att se i sommar. Hoppar ni över eksemtäcken eller har ni på för säkerhets skull? Min pålle har inte värsta sortens eksem men det är ju trevligt att få behålla den fina vintermanen och svansen utan att se alltför luggsliten ut. Hur är det med er som har fånghästar och använder linfröolja. Har det märkts effekt?
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Han har iallafall blivit jättefin i pälsen och manen, det bara glänser och skiner om hela hästen trots fällning! :love:

Håller tummarna att det ska hjälpa till mot exemen oxå!


:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Alla förändringar till det bättre är BRA, alla kanske inte blir utan symtom men i varje fall lindring i sitt eksem. Bara det är något att se fram mot.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Jag har täcke på oavsett vad hästen äter. Skulle aldrig låta honom gå utan täcke, inte ens komma på tanken till det.

Nu var det en lång och kall vår, har haft på täcket i mars innan men nu blev det först i helgen som täcket kom på. Följer temp, blir det +10 åker täcket på.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

ang skrev:
Slaskar du fortfarande olja, Balderum?
Gjorde jag, innan jag kom på att vända dunken så att "bredsidan" är neråt. Är lättare för luften att komma in så det inte blir samma kluckande när man häller = stor skillnad! :)

Köpte en förpackning med större trattar så nu går det som smort :angel:

Då skall jag prova lägga dunken på bredsidan!
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Boj skrev:
Alla förändringar till det bättre är BRA, alla kanske inte blir utan symtom men i varje fall lindring i sitt eksem. Bara det är något att se fram mot.

Jo Boj, det var därför jag skrev "Håller tummarna att det ska hjälpa till mot exemen oxå!
inte hjälpa helt med exemen.

Skulle vara underbart om symtomen lättar, hur lite skillnad det än blir!

Bara för att jag inte använder täcke betyder det inte att jag är slarvig med min häst! (antar att det är därför du är på mig i varje exemtråd jag skriver i?)

:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Orkar inte läsa hela tråden. Varför är linfröolja bra mot eksem?
Och varför är just den oljan bättre än andra oljor vad gäller just eksem?
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Islandshäst Jag knåpar och knåpar på Tyttes foderstat. För ett tag sedan tyckte jag att han gått upp i hull och såg lite rundare ut, men så leker...
2
Svar
27
· Visningar
2 551
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp