Linfröolja ur eksemsynpunkt

Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Tack för svaren. Men väntar du på dunken än skriver du. Var det länge sedan du skickade efter en sådan. Till mig sa dom högst 3-4 dagar.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

gejsa skrev:
Ok! Men jag brukar alltid hälla över oljan i en 1 Liters flaska. Lite mer behändigt att ta av varje dag då. Konstigt att dom inte frågade mig hur många hästar som skulle ha av det då. Jag menar om det bara håller i en månad. Phu! Trodde ni menade alltihop var förstört. Jag som redan har beställt. Kommer nog hit mån eller tis.
Men hur mycket ska jag ge när jag gett varje dag ett sådant mått? Ska jag höja nu eller ge samma?

Putt, putt :angel:
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

finns linfröolja i vanlig matbutik??

jag har en soleksems pony. vad har ni för tipps när det gäller att förebygga dessa hemska eksem förrutom linfröolja??

mvh sofie
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

gejsa skrev:
Ok! Men jag brukar alltid hälla över oljan i en 1 Liters flaska. Lite mer behändigt att ta av varje dag då. Konstigt att dom inte frågade mig hur många hästar som skulle ha av det då. Jag menar om det bara håller i en månad. Phu! Trodde ni menade alltihop var förstört. Jag som redan har beställt. Kommer nog hit mån eller tis.
Men hur mycket ska jag ge när jag gett varje dag ett sådant mått? Ska jag höja nu eller ge samma?

I studien Boj länkade till ovan gav man 0,5 kg linfröolja per 500 kg häst och dag av en olja där 25 % av innehållet utgjordes av fleromättade fetter. Oljan kan ju vara olika koncentrerad. HH
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

gejsa skrev:
Tack för svaren. Men väntar du på dunken än skriver du. Var det länge sedan du skickade efter en sådan. Till mig sa dom högst 3-4 dagar.

Före trettonhelgen, tror jag, gu så kasst minne jag har :angel: Får se i posten imorgen eller kontakta dem.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Zaida skrev:
finns linfröolja i vanlig matbutik??

jag har en soleksems pony. vad har ni för tipps när det gäller att förebygga dessa hemska eksem förrutom linfröolja??

mvh sofie

Tror inte, Börjes har o ridsportbutiken i stan hade emins linfröolja. Du kan be din närmsta affär ta hem.

Du måste ha täcke på din häst-det är det bästa som hjälper. O en bra foderstat förstås.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

ja.....många täcken går det åt.....

något speciellt jag ska tillsätta i hennes foderstat under eksem månaderna???
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Vet inte så noga. Men många ger b-vitamin och linfröoljan bl a. Jag har börjat att ge MSM får se om det hjälper bra.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Linfröolja i matbuktik finns. Det är där jag köper min.

Den har en koncentration av 53% av omega-3 fett om jag kommer ihåg rätt...
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Har du inte fått din dunk än? Dom ringde från ASG i dag och sa att den låg där. För jag sa att dom inte behövde komma. Jag hämtar den själv. Beställde i torsdags och nu är den här tisdag. Din måste ju ha kommit bort på något sätt.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Balderum skrev:
Före trettonhelgen, tror jag, gu så kasst minne jag har :angel: Får se i posten imorgen eller kontakta dem.

I dag har jag hämtat min dunk. Kollade upp hur mycket min häst har fått varje dag hela vintern nästan ½ dl. Räcker det att fortsätta ge?
Har du fått din än?
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

*KL* Är det någon av er alla som har Gunnarshögs olja som har tagit reda på det exakta innehållet i oljan? Måste veta hur mycket MJ det är i den men får inget svar när jag mailar, vet ni?
Jätte tack för svar.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Den mängd som hästen skall ha pga rubrikens namn, ger ju inget större energiintag. Då pratar vi om mellan 30-50 ml.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

ja jag ger hästen ur eksemsynpunkt, men ger dubbelt nu i början dvs 60 ml. Min gamla häst har sån liten marginal att spela på i MJ/protein kvoten, men du menar alltså att man inte borde behöva ändra hästens foderstat för att man ger linfröolja?
Om det är så pass lite energi är det ju perfekt, kanske därför man inte får tag på infon någonstans :o
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Måste bara fråga, i t ex fodertran används väl E-vitamin som antioxidant, dvs i stället för Etoxyquin som vissa tillverkare använder. Då borde det alltså vara för hållbarheten så varför inte i Linfröoljans fall? Eller har jag verkligen missat nåt nu?
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

*puttar upp*
Vill gärna ha en kommentar till min fråga i förra inlägget.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

gejsa skrev:
I dag har jag hämtat min dunk. Kollade upp hur mycket min häst har fått varje dag hela vintern nästan ½ dl. Räcker det att fortsätta ge?
Har du fått din än?

Nu finns den hos DHL i Norrköping. Blev utloggad härifrån oxå o tvungen ta nytt namn men heter ju nästan samma :crazy:

Min adress hade försvunnit när jag beställde först så fick göra en ny beställning o Gunnarshög fick söka efter oljan för det tog tid innan den kom men nu så :D
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

ang skrev:
Måste bara fråga, i t ex fodertran används väl E-vitamin som antioxidant, dvs i stället för Etoxyquin som vissa tillverkare använder. Då borde det alltså vara för hållbarheten så varför inte i Linfröoljans fall? Eller har jag verkligen missat nåt nu?

Jag beställde ju linfröolja med e-vita i o de sade om den är nypressad håller den ett halvår, mer vet jag inte.

Tänker hälla över olja i en annan, mindre dunk o låta den stora vara ifred emellan påfyllningarna så lär den väl hålla den tid jag behöver den.

(Använder 2,5 l dunk på ca 2 veckor när jag ger full dos på 120 mg. Dock blev hästarna blev lösa i magen så minskade till 1 dl, hoppas det fungerar ändå trots mindre dos.)
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Ett halvår sa de till mig också, men jag reagerar på att det tidigare (om jag inte fattat helt galet) sagts häri tråden att e-vitamin liksom förkortade hållbarheten. Och då kom den här lite långsökta frågan.

Våra får bara ca 50 ml / dag. Har inte eksem nån av dem, ger av andra orsaker.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Islandshäst Jag knåpar och knåpar på Tyttes foderstat. För ett tag sedan tyckte jag att han gått upp i hull och såg lite rundare ut, men så leker...
2
Svar
27
· Visningar
2 551
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp