Linfröolja ur eksemsynpunkt

Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

TACK snälla för att du ville lotsa mig i inläggsdjungeln. :)
Av dessa inlägg kan jag uttyda, att lin, fisk o raps ska gynna "fettutbytandet" på hästen.
Kan man inte lika gärna välja rapsolja, som är billigare och lättare att få tag på?
Hoppas jag får tag på ett "sämre" hö till nästa år, då jag inte kan ge något kraft eller olja alls till hästarna utöver höet just nu, då de blir feta.
Ja, det här låter ju precis som på oss människor, som käkar Omega 3 kapslar för brinnande livet. Alltså logiskt.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Boj skrev:
Jag kan även berätta att det finns en liknande studie på fång, här såg man en avsevärd förbättring för hästar med svårare tendens till just fång. Tyvärr är inte länken nåbar av någon anledning, vilket är synd.
Vet att tråden egentligen handlar om eksem men detta om fång låter väldigt intressant. Kan du berätta lite mer? Jag har ju en av var dvs en exemhäst och en fånghäst...
//marti
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Såsom jag fattat det så är det linfröna / flaxseed som ger effekten. MEN du får nog läsa mera i tråden ;) - det står nämligen om Gunnarshög och mycket prisvärd olja. Vi skickade efter 3 dunkar, 10 L i varje. Pris inkl frakt till södra norrland + moms blev 322;- per dunk, alltså 32,20 per liter. Och då är det inte alls så dyrt jämfört med andra tillverkare.

Vår sändning var dessutom berikad med e-vitamin vilket gjorde att det kostade lite extra.

Glömde ju: www.gunnarshog.se
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

ang- tog ni hem tre dunkar... Jag vågade bara ta hem en dunk, dumt kanske för det gick åt en del i början. Fick ta hem en till häromdagen. Har iofs bara 2 hästar hemma.

Hållbarheten -klarade sig för alla tre?
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Balderum, vi har ju också bara två hästar, så vi tog tre dunkar och det fanns köpare på de två andra. Vitsen med det hela är att fraktkostnaden delat på tre ger ett billigare pris, än frakt på bara en :)
(Du får kolla bekantskapskretsen ...)
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

jag har börjat fundera på mängden igen...
Jag ger bara 0,5 dl / dag. Ska jag ge mer? Känns som om det skulle vara bättre? Det är en shettis jag ger till.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

ang skrev:
Balderum, vi har ju också bara två hästar, så vi tog tre dunkar och det fanns köpare på de två andra. Vitsen med det hela är att fraktkostnaden delat på tre ger ett billigare pris, än frakt på bara en :)
(Du får kolla bekantskapskretsen ...)

Aha... hm... det är nog bara jag som är den exemplariska eksemhästägaren här... Men ska fråga till nästa gång. Mitt pris blev 40 kr/l för en dunk.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Kanske det räcker till en shettis? Hör vad Boj säger.

Jag gav först 1,2 dl ung men hästarna blev så lösa i magen så gav 1 dl, hoppas det räcker till ändå.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Balderum Norr skrev:
Aha... hm... det är nog bara jag som är den exemplariska eksemhästägaren här... Men ska fråga till nästa gång. Mitt pris blev 40 kr/l för en dunk.

ehh... Nu har ju inte mina eksem, ger ju oljan ändå. Men jag är väl den "tjatiga" hästägaren häromkring som lyckades övertala några till ...
:o ;)
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Finns det några vetenskapliga belägg för att just linfröolja verkligen fungerar mot eksem?
Eller finns det någon som dels har använt någon annan olja under en längre period, och sedan även linfröolja,och jämfört skillnaden?
Olja överhuvudtaget, ger ju fina effekter på bla. man, svans o päls.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Ja det finns det, så om du läser länken som är infogad i denna tråd med jämna mellanrum så har du resultatet av den forskningen där.
Det finns en liknande forskning ang fång och linfröolja, där det har givit ett positivt utslag på de fånghästar som haft upprepade fånganfall. Symtomlindring, samt färre anfall i studiegruppen.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Synd, då missar förmodligen en massa folk viktig information.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Det har ju framkommit att man ska börja 3 månader innan exemet bryter ut, men hur länge ska man ge linfröoljan? Hela året?

Jag började vid årskiftet så det ska bli spännande att se om det kommer ge någon effekt på min häst.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Sveipur skrev:
Det har ju framkommit att man ska börja 3 månader innan exemet bryter ut, men hur länge ska man ge linfröoljan? Hela året?

Jag började vid årskiftet så det ska bli spännande att se om det kommer ge någon effekt på min häst.


Har läst dessa förslag om linfröoljan. Jag har inte hört förut att detta skulle hjälpa. Det är ingen idé att börja först nu då? Min häst kliar man och svansrot på sommaren, har ngn förslag på vad jag ska ge/göra. En sommar provade jag "Horsol" vilker dämpade det hela.
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Sveipur skrev:
Det har ju framkommit att man ska börja 3 månader innan exemet bryter ut, men hur länge ska man ge linfröoljan? Hela året?

Jag började vid årskiftet så det ska bli spännande att se om det kommer ge någon effekt på min häst.

Jag kör året runt, för det ger ett visst skydd mot annat också, som te x foderbyten. Ibland räcker ju inte grovfodret en hel säsong, då verkar det inte bekymra min herre vid ett skifte. Han har också helt sluppit den lösare avföringen som hösilaget gav honom, det är numera ett minne blott. Just nu så är statusen i våran hage för eksempållarna, alla kliar sig utom våran gammelaman.:banana:
 
Sv: Linfröolja ur eksemsynpunkt

Tack för svar. Första året vi har vindskydd i hagen (= klipåle) och hittills har jag inte ertappat honom någon gång med att klia sig där, trots att jag besöker hagen några gånger per dag :). Han har lite sår på skapet och en liten bit på magen framför skapet, p g a att det täcke han har nu inte skyddar där längst bak. I övrigt har han inte fått några sår på frambenen, öronen och huvudet. Mankam, svansrot och pannluggshårbotten ser jättefint ut :) . Samma tidpunkt förra året var jag på semester en vecka. När jag kom hem 23 maj såg han förjävlig ut trots att jag haft en eksemskötare varje dag. Han hade skalat av all man på en två decimeter lång bit.

Boj skrev:
Jag kör året runt, för det ger ett visst skydd mot annat också, som te x foderbyten. Ibland räcker ju inte grovfodret en hel säsong, då verkar det inte bekymra min herre vid ett skifte. Han har också helt sluppit den lösare avföringen som hösilaget gav honom, det är numera ett minne blott. Just nu så är statusen i våran hage för eksempållarna, alla kliar sig utom våran gammelaman.:banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Islandshäst Jag knåpar och knåpar på Tyttes foderstat. För ett tag sedan tyckte jag att han gått upp i hull och såg lite rundare ut, men så leker...
2
Svar
27
· Visningar
2 551
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp