H
hästsko
Sv: lindor, senskydd mm
Jag har lindor för att det är snyggt , annars går hon alltid utan.
Jag har lindor för att det är snyggt , annars går hon alltid utan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Josephine skrev:Inget illa ment, men antalet hästar man ridit säger inget om ens ridkunnighet. Möjligtvis att ni är vana att rida olika sorters hästar.
yew98fq skrev:Jag ser SÄLLAN ryttare som rider med senskydd i flygande pass, då de har det är det oftast för att det är befogat men de flesta rider endast med boots av något slag och jag har nog aldrig märkt att någon häst skadat sig under passridning på tex tävling.
yew98fq skrev:Precis, men det är ett bra exempel på en annan slags skada än de som diskuteras annars här vid passlöp. Om en häst är svag i ett bakben så är det ju bra att hjälpa till med extra stöd, men att sätta på lindor runt om på alla hästar känns inte revelant på samma sätt! Det viktigaste med pass + säkerhet är nog mycket underlaget, vet faktiskt ännu en häst (när jag tänker efter) som vrickat sig pga VÄLDIGT mjukt underlag på en del av banan.
Angående tillåtna skydd så tror jag att det bara gäller att man får ha max 300 g/ben, senskydd får man ha så varför inte lindor.
IrpaSnirpa skrev:Skall inte säga för mycket, efter att min häst kastat av mig något så fruktansvärt och jag var helt okapabel att hoppa upp på henne, dels för att jag var så vansinnigt arg och sedan för att min redan trasiga rygg gjorde ont. Men i alla fall då slängde vi på henne en fast martingal för att hon inte skulle kunna slänga upp huvudet och dra iväg, red så i två dagar sen tyckte jag synd om henne och tog bort skiten. Drömmen är fortfarande att kunna ha henne utan nosgrimma, men änsålänge är det lite riskabelt på hemvägen eftersom det är helt tomt i huvudet på henne då.
Josephine skrev:Ja, det är klart att det ger mer erfarenhet att rida fler hästar. Men jag anser inte att man behöver vara en bra ryttare för det.
Men jag tänkte faktiskt inte så.Josephine skrev:Inget illa ment, men antalet hästar man ridit säger inget om ens ridkunnighet. Möjligtvis att man har vana att rida olika sorters hästar.
Michis skrev:en gång nrä jag red på banan ville han inte vara där och hoppade på bakbenen (!), små kaninskutt liksom, hela vägen från banan till stallplanen. är även en lite uppförsbacke från banan så det var lite lagom spännande. Som tur är så vad Jexie där och skrek på mig vad jag skulle göra, annars hade jag nog inte vunnit den fajten. Men tillslut kom vi ner till banan igen iaf.
så nu tillbaka till dte här med skydd, någon som har tips på några bra skyddsboots som går att ha vid hoppning ?
håller på att hoppträna en häst jag rider, men mina neoprenboots sitter inte bra, kanske bara är att skaffa ett par mindre men tänke om ni andra har något tips ?
Inte_Ung skrev:en hade haft en lokatt på ryggen.
Inte_Ung skrev:Även till Michis:
Varför i hela världen far era hästar ikring på det där viset?
Har de ont någonstans?
Jag har haft 4 hästar som betett sig galet på det viset och andra vis.
En hade sesambensbrott, en hade kotledsinflammation, en hade spatt och en hade haft en lokatt på ryggen.
Lokatten höll sig fast med klorna.Boj skrev:Det var inte dåligt, fast ryttaren kanske inte var så balanserad utan använde en anna teknik för att hålla sig kvar.