lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Jag har lindor för att det är snyggt , annars går hon alltid utan.

Josephine skrev:
Inget illa ment, men antalet hästar man ridit säger inget om ens ridkunnighet. Möjligtvis att ni är vana att rida olika sorters hästar.

Att klara av att rida olika sorters hästar, då krävs en ganska gedigen kunnighet. Att rida en häst gör ryttaren hemmablind, knapparna sitter på samma ställe jämt. Att rida många hästar ger ryttaren ett brett register av knappar att välja av, det kallas för erfarenhet.

Så om jag bad dig spela en symfoni med hjälp av en som spelar blockflöjt (en riden häst), och sen spelade samma symfoni själv med hjälp av en orkester (flera ridna hästar). Vilket tror du låter mest och bäst?

Hur skaffar du dig erfarenhet med hjälp av ridning egentligen? Jag ser fram emot förklaringen.

yew98fq skrev:
Jag ser SÄLLAN ryttare som rider med senskydd i flygande pass, då de har det är det oftast för att det är befogat men de flesta rider endast med boots av något slag och jag har nog aldrig märkt att någon häst skadat sig under passridning på tex tävling.

Ett exempel på skada under passlöp: Min häst vrickade sig bak pga för lös bana på NM för några år sedan med en annan ryttare på ryggen...

Han har vrickat sig flera gånger på ett bakben och därför rider jag numera med så kallade ridlindor på båda bakbenen (även om bara det ena har problem). Vi kommer även tävla i detta under våren. Lindorna använder jag på inrådan av veterinär eftersom han är extra känslig för mjuka underlag. Är det då lite för mjukt i en kurva på tävlingsbanan så vill jag inte riskera att han vrickar sig igen. Nu är min häst lite unik eftersom han tävlats hårt i många år, men ändå...

men då finns det ju en stark anledning till att du har det.

Får man tävla med ridlindor eller har du dispans ?

Ja, det är klart att det ger mer erfarenhet att rida fler hästar. Men jag anser inte att man behöver vara en bra ryttare för det.

Precis, men det är ett bra exempel på en annan slags skada än de som diskuteras annars här vid passlöp. Om en häst är svag i ett bakben så är det ju bra att hjälpa till med extra stöd, men att sätta på lindor runt om på alla hästar känns inte revelant på samma sätt! Det viktigaste med pass + säkerhet är nog mycket underlaget, vet faktiskt ännu en häst (när jag tänker efter) som vrickat sig pga VÄLDIGT mjukt underlag på en del av banan.

Angående tillåtna skydd så tror jag att det bara gäller att man får ha max 300 g/ben, senskydd får man ha så varför inte lindor.

yew98fq skrev:
Precis, men det är ett bra exempel på en annan slags skada än de som diskuteras annars här vid passlöp. Om en häst är svag i ett bakben så är det ju bra att hjälpa till med extra stöd, men att sätta på lindor runt om på alla hästar känns inte revelant på samma sätt! Det viktigaste med pass + säkerhet är nog mycket underlaget, vet faktiskt ännu en häst (när jag tänker efter) som vrickat sig pga VÄLDIGT mjukt underlag på en del av banan.

Angående tillåtna skydd så tror jag att det bara gäller att man får ha max 300 g/ben, senskydd får man ha så varför inte lindor.

så man får alltså tävla med "vikt" på bakbenen (sas benlindor/benskydd) inte för att jag tänker göra det men kan vara bra att veta inför framtiden, om man någon gång måste pga olika grunder..

I ditt fall förstår jag att du väljer att ha lindor på hästen. Där gör inte du hästen klenare utan snarare gör honom starkare.

Det finns alltid rätt och fel när man lägger på sin häst skydd.
Vissa hästar behöver det, andra inte men har det ändå, sen kommer de som inte behöver det och inte heller har det.

Det är där åsikterna går isär mellan storhäst folk och islandsfolk. Jag tror det är få människor som slänger på sin islandshäst diverse skydd för att de tycker det är snyggt och "kan" behövas.

Skall inte säga för mycket, efter att min häst kastat av mig något så fruktansvärt och jag var helt okapabel att hoppa upp på henne, dels för att jag var så vansinnigt arg och sedan för att min redan trasiga rygg gjorde ont. Men i alla fall då slängde vi på henne en fast martingal för att hon inte skulle kunna slänga upp huvudet och dra iväg, red så i två dagar sen tyckte jag synd om henne och tog bort skiten. Drömmen är fortfarande att kunna ha henne utan nosgrimma, men änsålänge är det lite riskabelt på hemvägen eftersom det är helt tomt i huvudet på henne då.

IrpaSnirpa skrev:
Skall inte säga för mycket, efter att min häst kastat av mig något så fruktansvärt och jag var helt okapabel att hoppa upp på henne, dels för att jag var så vansinnigt arg och sedan för att min redan trasiga rygg gjorde ont. Men i alla fall då slängde vi på henne en fast martingal för att hon inte skulle kunna slänga upp huvudet och dra iväg, red så i två dagar sen tyckte jag synd om henne och tog bort skiten. Drömmen är fortfarande att kunna ha henne utan nosgrimma, men änsålänge är det lite riskabelt på hemvägen eftersom det är helt tomt i huvudet på henne då.

Vi (läs mest mamma) red våran valack på martingal ett tag i somras då han hade en jäkla ovana att ställa sig på bakbenen nrä han blev upprörd. Han hade den inte så mycket nrä jag red eftersom jag inte blev rädd när han gjorde, blev bara arg.
Men mamma red ganska mkt på den just för att hon inte ville bli rädd för honom.

en gång nrä jag red på banan ville han inte vara där och hoppade på bakbenen (!), små kaninskutt liksom, hela vägen från banan till stallplanen. är även en lite uppförsbacke från banan så det var lite lagom spännande. Som tur är så vad Jexie där och skrek på mig vad jag skulle göra, annars hade jag nog inte vunnit den fajten. Men tillslut kom vi ner till banan igen iaf.

Rider med så lite extrahjälp som möjligt (martingal, inspänning m.m)
men nosgrimma skulle jag nog inte våga rida utan, inte på någon av hästarna jag rider nu iaf..

så nu tillbaka till dte här med skydd, någon som har tips på några bra skyddsboots som går att ha vid hoppning ?
håller på att hoppträna en häst jag rider, men mina neoprenboots sitter inte bra, kanske bara är att skaffa ett par mindre men tänke om ni andra har något tips ?

Ok...dags att ge sig in i diskussionen.

Är fd stor häst / ponny ryttare med 19 års ridvana, varav 11 år med egna hästar.
Hade storhäst till våren -02 då det blev islandshäst för hela slanten.

Mina hästar går utan skydd vid gångartsridning, skogsridning och dressyr träning dock åker skydd på vid passträning.
Har utbildat mig på hästgymnasie och aldrig hört att hästar måste ha skydd.
Däremot hade mitt halvblod det för att det var snyggt och alla andra hade det. :angel:

Kom på mig själv i detta och slutade med dessa saker.:devil:

Dock används alltid skydd som boots (utan tyngder), senskydd fram och bak strykkappor vid hoppning. Mest för att jag är osäker vid hoppning och för att Glampi inte är så van.
I löshoppning går han utan skydd för då är inte jag på ryggen och stör.

Sen slänger jag ärligt på viktboots vid tävling för lite extra aktion.:love:

Håller min tävlingshäst helklippt med regntäcke under sista delen av vinter halvåret för att han går på lösdrift och på så sätt torkar snabbare efter träning.
Hade han inte varit klippt skulle det ta evigheter för honom att torka.
Dock rids han utan ländtäcke...:)

Mina andra hästar går med fin tjock vinterpäls, dock rids inte dom så hårt.
Kommer ut på lite skritt turer.

I hagen har enbart en häst täcke...utom om det stormar och regnar samtidigt.

Mina hästar går på lösdrift utan skydd och utan skador....

Senast ändrad:

Josephine skrev:
Ja, det är klart att det ger mer erfarenhet att rida fler hästar. Men jag anser inte att man behöver vara en bra ryttare för det.

Nej här är det ju ren godtycklighet vad vi tycker är bra eller inte.

Josephine skrev:
Inget illa ment, men antalet hästar man ridit säger inget om ens ridkunnighet. Möjligtvis att man har vana att rida olika sorters hästar.
Men jag tänkte faktiskt inte så.
Utan jag tänkte statistiskt.

Utav de litet över 20 ridhästar som jag har haft.
D.v.s. hästar som jag har haft ansvar för träningen av.
Så har bara 3 st behövt skydd.
17st har alltså inte behövt skydd.

Alltså skulle man kunna dra slutsatsen att det vore onödigt att sätta skydd på alla hästar "för säkerhets skull" när 85% av hästarna i nte behöver det.

Nu så tog jag bara upp hästar som jag tränade och därför kände väl och hade en möjlighet att påverka under en längre tid.

Michis skrev:
en gång nrä jag red på banan ville han inte vara där och hoppade på bakbenen (!), små kaninskutt liksom, hela vägen från banan till stallplanen. är även en lite uppförsbacke från banan så det var lite lagom spännande. Som tur är så vad Jexie där och skrek på mig vad jag skulle göra, annars hade jag nog inte vunnit den fajten. Men tillslut kom vi ner till banan igen iaf.

Låter som sådana hopp min tös gör när hon tröttnat på det vi gör för tillfället. Hon har vunnit över mig två ggr, båda gångerna har jag åkt av så att jag vart okapabel till att hoppa upp, och samma sak har hon gjort säg 30 gånger, eller rättaresagt, hon har 1 vecka varje månad då hon blir odräglig och håller på så, eller på något annat sätt, men av skall man.

så nu tillbaka till dte här med skydd, någon som har tips på några bra skyddsboots som går att ha vid hoppning ?
håller på att hoppträna en häst jag rider, men mina neoprenboots sitter inte bra, kanske bara är att skaffa ett par mindre men tänke om ni andra har något tips ?

Finns rätt så många boots, jag rekomenderar INTE flippflipp boots till hoppningen bara. Sen funkar det nog med vilket som.

Skall själv införskaffa mig ett par boots idag som jag kan ha, utan vikt. Vill inte att min häst skall vänja sig vid tyngden på bootsen.

Även till Michis:
Varför i hela världen far era hästar ikring på det där viset?
Har de ont någonstans?
Jag har haft 4 hästar som betett sig galet på det viset och andra vis.
En hade sesambensbrott, en hade kotledsinflammation, en hade spatt och en hade haft en lokatt på ryggen.

det är 300 gr/ben man får ha på tävl., oavsett om det är fram eller bakben det gäller! Så lindor är ok. Men på en riktigt våt bana kan lindorna bli blöta och väga för mycket...

/Malin

Inte_Ung skrev:
en hade haft en lokatt på ryggen.

Det var inte dåligt, fast ryttaren kanske inte var så balanserad utan använde en anna teknik för att hålla sig kvar.:angel:

Ffa tål det väl att påminnas, allt vägs inklusive lindor/senskydd och boots. Detta tillsammans får ej överstiga 300 gr per ben.

självklart är det så! Därför skrev jag 300 gr/ben och ite per linda.

/Malin

Inte_Ung skrev:
Även till Michis:
Varför i hela världen far era hästar ikring på det där viset?
Har de ont någonstans?
Jag har haft 4 hästar som betett sig galet på det viset och andra vis.
En hade sesambensbrott, en hade kotledsinflammation, en hade spatt och en hade haft en lokatt på ryggen.

Min har inte ont i alla fall. Hon är kollad på allt.
Sen märker man väldigt mycket när man sitter på hästen och vet hur den beteer sig. Hade hon haft ont så hade det nog visat sig.

Sen funderar jag på varför alla kastar sig över ordet ont så fort en häst dummar sig. Just denna hästen är väldigt envis, och det är konstigt att hon ställer sig upp på just ett ställe och sedan antingen går vidare utan problem eller springer hem glad i hågen och ställer sig och äter hö på gårdsplanen.

Jag har massör ute till min häst med jämna mellanrum samt att jag själv masserar och streachar henne efter varje ridtur. (masserar gör jag 4 dagar i veckan). Tänderna är kollade i augusti och skall kollas igen i maj. Ny sadel på hästen sen igår, ridit med bomlös innan, veterinärbesiktigad nyligen utan anmärkning. En kiropraktor är på väg också.

Tror det är dags att folk inser att en häst kan hålla på med massa trams utan att den har ont. I mitt fall handlar det om att hästen tidigare blivit bortklemad och kommit undan med att ställa sig upp, kasta av sin ryttare och dra iväg, hon gör inte det på samma sätt längre utan denna ovanan har hon börjat bli av med, sakta men säkert.

Observera att det inte betyder att hon är kuvad, så fort jag gör något som inte passar damen så stampar hon med framfötterna i varje steg och surar en bit, hennes vilja har hon kvar men hon börjar fatta att det inte spelar någon roll om hon ställer sig upp eller kastar av mig.

Senast ändrad:

Boj skrev:
Det var inte dåligt, fast ryttaren kanske inte var så balanserad utan använde en anna teknik för att hålla sig kvar.:angel:
Lokatten höll sig fast med klorna.
Vi hittade rivmärkena efter att ridningen blivit tokig.

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka