lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Josephine skrev:
Jag vet en häst som slog av senan i just passen, då den skulle starta.

Det tillhör väl isåfall ytterligheter, fast inte fasen vet jag hur man då bar sig åt. Om du hade sagt att det hände i slutet av passen, men i startögonblicket verkar MYCKET konstigt.

Josephine skrev:
Hästar som arbetas i passen, kan jag inte ens förstå sina ryttare som rider utan senskydd eller liknande skydd för att skydda benen :crazy:

Hästar behöver inte vara elithästar för att hästen ska gå och kanske trampa sig och skada sig på olika sätt. Min förra dressyrtränare sa till mig "vid longering eller tömkörning, Får du ALDRIG arbeta hästen utan senskydd. "
Du har altså inte samma kontroll på hästen, kan inte förstå folk här som bara tycker det är krimskrams :crazy: framför allt då ni säger vid longeringen/töm, blir nästan rädd :o det är en himla billig livsförsäkring för om nått skulle gå fel.

Men hur kommer det sig då att jag jobbar mina hästar dagligen med passträning tömkörning longering ect ect ect utan skydd (förutom boots) utan att få några som helst skador på dem? 4 hästar dagligen i 7 år utan några skador som kunde förhindrats med benskydd...kanske bara jag som inte hänger med ?

:bow:
Molvi skrev:
nej jag har inte läst hela tråden, utan jag svarar trådskaparen.
jag använder lindor på min issis, för jag känner min issis bäst eller hur ? och jag tycker i vilket fall som helst det ger jätte bra stöd.

molvi
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

SannaBoo skrev:
Hästar HAR inte ens svettkörtlar uppe vid korset och "rumpan" (exteriör är inte min starka sida:p )
så vad är det för vits att raka nästan hela hästen, även där?

ett isländskt ordspråk: "hästen är trött då den är svettig på korset, DÅ kan man sluta rida"
alltså outtröttlig;)
:D

jo men nu är det så här att jag tävlar och tycker att det är snyggare med en helklippt häst en delklippning. :p

Sen så har hon aldrig svettats på länden.

Så länge hästen inte mår dåligt av att hon klipps så helklipper jag.

marijaa skrev:
har du inget under lindorna?
Jag själv är en matrial nörd som bara köper dom bra lindorna.

Om man har bommulls och flecce lindor behöver man inte ha underlägg.
Men om man har lindor i sterchts hela vägen måste man ha underlägg då dom kan få bränn sår annars.

Rider med bommull och hlva bomull och halva strechs

Somsagt ingenting är omöjligt, och jag vill alltid vara på den säkra sidan. Min mammas häst trampade sig på kotan vid longering, som aldrig läkte. Så jag har mina skäl till varför jag är för skydd, i vissa tillfällen.

Ja, det kan det mycket väl varit, men skulle den haft skydd kanske det aldrig skulle hänt.

My Beauty: joo, de är ju precis där de sitter. Att det är snyggt, inte någon nödvändighet! samma sak är det med skydd många gånger, som någon nämnde tidigare: man har det för att grannen har det! jag tror inte att de är en nödvändighet alltid heller...;)

SannaBoo skrev:
My Beauty: joo, de är ju precis där de sitter. Att det är snyggt, inte någon nödvändighet! samma sak är det med skydd många gånger, som någon nämnde tidigare: man har det för att grannen har det! jag tror inte att de är en nödvändighet alltid heller...;)

Jo mina skydd är nödvidiga. Du vet inte någonting om min häst.
Sen så köper inte jag saker som grannen har.

:mad: :mad:

har aldrig påstått något om din häst:o

läs inläggen noggrannare nästa gång;)

*knapplån*
Jösses vilken diskussion.
Bäst att börjar med att presentera sig.

Jag har ridit i 38år.
8år på ponny, 11år på halvblod och 20år på islandshäst.
Jag hade en egen 87%ig Trakhener för Islandshästarna.

Skydd använder man när man det behöver.
Och inte som förebyggande utifall att.
Hästar behöver lära sig att hålla reda på sina ben.
Så att man slipper att de snubblar eller trasslar in sig på annat vis.

Vid hoppning med en osäker häst så är det bra med skydd.
Men med en okänslig och bufflig häst, så kan det vara bra att de känner bommarna och håller reda på benen.
I dressyr så tror jag att man numera inte får ha lindor på tävling.
Detta för att bättre kunna se att hästen är riden i balans.

Av de nästa 20 Islandshästar som jag har haft att rida på genom tiderna, så är det en som har behövt strykkappor bak därför att hon slog på sig i galoppen när vi började med den.
Och en som har behövt hovskydd för att skydda så att han inte trampade av sig skorna.
Kallblodstravaren behöver också strykkappor i galopparbetet.

Så av runt 20 hästar så är det 3 som har behövt skydd.
Varför skall då de andra 17st ha skydd?

Tråden påminner mig om att jag skall skaffa senskydd till dotterns Islandsponny, för hon skall börja att hoppa och de har inte hoppat tillsammans förut.

Michis skrev:
Då hör du helt fel lilla vän ;)

Jag har ridit ponny i 5år, stor häst i 2, varit medryttare på två halvblod som gick fälttävlan!

så ta reda på fakta innan du antar saker, okej ? ;)

RIDIT ja, på ridskola antar jag? Hm, annars skulle du aldrig uttalat dig otroligt okunnigt som du gjorde.

Boj skrev:
Det tillhör väl isåfall ytterligheter, fast inte fasen vet jag hur man då bar sig åt. Om du hade sagt att det hände i slutet av passen, men i startögonblicket verkar MYCKET konstigt.

Var inte så enkelspåriga. I Passen axelererar hästen något OTROLIGT och liksom en människa, kan den trampa snett o hamna i obalans. Bara för att NI inte sett problemen, betyder inte det att det inte finns där!

Vi ALLA lever för våra hästar och gör ALLT för att de ska må så bra som möjligt, vi älskar våra hästar. Självklart så mår hästarna bässt naturligt, det är ju detta vi eftersträvar. Men faktum är att vi har avlat/hanterar "sönder" våra hästar, och nu måste VI göra det bästa för att hjälpa våra djur att hålla sig hela! Eller? Har jag fel?

Ska jag rida mitt halvblod varje dag utan skydd, och se henne slå sig blodigare och blodigare? För det blir hon. Jag har testat rida utan skydd/lindor, och hon slår sig. Hon slår sig t.o.m IGENOM lindorna, så att det blöder. Är detta rätt? Ska ja låta henne lida, skulle du gjort det ?
har spec. beställda skydd som går ner över ballarna, nu har hon inte haft sår på 1år.

Snälla, bara för att de 20islandshästar DU har ridit, dra inte alla hästar övver en linje!

[inte direkt riktat mot boj, utan alla.]

Forchaire skrev:
RIDIT ja, på ridskola antar jag? Hm, annars skulle du aldrig uttalat dig otroligt okunnigt som du gjorde.

Jo förstår du, jag var medryttare på två halvblod som tävlade fälttävlan på ridskola *suck*
läs inte bara det du vill läsa.
Samt tog hand om tre ponnyer en längre period då ägaren hade fullt upp med sina stora hästar.

Varför detta agg mot mig ?

Men kära du är du säker på att allt är okej med din häst om den slår sig så extremt mycket??

Min nya häst har stora rörelser och är fortfarande i lite obalans inte slår han sönder sina ben....

jag förstår inte riktigt vad det är för hästar ni har som slår sig så fruktansvärt mycket

Forchaire skrev:
Var inte så enkelspåriga. I Passen axelererar hästen något OTROLIGT och liksom en människa, kan den trampa snett o hamna i obalans. Bara för att NI inte sett problemen, betyder inte det att det inte finns där!

Rider man pass, och ffa passlöp så vet man var riskerna finns. Då är det styttningen som är den största risken, eftersom gångarten är lateral dvs hästen flyttar fram sitt bakben samtidigt som frambenet flyttar fram sig. Då blir det svårt att hinna ikapp frambenen sas, styttning då hamnar hästen på framdelen och kan gå över i korsgalopp. Här kan finnas en risk för hästen att slå på sig, men då lär det knappast ske på benen utan i hoven och då ffa trakt/ballar.

Jag vet hur snabbt hästen accelerar i pass,;) och även om siffran 20 du nämnde inte var menat till mig så vill jag ändå bara berätta att för mig gäller nog ytterligare en nolla bakom vad gäller antalet ridna hästar.;)

Forchaire skrev:
Ska jag rida mitt halvblod varje dag utan skydd, och se henne slå sig blodigare och blodigare? För det blir hon. Jag har testat rida utan skydd/lindor, och hon slår sig. Hon slår sig t.o.m IGENOM lindorna, så att det blöder. Är detta rätt? Ska ja låta henne lida, skulle du gjort det ?
Om det var min häst, så skulle jag noga försöka ta reda på varför hästen är i sådan obalans och har så dålig koordinationsfömåga att den slår på sig så mycket.
Och jag skulle söka det mesta av svaret i min ridning.
Det går att rida en häst i balans och ur balans.
Mina hästar slår inte på sig.
Men visst kan jag få dem att göra det genom att rida obalanserat och okontrollerat.

Eller beror det på att hästen har någon svaghet som trasslar till det för den?
Har den någon spinalskada så att den inte kan koordinera sig så bör den inte heller ridas alls.

Så om jag var du, så skulle jag känna skam att erkänna att min häst hela tiden slår på sig när jag rider.

Boj skrev:
och även om siffran 20 du nämnde inte var menat till mig så vill jag ändå bara berätta att för mig gäller nog ytterligare en nolla bakom vad gäller antalet ridna hästar.;)
Ridna egna hästar?
Jag räknade inte med andra hästar än de som jag har haft själv.
Att räkna alla hästar som jag har ridit skulle vara en praktisk omöjlighet.

Jag klämde nog en 50st, uppdelat på 2 resor, när jag provred på Island för att köpa hästar.
Så om vi räknar ridna hästar så blir det nog en nolla till på mig med.
Eller mera....

Senast ändrad:

Inget illa ment, men antalet hästar man ridit säger inget om ens ridkunnighet. Möjligtvis att man har vana att rida olika sorters hästar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka