Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Josephine skrev:Jag vet en häst som slog av senan i just passen, då den skulle starta.
Josephine skrev:Hästar som arbetas i passen, kan jag inte ens förstå sina ryttare som rider utan senskydd eller liknande skydd för att skydda benen
Hästar behöver inte vara elithästar för att hästen ska gå och kanske trampa sig och skada sig på olika sätt. Min förra dressyrtränare sa till mig "vid longering eller tömkörning, Får du ALDRIG arbeta hästen utan senskydd. "
Du har altså inte samma kontroll på hästen, kan inte förstå folk här som bara tycker det är krimskrams framför allt då ni säger vid longeringen/töm, blir nästan rädd det är en himla billig livsförsäkring för om nått skulle gå fel.
Molvi skrev:nej jag har inte läst hela tråden, utan jag svarar trådskaparen.
jag använder lindor på min issis, för jag känner min issis bäst eller hur ? och jag tycker i vilket fall som helst det ger jätte bra stöd.
molvi
SannaBoo skrev:Hästar HAR inte ens svettkörtlar uppe vid korset och "rumpan" (exteriör är inte min starka sida )
så vad är det för vits att raka nästan hela hästen, även där?
ett isländskt ordspråk: "hästen är trött då den är svettig på korset, DÅ kan man sluta rida"
alltså outtröttlig
Jag själv är en matrial nörd som bara köper dom bra lindorna.marijaa skrev:har du inget under lindorna?
SannaBoo skrev:My Beauty: joo, de är ju precis där de sitter. Att det är snyggt, inte någon nödvändighet! samma sak är det med skydd många gånger, som någon nämnde tidigare: man har det för att grannen har det! jag tror inte att de är en nödvändighet alltid heller...
Michis skrev:Då hör du helt fel lilla vän
Jag har ridit ponny i 5år, stor häst i 2, varit medryttare på två halvblod som gick fälttävlan!
så ta reda på fakta innan du antar saker, okej ?
Boj skrev:Det tillhör väl isåfall ytterligheter, fast inte fasen vet jag hur man då bar sig åt. Om du hade sagt att det hände i slutet av passen, men i startögonblicket verkar MYCKET konstigt.
Forchaire skrev:RIDIT ja, på ridskola antar jag? Hm, annars skulle du aldrig uttalat dig otroligt okunnigt som du gjorde.
Forchaire skrev:Var inte så enkelspåriga. I Passen axelererar hästen något OTROLIGT och liksom en människa, kan den trampa snett o hamna i obalans. Bara för att NI inte sett problemen, betyder inte det att det inte finns där!
Om det var min häst, så skulle jag noga försöka ta reda på varför hästen är i sådan obalans och har så dålig koordinationsfömåga att den slår på sig så mycket.Forchaire skrev:Ska jag rida mitt halvblod varje dag utan skydd, och se henne slå sig blodigare och blodigare? För det blir hon. Jag har testat rida utan skydd/lindor, och hon slår sig. Hon slår sig t.o.m IGENOM lindorna, så att det blöder. Är detta rätt? Ska ja låta henne lida, skulle du gjort det ?
Ridna egna hästar?Boj skrev:och även om siffran 20 du nämnde inte var menat till mig så vill jag ändå bara berätta att för mig gäller nog ytterligare en nolla bakom vad gäller antalet ridna hästar.