lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

hon behöver stöd, för att trampa under sig bättre i hoppningen.
sedan känns det som det lättar i alla gångarter när jag har lindor på alla fyra, i dressyren.
ni får tycka vad ni vill, men jag trivs bra och vill inte ha en diskussion om detta, för mig funkar det perfekt,

molvi

det blir ju samma effekt som när du sätter transportskydd på hästen då ? är det så du menar ? att hon "tar i" mer med bakbenen ?

ja, fast transport skydden är ju väldigt stora, lindorna är ju ganska nätta.

Hästar HAR inte ens svettkörtlar uppe vid korset och "rumpan" (exteriör är inte min starka sida:p )
så vad är det för vits att raka nästan hela hästen, även där?

ett isländskt ordspråk: "hästen är trött då den är svettig på korset, DÅ kan man sluta rida"
alltså outtröttlig;)
:D

:bow: Precis, en billig säkerhetsåtgärd. En senskada på en häst kan ta 1-2 år att läka ut om den någonsin gör det. Skydd vid framförallt töm/longering men även om du ska ut och rida mycket i skog och mark där det är ojämn terräng, då är det en billig säkerhets åtgärd, istället för att hästen skall trampa av sig senan eller trampa sig på kotan etc, etc, etc. Precis som någon sa" hästar i vilt tillstånd bär inte en ryttare i form och sammling där hästen skall gå i bärighet".

Sen skadar det knappast att rida med skydd?!

Lånar knapp>
Är det inte bättre att se till att hästen är vältränad och rör sig på rätt sätt än att köpa lindor???? Ett sätt är att låta bli att sätta in dem i bur halva dygnet.
Skulle någon av våra pållar sparka sig själv eller inte kunna galoppera i vårt kulturbete (öjämnt och stenigt utan H-vete) utan att vricka sig eler dyligt skulle jag bli orolig över vad det var för fel.
Det måste vara bättre att årgärda det som är orsaken till det istället för lindra symtomen.:cool: :cool:

"Många Människor ger sina bekymmer simundervisning
istället för att dränka dem"
Mark Twain

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
Lånar knapp>
Är det inte bättre att se till att hästen är vältränad och rör sig på rätt sätt än att köpa lindor???? Ett sätt är att låta bli att sätta in dem i bur halva dygnet.
Skulle någon av våra pållar sparka sig själv eller inte kunna galoppera i vårt kulturbete (öjämnt och stenigt utan H-vete) utan att vricka sig eler dyligt skulle jag bli orolig över vad det var för fel.
Det måste vara bättre att årgärda det som är orsaken till det istället för lindra symtomen.:cool: :cool:

Mark Twain

Rolle på Österlen

:bow: :bow: :bow:

Rolle skrev:
Lånar knapp>

Mark Twain

Rolle på Österlen

klart, visst ! men jag trivs med mina lindor
min häst är vältränad, men jag tycker om att ha dem på.

Michis skrev:
jag rider med senskydd och mjuka skyddsboots när jag hoppar, men inte annars.
Joo, vid passträning.

Ibland har jag benlindor men det är mest för att jag själv vill använda dsom, inte till någon egentlig anledning.
Har dom i skåpet och använder dom aldrig, så biland åker dom på för skojs skull..

men att ha MASSA skydd vid longering, bara för att dom blir longerade, tycker iaf jag är rent bullshit.
Vi har ett fullblod hos oss, han går med lindor alla fyra benen i hagen för att han är så klumpig, han gör sig verkligen illa, men han rids ALDRIG med skydd. Och han är ändå den klumpigaste jag mött på..

det mesta är nog fjanterier från ägarnas sida..

Du har aldrig hållt på med "vanliga" hästar/ponnyer, de hörs :angel:

En häst med mycket steg och som hamnar i obalans slår sig LÄTT. Det är hur simpelt som helst. Har hållt på med hoppning/dressyr i hela mitt liv, och visst - jag KAN rida mina ponnyer/hästar utan skydd, men min nuvarande ponny slår sig faktiskt ganska rejält, detta av olika anledningar.
Jag VILL kunna ha min häst så naturlig som möjligt, men vill samtidigt ha en hel häst.

Rider men sensskyd och strykkappor, ibland boots fram. Ser inte problemet i det? ALLA elit hopphästar gå skyddade, det är inte pjos som alla tror, det handlar bara om att skydda.

Forchaire skrev:
Du har aldrig hållt på med "vanliga" hästar/ponnyer, de hörs :angel:

Då hör du helt fel lilla vän ;)

Jag har ridit ponny i 5år, stor häst i 2, varit medryttare på två halvblod som gick fälttävlan!

så ta reda på fakta innan du antar saker, okej ? ;)

Forchaire skrev:
En häst med mycket steg och som hamnar i obalans slår sig LÄTT. Det är hur simpelt som helst. Har hållt på med hoppning/dressyr i hela mitt liv, och visst - jag KAN rida mina ponnyer/hästar utan skydd, men min nuvarande ponny slår sig faktiskt ganska rejält, detta av olika anledningar.
Jag VILL kunna ha min häst så naturlig som möjligt, men vill samtidigt ha en hel häst.

Rider men sensskyd och strykkappor, ibland boots fram. Ser inte problemet i det? ALLA elit hopphästar gå skyddade, det är inte pjos som alla tror, det handlar bara om att skydda.

Precis, :bow:

Fast jag tror ju inte att alla som slänger på senskydd och strykkappor och lindor och så vidare rider hoppning på elitnivå... Vi pratar väl mer vanlig Svensson här eller?

Läs inlägget på sida 2, som "kryptisk" skrivit.

Hästar som arbetas i passen, kan jag inte ens förstå sina ryttare som rider utan senskydd eller liknande skydd för att skydda benen :crazy:

Hästar behöver inte vara elithästar för att hästen ska gå och kanske trampa sig och skada sig på olika sätt. Min förra dressyrtränare sa till mig "vid longering eller tömkörning, Får du ALDRIG arbeta hästen utan senskydd. "
Du har altså inte samma kontroll på hästen, kan inte förstå folk här som bara tycker det är krimskrams :crazy: framför allt då ni säger vid longeringen/töm, blir nästan rädd :o det är en himla billig livsförsäkring för om nått skulle gå fel.

Senast ändrad:

Det vimlar av hästar som inte har skydd när de arbetas. Och inte många av dem drar på sig skador i ridningen. Kan ju säga att jag inte vet nån av ett 30-tal islandshästar (som går utan skydd) som skadat sig i samband med ridning på något sätt som skulle kunna förebyggas. Och då har de jobbats alltså. Så om man har en häst som INTE behöver skydd tycker jag det är totalt onödigt att alltid ha det. Visst, senskydd vid hoppning (speciellt vintertid) är jag absolut för och likaså boots om det behövs och visst får man ha benlindor om man till exempel vill vara extra fin för en dressyrtränare eller så. Men att ALLTID ha det, på en häst som inte alls har de problemen tycker jag bara är onödigt.

Josephine skrev:
Läs inlägget på sida 2, som "kryptisk" skrivit.

Hästar som arbetas i passen, kan jag inte ens förstå sina ryttare som rider utan senskydd eller liknande skydd för att skydda benen :crazy:

Hästar behöver inte vara elithästar för att hästen ska gå och kanske trampa sig och skada sig på olika sätt. Min förra dressyrtränare sa till mig "vid longering eller tömkörning, Får du ALDRIG arbeta hästen utan senskydd. "
Du har altså inte samma kontroll på hästen, kan inte förstå folk här som bara tycker det är krimskrams :crazy: framför allt då ni säger vid longeringen/töm, blir nästan rädd :o det är en himla billig livsförsäkring för om nått skulle gå fel.

Och sen påstår man att de människor som håller på med islandshästar beter sig och resonerar konstigt.:angel:

Fd halvblodsryttare som konverterade till islandshäst efter 15 år med halvblod.

Josephine skrev:
Min förra dressyrtränare sa till mig "vid longering eller tömkörning, Får du ALDRIG arbeta hästen utan senskydd. "

Jag tycker att det låter lite konstigt att det är när människan står på marken som skydden ska på. Nyss var det ju för att människa satt på och "störde". Visst hästen går ju inte som i det fria i longering men det är ju bra mycket mer fritt än med en människa på ryggen. (om man inte har tusen olika inspännings tyglar)
Din dressyrtränare verkar ha generaliserat väldigt mycket också. Nu vet jag ju inte om hon menade "aldrig utan" på alla hästar men jag anser som så många andra har skrivit att man måste se från fall till fall. Eller är det så att vi har avlat bort förmågan att ha koll på hovarna hos hästarna?:crazy:

Josephine skrev:

Jag ser SÄLLAN ryttare som rider med senskydd i flygande pass, då de har det är det oftast för att det är befogat men de flesta rider endast med boots av något slag och jag har nog aldrig märkt att någon häst skadat sig under passridning på tex tävling.

Jag förstår inte problemet eller den oerhörda risken med att mina hästar ska skada sig vid longering eller tömkörning. När jag utför detta är hästen i bra balans och rättar tempot efter vilket kommando jag ger. När jag ska stanna hästen behöver jag inte rycka eller slita i hästen utan säger lugnt "hoo" och höjer min hand, detta svarar de på direkt i alla gångarter. (det gäller även vid löslongering i corallen och på stora ridbanen)

Nu har jag inte tömkört på ett tag men när jag gjorde det med en unghäst för ett par år sedan tog vi det lugnt i början och sedan ökade vi tempot, tillslut var vi ute och motionerade varandra (jogging) i skogen.

Om jag skulle behövt eller behöver skydd vid dessa uppgifter skulle det säga rätt mycket om min hantering, om hästens uppfostran och vårt ledarskap...

De skador mina hästar haft har varit sådana som inte går att skydda sig mot. Lillen har haft bärrandsröta som ledde till hålväggar (detta hade han när jag köpte honom och det behandlades och försvann) Den gamle bet sig rejält i tungan för ett tag sedan så det fick sys och plåstras om. (kan tillägga att det var i hagen så ingen behöver anklaga mig för bordus ridning eller likn...)

Vad ska jag göra, plasta in hästarna i gladpack?

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.