lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Jag använder tyvärr inga benlindor eftersom min häst inte behöver det. Jag har visserligen boots, några som är tyngre och ett par svarta skyddsboots, men de använder jag antingen när jag tränar eller tävlar.

marijaa skrev:
jaha, jag trodde vi snckade om en islandshäst.
Jo, visst en häst som av en eller annan anledning inte utvecklar tillräcklig päls kan väl få lov att ha ett ländtäcke. Men tänk dig en oklippt islhäst under ett ländtäcke :smirk:

På våra som går ute utan täcke lägger sig snön som ett täcke och isolerar. Jag blev arg när någon skulle "putsa väck" det för då tränger det ju i stället in i pälsen och kyler.

regn tycker jag är värre men har de tillgång till mat och flock så har jag inget täcke.

Bootsen var av olika kavlité, dvs både hårda och mjuka. Vilka rekommenderar du som inte vänder sig?

Ja det skulle inte vara kul för en oklipp isis att ha en ländtäcke på sig. :crazy:

Jag har ett par som är globusboot. jääte bra men stora i storleken. dom har även isisen i stallet men storleken mindre.

Sen så har jag ett par EVERST (tror jag att det stavas så) Dom är jätte bra och så sitter dom bra på hästen.

Boj skrev:
Varför skall de helst ha det? Skydd behöver hästen av någon orsak, oftast är orsaken ett balans problem. Då kanske det är bättre att arbeta med orsaken istället för att låta problemet få fortgå.

Jodå, många smyckar sin häst med benskydden. I många fall är det ballt, och helst med vissa märken.:devil:

Min häst har lindor i markarbetet och skydd vid hoppningen.
Hon har lindor vid markarbetet då dom ger stöd och även skydd. Boots fram

Vid hoppning så har hon antingen vanliga senskydd eller lindor. boots fram + bak.

Boj skrev:
Varför helklipper du hästen, och tar bort det viktigaste skyddet för att sen ersätta med ett konstgjort?

Jo för att svettet ska försvinna från pälsen så fort som möjligt.
Tex islandhästar som blir skit svettinga efter en ritt på vinter kan man ju inte släppa ut sen för då är ju risken att hästen blir sjuk stor.

My Beauty skrev:
Hon har lindor vid markarbetet då dom ger stöd .

Vid hoppning så har hon antingen vanliga senskydd eller lindor. boots fram + bak.

Stöd ? Varför behöver din häst stöd över benen? Boots fram är väl okej men vad hjälper bootsen bak tillför?

kanske jag som är okunnig men ack så intresserad av att höra andras åsikter ;)

Nej som jag sa att jag tycker visst det är okej att skydda sin häst mot skador vid t.ex. hoppning med broddar....men hur kan mina hästar överlevt 8 år med hoppning vintertid, longering ect. utan varesig skydd eller lindor??

Här kommer en sån som ni:
Min förra häst hade skydd fram och bak samt boots på alla fyra, men denna hästen trampade sönder sig på bakbenen när han sattes igång, jag hade till och med dispans på tävlingar pga det. I dressyr hade han lindor eller skydd, på nätterna stod han med lindor. Detta var en häst som tack vare år av lindning och annat gojs inte klarade sig utan detta så därför fick jag glatt anpassa mig och göra samma sak, även om det gick emot mig.

Han hade självklart ländtäcke vid ridning och täcke på sig ända in i juni pga han hade så dåligt med päls och frös vid regn, regniga dagar på sommarbetet fick man glatt åka ut för att sätta på ett regntäcke för att kanske senare samma dag åka ut för att ta av det. Allt för hans bästa såklart. Däremot behövde jag ALDRIG slänga på honom något som gjorde honom bunden vid ridning, läs graman, martingal osv.

Jag tror att ju mer vi lindar och skyddar hästens ben desstu svagare gör vi dem, min häst som jag har nu är såklart en islandshäst, hon har viktboots lite då och då, max 2 gånger i veckan så att det alltid skall vara "nytt" att ha dem på. Skulle jag mot all förmodan få för mig att lägga henne i pass så är det vanliga skyddsboots på henne. Eventuellt något skydd för senorna fram också för att förhindra att hon skall skada sig.. Men jag skulle ALDRIG få för mig att linda eller sätta på skydd någon annan gång.

Michis skrev:
Varför helkippa ett fullblod som ändå knappt har någon päls på vintern ?

Jo för att hon satte vinterpäls men inte lika mkt som andra hästar. MEn så jag klippte henne för att svetten skulle försvinna från kroppen så fort som mäjligt.

Vili skrev:
Stöd ? Varför behöver din häst stöd över benen? Boots fram är väl okej men vad hjälper bootsen bak tillför?

kanske jag som är okunnig men ack så intresserad av att höra andras åsikter ;)

Jag har varit med om att min häst har satt brodden i kronraden. och det är inte det roligaste.
Just nu när vi tränar mkt galoppombyten och hon kickar ibland så på något sätt trampar hon sig bak oxå.

Det här med stöd med lindor är oxå för att det minskar risken för sträckningar och andra skador pga benet håller sig varmt hela tiden.

IrpaSnirpa skrev:
Jag tror att ju mer vi lindar och skyddar hästens ben desstu svagare gör vi dem, .

EXAKT! ju mer man håller på och konstla med sina hästar ju mer förvandlas dom till små porslinshästar

fasen vad mysko med en häst som trampar sig bak men men....

rider du islandshäst eller vanlig stor brun? Sällan man annars hör om sträckningar hos islandshästar

My Beauty skrev:
Det här med stöd med lindor är oxå för att det minskar risken för sträckningar och andra skador pga benet håller sig varmt hela tiden.

Man får väl rida så att hästen håller sig varm. Fixar man bara uppvärmningen bra så är det ju ingen fara.

Rider man med förnuft så behöver man inte massa lindor och skydd.

Michis skrev:
jag rider med senskydd och mjuka skyddsboots när jag hoppar, men inte annars.
Joo, vid passträning.

Ibland har jag benlindor men det är mest för att jag själv vill använda dsom, inte till någon egentlig anledning.
Har dom i skåpet och använder dom aldrig, så biland åker dom på för skojs skull..

men att ha MASSA skydd vid longering, bara för att dom blir longerade, tycker iaf jag är rent bullshit.
Vi har ett fullblod hos oss, han går med lindor alla fyra benen i hagen för att han är så klumpig, han gör sig verkligen illa, men han rids ALDRIG med skydd. Och han är ändå den klumpigaste jag mött på..

det mesta är nog fjanterier från ägarnas sida..

Min häst hade i början av vinter boots på sig ute (runt om) då jag inte ville ha skador. Hon springer som en galing i hagen och med boots så skändes det tryggare då hon hade broddar på sig.

Jag andvänder skydd i longering bara för min häst stutsar och sparkar ganska så rejält då hon blir longerad eller tömmskörd.

IrpaSnirpa skrev:
Man får väl rida så att hästen håller sig varm. Fixar man bara uppvärmningen bra så är det ju ingen fara.

Rider man med förnuft så behöver man inte massa lindor och skydd.
så du menar att alla ryttare som rider med skydd mm inte rider med förnuft. :confused: :cool:

Jag själv rider med förnuft och är jätte noga med framridningen då det ligger som grund för ett träningspass att ha gjort en bra framridning.

Vili skrev:
fasen vad mysko med en häst som trampar sig bak men men....

rider du islandshäst eller vanlig stor brun? Sällan man annars hör om sträckningar hos islandshästar

Jag är ägare på en underbar korsingsto på 1.52 8 år. Korsning mellan Halvblod, fullblod och connemara.

Du verkar jätte mån om att din häst ska må bra och inte skada sig men man kan undvika skador genom en bra uppvärmning också UTAN skydd...värmer man upp hästen ordentligt blir det inga sträckningar pga benet är varmt varesig du har lindor eller ej

okej då har jag inte så mycket att säga då allt jag säger mest är relaterat till islandshästar, har inte alls den kunskapen om storhästar om man behöver lindor eller ej.

My Beauty skrev:
så du menar att alla ryttare som rider med skydd mm inte rider med förnuft. :confused: :cool:

Jag själv rider med förnuft och är jätte noga med framridningen då det ligger som grund för ett träningspass att ha gjort en bra framridning.

Det vet jag inte om ni gör, har aldrig sett er rida ;)

Jag tycker skydd är överskattat, ett sätt att förhindra skador osv, rid istället då hästen på rätt sätt så kanske den inte trampar sig hitan och ditan.

Ta av hästen broddarna istället för att slänga på den ett konstgjort skydd och på det sättet ta bort hästens naturliga beteende.

Vili skrev:
Du verkar jätte mån om att din häst ska må bra och inte skada sig men man kan undvika skador genom en bra uppvärmning också UTAN skydd...värmer man upp hästen ordentligt blir det inga sträckningar pga benet är varmt varesig du har lindor eller ej

Jag värmer upp min häst ordentligt oxå .

10 min skritt minst
15 min trav

Av skrittning i minst 15 min

IrpaSnirpa skrev:
Det vet jag inte om ni gör, har aldrig sett er rida ;)

Jag tycker skydd är överskattat, ett sätt att förhindra skador osv, rid istället då hästen på rätt sätt så kanske den inte trampar sig hitan och ditan.

Ta av hästen broddarna istället för att slänga på den ett konstgjort skydd och på det sättet ta bort hästens naturliga beteende.
Så hästen ska gå utan brodd på vinter i en hage med is och snö. Hallå eller :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka