lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

marijaa skrev:
vanliga enkla gummiboot, plus någon hade sånadär "flippboots" (massa små delar som man sätter ihop), vi råkade ut för det allihopa, oavsett bootskvalité...

Jag dom fäller upp sig eller vad man nu ska säga men om man har såna mjuka boot ( vet inte vilket matrial det är)

Men dom fäller inte upp sig.

jaha, jag trodde vi snckade om en islandshäst.
Jo, visst en häst som av en eller annan anledning inte utvecklar tillräcklig päls kan väl få lov att ha ett ländtäcke. Men tänk dig en oklippt islhäst under ett ländtäcke :smirk:

På våra som går ute utan täcke lägger sig snön som ett täcke och isolerar. Jag blev arg när någon skulle "putsa väck" det för då tränger det ju i stället in i pälsen och kyler.

regn tycker jag är värre men har de tillgång till mat och flock så har jag inget täcke.

Bootsen var av olika kavlité, dvs både hårda och mjuka. Vilka rekommenderar du som inte vänder sig?

My Beauty skrev:
När man ska logera ska hästen helst ha skydd både fram och bak + att dom oxå ska ha boots runt om detta pga skaderiskerna.

Sen så vill jag inte hålla med om att vi utsmyckar våra hästar utan vi sätter på dom det som dom behöver.

Varför skall de helst ha det? Skydd behöver hästen av någon orsak, oftast är orsaken ett balans problem. Då kanske det är bättre att arbeta med orsaken istället för att låta problemet få fortgå.

Jodå, många smyckar sin häst med benskydden. I många fall är det ballt, och helst med vissa märken.:devil:

My Beauty skrev:
jag har ländtäcke då jag helklipper henne på vintern.

Sen så självklart riderjag på volter

Varför helklipper du hästen, och tar bort det viktigaste skyddet för att sen ersätta med ett konstgjort?

jo, det förekommer väl en del utsmyckning på islandshästar också... Det jag menade i mitt första inlägg var mer tex flätning/knoppning av manen, nosludd, blaffiga pannband, onödiga inspänningar mm...

samma människa som sa det där om "benskydd för det är snyggare.." har flera olika paddar och allt vad det är under sin sadel, hon förstod inte varför jag inte hade något under min sadel (mer än ett tunt sadelunderlägg i gummi med hål) jag svarade att "för att den passar och ligger där den ska"

Jag har boots vid passridning eftersom jag inte vill att de ska slå på sig men annars har jag det inte. Varför skulle jag slänga på min häst en massa extra tjafs som strykkappor när han aldrig har strykit sig en enda gång så länge jag haft honom? (vilket är i snart 7 år... :p ) och vid longering upplever jag det snarare som han har BÄTTRE koll på var han har benen än när han rids och man kräver mer av honom.

men snälla ni, hur tror ni hästarna klarar sig uta i det fria? Tror ni de trampar sönder sig så fort de springer i snö eller i en cirkel? Ska vi inte sätta skydd på hundarna och korna okså för säkerhets skull?

Jag har aldrig skydd på mina isisar (men jag skulle ha det om det var en häst som brukade slå i, trampa sig etc.), däremot hade jag det alltid på min ponny, fast det inte behövdes. För annars fick jag ständigt frågande och tveksamma blickar av alla andra utsmyckare på hoppbanan.
Så, jag håller med om att det, på ponnyer och hästar, ser snyggt ut med benskydd etc., men inte att det så ofta är nödvändigt.

Har inte sett så många broddade vildhästar här omkring... Inga med ryttare på ryggen heller, som kräver form och samling och diverse krumelurer hit och dit. Om du menar hästar som busar i hagen så har jag inte sett några såna med ryttare heller.
Personligen ser jag ingen likhet mellan min häst och en ko.

Som sagt så är det ju inte en ren försiktighetsåtgärd på min häst, han vill ha skydd på benen, annars vågar han inte slappna av riktigt, speciellt på hala/osäkra underlag. Kommer dock ha det på min andra häst när den är inriden, iaf på vintern när den är broddad.

Skydden stör normalt inte och isf gör det ju inget att man har dem på. Hellre det än en skada.

My Beauty skrev:
När man ska logera ska hästen helst ha skydd både fram och bak + att dom oxå ska ha boots runt om detta pga skaderiskerna.

Sen så vill jag inte hålla med om att vi utsmyckar våra hästar utan vi sätter på dom det som dom behöver.

Jag sätter aldrig skydd på min häst eftersom hon aldrig har trampat eller slått sig, om skulle hon göra det skulle jag skaffa relevanta skydd till dess går hon utan. Ibland sätter jag på henne boots, men det ärinte för skydd utan för viktens skull.

Tycker inte om kategoriska svar av typen "det behöver hästarna" Jag har longerat över 40 islandshästar utan skydd och aldrig träffat på någon som slagit sig. Så varför skulle "stora bruna" inte kunna longeras utan skydd???:confused:

De hästar jag träffat på som behövt skydd har varit hästar som har trampat sig när de börjat lära sig passläggning (under ryttare) och då fått boots eller annat skydd. Att de trampat sig har då berott på obalans och försvunnit när hästen blivit starkare.

Hopphästar har skydd pga skaderisken om man skulle krachsa, eller om hästen drar med sig en bom. Det är ju inget man planerar att göra, men kan hända ändå.
Det är tex obligatoriskt med senskydd fram vid löshoppningen på treårstestet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ibland boots på min häst, men det är mer för att påverka takt och aktion i gångarterna (ffa galoppen) än för att hästen behöver det som skydd. Han har aldrig slagit sig eller på annat sätt visat tecken på att behöva skydd, så därför har jag inga.

Foderhästen jag hade tidigare red jag med senskydd när jag tränade/tävlade pass, samt när vi hoppade. Skulle jag börja träna passen på min nuvarande häst skulle jag sannolikt också använda senskydd, eftersom risken att hästen hamnar i obalans och därmed kan slå sig är betydligt större vid passläggning än vid annan islandsridning.

Vid longering tycker jag inte att det bör vara större skaderisk än vid ridning på volt. Om det är det, så anser jag att man gör något fel. Vid longering, liksom vid ridning, bör man ju sträva efter att hästen rör sig harmoniskt och i balans (utan att linan är spänd!) - annars blir det ju aldrig någon vettig träningseffekt av longeringen!

Jag har alltid skydd för min häst slår(hbl).. jag kommer köpa en isis inom kort och jag kommer köpa skydd till henne med.
Rider jag i skogen och hästen trampar fel eller river sig mot en vass sten och skär upp senan skulel inte jag förlåta mig själv om jag inga skydd hade.
De hade isåfall räddat min häst

I en paddock eller på vanliga grusvägar/ängar kommer jag inga skydd ha om inte hästen slår sig!

Om vintern när broddar åker på åker boots på.. har fått nog av svåra ballskador nu:crazy:

Venus_in_Furs skrev:
men snälla ni, hur tror ni hästarna klarar sig uta i det fria? Tror ni de trampar sönder sig så fort de springer i snö eller i en cirkel? Ska vi inte sätta skydd på hundarna och korna okså för säkerhets skull?

:bow: :bow: :bow: precis min åsikt

jag rider med senskydd och mjuka skyddsboots när jag hoppar, men inte annars.
Joo, vid passträning.

Ibland har jag benlindor men det är mest för att jag själv vill använda dsom, inte till någon egentlig anledning.
Har dom i skåpet och använder dom aldrig, så biland åker dom på för skojs skull..

men att ha MASSA skydd vid longering, bara för att dom blir longerade, tycker iaf jag är rent bullshit.
Vi har ett fullblod hos oss, han går med lindor alla fyra benen i hagen för att han är så klumpig, han gör sig verkligen illa, men han rids ALDRIG med skydd. Och han är ändå den klumpigaste jag mött på..

det mesta är nog fjanterier från ägarnas sida..

Min arab behöver inga skydd, jag brukar dock änvända lindor vid träning för att det är snyggt.(jag vet fåfäng)

Vid uteritt och hoppning åker även damsker på bak och fram inte för att han stryker sig men har hört många skräckhistorier om hästar som skär sig, slår i hårt(på sten t.ex. och som någon nämnde här på buke att en häst fastnade i taggtråd med benen.
Känns ovärt om det skulle hända.

jag är absoult inte emot skydd när man ser att de behövs t.ex. vid passträning på lite obalanserad häst. MEEN att linda hästen och sätta på skydd överallt bara för man tror den slår sig när man longerar eller hoppar tycker jag är lite bullshit.

Våra hästar är födda för att klara stränga förhållanden kan inte direkt se en islandshäst som slår i sönder sig bara för den går på en volt utan skydd

Vili skrev:
MEEN att linda hästen och sätta på skydd överallt bara för man tror den slår sig när man longerar eller hoppar tycker jag är lite bullshit.

Och då får man ju hoppas att folk ändå gör det i välmening. Värst är folk som gör det av egen fåfänga... *suck*

Fast att ha skydd i hoppning tycker jag verkligen inte är fel. Speciellt inte om man hoppar vintertid då hästen är broddad.
Benlindor någon gång ibland, det gör ju heller ingen skada. Har man det bara tex när man rider för dressyrtränare för att snofsa till sig lite tycker jag inte det gör något, har man det däremot ALLTID fast det inte behövs... Då börjar det lukta överdrift!

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat