lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Inte_Ung skrev:
Jag har under mina 38 år som ryttare aldrig träffat på en häst som trasslar på det sättet utan att man förr eller senare har hittat något som orsakade hästen smärta.

Denna min samlade egna erfarenhet gör att jag har insett att hästar aldrig tramsar utan en verklig och reéll anledning i form av smärta.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda skada, men något som gör ont är det.
Mjölksyra i en muskel kanske eller kramp.

Håller med då jag gjort samma erfarenheter. Jag har jobbat med (Islandshästar) i sammanlagt flera år, ridit ett 100-tal och sett åtminstone det dubbla passera. Alla hästar som "bråkar" har kanske inte ont, men min erfarenhet är också att hästar oftast har mycket goda skäl till att bete sig som de gör. Antingen ställs det för höga krav så att hästen inte förstår, eller så förstår hästen inte meningen med arbetet och tycker inte att det är kul, eller så har den ont.

De är i grund och botten oftast mycket trogna och samarbetsvilliga djur som man det är lätt att missbruka förtroendet och samarbetsviljan hos. Det är inte alltid så lätt att veta vad felet är, eller ens att det är något fel då hästen kanske inte visar så kraftiga symptom.

Ett par exempel:
Tre hästar som stuckit regelbundet, och mellan varven visat sig lugna och fina och framförallt protesterat med att dra iväg om man försökte samla dem visade sig senare ha spatt. De lät sig snällt ridas på mellan varven, men räknades som lite opålitliga. Två avlivades och en tror jag numera är promnadhäst.

En bockande häst som bedömts ha "lynnesfel" efter att ha gåtts igenom av kunnigt folk och veterinärer u.a och på röntgen visade sig ha brutna tornutskott i manken. Vissa personer kunde rida på honom utan att han bockade, trots att han antagligen hade fruktansvärt ont. Finns säkert fler som han. Om han hade lämnats bort på upptuktning hos någon tränare skulle han antagligen kunnat läras at lyda, men till vilket pris.

Ett antal "heta" hästar som springer och går emot handen och protesterar på olika vis har visat sig ha sår i munnen.

Hästar som ställer sig på bakbenen när de missförstår vad ryttaren vill när de skall gå åt sidan.

Hästar som ställer sig på bakbenen för att de hålls för hårt etc etc.

Sadelgjordstvång (protester vidspännande av sadelgjorden) beror ofta på spänningar i hästens bröstmuskler som ofta kommer av spänningar i nacken. (Källa Equiterapeut Håkan Lundell)

Extremfallet är en häst som var mycket svår att samla som skickades på träning, hästen protesterade på alla sätt och tränaren som är en av sveriges mest kända knäckte hästen totalt. Jag känner tjejen som ägde hästen, hon hade mycket svårt att bygga upp förtroendet hos hästen igen. Hästen fortsatte att vara svårsamlad, vid röntgen visade det sig att den hade för många revben och andra skelettdefekter (inavlad) vilket gjorde det helt omöjligt för hästen att göra vad ryttaren krävde. Hästen är avlivad nu.

Min slutsats är att man bör akta sig för att tvärsäkert tycka att hästen är dum och motspänstig.

Med detta vill jag inte anklaga någon för att rid arunt på skadade hästar, men vill att man skall ta sig en funderare iallafall. Tycker ofta att man läser här på formet om knäppa hästar med hårt psyke som måste sättas på plats och ryttare som blir förbannade på sina hästar.

Jag ger inte mycket för vissa så kallade "proffs" inom islandshästvärlden. Jag litar i vissa avseenden mer på mig själv efter att ha sett "kändisryttare" piska, slita och dra i sina hästar och komma tillbaka efter träningsturer med hästar som blöder ur munnen. Både i verkligheten, vardagen, tävling, visningar och på film. Kunde nästan inte kolla på hingstvisningsfilmen från Fornaboda från 2002 då i synerhet EN ryttare verkligen red fruktansvärt illa, med kraftiga ryck i hästens mun, gång på gång på gång. :devil:

Det är inte tidigare nämnda Y.H som jag syftar på, för henne har jag inte studerat så noga.

Men det var ryttare som tidigare var sådana som jag såg upp till som verkligen gjort bort sig i mina ögon och inte förtjänar att vara förebilder. det verkar finnas en övertro på "proffsen", men om man studerar flera av dem riktigt noga så ser man att även om träningen ger resultat så är det knappast på hästens villkor. Mycket ryck och slit och tvång.

Jag kan också få en snäll grisepassare som normalt lufsar i skogen att ställa sig på bakbenen och protestera om jag pressar den, och den kommer ganska snart att lyda, men det vill jag inte, jag vill få den att tycka att det är trevligt att göra som jag vill även om det kanske tar längre tid. Min erfarenhet säger mig att många snabbt behöver få fram resultat och kräver för mycket av hästarna vilket resulterar i protester som visar sig på olika sätt. Tex, kastar med huvudet, stegrar, sticker, skevar med käkarna osv.

Känn er träffade de som vill, och slipp de som inte vill. Men rannsaka er själva mellan varven och är det på dina eler hästens villkor du rider?

Senast ändrad:

Jag gör gärna detta om det passar dig. Har hittils träffat lite olika tränare/inridare och kommit till stadiet där jag ifrågasätter. I början tror man ju att proffs är perfekta.....

moli skrev:
Håller med då jag gjort samma erfarenheter. Jag har jobbat med (Islandshästar) i sammanlagt flera år, ridit ett 100-tal och sett åtminstone det dubbla passera. Alla hästar som "bråkar" har kanske inte ont, men min erfarenhet är också att hästar oftast har mycket goda skäl till att bete sig som de gör. Antingen ställs det för höga krav så att hästen inte förstår, eller så förstår hästen inte meningen med arbetet och tycker inte att det är kul, eller så har den ont.

De är i grund och botten oftast mycket trogna och samarbetsvilliga djur som man det är lätt att missbruka förtroendet och samarbetsviljan hos. Det är inte alltid så lätt att veta vad felet är, eller ens att det är något fel då hästen kanske inte visar så kraftiga symptom.

Ett par exempel:
Tre hästar som stuckit regelbundet, och mellan varven visat sig lugna och fina och framförallt protesterat med att dra iväg om man försökte samla dem visade sig senare ha spatt. De lät sig snällt ridas på mellan varven, men räknades som lite opålitliga. Två avlivades och en tror jag numera är promnadhäst.

En bockande häst som bedömts ha "lynnesfel" efter att ha gåtts igenom av kunnigt folk och veterinärer u.a och på röntgen visade sig ha brutna tornutskott i manken. Vissa personer kunde rida på honom utan att han bockade, trots att han antagligen hade fruktansvärt ont. Finns säkert fler som han. Om han hade lämnats bort på upptuktning hos någon tränare skulle han antagligen kunnat läras at lyda, men till vilket pris.

Ett antal "heta" hästar som springer och går emot handen och protesterar på olika vis har visat sig ha sår i munnen.

Hästar som ställer sig på bakbenen när de missförstår vad ryttaren vill när de skall gå åt sidan.

Hästar som ställer sig på bakbenen för att de hålls för hårt etc etc.

Sadelgjordstvång (protester vidspännande av sadelgjorden) beror ofta på spänningar i hästens bröstmuskler som ofta kommer av spänningar i nacken. (Källa Equiterapeut Håkan Lundell)

Extremfallet är en häst som var mycket svår att samla som skickades på träning, hästen protesterade på alla sätt och tränaren som är en av sveriges mest kända knäckte hästen totalt. Jag känner tjejen som ägde hästen, hon hade mycket svårt att bygga upp förtroendet hos hästen igen. Hästen fortsatte att vara svårsamlad, vid röntgen visade det sig att den hade för många revben och andra skelettdefekter (inavlad) vilket gjorde det helt omöjligt för hästen att göra vad ryttaren krävde. Hästen är avlivad nu.

Min slutsats är att man bör akta sig för att tvärsäkert tycka att hästen är dum och motspänstig.

Med detta vill jag inte anklaga någon för att rid arunt på skadade hästar, men vill att man skall ta sig en funderare iallafall. Tycker ofta att man läser här på formet om knäppa hästar med hårt psyke som måste sättas på plats och ryttare som blir förbannade på sina hästar.

Jag ger inte mycket för vissa så kallade "proffs" inom islandshästvärlden. Jag litar i vissa avseenden mer på mig själv efter att ha sett "kändisryttare" piska, slita och dra i sina hästar och komma tillbaka efter träningsturer med hästar som blöder ur munnen. Både i verkligheten, vardagen, tävling, visningar och på film. Kunde nästan inte kolla på hingstvisningsfilmen från Fornaboda från 2002 då i synerhet EN ryttare verkligen red fruktansvärt illa, med kraftiga ryck i hästens mun, gång på gång på gång. :devil:

Det är inte tidigare nämnda Y.H som jag syftar på, för henne har jag inte studerat så noga.

Men det var ryttare som tidigare var sådana som jag såg upp till som verkligen gjort bort sig i mina ögon och inte förtjänar att vara förebilder. det verkar finnas en övertro på "proffsen", men om man studerar flera av dem riktigt noga så ser man att även om träningen ger resultat så är det knappast på hästens villkor. Mycket ryck och slit och tvång.

Jag kan också få en snäll grisepassare som normalt lufsar i skogen att ställa sig på bakbenen och protestera om jag pressar den, och den kommer ganska snart att lyda, men det vill jag inte, jag vill få den att tycka att det är trevligt att göra som jag vill även om det kanske tar längre tid. Min erfarenhet säger mig att många snabbt behöver få fram resultat och kräver för mycket av hästarna vilket resulterar i protester som visar sig på olika sätt. Tex, kastar med huvudet, stegrar, sticker, skevar med käkarna osv.

Känn er träffade de som vill, och slipp de som inte vill. Men rannsaka er själva mellan varven och är det på dina eler hästens villkor du rider?

:bow: :bow: :bow:

:bow: för ett bra inlägg.

När min äldre valack började bråka för några år sedan; då sades det att han var ouppfostrad, envis, istadig och så vidare. Jag är glad att jag stod på mej och utredde honom fullt ut tills orsaken hittades.

"Jag var rädd ty jag kunde inte behärska honom.
Men jag lärde mig att tygla honom och min fruktan.
Han hade ingen lust att gå, den var jag tvungen uppbringa för oss bägge två.
Han hade ingen ro, den var jag tvungen att finna för oss båda.
Jag brusade upp och slog min häst.
Jag hade dåligt samvete och lärde mig behärska mig.
Ty hans ögon var trogna och teg om min otillräcklighet.

Min häst är min spegel, som återger mitt dåliga och goda humör oförfalskat.
Se i din hästs ögon, men bli inte förskräckt över vad du ser, sanningen."

B Branderup

jaca skrev:
I början tror man ju att proffs är perfekta.....
Man måste komma ihåg vilket uppdrag som proffsen har.
De skall oftast klämma mesta möjliga ur en häst på kortast tid för att få maximala poäng på en bedömning eller tävling.
Dessa hästar får ofta långa perioder av vila.
Och träningen är fullständigt anpassad efter hästen.
Tränaren rider kanske bara 15minuter för att öva sitt moment, sedan så har hästen antingen gjort sitt för den dagen eller så får den vila kanske 4 timmar inför nästa 15min pass.

Fritidshästen som man vill ha många ridtimmar ur, den måste tränas och behandlas på ett annat vis.
Därför att fritidsryttaren har sin häst för att rida på en längre stund än 20min varannan dag.

Tycker "hålla med svar" är meningslösa och belastar bandbredden i onödan :cool::o ...men det är skönt att det finns någon/några som orkar göra det undertecknad inte alltid orkar ;) ..därför kan det vara berättigat denna gång. Thanx!:D

Rolle på Österlen
"Det är bara idioter som är helt säkra på sin sak, det är jag tvärsäker på!"
T.D.

Rolle skrev:
Lånar knapp>

Efter att ha följt tråden ett tag kan jag utskilja två anledningar till varför man använder lindor och senskydd.

1. Man tycker det är snyggt, så länge det inte skadar hästen är det svårt att argumentera mot ;) :D

2. Det är något fel på hästen/ryttaren och det ligger utanför ens egen (eller de man har till hjälp i närheten) kompetens att åtgärda felet, eller dra ner på kraven. Då åtgärdar man symtomen istället för det som orsakar symptomen så man kan driva hästen lite längre :eek:

Jag lägger inga moraliska aspekter i det här läget utan konstaterar bara fakta:cool:

Filosoferar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Helt korrekt enligt nr 2 för mig! Min häst är lite för svag i ena bakbenets kotled så därför använder jag lindor för att stärka honom. Jag inser att detta inte botar honom, men jag tror faktiskt inte att det går att bota honom. Han är en tävlingsindivid och för att bli lite flummig skulle jag vilja jämföra honom med en känd ishockeyspelare:

Peter "Foppa" Forsberg är mitt typexempel. Hans kropp protesterar (mjälten bortopererad, ljumskarna krånglar, fotlederna behöver extra stöd osv osv) men han vill fortfarande spela hockey. Min häst är lite likadan - han är väldigt talangfull, han älskar att tävla, men hans kropp håller inte riktigt.

Men visst jag vet att min häst inte tillhör de islandshästar som kommer leva tills han är 30 år precis. Men jag strävar efter att han ska vara lycklig och må bra medan han lever, precis som jag (för övrigt kommer jag inte heller leva tills jag är 80 av vissa orsaker). Och Alskaer är allra gladast när han får massor av beröm men framförallt applåder från åskådare. Han älskar att visa upp sig och växer 10 cm så fort han ser en publik! Om jag då med hjälp av lindor kan hjälpa min häst till att få göra det han älskar några år till - är det verkligen så hemskt?!? Detta är en häst som vid 16 års ålder kommer emot mig varje dag i hagen och med spetsade öron möter varje nytt äventyr som matte kan hitta på! Ja Alskaer skulle leva längre om han fick gå i en lugn hage resten av sitt liv, men han skulle inte vara lycklig.

Alskaer mår bäst om han rids tämligen regelbundet och på åtminstone ca 5 tävlingar/år. Även om vi bara galopperar när det ska vara pass och bara går i grisepass i tölten... Han älskar tävlingar så mycket att han växer 10 cm och blir dubbelt så villig så fort man flätar manen på honom (det är ju enligt Alskaer ett klart tecken på att tävling stundar inom en snar framtid)...

Jag och min häst passar ihop. Varken jag eller hästen är hälsan själv, men vi överlever på något vis ändå!;)

Jo, det förstår jag att proffs rider sina hästar på annat vis än vi fritidsryttare. I mitt fall är det dock ett par olika proffs som ridit in min häst som aldrig varit ämnad för annat än att bli såld som fritidshäst. Den ena har hjälpt mig mycket men till vardags är det ändå jag som ska omsätta allt i praktiken med hästen.

Det jag menar med att jag börjat ifrågasätta är att de (proffsen alltså) mycket väl klarar av att tvinga min häst att bete sig som de vill(men inte att få honom avspänd och glad) men att jag sedan inte klarar av detta. Har också börjat fundera över om deras sätt att hålla hästar är mitt sätt om du förstår? Jag önskar mig en samarbetsvillig och harmonisk häst men som inte nödvändigtvis slår sig själv på hakan med frambenen i klockren tölt. Önskar slippa tvinga hästen för även om jag skulle vilja det så går jag inte iland med det. Å andra sidan vill jag ju självklart inte ha ett monster som tagit över om det nu verkligen finns monsterhästar o inte bara missförstådda hästar med ont någonstans?

Lite försiktigt har jag börjat lägga ihop saker folk, både proffs och "andra", säger för att sedan koka en egen soppa på det. Därför uppskattar jag verkligen diskussioner liknande dessa, det ger mig många nya soppingredienser!

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
592
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka