Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte_Ung skrev:Korsgalopp - nej, för den slår så lätt på sig då.
Grisepass/travtaktig tölt - ja, det vittnar alla de turhästar som helt utan vare sig hältor eller skador grisepassar och travtöltar sig genom livet långt upp i åldrarna över 20år.
Det enda verkliga syftet med att rida ren tölt är just att rida ren tölt.
Boj skrev:Som en kuriosa, jag hade varit invigd med islandshästen i ca 2 veckor första gången jag hörde namnet Walter Feldmann. Man kan säga att denna man inte går obemärkt förbi, då även människor som icke tillhör islandskretsar väl känner till Walter F och hans hyss.
Balderum Norr skrev:Hm... när man börjar med en unghäst är det inte det första man gör att få den gå rent i takten. Den behöver hitta balans och träna lydnad. När den hittat balans och fått styrka kommer den rena takten med tiden.
Förresten så är familjen Feldmann pionjär på islandshästområdet.
Lobelia skrev:Grattis du har just sågat en av de mest respekterade och framgångsrika ryttarna/tränarna inom islandshästvärden, men du är ju storhästryttare så du borde veta bäst
Du har förvisso rätt i att grisepassen kanske inte är det mest optimala för hästen och att grisepassande hästar oftast har spänningar i kroppen, men var har du fått det där med otroliga spänningar och att hästarna måste tas bort pga förslitningsskador orsakade av grisepass? Källa?
Det var vanligt förr.Forchaire skrev:Har du sett en islandshäst gå ridskola från 6-23 års ålder utan skador?
Inte_Ung skrev:Det står i boken.
Hemsidan var bara för att du skulle få en presentation av honom.
Boken är en riktig tegelsten och där så står nog det mesta som man kan behöva veta om hästar.
Inte_Ung skrev:Det var vanligt förr.
Och då så reds det ännu mera grisepass än vad det görs nu för tiden.
Att sälja hästarna efter 2-3 år är snarare en ekonomisk fördel.
Värdet på hästen minskar ju oftast efter 9.
Så en bra affärsidé är ju att köpa unga hästar och köra turer på dem några år och så snabbkorrigera tölten och sedan sälja dem.
Det var en kompis till mig som köpte den åt mig när hon var i Tyskland för 18 år sedan. Då var den ny och het och fanns bara på Tyska.Forchaire skrev:Okej, ska verkligen köpa den, är ju riktigt intressant att se vad han skriver Ngt tips på återförsäljare?
Inte_Ung skrev:Det var en kompis till mig som köpte den åt mig när hon var i Tyskland för 18 år sedan. Då var den ny och het och fanns bara på Tyska.
Litet senare kom den ut på Islänska och numera så finns den nog både på Danska och Engelska också.
För 18-20 år sedan så var det mycket ont om litteratur om Islandshästridning, så man fick läsa vad man kunde få tag på.
Många är de böcker på Islänska som jag har tagit mig igenom med hjälp av ett lexikon.
Jag gick t.o.m. en studiecirkel i Islänska och skaffade en Linguaphonekurs bara för att klara av att läsa ridlitteraturen.
Men hur och var man får tag på den boken i Sverige, det vet jag tyvärr inte.
Forchaire skrev:Läs mitt näst senaste svar till Boj och höhö, FÖRDOMAR lilla gumman, jag är lika mycket eran sort som storhässt ryttare, har alltid ridit både och lika mycket, så nu ska vi inte vara sånna va (Försöka undvika din gliring )
Jag har sett resultat av grisepassande små djur i flera år, samt att en veterinär i min bekantskap har gjort lite förforskningar. Kan be henne skriva en redogörelse till varför/hur?!
Inte_Ung skrev:Då så skall du läsa den på Tyska.
Jag gillar hur han använder språket.
Och så är hästutrycken så skojiga på Tyska.
Det där om att hästen gör bäst i att fortsätta grisepassa står i ett avsnitt om fritidsryttare.
Och att om ryttaren inte är vare sig intresserad av att rida korrekt tölt eller kunnig i det, så är det bättre att hästen får fortsätta att grisepassa i stället för att den okunniga ryttaren eller någon tillfällig tränare skall korrigera hästen.
Lobelia skrev:Det vore trevligt att se en jämförande undersökning där man jämför grisepassande hästars hälsa med de som går i ren takt och man har underlag nog att korrigera för ryttarnas skicklighet och ridvanor. Har din vän veterinären studerat ett antal turridningsfirmor med både töltande och grisepassande hästar under längre tid? En redogörlse säger i stor sett ingenting (jag kan skiva en i kväll och utge mig för att vara en forskande bekant) däremot vore det intressant att läsa resultatet av forskningen och hur hon gått tillväga när hon publicerat den. Först då går det över huvudaget att bedöma om det finns någon relevans.
Jag har också sett resultatet av hästar som grisepassat hela livet, och tänka sig de har överlevt och har hälsan kvar. Vad grisepassande smådjur har med ridhästar och göra får du förklara närmre? Det går väl knappast att göra en vettig jämförelse.
Forchaire skrev:Altså, ursäkta men vad är det med ATTITYDEN? Tänker överhuvud taget inte ge mig in i en disskussion med någon som är så negativt inställd, var inte ute på ett forum om du inte är beredd att möta motstånd.