lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Då så tycker vi olika.
Jag tycker att tråden kan få leva vidare som den vill.
Moderatorn får väl avgöra det.
Hon var just här och gjorde ett inlägg.
Så hon har ju läst tråden det kan vi veta säkert.
Och ännu så är den öppen.......

Inte_Ung skrev:
Korsgalopp - nej, för den slår så lätt på sig då.
Grisepass/travtaktig tölt - ja, det vittnar alla de turhästar som helt utan vare sig hältor eller skador grisepassar och travtöltar sig genom livet långt upp i åldrarna över 20år.

Det enda verkliga syftet med att rida ren tölt är just att rida ren tölt.

har jobbat på en stor ridskola med turridning/ridskola, där SÅLDES hästarna efter ett par-tre år just för att hästarna inte klarar det. Har du sett en islandshäst gå ridskola från 6-23 års ålder utan skador? Det sträcker sig utanför mitt vetande, så jag tänker ej uttala mig, men ja har aldrig träffat en sådan :)

Boj skrev:
Som en kuriosa, jag hade varit invigd med islandshästen i ca 2 veckor första gången jag hörde namnet Walter Feldmann. Man kan säga att denna man inte går obemärkt förbi, då även människor som icke tillhör islandskretsar väl känner till Walter F och hans hyss.:angel:

okej, självklart så ska jag INTE uttala mig om denne man då jag inte har sett honom rida/träna hästar, men jag har då ALDRIG hört honom uttala de orden om grisepass heller, har läst igenom hela hans sida, kan INTE hitta den fraseringen "att hästen mår bra av att gå grisepass".

Det han skrev var att en häst som inte går taktrent bär ett motstånd, och det motståndet ökar man genom att bråka och tjaffsa med hästen, han beskriver olika sätt att förebygga motståndet utan att bara trycka, halvhalt, fam, böja böja om igen. Detta bygger motstånd i hästens psyke/kropp. DÅ är det bättre för hästen att gå i grisepass och man hittar lösningar att samarbeta och sakta bygga upp hästen till taktren.
INGEN stans står det att hästen SKA gå grisepass hela livet, har jag totalt missat det, eller missförstod inte_ung hans synpunkter? :crazy: :confused:

Balderum Norr skrev:
Hm... när man börjar med en unghäst är det inte det första man gör att få den gå rent i takten. Den behöver hitta balans och träna lydnad. När den hittat balans och fått styrka kommer den rena takten med tiden.

Förresten så är familjen Feldmann pionjär på islandshästområdet.

Självklart. Det glömde jag att skriva, tack :)

Lobelia skrev:
Grattis du har just sågat en av de mest respekterade och framgångsrika ryttarna/tränarna inom islandshästvärden, men du är ju storhästryttare så du borde veta bäst;)

Du har förvisso rätt i att grisepassen kanske inte är det mest optimala för hästen och att grisepassande hästar oftast har spänningar i kroppen, men var har du fått det där med otroliga spänningar och att hästarna måste tas bort pga förslitningsskador orsakade av grisepass? Källa?

Läs mitt näst senaste svar till Boj ;) och höhö, FÖRDOMAR lilla gumman, jag är lika mycket eran sort som storhässt ryttare, har alltid ridit både och lika mycket, så nu ska vi inte vara sånna va ;) (Försöka undvika din gliring :angel: )

Jag har sett resultat av grisepassande små djur i flera år, samt att en veterinär i min bekantskap har gjort lite förforskningar. Kan be henne skriva en redogörelse till varför/hur?!

Forchaire skrev:
Har du sett en islandshäst gå ridskola från 6-23 års ålder utan skador?
Det var vanligt förr.
Och då så reds det ännu mera grisepass än vad det görs nu för tiden.
Att sälja hästarna efter 2-3 år är snarare en ekonomisk fördel.
Värdet på hästen minskar ju oftast efter 9.
Så en bra affärsidé är ju att köpa unga hästar och köra turer på dem några år och så snabbkorrigera tölten och sedan sälja dem.

Det står i boken.
Hemsidan var bara för att du skulle få en presentation av honom.
Boken är en riktig tegelsten och där så står nog det mesta som man kan behöva veta om hästar.

Jag sätter inte mer krav på hästen än vad jag vet att den klarar av.
Gissa varför jag rider dom en längre tid i början, lilla vän.
Lata och fräcka ? Snarare ouppfostrade, hästarna jag rider har nästintill toppkondition och VET hur man ska jobba med bärighet, bra påskjut bakifrån samt eftergift då jag själv tränat fram det när jag ridit dom längre perioder utan ägarnas "inhopp", nu rider jag dessa en gång i veckan och ställer inte lika höga krav, men dom sätter sig ändå på tvären efersom dom slipper jobba resten av veckan.

Hm, hästar som VET hur de ska jobba och har musklerna FÖR det, protesterar inte då de vet att de är HÄR de SKA vara, och får då sin eftergift. Du kanske ska ta mer hjälp när du tränar hästar, det är SÅ lätt att man gör fel.

Jag tränar "mina" hästar utifrån det jag lärt mig av mina tränare, och om du tycker det är fel så fine with me. Men du har ALDRIG sett mig rida och du vet inte hur dessa hästar tränas så du kan inte yttra dig i om jag kräver "för mkt" av dessa hästar. OK ?

Återigen, TA HJÄLP, de ÄR inte ett normalt beteende att hästen står på bakbenen.

Inte_Ung skrev:
Det står i boken.
Hemsidan var bara för att du skulle få en presentation av honom.
Boken är en riktig tegelsten och där så står nog det mesta som man kan behöva veta om hästar.

Okej, ska verkligen köpa den, är ju riktigt intressant att se vad han skriver :) Ngt tips på återförsäljare?

Inte_Ung skrev:
Det var vanligt förr.
Och då så reds det ännu mera grisepass än vad det görs nu för tiden.
Att sälja hästarna efter 2-3 år är snarare en ekonomisk fördel.
Värdet på hästen minskar ju oftast efter 9.
Så en bra affärsidé är ju att köpa unga hästar och köra turer på dem några år och så snabbkorrigera tölten och sedan sälja dem.

OK, som sagt så har jag ingen större koll att ag vill uttala mig vidare om saken, jag litar på att du har dina facts straight.

Forchaire skrev:
Okej, ska verkligen köpa den, är ju riktigt intressant att se vad han skriver :) Ngt tips på återförsäljare?
Det var en kompis till mig som köpte den åt mig när hon var i Tyskland för 18 år sedan. Då var den ny och het och fanns bara på Tyska.
Litet senare kom den ut på Islänska och numera så finns den nog både på Danska och Engelska också.
För 18-20 år sedan så var det mycket ont om litteratur om Islandshästridning, så man fick läsa vad man kunde få tag på.
Många är de böcker på Islänska som jag har tagit mig igenom med hjälp av ett lexikon.
Jag gick t.o.m. en studiecirkel i Islänska och skaffade en Linguaphonekurs bara för att klara av att läsa ridlitteraturen.

Men hur och var man får tag på den boken i Sverige, det vet jag tyvärr inte.

Inte_Ung skrev:
Det var en kompis till mig som köpte den åt mig när hon var i Tyskland för 18 år sedan. Då var den ny och het och fanns bara på Tyska.
Litet senare kom den ut på Islänska och numera så finns den nog både på Danska och Engelska också.
För 18-20 år sedan så var det mycket ont om litteratur om Islandshästridning, så man fick läsa vad man kunde få tag på.
Många är de böcker på Islänska som jag har tagit mig igenom med hjälp av ett lexikon.
Jag gick t.o.m. en studiecirkel i Islänska och skaffade en Linguaphonekurs bara för att klara av att läsa ridlitteraturen.

Men hur och var man får tag på den boken i Sverige, det vet jag tyvärr inte.

OK men ja är halv tysk, så jag kan nog försöka fixa den på tyska tror jag.;)

Då så skall du läsa den på Tyska.
Jag gillar hur han använder språket.
Och så är hästutrycken så skojiga på Tyska.

Det där om att hästen gör bäst i att fortsätta grisepassa står i ett avsnitt om fritidsryttare.
Och att om ryttaren inte är vare sig intresserad av att rida korrekt tölt eller kunnig i det, så är det bättre att hästen får fortsätta att grisepassa i stället för att den okunniga ryttaren eller någon tillfällig tränare skall korrigera hästen.

Forchaire skrev:
Läs mitt näst senaste svar till Boj ;) och höhö, FÖRDOMAR lilla gumman, jag är lika mycket eran sort som storhässt ryttare, har alltid ridit både och lika mycket, så nu ska vi inte vara sånna va ;) (Försöka undvika din gliring :angel: )

Jag har sett resultat av grisepassande små djur i flera år, samt att en veterinär i min bekantskap har gjort lite förforskningar. Kan be henne skriva en redogörelse till varför/hur?!

Det vore trevligt att se en jämförande undersökning där man jämför grisepassande hästars hälsa med de som går i ren takt och man har underlag nog att korrigera för ryttarnas skicklighet och ridvanor. Har din vän veterinären studerat ett antal turridningsfirmor med både töltande och grisepassande hästar under längre tid? En redogörlse säger i stor sett ingenting (jag kan skiva en i kväll och utge mig för att vara en forskande bekant) däremot vore det intressant att läsa resultatet av forskningen och hur hon gått tillväga när hon publicerat den. Först då går det över huvudaget att bedöma om det finns någon relevans.

Jag har också sett resultatet av hästar som grisepassat hela livet, och tänka sig de har överlevt och har hälsan kvar. Vad grisepassande smådjur har med ridhästar och göra får du förklara närmre? Det går väl knappast att göra en vettig jämförelse.

Inte_Ung skrev:
Då så skall du läsa den på Tyska.
Jag gillar hur han använder språket.
Och så är hästutrycken så skojiga på Tyska.

Det där om att hästen gör bäst i att fortsätta grisepassa står i ett avsnitt om fritidsryttare.
Och att om ryttaren inte är vare sig intresserad av att rida korrekt tölt eller kunnig i det, så är det bättre att hästen får fortsätta att grisepassa i stället för att den okunniga ryttaren eller någon tillfällig tränare skall korrigera hästen.

Okej ;) Ja vet, tyska uttryck är "skojiga". ;)

Okej, men det sista du skrev lät ruggigt bra iofs tycker jag, börjar förstå ditt/hans resonemang. Det kan jag absolut hålla med om - en dålig/ovan ryttare ska inte grejsa med hästarna absolut.

Lobelia skrev:
Det vore trevligt att se en jämförande undersökning där man jämför grisepassande hästars hälsa med de som går i ren takt och man har underlag nog att korrigera för ryttarnas skicklighet och ridvanor. Har din vän veterinären studerat ett antal turridningsfirmor med både töltande och grisepassande hästar under längre tid? En redogörlse säger i stor sett ingenting (jag kan skiva en i kväll och utge mig för att vara en forskande bekant) däremot vore det intressant att läsa resultatet av forskningen och hur hon gått tillväga när hon publicerat den. Först då går det över huvudaget att bedöma om det finns någon relevans.

Jag har också sett resultatet av hästar som grisepassat hela livet, och tänka sig de har överlevt och har hälsan kvar. Vad grisepassande smådjur har med ridhästar och göra får du förklara närmre? Det går väl knappast att göra en vettig jämförelse.

Altså, ursäkta men vad är det med ATTITYDEN? Tänker överhuvud taget inte ge mig in i en disskussion med någon som är så negativt inställd, var inte ute på ett forum om du inte är beredd att möta motstånd.

Ja fast jag måst nog ge Lobelia rätt, har själv varit turledare på en turridningsfirma under åtskilliga år. Startade med att rida min första tur där 1992, min man var med på den turen och fick rida en svart häst som var ca 8-9 år gammal. Fortsatte sen efter en tid av lektion att rida som turledare, hade då varvat detta med halvblodsridning. Just denna häst hade allt från ren tölt till ren grisepass, och sen allt där emellan.

Idag år 2006 går denna häst fortfarande turer på samma sätt, icke en enda skada har hästen haft under sin tid som maratonturhäst. Sen är det inte möjligt att jämföra passande smårdjur med en häst, och ffa inte under belastning.

Det man vet om smådjur som börjar passa, är att många faktiskt kan ha en fysisk blockering i rygg eller bäcken. Det är inte helt ovanligt, något som jag fick bli bekant med under min utbildning till kiropraktor. Detta fenomen kan hästen ta sig an utan fysiska blockeringar, allt hänger på det som tidigare har diskuterats nämligen styrka, balans, och bärighet. I balansen och bärigheten spelar ryttaren en stor roll, så därför är det inte alltid hästen man kanske skall söka problemen i.

Forchaire skrev:
Altså, ursäkta men vad är det med ATTITYDEN? Tänker överhuvud taget inte ge mig in i en disskussion med någon som är så negativt inställd, var inte ute på ett forum om du inte är beredd att möta motstånd.

Och exakt vad är felet med mitt förra inlägg, att jag inte anser din bekants "förforskingar" som bevis på att grispassare far illa eller anser att dina erfarenheter av "grisepassande små djur" tyngre vägande än min egen av hästar, eller möjligen det faktum att jag inte nappade på ditt oförskämda inlägg och ignorererade när du kallade mig "lilla gumman" något som folk brukar ta till för att reta gallfeber på andra och inte har något vettigt att säga. Vill du lägga ner dsikussionen för att du möter motstånd från min sida så var så god, men skyll inte på att jag inte är beredd på det :angel:. Var fick du det ifrån förresten :confused:.

Senast ändrad:

Jag är novis när det gäller hästar och har funderat mycket just på det som tas upp här; att hästar som mår bra borde också fungera bra!? Naturligtvis med rätt ledarskap och hyfsad ridning därtill.

Har själv en häst där (framgångsrika) tränare påstår honom vara "fräck" och att man ska vara bestämd med honom och inte låta honom "ta över". Han är väldigt spänd och rädd men däremot har han rena och fina gångarter, lätta att få fram. Har mer och mer börjat ifrågasätta det riktiga i de tips jag fått av tränare och efter en kommunikation här på nätet med en vettig människa börjat praktiserat lite kravlös ridning.Syftet är att först och främst få honom att uppleva ridningen lite behagligare och smyga in små, små krav allteftersom. Vet ännu inte vart det leder men inom mig känns det mera rätt (har långt till facit). Antingen finns det hästar som inte vill nåt och protesterar vilt eller så går det mesta att "bota" , det är frågan.

Kiropraktorn har rättat till hans rygg några gånger och det kan vara hästens smärtminnen som spökar eller så har han något fel på ryggen som kiropraktorn inte kan fixa. Vi ska in och röntga honom, men min fråga är; vad finns det för sorts ryggproblem som hästar kan ha? Han går glatt och fint så länge vi rider åt ena hållet o så fort vi vänder håll börjar bråken. Verkar vara mycket mjuk i halsen men något är fel i korset tror jag. Kissing spine.... är det något islänningar kan ha? Bara åt ena sidan? Är det hans sätt att ifrågasätta ridningen eller vad?

Min huvudfråga är inte att du/ni ska ställa diagnos på nätet utan kan det vara möjligt att en häst testar/bråkar/ifrågasätter/sticker/är knäpp osv..åt ena hållet bara? Eller har I_U rätt i att inga hästar är "dumma" och något ÄR fel på honom fysiskt?

Ni är ju några här som hävdar att man ska köra "sätta på platsmetoden" när fysiken är utredd. Min häst första tränare körde detta på honom och visst blev han lydig men absolut inte glad, frimodig och avslappnad.Hade han blivit detta med tiden hos denne tränare? Förstör jag allt genom att låta honom "slappa", rida på långa tyglar (dvs försöka), få honom att känna att livet faktiskt är kul och sakta baka in små svårighetsgrader? Får jag ett olydigt monster snart?

Måste säga att den som övertygar mest i den här diskussionen är I_U men jag är inte säker:confused: .

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
592
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka