lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Michis skrev:
Klart som f*n att hästen blir irriterad när den en gång i veckan ska arbeta, (TÖLTA RENT!) Jag kan gärna rida runt i grisepass, för då är hästen glad och lycklig, men hästen kropp mår inte bra av att gå på bogarna hela tiden.
Enligt Walter Feldmann, så som han skriver i sin bok "Islandpferde reitlehren", så är det bättre för hästen att den är nöjd och glad och går i sin invanda grisepass än att någon bråkar på den om takten.
Bråken om takten nöter enligt honom mera på hästen då den inte har musklat sig för det arbetet.

Michis skrev:
Nu lägger vi ner den här diskussionen. Kan ingen låsa tråden alt. ta bort den innan det blir en ännu större sak av det här...
Det tycker jag inte.
Utan nu så tycker jag att vi går till botten med detta.

Det är nämligen inte bra för hästar att någon med jämna mellanrum hoppar upp på dem och skall snabbkorrigera dem.
Om man tar snabbkorrigeringen så långt att hästen protesterar, så har de bevisligen inte styrkan i de rätta musklerna för det arbete som krävs.
Och i det läget så blir korrigeringen nötande på hästen i stället för uppbyggande.

Och här så spelar det ingen roll hur bra man rider.
För de muskler som hästen inte har, de har den inte.
Att lägga om formen och takten kräver en långsiktig uppbyggnad av de rätta musklerna och är inget som man ordnar genom att bråka på hästen en timme i veckan.

En duktig ryttare kan visst "rida ihop" hästen och klämma ur den det som den har.
Något som många gör på tävling och visning.
Men det kostar för hästen och ofta måste hästen vila en längre tid efteråt eller bara ägna sig åt uppbyggande arbete.
Detta för att klara av att bli pressad vid nästa tävling/visning.

Så jag håller inte med dig i dina träningsmetoder.
Och detta är ett diskussionsforum.
Och vi diskuterar.

Venus_in_Furs skrev:
men snälla ni, hur tror ni hästarna klarar sig uta i det fria? Tror ni de trampar sönder sig så fort de springer i snö eller i en cirkel? Ska vi inte sätta skydd på hundarna och korna okså för säkerhets skull?

Du säger ju "för säkerhets skulle"!! Benskydd ska inte användas om det inte behövs anser jag. :mad: Att ha boots och senskydd osv i hagen bara för att det är lite snö eller lera tycker jag är tramsigt!! :mad: En vän till familjen har "stora bruna" och ridponnyer!! Ett av halvbloden har gått S:t George dressyr och har aldrig ett skydd när sig i hagen. :devil: Och det ska regna mycket för att de över huvudtaget ska ha täcke på dem!! Det är hästliv anser jag :bump:

"Min" häst slår skor ibland när vi travar men det är för hon ökar till allra max, inte lyssnar på mig o framför allt inte håller koll på benen!! :p Men jag skulle aldrig drömma om att sätta på henne boots bara för att... :mad: Hon måste ju lära sig förr eller senare att det är mycket bekvämare att trava lugnt o balanserat än att rusa fram med en massa slag i hovarna!! :angel:

Angående broddar så ska jag säga att vi alltid har det på vintern. Hästarna är ju inte byggda för att ha skor heller så då får man ju hjälpa bem med broddar, snösulor etc. :idea:

/Jenny

Hästar protesterar speciellt unghästar utan att det är något mer med det. Unghästar protesterar främst när dom tycker något är tråkigt eller jobbigt MEN hur tycker du man ska lära hästen att det är tyttaren som bestämmer om den bara får göra som den själv vill hela tiden.

I det långa loppet mår hästarna bäst av att jobba och faktiskt tycka vissa övningar är jobbiga för det så kräver man inte för mycket av hästen.

Vili skrev:
Unghästar protesterar främst när dom tycker något är tråkigt eller jobbigt MEN hur tycker du man ska lära hästen att det är tyttaren som bestämmer om den bara får göra som den själv vill hela tiden.
Man får väl se till att jobbet inte blir tråkigt eller för jobbigt.
Genom att hålla hästens intresse vaket och genom att gå fram i lagom stora steg.
Det är stor skillnad på att låta hästen få "göra som den vill hela tiden" och på att inte pressa den över sin protestnivå.
Mina hästar gör som jag vill.
Men jag ser hela tiden noga till att kraven är tillräckligt lätta att uppfylla.

1. Att hästen garanterat har förstått vad jag vill att den skall göra.
2. Att den med lätthet kan utföra det som jag vill att den skall göra.
Till det så måste den vara ordentligt förberedd genom det arbete som kommit före.
Stegen skall vara tillräckligt små för att det inte skall ta emot att göra mig till viljes.
3. Att ALDRIG pressa på hästen så att det finns risk för att den får mjölksyra i någon muskel med den medföljande smärta som det kan ge.
En sådan smärta vid arbete kan få de flesta hästar att tappa sugen inför arbete.
4. Att inte hålla på längre vid varje pass än vad hästen orkar fysiskt eller psykiskt.
En trött häst är en omotiverad häst.

Sedan finns det faktiskt hästar som protesterar och tycker det mesta är jobbigt...hur hade du gått vidare med en sådan häst ? Min häst är glad och positiv men reser sig ibland t.ex. om jag gör halt och han tycker vi står stilla för länge inget konstigt tycker jag iaf...

och hästar som har mycket i sig alltsaå mycket framåtanda blir lätt uttråkade av t.ex. de nyttiga långsamma arbetet i arbetsskritt och arbetsstölt inget man kan slingra sig undan . Tycker dessutom att även unghästen ska pressas ( inte till nån skadlig gräns) utan till dess egen gräns. Jag tycker man får fram mycket positivt hos hästar om man sätter lite press på och sedan låter dom själv tänka själva. Blir en väldigt framåt och positiv häst.

Jag får hålla med I_U. Inte för att jag på något sätt är någon expert men jag strävar i alla fall efter att jobba som h*n gör med sina hästar. Med hästen, inte mot den.

Jag kan nämna flera exempel där ryttaren orsakat olater hos hästarna. Till exempel en ryttare som tyckte att hennes häst inte lyssnade och där hon fick använda andra hästar som stoppklossar för att den inte skulle sticka :crazy:
Detta berodde på att ryttare satt och smyghöll hästen och att den troligtvis jämt kände sig "instängd", den tog alltså chansen att frigöra sig så fort den kunde. I princip vände trenden efter en ritt då ryttaren släppte hästen.

En kompis till mig har två hästar som varit i samme ägares händer, de är likadana bägge två, håller man dem "för hårt" får de panik (när en häst springer fortare och fortare är det lätt att ta mer och mer i tygeln...), av det jag sett av ryttaren att döma beror det på att ryttaren satt och höll in sina hästar på ren styrka så länge det gick, när hästarna inte stod ut längre och började protestera fick de "vila i hagen" ett par år eller så tills min vän tog på sig att rehabilitera dem...

Det var bara några exempel...

Självklart ska det vara ett samarbete annars kan man kvick lägga av med hästar. Men hästen speciellt unghästen känner sig trygg när den vet vem som är ledaren. Sen att min lille gillar att tro att det är han som är ledaren är en helt annan sak :D

Det mesta handlar om korrekt benställning, rätt hovvinkel å allt sådant! Vi islandsmänniskor kanske är bättre på att hålla koll på sånt, vet inte.
Men sen många som har andra raser som använder mkt skydd, skämmer bort sina hästar lite, SJÄLVKLART ska man ju använda skydd på dom som stryker sig. Men ja... Många faller för grupptryck också ;)

Vili skrev:
Min häst är glad och positiv men reser sig ibland t.ex. om jag gör halt och han tycker vi står stilla för länge inget konstigt tycker jag iaf...
Men det tycker jag.
Om det var min häst, så skulle jag gå tillbaka till att från marken lära hästen att stå stilla på kommando.
Det lär jag alla mina unghästar.
Och det brukar de kunna från det att de är 2.
Så när det är dags att rida blir det inget sådant tjaffs.

Vili skrev:
och hästar som har mycket i sig alltsaå mycket framåtanda blir lätt uttråkade av t.ex. de nyttiga långsamma arbetet i arbetsskritt och arbetsstölt
Då så får man se till att göra det spännade.
Få hästen att även behöva använda huvudet.
På så sätt kan man få även det långsamma arbetet intressant för hästen.
När man har kommit igenom det där första gången och fått en spännade kommunikation med hästen i det långsamma arbetet, så får man en mycket mera "ridbanemotiverad" häst.

Vili skrev:
Självklart ska det vara ett samarbete annars kan man kvick lägga av med hästar. Men hästen speciellt unghästen känner sig trygg när den vet vem som är ledaren. Sen att min lille gillar att tro att det är han som är ledaren är en helt annan sak :D
Då har du missuppfattat mitt inlägg helt.

Självklart ska man ha en tydlig ledarroll. Man ska "snacka och jobba med hästen" så som hästarna snackar och lever med varandra - man kan välja att vara den som leder eller den som "leds". Detta motsätter INTE att man arbetar MED hästen.

Inte_Ung skrev:
Enligt Walter Feldmann, så som han skriver i sin bok "Islandpferde reitlehren", så är det bättre för hästen att den är nöjd och glad och går i sin invanda grisepass än att någon bråkar på den om takten.
Bråken om takten nöter enligt honom mera på hästen då den inte har musklat sig för det arbetet.

Asså det där var det dummaste uttalandet jag någonsin läst, VEM är denna man som skriver detta? En häst som går i grissepass har sådana OTROLIGA spänningar i rygg/nacke/bog och får OTROLIGA slitningar på rygg och bakben, att de till slut måste tas bort helt, då hästen inte klarar detta arbete och blir felbyggd.
Annars kan vi ju låta alla hästar gå i grisepass/travtaktig tölt, korsgalopp.

Det finns ju ett syfte till VARFÖR vi tränar om muskelgrupperna på en felriden häst - inte bara för att den ska gå rent i ett T1program, utan för att den ska bli hållbar och hel, och jobba jämt med alla muskler, så att de kan bära oss bättre och längre och bli uthålligare.

Forchaire skrev:
En häst som går i grissepass har sådana OTROLIGA spänningar i rygg/nacke/bog och får OTROLIGA slitningar på rygg och bakben, att de till slut måste tas bort helt, då hästen inte klarar detta arbete och blir felbyggd.
Korsgalopp - nej, för den slår så lätt på sig då.
Grisepass/travtaktig tölt - ja, det vittnar alla de turhästar som helt utan vare sig hältor eller skador grisepassar och travtöltar sig genom livet långt upp i åldrarna över 20år.

Det enda verkliga syftet med att rida ren tölt är just att rida ren tölt.

Asså det där var det dummaste uttalandet jag någonsin läst, VEM är denna man som skriver detta?

Som en kuriosa, jag hade varit invigd med islandshästen i ca 2 veckor första gången jag hörde namnet Walter Feldmann. Man kan säga att denna man inte går obemärkt förbi, då även människor som icke tillhör islandskretsar väl känner till Walter F och hans hyss.:angel:

IrpaSnirpa skrev:
Till och med jag reagerar nu.

Jag arbetade tidigare på turridningsfirma, vi red lektion 1 gång i veckan för vår chef och fick oftast då ta de hästarna som inte går rent på turerna, ett självklart val eftersom det sparade chefen lite tid då hon själv inte behövde rida till dessa hästar.

Ingen av dem stegrade sig eller något annat när vi krävde saker av dem, det blev ju så mycket bättre för dem när de kom in i den rena tölten och fick arbeta i rätt form istället för att gå på bogarna.

Nu är inte just detta stället mitt favoritställe här i världen eftersom ja, chefen är som hon är, hästarna har garanterat ont allihop men dom säger inget för det är ingen som lyssnar på dem. Men av hennes 25 verksamhetshästar så var det en som höll på så som min häst gör, han var liten, "lat", söt och otroligt framtung, han tog inte ett steg i ren tölt på turerna, trava visste han inte var det var och galoppen var flak och blev gärna passaktig. Just denna lille herrn sade ifrån om man red honom själv, aldrig annars. Deras flockkänsla är för stor, speciellt om man som dessa hästar fick gå så mycket som dom gjorde.

Om det är den hästen och det stället som jag tror att du menar. Så vet jag att just denne lille snälle häst är inriden av ägaren, eller snarare "insutten" under ett par månaders tid därefter gått i turridning eller på led under ridlektion. Han har aldrig fått lära sig att man kan gå själv, självklart protesterar han mot att gå själv. Jag vet att han sålts minst 2 gånger och kommit tillbaka för att det inte gick att rida honom ensam, hur någon nu lyckats lura i en potentiell köpare det från för början är för mig en gåta.

Senast ändrad:

Forchaire skrev:
Asså det där var det dummaste uttalandet jag någonsin läst, VEM är denna man som skriver detta? En häst som går i grissepass har sådana OTROLIGA spänningar i rygg/nacke/bog och får OTROLIGA slitningar på rygg och bakben, att de till slut måste tas bort helt, då hästen inte klarar detta arbete och blir felbyggd.
.

Hm... när man börjar med en unghäst är det inte det första man gör att få den gå rent i takten. Den behöver hitta balans och träna lydnad. När den hittat balans och fått styrka kommer den rena takten med tiden.

Förresten så är familjen Feldmann pionjär på islandshästområdet.

Balderum Norr skrev:
Förresten så är familjen Feldmann pionjär på islandshästområdet.
Enligt "legenden" så var det när Herr Feldtmann och några till tyskar började att intressera sig för att rida på islandshästar som den moderna Islandshästridningen uppkom.
De åkte till Island med god tysk dressyrridning i bagaget för att lära sig mera om dessa små hästar med de många gångarterna.
Väl där så mötte de Islands bästa ryttare och där så startade det sammarbete som givit den Islandshästridning som vi har i dag.
Och detta hände sig för över 40 år sedan.

Forchaire skrev:

Grattis du har just sågat en av de mest respekterade och framgångsrika ryttarna/tränarna inom islandshästvärden, men du är ju storhästryttare så du borde veta bäst;)

Du har förvisso rätt i att grisepassen kanske inte är det mest optimala för hästen och att grisepassande hästar oftast har spänningar i kroppen, men var har du fått det där med otroliga spänningar och att hästarna måste tas bort pga förslitningsskador orsakade av grisepass? Källa?

Hjartagna skrev:
Om det är den hästen och det stället som jag tror att du menar. Så vet jag att just denne lille snälle häst är inriden av ägaren, eller snarare "insutten" under ett par månaders tid därefter gått i turridning eller på led under ridlektion. Han har aldrig fått lära sig att man kan gå själv, självklart protesterar han mot att gå själv. Jag vet att han sålts minst 2 gånger och kommit tillbaka för att det inte gick att rida honom ensam, hur någon nu lyckats lura i en potentiell köpare det från för början är för mig en gåta.

Det finns nog ett ex antal sådana hästar på exakt samma ställe.
Jag vet att hästen jag nämner blev såld en eller två gånger, men om jag inte minns helt fel så var hästen inriden och klar när den kom till stället.

F.ö är inte detta första gången en häst blivit indragen i turridning innan utbildningen ens var klar hos samma person, töltsättning alldeles för snart efter inridning. Och direkt in i verksamheten.

Inte_Ung skrev:

Det tycker jag inte.
Utan nu så tycker jag att vi går till botten med detta.

Det är nämligen inte bra för hästar att någon med jämna mellanrum hoppar upp på dem och skall snabbkorrigera dem.
Om man tar snabbkorrigeringen så långt att hästen protesterar, så har de bevisligen inte styrkan i de rätta musklerna för det arbete som krävs.
Och i det läget så blir korrigeringen nötande på hästen i stället för uppbyggande.

Och här så spelar det ingen roll hur bra man rider.
För de muskler som hästen inte har, de har den inte.
Att lägga om formen och takten kräver en långsiktig uppbyggnad av de rätta musklerna och är inget som man ordnar genom att bråka på hästen en timme i veckan.

En duktig ryttare kan visst "rida ihop" hästen och klämma ur den det som den har.
Något som många gör på tävling och visning.
Men det kostar för hästen och ofta måste hästen vila en längre tid efteråt eller bara ägna sig åt uppbyggande arbete.
Detta för att klara av att bli pressad vid nästa tävling/visning.

Så jag håller inte med dig i dina träningsmetoder.
Och detta är ett diskussionsforum.
Och vi diskuterar.
Jag tycker att vi antingen slutar att trycka ner varandra och tror att man vet hur det andra rider eller så stänger vi helt enkelt tråden.

Sen så tycker jag att vi ska gå tillbaka till ämmnet "lindor, senskydd mm".

Det är upp till er!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
592
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka