Sv: lindor, senskydd mm
Bråken om takten nöter enligt honom mera på hästen då den inte har musklat sig för det arbetet.
Utan nu så tycker jag att vi går till botten med detta.
Det är nämligen inte bra för hästar att någon med jämna mellanrum hoppar upp på dem och skall snabbkorrigera dem.
Om man tar snabbkorrigeringen så långt att hästen protesterar, så har de bevisligen inte styrkan i de rätta musklerna för det arbete som krävs.
Och i det läget så blir korrigeringen nötande på hästen i stället för uppbyggande.
Och här så spelar det ingen roll hur bra man rider.
För de muskler som hästen inte har, de har den inte.
Att lägga om formen och takten kräver en långsiktig uppbyggnad av de rätta musklerna och är inget som man ordnar genom att bråka på hästen en timme i veckan.
En duktig ryttare kan visst "rida ihop" hästen och klämma ur den det som den har.
Något som många gör på tävling och visning.
Men det kostar för hästen och ofta måste hästen vila en längre tid efteråt eller bara ägna sig åt uppbyggande arbete.
Detta för att klara av att bli pressad vid nästa tävling/visning.
Så jag håller inte med dig i dina träningsmetoder.
Och detta är ett diskussionsforum.
Och vi diskuterar.
Enligt Walter Feldmann, så som han skriver i sin bok "Islandpferde reitlehren", så är det bättre för hästen att den är nöjd och glad och går i sin invanda grisepass än att någon bråkar på den om takten.Michis skrev:Klart som f*n att hästen blir irriterad när den en gång i veckan ska arbeta, (TÖLTA RENT!) Jag kan gärna rida runt i grisepass, för då är hästen glad och lycklig, men hästen kropp mår inte bra av att gå på bogarna hela tiden.
Bråken om takten nöter enligt honom mera på hästen då den inte har musklat sig för det arbetet.
Det tycker jag inte.Michis skrev:Nu lägger vi ner den här diskussionen. Kan ingen låsa tråden alt. ta bort den innan det blir en ännu större sak av det här...
Utan nu så tycker jag att vi går till botten med detta.
Det är nämligen inte bra för hästar att någon med jämna mellanrum hoppar upp på dem och skall snabbkorrigera dem.
Om man tar snabbkorrigeringen så långt att hästen protesterar, så har de bevisligen inte styrkan i de rätta musklerna för det arbete som krävs.
Och i det läget så blir korrigeringen nötande på hästen i stället för uppbyggande.
Och här så spelar det ingen roll hur bra man rider.
För de muskler som hästen inte har, de har den inte.
Att lägga om formen och takten kräver en långsiktig uppbyggnad av de rätta musklerna och är inget som man ordnar genom att bråka på hästen en timme i veckan.
En duktig ryttare kan visst "rida ihop" hästen och klämma ur den det som den har.
Något som många gör på tävling och visning.
Men det kostar för hästen och ofta måste hästen vila en längre tid efteråt eller bara ägna sig åt uppbyggande arbete.
Detta för att klara av att bli pressad vid nästa tävling/visning.
Så jag håller inte med dig i dina träningsmetoder.
Och detta är ett diskussionsforum.
Och vi diskuterar.