lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Hej, en synpunkt om det där med brodd, skulle då aldrig få för mig att ta av broddarna i hagen, har dessutom broddskor med 4-6 broddar vintertid och alltid boots fram, vid mycket is även boots bak. Det är en billig livförsäkring då risken är stor att hästen fläker sig, har en vän som fick avliva sin häst pga av det :crazy:
Funkar inte hästarna ihop, sparkar m.m i hagen eller för mycket lek vintertid så får man sära på dom tillsvidare.

När det gäller skydd, rider jag inte heller med något än skyddsboots vintertid och ibland viktboots, skall skaffa mig senskydd nu när löshoppningen kommer igång.
Det finns inte en kotte i stallet som jag står i där det bara är storhästar och ponnyer som inte har skydd vid ridning, viss okunskap och ett behov att göra som alla andra märks i stallet...

Säger som en annan sa här att desto mer skydd och lindor man använder desto "sämre" blir hästen, alltså en häst kan aldrig bygga upp ligament om den förhindras av skydd att röra sig fritt vid ridning.
Dom får aldrig chansen att bli starka.
Det är som att vi jämt skulle gå med handledskydd efter en skada, för att inte bryta eller stuka den igen, men när man väl tar av sig det så är risk att tyvärr göra det för den har aldrig fått chansen att stärka sig..:smirk:
Skador i hagen tror jag hänger ihop med "skydd/lind hysterin"...skall hästen ha skydd när man rider bör den även ha det i hagen om den leker eller springer mycket..för säkerhetenskull..:smirk: :angel:

Michis skrev:
Deal with it, alla hästar är inte lika samarbetsvilliga, speciellt inte i trotsåldern.
Jag hanterar det hela tiden.
Varje gång som jag rider in någon av mina unghästar.
Det går alltid att få dem sammarbetsvilliga.
Bara de är friska.

Jag föder upp och rider in, så det blir en del träning av häst där.
Även i trotsåldern.

My Beauty skrev:
Men då kan man hjälpa hästen fysikt att gå i dom högre tempona med ett par skydd.

:p
¨
Tack, alla andra tkr ja ska ta bort henne, när hon går super med skydd :p Men, men, ja sparar på hästliv ;)

Inte_Ung skrev:
Jag hanterar det hela tiden.
Varje gång som jag rider in någon av mina unghästar.
Det går alltid att få dem sammarbetsvilliga.
Bara de är friska.

Jag föder upp och rider in, så det blir en del träning av häst där.
Även i trotsåldern.

Man börjar tro att de är du som är i trotsåldern, vad är du, 13 eller?

Michis skrev:
Jaha, men så bra att du säkert känner min egen häst bättre än vad jag gör.

menjag kan säga dig att hästen även gör så med våran tränare, han kan stå och hoppa på stallplanen för att han inte vill gå bort från stallplaenen, och om man ger honom chansen gpr an hellre in i boxen och ätre.. bara för att min häst har vilja, betyder inte det att hn har ont. Det finns npgot som heter vilja och temperament.

Deal with it, alla hästar är inte lika samarbetsvilliga, speciellt inte i trotsåldern.

Michis lyssna inte på dem, du änner din häst bäst och vet vad han gå får, låt dig inte tryckas ner

*uppmuntrande hejjarop*:banana:

randie skrev:
När det gäller skydd, rider jag inte heller med något än skyddsboots vintertid och ibland viktboots, skall skaffa mig senskydd nu när löshoppningen kommer igång.
Det finns inte en kotte i stallet som jag står i där det bara är storhästar och ponnyer som inte har skydd vid ridning, viss okunskap och ett behov att göra som alla andra märks i stallet...

Säger som en annan sa här att desto mer skydd och lindor man använder desto "sämre" blir hästen, alltså en häst kan aldrig bygga upp ligament om den förhindras av skydd att röra sig fritt vid ridning.
Dom får aldrig chansen att bli starka.
Det är som att vi jämt skulle gå med handledskydd efter en skada, för att inte bryta eller stuka den igen, men när man väl tar av sig det så är risk att tyvärr göra det för den har aldrig fått chansen att stärka sig..:smirk:
Skador i hagen tror jag hänger ihop med "skydd/lind hysterin"...skall hästen ha skydd när man rider bör den även ha det i hagen om den leker eller springer mycket..för säkerhetenskull..:smirk: :angel:

:bow: :bow: :bow:

Håller helt med dig.

Sen är det inte heller konstigt att många storhästar skadar sig i hagen då de får gå i små rasthagar och en vacker dag släpps i en stor hage, klart de springer.. De har ju hela världen framför dem, och en olycka kommer sällan ensam som man kan säga.

Fast här måste jag ge en eloge till mina närmsta storhäst människor. Hästarna skall vara ute så mycket som möjligt, stora hagar, inga onödiga skydd på hästarna och absolut inte massa skit som binder ihop dem om det inte är nödvändigt..

Säger fortfarande att den dagen jag kan rida ut en 1-2 timmars tur på min häst utan träns och sadel (inte heller grimma eller grimskaft). Den dagen kommer jag anse mig själv vara en duktig ryttare och hästmänniska, men inte innan dess. I nuläget är jag glad de ridturer som går bra utan nosgrimma.. :bump: :bump:

Michis skrev:
menjag kan säga dig att hästen även gör så med våran tränare, han kan stå och hoppa på stallplanen för att han inte vill gå bort från stallplaenen,
Man bryter oftast inte ett dåligt beteénde på en ridtur.
Utan man brukar behöva några veckor och då alldeles ifred från inblandning av andra.
Så att man kan följa sin plan konsekvent och ostört.

Å andra sidan så kan man ju tolka det som att inte ens tränaren kan få hästen att uppföra sig väl och då så måste det ju vara något som är fel.

IrpaSnirpa skrev:
Säger fortfarande att den dagen jag kan rida ut en 1-2 timmars tur på min häst utan träns och sadel (inte heller grimma eller grimskaft). Den dagen kommer jag anse mig själv vara en duktig ryttare och hästmänniska, men inte innan dess. I nuläget är jag glad de ridturer som går bra utan nosgrimma.. :bump: :bump:
Jag kan rida ut min gammelhäst med bara en rem runt hans hals.
Det var en grej jag tränade in med honom för många år sedan när jag ville ta reda på hur mycket eller litet utrustning som det egentligen behövs för ridning.
Men jag lyckades aldrig med att vara utan halsremmen utan att tappa säkerheten.
Han kan "glömma bort" att man vill sakta av tempot för han gillar att springa.

Inte_Ung skrev:
Jag kan rida ut min gammelhäst med bara en rem runt hans hals.
Det var en grej jag tränade in med honom för många år sedan när jag ville ta reda på hur mycket eller litet utrustning som det egentligen behövs för ridning.
Men jag lyckades aldrig med att vara utan halsremmen utan att tappa säkerheten.
Han kan "glömma bort" att man vill sakta av tempot för han gillar att springa.

Jag kämpar, en vacker dag skall det gå!
I grimma och grimskaft går det utmärkt, men då har jag en säkerhet i att jag har en nödbroms vid behov.

Jag får gåshud när jag ser folk rida utan någonting. Just DÄR vill jag med vara med min ridning!

Jag tror att det är lättare på en litet lat häst än på en arbetsvillig.
Att få till framåtdrivningen är ju ganska så enkelt.
Men att bromsa blir ju litet värre.
Min gammelhäst är litet het utav sig, så det vill gärna gå undan där.

Fast jag vill kunna rida så för att hästen lyssnar på mig ändå, för att vi har rätt kontakt. Sen får den gärna vara het och framåt, men lyssnar den inte på mig så fegar jag bort från det här med att rida "naket".

Snyrpan och jag skall klara det. Måste testa imorgon bara för det!!
Var beredda på bilder.

Inte_Ung skrev:
Man bryter oftast inte ett dåligt beteénde på en ridtur.
Utan man brukar behöva några veckor och då alldeles ifred från inblandning av andra.
Så att man kan följa sin plan konsekvent och ostört.

Å andra sidan så kan man ju tolka det som att inte ens tränaren kan få hästen att uppföra sig väl och då så måste det ju vara något som är fel.

Okej, nu lägger jag ner den här diskussionen.
Om du gärna vill tro att du känner min häst bättre än vad jag gör, så fine!
Men om du nu inte tror på att han har TEMPERAMENT och VILJA kan du ju alltid prata med Y.H och även min tränare som även hon "föder upp och rider in" hästar.
HÄSTEN HAR INTE ONT! Att det ska vara så svårt att få in det i ditt huvud. *suck*

Nu lägger jag ner det här, du verkar stå fast vid att hästen har ont när den inet gör som du vill.
Och det där med att ingen annan ska lägga sig i, det är svårt när man är 17år att kunna allt, samt att Y.H tränar honom då han ska visas, inte lätt att säga att sorry, en på buke sa att jag ska följa min plan själv :angel:

Nej, shit the same. Jag känner min häst och du dina, alla är dom individer. Så är det bara.

Michis skrev:
Okej, nu lägger jag ner den här diskussionen.
Om du gärna vill tro att du känner min häst bättre än vad jag gör, så fine!
Men om du nu inte tror på att han har TEMPERAMENT och VILJA kan du ju alltid prata med Y.H och även min tränare som även hon "föder upp och rider in" hästar.
HÄSTEN HAR INTE ONT! Att det ska vara så svårt att få in det i ditt huvud. *suck*

Nu lägger jag ner det här, du verkar stå fast vid att hästen har ont när den inet gör som du vill.
Och det där med att ingen annan ska lägga sig i, det är svårt när man är 17år att kunna allt, samt att Y.H tränar honom då han ska visas, inte lätt att säga att sorry, en på buke sa att jag ska följa min plan själv :angel:

Nej, shit the same. Jag känner min häst och du dina, alla är dom individer. Så är det bara.

:bow: :bow: Tror faktiskt mer på Y.H än bukefalos :o :eek:

Michis skrev:
... du verkar stå fast vid att hästen har ont när den inet gör som du vill.
Ja, det gör jag.
Men det betyder ju inte att hästar måste ha ont för att inte göra som du vill.

Och antagligen så skulle din häst antingen visa sig att ha ont eller göra som jag ville om jag tränade den.
För mig så finns bara de 2 varianterna.

Mina lärare och mentorer lär mig att arbeta med hästarna i stället för mot.
Och med hästarnas eget sätt att kommunicera så att de alltid förstår.
Och när det blir fel, så är det alltid mitt fel och aldrig hästens.
Med tiden vart efter jag lär mig, så blir det mindre och mindre fel.

Varför har du din hästs "TEMPERAMENT och VILJA" emot dig i stället för med dig?
Jag ser dessa båda egenskaper som bra egenskaper.
Egenskaper som kan arbeta för mig.

Är du ett tillräckligt nöje för din häst?
Får din häst ut tillräckligt med glädje av att göra dig till viljes?
Blir din häst glad av att du rider och ledsen när du låter bli?

Jo det gör det ju också.
Det finns nog mycket av allt.
Det gäller att sålla agnarna från vetet.

Och du vet förstås PRECIS hur jag rider då ?

Men vad brá att du är så otroligt duktig då, blir så trött på sånt här, vi har ju förklarat i hela tråden att hästarna är kollade och att dom inte har ont!

Sen att min häst testar mig, det tror jag säkert, han testar allt och alla. Han har t.ex. märkt att det är svårare för mamma att komma upp om hn knallar iväg (Gör det ALDRIG med mig).
Så att dina hästar som du jobbat med alltid följer dig som du vill så är det bra för dom (och dig), men jag har också jobbat/jobbar med många hästar som av olika skäl inte vill göra som ägaren säger, och alla dom är kollade och har inte ont.

Så bara för att hästen inte gör som du vill betyder inte det att den måste ha ont. faktiskt.
Finns olater och dåligt beteende även om hästen inte har ont, dom vill inte jobba i onödan och när man väl sättre krav p ådom efter att dom blivit ridna ett antal år utan att behöva göra någonting vettigt, då är det ju inte så konstigt att man får motstånd.

Men läser du inte vad jag skriver?

Michis skrev:
Så bara för att hästen inte gör som du vill betyder inte det att den måste ha ont. faktiskt.
Om en häst inte gör som jag vill så har den ont någonstans eller har något annat fel.
Så fungerar det för mig.

Att det inte fungerar så för dig är en annan sak.
Läs mitt förra inlägg till dig och försök att förstå vad det står i det.

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka