lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

yew98fq skrev:
Angående tillåtna skydd så tror jag att det bara gäller att man får ha max 300 g/ben, senskydd får man ha så varför inte lindor.

Ganska exakt vad min tränare sa i frågan. Litar på honom eftersom han även utbildar domare.;)

Lindorna väger i blött och lerigt skick ca 180 gr.

Båbbe skrev:
Lindorna väger i blött och lerigt skick ca 180 gr.

Då vill jag utfärda en liten varning, beroende på vad man använder skulle jag vilja säga. Prova att blöta igenom en linda, skippa leran och väg den sen. Tänk på att ingen domare vid en hovbeslagskontroll står och kramar ut lindana innan den vägs, den vägs rakt upp och ner.
Längden på lindan har en stor betydelse, så man måste tänka på att även vid ett byte till en annan men av samma material så kan den vara längre än din gamla.

Forchaire skrev:
MEN VAD E PROBLEMET?
Problemet är att din häst slår sig på benen när du rider.
Det har du ju skrivit själv.

Och jag har bara det problemet på ytterst få hästar.
Och i princip bara när vi börjar med galopparbetet.
Det går oftast över när hästen blir stabil.
Varför har du det problemet?

Forchaire skrev:
Det handlar inte om mognad, det handlar om hästens fysik.
Men då så kanske hästens fysik inte tillåter de högre tempona.
Varför rider då i ett högre tempo än vad hästen klarar p.g.a. sin fysik?

Inte_Ung skrev:
Michis Ási som en häst som inte är tillfreds med arbete.

Konstatera vidare du, min häst ÄLSKAR att arbeta, han är samarbetsvillig på ridbanan nu, och är väldigt lättlärd.
men som sagt, han reser sig när han blir uttråkad, så är det bara.
OM han had haft ont, så skulle jag märkt det, märkte t.ex. att det va ngt knas i munnen på han när vi köpte honom och javisst, där satt en vargtand.
Och det där du skrev i inlägget innan till mig att han är trött i bakbensmusklerna eller vad du nu skrev, BULLSHIT! Han kan t.o.m göra så när man suttit upp och ska svänga ut från stallplanen.
Min häst har egen vilja, så har även resten av hans syskon.
Dom är individer och indivder har egen vilja, sen så beror nog mkt på hur dom blivit ridna när vid inridning och träningen strax efter den.
Min häst har fått göra lite som han vill, inga större krav har blivit ställda. I början var han jättearg så fort man skulle samla, han har ju inte fått lära sig det.
Men nu är han urenkel, han har accepterat att det är jag som bestämmer och resningarna kommer mindre och mindre.

Oftast kommer dom när han tröttnat på en viss övning eller när han helt enkelt vill gå hem.

Så bara för att dina hästar gör som du vill hela tiden, måste inte det betyda att alla andras har ont för att dom inte gör dte. OK ?

Michis skrev:
Så bara för att dina hästar gör som du vill hela tiden, måste inte det betyda att alla andras har ont för att dom inte gör dte. OK ?
Något måste det ju vara.
Någon skillnad på varför mina hästar och de hästar som jag tränar gör som jag vill och det med glädje.
I alla fall efter ett ganska så kort tag.
Såtillvida att de inte har ont då.

Så för mig så är det så.
Om jag inte med en veckas träning eller två får hästen att med glädje göra mig till viljes.
Så är det en häst som har ont någonstans.

Michis skrev:
Och det där du skrev i inlägget innan till mig att han är trött i bakbensmusklerna eller vad du nu skrev, BULLSHIT! Han kan t.o.m göra så när man suttit upp och ska svänga ut från stallplanen.
Proteinbrist kan ge den effekten.
Så även brist på vitamin B, selen eller vitamin E.
Samt även en felaktig balans på Ca/p.
Musklerna blir stela och hästen bli ovillig till riktigt arbete och försöker att springa ifrån arbetet.
Och helst hem till stallet då.

Min sambos Kallblodstravare får omedelbart ont i bakdelen så fort som proteingivan är det minsta för liten.
Och det händer långt - långt innan man kan se något för övrigt på hästen.

men snälla, ni beter er som ni känner varandras hästar bäst.
man känner väll sin häst bäst, eller hur ?
homn trivs med det och den andr trivs med det, okej ?

Tycker du helt ärligt att dessa båda verkar att trivas med hur deras hästar uppför sig?

Michis skrev:
Vi (läs mest mamma) red våran valack på martingal ett tag i somras då han hade en jäkla ovana att ställa sig på bakbenen nrä han blev upprörd. Han hade den inte så mycket nrä jag red eftersom jag inte blev rädd när han gjorde, blev bara arg.
Men mamma red ganska mkt på den just för att hon inte ville bli rädd för honom.
IrpaSnirpa skrev:
Låter som sådana hopp min tös gör när hon tröttnat på det vi gör för tillfället. Hon har vunnit över mig två ggr, båda gångerna har jag åkt av så att jag vart okapabel till att hoppa upp, och samma sak har hon gjort säg 30 gånger, eller rättaresagt, hon har 1 vecka varje månad då hon blir odräglig och håller på så, eller på något annat sätt, men av skall man.

Och hur kan du vara så säker på att inte jag skulle ha en bättre lösning på deras problem?

:bow:
Kan inte annat än hålla med!

Visst det kan verka som att dessa hästar har ont men om de har blivit kollade av både vet och andra så borde det inte vara så.

Jag kan ha det problemet själv ibland att hästen inte vill vara där jag vill, gå dit jag vill, göra det jag vill. Men oftast handlar det då om att jag inte är tillräckligt tydlig eller som det är som oftast att hon ifrågasätter mitt ledarskap!

Nu har jag erkännt det; min häst lyder inte alltid mig.
Men hon gör det inte för att hon har ont i kroppen (vad jag vet enligt både ET och osteopater) utan pga att jag helt enkelt kan vara för mesig. Borde jag sälja henne då? :smirk:

zaching skrev:
Nu har jag erkännt det; min häst lyder inte alltid mig.
Men hon gör det inte för att hon har ont i kroppen (vad jag vet enligt både ET och osteopater) utan pga att jag helt enkelt kan vara för mesig. Borde jag sälja henne då?
Om felet ligger hos en själv, så hjälper det ju inte att byta häst.

Vad lägger du i begreppet "för mesig"?

Och i vilka situationer gör hon inte som du vill?

Jag är inte tillräckligt bestämd, har fått höra det dussintals gånger av både dressyr och andra tränare. I och med att jag inte är det så blir jag inte tillräckligt tydlig, hon förstår inte riktigt och kan göra det hon tror jag vill eller så tar hon över för att få ett klart ledarskap.

Oftast händer detta när vi rider ut ensamma efter att hon har fått stå ett par dagar, då vill hon inte lämna gårdsplanen eller så försöker hon vända.

Jag är medveten om mina brister och jobbar på dem, när jag verkligen visar vad jag vill och hon känner att det är jag, ryttaren, som bestämmer så brukar hon tugga förnöjt och gå jättefint.

Inte_Ung skrev:
Jag tolkar inte det hela på samma sätt som du.
Men jag har å andra sidan inte några sådana problem med mina hästar som du beskriver att ni har.
Och om jag skulle ha haft det, så hade jag hittat orsaken och avlägsnat den.

Jag tolkar sadelgjorden som att du kanske nöp eller luggade honom.
Eller att något satt tokigt.
Den "lata hästen" som att den antingen har spatt, knäproblem eller helt enkelt inte styrkan för samlingen ännu.
Michis Ási som en häst som inte är tillfreds med arbete.
Och en orsak till detta som måste finnas.

Hästar är tjänstvilliga och arbetsamma djur, som gärna tjänar dig med glädje om du sköter dem på rätt sätt.
Men naturligtvis så protesterar de om man missbrukar dem eller missar något i deras skötsel.
Att då dominera och mästra dem anser jag vara fel väg att gå.
Utan jag tycker att man skall lyssna på dem och ta deras bekymmer på allvar, samt åtgärda problemet.

Kom och träffa mina hästar du.
De står på kö för att få komma ut och bli ridna.
(Utom den gången som jag lånade ut en snäll häst till en hård och okännslig ryttare, då så ville han inte komma på flera dagar sedan.)

Alltså, det där med sadelgjorden gör han så fort man sträcker sig efter gjorden för att spänna den. Han sparkar aldrig när den redan är spänd o man ska spänna den lite mer t ex... o som sagt gör han det bara ibland. Skumt.

Jag tror också att hon inte riktigt har styrkan för samlingen än = det blir jobbigt för henne och hon vill komma undan.
Tror att Ási mest blir arg för att han vill bestämma. Han testar ledarskapet.

Jag förstår absolut vad du menar, de flesta hästar med problem HAR ont, men många är också fräcka...

Kommer gärna o träffar dina hästar (vad nu det har med tråden att göra men det gör jag gärna! :D), var står dom? :D Jag är iaf ingen hård och okänslig ryttare, inte vad jag hört iaf :p

Boj skrev:
Lugna ner dig lite, vad I_U menar är. Att när ni gått igenom allt det som du skriver, och inget finns att finna där bör man gå vidare och se över sin egen ridning. Ryttaren påverkar i allra högsta grad hästen, och kanske kan den bli en ännu finare dressyrhäst om man även såg över ryttarsituatonen också.

Faktum är att ryttaren spelar en mycket stor roll för vad ekipaget kan prestera, är ryttaren själv felbelastad överför man lätt det på den häst man rider. Detta kan ge en hel del obalans som man faktiskt kan komma tillrätta med, om man vill.

Okej. Det ÄR konstaterat, du läse rinte ens mina inlägg. Hästen SLÅR sig OAVSETT ryttare, skydd (förutom mina nya spec beställda skydd dårå).

Tänkte ju såklart på ryttaren, Hur många nätter av de 4år jag ägt henne, tror ni inte att jag har legat och gråtit, och tänkt att jag är en hemsk människa som förstör min häst.

Och jag har i många perioder tänkt på att låta henne vandra vidare. jag har låtit henne vila, jag har ridit henne i skogen i skritt, jag har ridit henne samlat SAMLAT i ridhus bara, jag har låtit andra rida/träna henne. Inget hjälper. Problemen återkommer.

Förlåt för att jag blir upprörd, men ni kan fan inte dömma, ni har inte sett hästen äns, utan sitter bara och verkar viktiga på datan. Jag sitter här och känner mig totalt nedtryckt, och jag fattar inte äns varför jag tar åt mig. jag rider mycket hästar, jag vet nu att det inte är mitt fel. Så varför tar jag åt mig? Jo, för att jag har spenderat alla mina år, från det att jag var 14år, att behandla och rida denna häst. Alltid har folk sagt att det är mitt fel. men jag vet nu att det inte är det, så jag beehöver inte försvaara mig.

Allt jag ville va att ge ett typ exempel på häst som behöver skydd, men ni svamsade ju bort det som vanligt, ni kan inte diskutera, bara trycka ner. Tack.

Inte_Ung skrev:
Men då så kanske hästens fysik inte tillåter de högre tempona.
Varför rider då i ett högre tempo än vad hästen klarar p.g.a. sin fysik?

Men det är det jag har förklarat om och OM igen, varför läser du inte mina inlägg?! Hästen KLARAR inte ridningen, men nu går det med dessa skydd. suck. Ger upp detta nu, ni är så insnöade allihopa herregud, ge er ut och se världen, istället för att sitta på bukefalos.se och leka duktiga. usch.

Michis skrev:
Konstatera vidare du, min häst ÄLSKAR att arbeta, han är samarbetsvillig på ridbanan nu, och är väldigt lättlärd.
men som sagt, han reser sig när han blir uttråkad, så är det bara.
OM han had haft ont, så skulle jag märkt det, märkte t.ex. att det va ngt knas i munnen på han när vi köpte honom och javisst, där satt en vargtand.
Min häst har egen vilja, så har även resten av hans syskon.
Dom är individer och indivder har egen vilja, sen så beror nog mkt på hur dom blivit ridna när vid inridning och träningen strax efter den.
Min häst har fått göra lite som han vill, inga större krav har blivit ställda. I början var han jättearg så fort man skulle samla, han har ju inte fått lära sig det.
Men nu är han urenkel, han har accepterat att det är jag som bestämmer och resningarna kommer mindre och mindre.

Oftast kommer dom när han tröttnat på en viss övning eller när han helt enkelt vill gå hem.

Ingen ide att tjafsa om rygg ont. Hästen är olydig, det är allt, Michis skule väll märkt om hästen hade ont?!

Okej nu kommer min verision av det hela. Jag tycker absolut inte att det är fel att rida med benskydd av olika slag, i rätt tillfällen.

Ni som säger att inte elitryttarna rider med senskydd, nej många gör inte det därför det blir alldeles för tungt med senskydd+boots/klockor. Många lindar då istället kotan bl.a. Hvinur, Hlynur på VM hade det.

Jag har också hört en sådan historia om en häst som slog av sig senan vid ett passtillfälle, och är ypperst noga med just att skydda den eftersom jag VET vad som kan hända i passen, jag tar alltså INGA risker. Står hellre på den säkra sidan med mina skydd på, och jag anser inte att det skadar att rida med skydd, snarare tvärt om. En tränare jag red för, sa till mig att både hoven och senan är viktig att skydda i passen.

Sen vad är detta för disskussion om att hästen har ont om den är dum och bråkar?

Det finns något som kallas vilja på en häst, och alla hästar har den i olika mycket utsträckning. Då skall alla hästar som är envisa och mycket egen vilja ha ont?

Nu dar jag en sak om mitt halvblod men han har skydd både fram och bak när vi är ute i skogen och rider alltså när man galopperar mycket och så..Vissa gånger går han helt utan skydd när baar skrittas just för att stärka benen på honom..

Men typ 3 dagar efetr jag hade köpt ett par av mina höga bakbensdamasker så hade faktiskt en pinne skurit sönde en bit på skyddet..Vadå tur!? OM jag inte hafr skydd då hade han förmodligen haft en reva i benet istället..

soft mee islandshästar skrev:
Okej nu kommer min verision av det hela. Jag tycker absolut inte att det är fel att rida med benskydd av olika slag, i rätt tillfällen.

Ni som säger att inte elitryttarna rider med senskydd, nej många gör inte det därför det blir alldeles för tungt med senskydd+boots/klockor. Många lindar då istället kotan bl.a. Hvinur, Hlynur på VM hade det.

Jag har också hört en sådan historia om en häst som slog av sig senan vid ett passtillfälle, och är ypperst noga med just att skydda den eftersom jag VET vad som kan hända i passen, jag tar alltså INGA risker. Står hellre på den säkra sidan med mina skydd på, och jag anser inte att det skadar att rida med skydd, snarare tvärt om. En tränare jag red för, sa till mig att både hoven och senan är viktig att skydda i passen.

Sen vad är detta för disskussion om att hästen har ont om den är dum och bråkar?

Det finns något som kallas vilja på en häst, och alla hästar har den i olika mycket utsträckning. Då skall alla hästar som är envisa och mycket egen vilja ha ont?

Tack :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka