lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

IrpaSnirpa skrev:
Tror det är dags att folk inser att en häst kan hålla på med massa trams utan att den har ont.
Jag har under mina 38 år som ryttare aldrig träffat på en häst som trasslar på det sättet utan att man förr eller senare har hittat något som orsakade hästen smärta.

Denna min samlade egna erfarenhet gör att jag har insett att hästar aldrig tramsar utan en verklig och reéll anledning i form av smärta.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda skada, men något som gör ont är det.
Mjölksyra i en muskel kanske eller kramp.

Inte_Ung skrev:
Även till Michis:
Varför i hela världen far era hästar ikring på det där viset?
Har de ont någonstans?
Jag har haft 4 hästar som betett sig galet på det viset och andra vis.
En hade sesambensbrott, en hade kotledsinflammation, en hade spatt och en hade haft en lokatt på ryggen.

anledning till att min 7årign betedde sig så, var för att han ALLTID fått göra som han vill.
Han blir så förbannad när man tvingar honom att göra något han tycker är tråkigt.
(Sådan var även hans storasyster som yngre)
Han har inte ont, då han är kollad av kiropraktor, tandläkare samt veterinär.
Han gjorde/(gör även ibland) det för att han tröttnar, alla hästar måste inte ha ont för att dom beter sig illa :crazy:
förstår inte varför alla hästar "måste" ha ont för att dom inte är små snälla lurvtussar som gör allt man ber dom om :cool:

så det kanske är dags att inse att alla hästar som inte beter sig "normalt" inte har ont, visst kanske det finns några, eller kanske t.o.m många. Men alla jag tränat/träffat på har precis som min, blivit bortklemade tidigare och fått göra som dom vill, ev. blivit ridna fel osv. Men INGEN har haft ont.

Inte_Ung skrev:
Jag har under mina 38 år som ryttare aldrig träffat på en häst som trasslar på det sättet utan att man förr eller senare har hittat något som orsakade hästen smärta.

Denna min samlade egna erfarenhet gör att jag har insett att hästar aldrig tramsar utan en verklig och reéll anledning i form av smärta.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda skada, men något som gör ont är det.
Mjölksyra i en muskel kanske eller kramp.

Men som vi nu har beskrivit, så händer det när hästen tröttnat/blir arg av en eller annan anledning.

Min häst t.ex. reser sig när man ska rida åt ett visst håll men att han hellre vill gå t.ex. rakt fram, för det behöver ju inte hästen ha ont eller hur ?
han reser sig när han ej får sin vilja igenom, och så är det bara.
Han lär ju knappast ha ont bara för att man ska ta en sväng till vänster men han vill rakt fram eller tvärtom. Kan även hända när man ska rida rakt fram när han hellre vill svänga.

Så, trust me, alla hästarna behöver inte ha ont av något slag för att dom reser sig, OK ?

Inte_Ung skrev:
Lokatten höll sig fast med klorna.
Vi hittade rivmärkena efter att ridningen blivit tokig.
Var det denna häst som var med på en clinic med Patric Allori? Svartskäck?

Väldigt ofta önskar jag att min häst hade ont någonstans så att hon kunde sluta att testa mig varenda dag.

Men liksom människor så har hästar humör och egen vilja. Om en häst går snällt från stallplanen med en annan häst framför sig eller bakom sig men tvärvägrar när den skall gå själv, vad är det då som gör att den har ont?

hade hon haft kotledsinflamation så hade det visat sig på böjprover, det är jag övertygad om, man hade dessutom känt att hon hade ont någonstans. (Jag fick ta bort min häst (dressyr) pga kotledsinflammation när jag hade haft en tjej som satte igång honom åt mig efter en sommarvila). Hon har haft ont i ryggen, därav den bomlösa sadeln, min tidigare sadel låg väldigt dåligt på henne, hon fick vila och bli bra, reds barbacka när det väl gick (vilade i tre veckor, vet sa 1 - 2 veckor).

Kan påpeka att hon även ställer sig upp och vägrar gå framåt om man skall tömköra henne. Och ryggen är hon som sagt bra i nu..

Altså som många här har sagt, varför behöver en häst ha ont för att den försöker komma undan arbete? Det behöver inte bero på att dom har ont någon stans, utan möjligen att dom har egen vilja och psyke:angel:

Josephine skrev:
Altså som många här har sagt, varför behöver en häst ha ont för att den försöker komma undan arbete? Det behöver inte bero på att dom har ont någon stans, utan möjligen att dom har egen vilja och psyke:angel:

Jag tror att många människor vill ha det till att deras hästar har ont så de själv slipper känna sig krassa för att deras hästar testar dem om och om igen.

Att en häst testar "dig" beror ju på att du inte har tagit hela ledarrollen, och jag kan erkänna det, jag har en lång väg att gå med min pålla, men det går bättre och bättre. Istället för att försöka få dra hem varje ridtur så gör hon det bara lite då och då.

Att vi har kommit så lång som vi har gjort har nog handlat om att både jag och hästen har just den där egna viljan och vi vet båda vad vi vill, vi har alltså kompromissat. De dagar hon vart som värst har det blivit till att arbeta hela ridturen, de dagar hon gått snällt från stallplanen har det varit lite mer okrävande ridturer. Sen kan det vara värt att påpeka att hästen i sig har stått mer eller mindre i 4 år efter ett föl och en skada. Hon har i genomsnitt blivit riden 4 dagar i veckan de sista två åren. Sen september är hon igångsatt på heltid, rids c:a 4-5 dagar i veckan, mestadels skrittturer, klättring och annat, vi tränar inte ännu, men det kommer.

Hon rids två veckor, står en, rids två veckor och står en. Så är det just nu (givetvis har hon vilodagar under dessa två veckor med), Efter nästa vila så kommer hon istället ridas två dagar och sen stå en.

Så igångsättningen är inte direkt framstressad och hon har inga större krav på sig egentligen, men för henne är det ett väldigt stort krav att gå ENSAM från gårdsplanen eller skritta hela vägen hem med lite halter lite då och då. Klart som korvspad att hon blir förbannad och ställer sig upp. Det är inte vad hon är van vid liksom.

IrpaSnirpa skrev:
Jag tror att många människor vill ha det till att deras hästar har ont så de själv slipper känna sig krassa för att deras hästar testar dem om och om igen.

Tror jag faktist med:angel:

Sen finns det självklart undantag, som alltid...

IrpaSnirpa skrev:
Det är nog snarare så att man är mån om att ens häst INTE ska ha ont och därför vill man utesluta det innan man kräver något annat av den.

Islandshästar är dessutom så tåliga att de ska i princip vara "döende" för att de ska signalera något.
Det gäller att sätta sig in i hur hästar tänker, eller inte tänker. Jag tror inte en häst kan tänka "jaha, nu ska jag studsa på bakbenen upp till stallet bara för att retas med min ryttare".

Däremot kan de reagera på olika känslor. Mina föräldrar är inte särskilt hästvana. Mamma är jättefeg och smyger fram till hästen och "ber" om att få klappa honom. Min häst är livrädd för henne. Min pappa går med bestämda steg fram till hästen och säger "tjena, hur är läget?" det är ok tycker kusen. (lillkusen bryr sig dock inte om vilket...)

marijaa skrev:
Islandshästar är dessutom så tåliga att de ska i princip vara "döende" för att de ska signalera något.
Det gäller att sätta sig in i hur hästar tänker, eller inte tänker. Jag tror inte en häst kan tänka "jaha, nu ska jag studsa på bakbenen upp till stallet bara för att retas med min ryttare".

Tack och lov att min häst singalerar när hon har ont då :)
Får hon en sten i skon så haltar hon, har hon ont i ryggen så ömmar hon vid beröring (som sagt så masserar jag min häst ofta och känner då igenom allt på henne).

När hon ställer sig upp och vänder hemåt så gör hon det för att det är hem hon vill. Hon har kommit undan med detta beteendet många gånger innan och därför tror hon att hon kan göra det nu med, varför skulle hon annars ha två utvalda ställen att göra det på? Antingen på gårdsplanen eller vid sommarhagen, vid sommarhagen har hon gott om plats att dra runt på.

Det är ungefär som att säga att ett barn inte kan testa sina föräldrar för dom är inte så stora i huvudet. En häst är smart, visst kan dom tänka precis som oss.

Michis skrev:
Han lär ju knappast ha ont bara för att man ska ta en sväng till vänster men han vill rakt fram eller tvärtom. Kan även hända när man ska rida rakt fram när han hellre vill svänga.
Jag skulle tolka det som att bakbensmusklerna som skall utföra svängen är trötta.

Varför får du inte din häst med dig i vad du vill göra?

IrpaSnirpa skrev:
När hon ställer sig upp och vänder hemåt så gör hon det för att det är hem hon vill. Hon har kommit undan med detta beteendet många gånger innan och därför tror hon att hon kan göra det nu med, varför skulle hon annars ha två utvalda ställen att göra det på? Antingen på gårdsplanen eller vid sommarhagen, vid sommarhagen har hon gott om plats att dra runt på.

Det är ungefär som att säga att ett barn inte kan testa sina föräldrar för dom är inte så stora i huvudet. En häst är smart, visst kan dom tänka precis som oss.

Nu är det kanske ett invant beteende som hon testar för att det gått tidigare. Frågan är ju VARFÖR det här beteendet kommit till?

IrpaSnirpa skrev:
Jag har inte några problem med någon häst som är frisk.
Om jag får problem så hittas alltid orsaken till smärtan.
Förr eller senare.
Spatt och kotledsinflammation syns inte alltid på en veterinärbesiktning i början av inflammationen.
Utan det som man då märker är att hästen har ett dåligt beteénde.

Inte_Ung skrev:
Nej, det var en silverhingst.
ok. den här hästen hade också varit utsatt för ett lodjur. Men jag förstod aldrig vad felet med den var. Ägarna hade tagit dit den för den var svårthanterlig men den var näst intill lugn som en filbunke på clinicen. Men det är klart att ett sådant överfall sätter sina spår.
Hur har det gått med silverhingsten?

Hästar är snälla och tjänstvilliga djur.
De gör gärna allt för dig om du ber om det på rätt sätt.
Därför så undrar jag varför din häst inte vill tjäna dig?
Har du verkligen förtjänat din hästs kärlek och lojalitet?

Det gick bra.
Efter den vådliga rituren (inte jag) då sadeln hade satts PÅ revorna efter jättekatten, så red jag in honom igen.
Att vi missade revorna berodde på att hingsten brukade ha ränder i pälsen längs sidorna från ett av stona som dagligen besteg honom flera gånger.
Men den här gången så var det inte stoet.

Jag tränade med pressenning, grejjor och annat.
Oftast ensammen.
Och med tiden så kunde jag hoppa upp barbacka från båda håll.
Jag red barbacka i början för att fort kunna komma av om han fick spel.
Och med tid, repetition och tålamod så löste det sig.

Räddningen var att han tycker så oändligt mycket om människor.
Så han ville ju så gärna kela och kramas.
Så vi gjorde ridningen till trevligt fysiskt umgänge.

Forchaire skrev:
Var inte så enkelspåriga. I Passen axelererar hästen något OTROLIGT och liksom en människa, kan den trampa snett o hamna i obalans. Bara för att NI inte sett problemen, betyder inte det att det inte finns där!

Vi ALLA lever för våra hästar och gör ALLT för att de ska må så bra som möjligt, vi älskar våra hästar. Självklart så mår hästarna bässt naturligt, det är ju detta vi eftersträvar. Men faktum är att vi har avlat/hanterar "sönder" våra hästar, och nu måste VI göra det bästa för att hjälpa våra djur att hålla sig hela! Eller? Har jag fel?

Ska jag rida mitt halvblod varje dag utan skydd, och se henne slå sig blodigare och blodigare? För det blir hon. Jag har testat rida utan skydd/lindor, och hon slår sig. Hon slår sig t.o.m IGENOM lindorna, så att det blöder. Är detta rätt? Ska ja låta henne lida, skulle du gjort det ?
har spec. beställda skydd som går ner över ballarna, nu har hon inte haft sår på 1år.

Snälla, bara för att de 20islandshästar DU har ridit, dra inte alla hästar övver en linje!

[inte direkt riktat mot boj, utan alla.]
:bow: :bow: :bow: :bow:

Islandh'ästar är tåliga med det mesta men dom har lättare att få tex influensa en vad andra hästar får.
Detta pga inmunförsvartet (tror jag) hr läst det i en del böcker.

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat