lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Inte_Ung skrev:
Även till Michis:
Varför i hela världen far era hästar ikring på det där viset?
Har de ont någonstans?
Jag har haft 4 hästar som betett sig galet på det viset och andra vis.
En hade sesambensbrott, en hade kotledsinflammation, en hade spatt och en hade haft en lokatt på ryggen.

Enligt min erfarenhet kan hästar "bära sig åt" även pga andra orsaker än smärta, även om jag verkligen tycker att man ska kolla att hästen är frisk o mår bra innan man utgår från att den "dummar" sig.

Min och min systers foderhäst t ex. Hon är rätt van att få strutta runt lite kravlöst och hon är extremt lat! Nu när vi börjat sätta press på henne, att hon verkligen ska sitta på rumpan, så reser hon sig ibland. Hon försöker komma undan, för trots allt så är det ju mycket skönare att gå lite som man vill än att arbeta ordentligt med baken!

En gång, för något år sen, började min häst sparka mot magen när vi var ute och red och jag skulle sadla om. Det var jättemycket mygg, knott o insekter där, så det var antagligen därför han sparkade. Men jag blev lite rädd och släppte sadelgjorden precis när jag skulle spänna den, flera gånger. Det registrerade han och efter den ridturen började han hålla på o sparka mot sadelgjorden varje gång jag skulle spänna den. Jag blev orolig o undrade om han hade ont, men vi kollade det och det var inget sådant.
Han hade alltså lärt sig att "aha när jag sparkar mot magen så släpper hon sadelgjorden, vad skönt att slippa den, det här fortsätter jag med!"
Fortfarande kan han vispa till med svansen och lyfta hoven när jag spänner sadelgjorden, någon gång till o med sparka till igen. Men han gör det bara ibland! När han kommer på det, typ... typisk fräckhet.

När jag red Michis Ási så reste han sig med mig och sprang iväg en bit bort mot stallet :D Han ville helt enkelt göra som han ville och inte som jag ville! Det är ju mycket skönare att gå hem till stallet o mumsa mat än att fortsätta jobba ;) Hästar är bekväma djur, kan de komma undan så gör de det!
Själv tror jag att sådant här beteende försvinner vartefter hästen lär sig att det är ingen idé att bråka och när de känner o accepterar att ryttaren verkligen är ledaren. Men det kan ta lite tid att komma igenom det dåliga beteendet om det fått sätta sig ordentligt först!

Oj, långt inlägg blev det, men det här är vad jag tycker och tror ;)

Filippan skrev:
Själv tror jag att sådant här beteende försvinner vartefter hästen lär sig att det är ingen idé att bråka och när de känner o accepterar att ryttaren verkligen är ledaren. Men det kan ta lite tid att komma igenom det dåliga beteendet om det fått sätta sig ordentligt först!
Själv tror jag inte att de hittar på sånt utan anledning, vilken den än må vara...

My Beauty skrev:
Islandh'ästar är tåliga med det mesta men dom har lättare att få tex influensa en vad andra hästar får.
Detta pga inmunförsvartet (tror jag) hr läst det i en del böcker.

Snälla du, innan du kommer med påståenden som inte har någon verklighetsförankring. Ta reda på hur det verkligen förhåller sig.
Det du skriver nu är lösryckta meningar urtagna ur sitt sammanhang.

Boj skrev:
Snälla du, innan du kommer med påståenden som inte har någon verklighetsförankring. Ta reda på hur det verkligen förhåller sig.
Det du skriver nu är lösryckta meningar urtagna ur sitt sammanhang.
Antingen driver hon med oss eller är hon bara väldigt dålig på källkritik.

Jag tolkar inte det hela på samma sätt som du.
Men jag har å andra sidan inte några sådana problem med mina hästar som du beskriver att ni har.
Och om jag skulle ha haft det, så hade jag hittat orsaken och avlägsnat den.

Jag tolkar sadelgjorden som att du kanske nöp eller luggade honom.
Eller att något satt tokigt.
Den "lata hästen" som att den antingen har spatt, knäproblem eller helt enkelt inte styrkan för samlingen ännu.
Michis Ási som en häst som inte är tillfreds med arbete.
Och en orsak till detta som måste finnas.

Hästar är tjänstvilliga och arbetsamma djur, som gärna tjänar dig med glädje om du sköter dem på rätt sätt.
Men naturligtvis så protesterar de om man missbrukar dem eller missar något i deras skötsel.
Att då dominera och mästra dem anser jag vara fel väg att gå.
Utan jag tycker att man skall lyssna på dem och ta deras bekymmer på allvar, samt åtgärda problemet.

Kom och träffa mina hästar du.
De står på kö för att få komma ut och bli ridna.
(Utom den gången som jag lånade ut en snäll häst till en hård och okännslig ryttare, då så ville han inte komma på flera dagar sedan.)

Nu måste jag ge mig på ett sånt här inlägg: :bow: :bow:

Vili skrev:
Men kära du är du säker på att allt är okej med din häst om den slår sig så extremt mycket??

Min nya häst har stora rörelser och är fortfarande i lite obalans inte slår han sönder sina ben....

jag förstår inte riktigt vad det är för hästar ni har som slår sig så fruktansvärt mycket

hehe, men det är ju just det som är grejjen, allt ÄR INTE OK med mitt halvblod. Därför har jaag skydd. jälvklart ska en häst kunna ha stora rörelser och vara i balans och inte slå sig. Men jag har testat ALLT med min häst, ALLT lovar, älskar hästkraken. men när dte funkar med skydd, är d väll bra?!

Din sista mening förstår ja inte riktigt, de är ju inte vårt fel att hästarna slår sig :crazy:

Jag läste vad du skrev, men alla har vi ridit, men har vi verkligen RIDIT, förstår du vad jag menar? Jag känner dig inte, du är säkert en jätteduktig ryttare och hästvetare, men du skrev lite knasigt, presissom om bara för att din häst inte slår sig, så gör ingen det. Jag blev lite upprörd, förlåt om jag gick på för hårt, verkligen, jag är inte ute efter att bråka, kejj, kompisar? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
Rider man pass, och ffa passlöp så vet man var riskerna finns. Då är det styttningen som är den största risken, eftersom gångarten är lateral dvs hästen flyttar fram sitt bakben samtidigt som frambenet flyttar fram sig. Då blir det svårt att hinna ikapp frambenen sas, styttning då hamnar hästen på framdelen och kan gå över i korsgalopp. Här kan finnas en risk för hästen att slå på sig, men då lär det knappast ske på benen utan i hoven och då ffa trakt/ballar.

Jag vet hur snabbt hästen accelerar i pass,;) och även om siffran 20 du nämnde inte var menat till mig så vill jag ändå bara berätta att för mig gäller nog ytterligare en nolla bakom vad gäller antalet ridna hästar.;)

jag er att du kan dina saker, absolut, men någonstans längs vägen kanske man måste öppna sinnet och se till individen..?

Jag säger inte att alla islands hästar slår sig. Inte varannan. Inte en på 100, inte en på 200. kanske 1 på 500?! Nu kanske inte du har träffat DEN hästen med DE problemen, gör det att den hästen inte finns? bara undrar ;)

Boj skrev:
Att klara av att rida olika sorters hästar, då krävs en ganska gedigen kunnighet. Att rida en häst gör ryttaren hemmablind, knapparna sitter på samma ställe jämt. Att rida många hästar ger ryttaren ett brett register av knappar att välja av, det kallas för erfarenhet.

Så om jag bad dig spela en symfoni med hjälp av en som spelar blockflöjt (en riden häst), och sen spelade samma symfoni själv med hjälp av en orkester (flera ridna hästar). Vilket tror du låter mest och bäst?

Hur skaffar du dig erfarenhet med hjälp av ridning egentligen? Jag ser fram emot förklaringen.

Håller med dig. Olika hästar ger en sådan OTROLIG kunskap om hur man ska behandla hästen, till slut börjar man rida av egen maskin, och inte väntar på hästens knappar. Däremot säger det inte att JAG är en bra ryttare, för att jag har ridit många hästar. Jag kan rida 500 hästar ute i skogen och traggla, utan ngn som bedömer mig, hästen, ger mig tips på ridning och hur ja ska hantera hästen, så komme rjag ingen stans i min ridning.

Jag har själv ridit många hästar, alltifrån "problemhästar" till välridna topppresterande tävlinghästar (både dressyr/hopp/island) och jag anser mig inte bättre än någon annan på detta forum för den sakens skull. Men att skriva att INGEN häst behöver skydd, är vansinigt okunnigt.

Att nin inte förstår mig med mitt halvvblod ssom bara slår sig. Ska sse om ja kan lägga in bilderna fr den period när de var som värst och hon slog sönder tjocka fleece lindor.Det FINNS hästar som slår sig, hur svårt kan de vara att förstå?!;)

Forchaire skrev:
jag er att du kan dina saker, absolut, men någonstans längs vägen kanske man måste öppna sinnet och se till individen..?

Jag säger inte att alla islands hästar slår sig. Inte varannan. Inte en på 100, inte en på 200. kanske 1 på 500?! Nu kanske inte du har träffat DEN hästen med DE problemen, gör det att den hästen inte finns? bara undrar ;)

Hmm, men "vi" säger ju heller inte att INGEN islandshäst ska ha skydd. Jag tror bara att vi som inte är så "förtjusta" i skydd i den här tråden är överens om att när det är befogat ska man ha skydd, inte bara för att det är snyggt. Och framförallt ska man veta VARFÖR man behöver skydden och analysera om det är något man kan göra för att slippa dem. Jag förstår inte att det är så mycket att tjafsa om...

Inte_Ung skrev:
Oftast så är det faktiskt ryttarfel.

Det är sant. Men här är det inte så, har haft veterinär ute och kolalt när jag rider självklart, jag skyller alltid på mig själv först. Hästen är balanserad, i de högre tempona slår hon sig.. Saaatan va svårt folk har att acceptera :d

marijaa skrev:
Hmm, men "vi" säger ju heller inte att INGEN islandshäst ska ha skydd. Jag tror bara att vi som inte är så "förtjusta" i skydd i den här tråden är överens om att när det är befogat ska man ha skydd, inte bara för att det är snyggt. Och framförallt ska man veta VARFÖR man behöver skydden och analysera om det är något man kan göra för att slippa dem. Jag förstår inte att det är så mycket att tjafsa om...

Säkert.. Men usch de är ju fult med skydd :P skulle mer än gärna visa upp en naturelm häst än en med tygklossar på benen :d

Inte_Ung skrev:
Men då så skall du kanske inte rida i de högre tempona innan hästen är mogen för det?

MEN VAD E PROBLEMET?

Ursäkta, men nu börjar jag bli uppretad. Hörs jag inte här? Ser nin inte mina inlägg? Läs igenom det NOGA.

Min häst är 11år, riden sen hon var 4. Är en JÄTTEFIN dressyr häst, men som har detta problem, och har därför inte kunnat utvecklas mer. har haft veterinär, kiropraktor, har ridit henne för rutinerade, duktiga dressyr tränare genom alla år, olika tränare. Det handlar inte om mognad, det handlar om hästens fysik. Ingen förstår? Ska dra in de där bilderna.

Lugna ner dig lite, vad I_U menar är. Att när ni gått igenom allt det som du skriver, och inget finns att finna där bör man gå vidare och se över sin egen ridning. Ryttaren påverkar i allra högsta grad hästen, och kanske kan den bli en ännu finare dressyrhäst om man även såg över ryttarsituatonen också.

Faktum är att ryttaren spelar en mycket stor roll för vad ekipaget kan prestera, är ryttaren själv felbelastad överför man lätt det på den häst man rider. Detta kan ge en hel del obalans som man faktiskt kan komma tillrätta med, om man vill.

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka