lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Tänkte bara ge ännu ett exempel på en situation då min häst ofta reste sig, även om han nu är mycket bättre på den punkten. Det var iaf om man vid en uteritt av någon anledning inte vill låta honom rusa iväg då de andra hästarna skulle galoppera. Då reste han sig helt sonika - rätt sansat faktiskt (var aldrig rädd för att slå omkull, men är fortfarande ett otrevligt beteende) för att sedan slita tyglarna ur händerna på mig genom att snabbt kasta sig framåt med huvudet neråt och dra efter. Jag skulle knappast tro att han har ont i en sådan situation, däremot är det betydligt roligare att galoppera med kompisarna än att vänta bakom med matte. ;)

Forchaire skrev:
Förlåt för att jag blir upprörd, men ni kan fan inte dömma, ni har inte sett hästen äns, utan sitter bara och verkar viktiga på datan. Jag sitter här och känner mig totalt nedtryckt, och jag fattar inte äns varför jag tar åt mig. jag rider mycket hästar, jag vet nu att det inte är mitt fel. Så varför tar jag åt mig? Jo, för att jag har spenderat alla mina år, från det att jag var 14år, att behandla och rida denna häst. Alltid har folk sagt att det är mitt fel. men jag vet nu att det inte är det, så jag beehöver inte försvaara mig.

Allt jag ville va att ge ett typ exempel på häst som behöver skydd, men ni svamsade ju bort det som vanligt, ni kan inte diskutera, bara trycka ner. Tack.

Men det är ju det du brukar göra i andra trådar. Detta kan kanske få dig att inte döma folk så snabbt i fortsättningen...

soft mee islandshästar skrev:
Det finns något som kallas vilja på en häst, och alla hästar har den i olika mycket utsträckning. Då skall alla hästar som är envisa och mycket egen vilja ha ont?
Något fel måste det ju vara om man inte får hästens vilja med sig utan mot sig.
Och i det läget så gäller det ju att hitta felet.
Och felet är aldrig hästens.

Forchaire skrev:
Kolla igenom mina inlägg lixåm o ta fram exempel tack ;)
Du var ju ganska så hård mot andra i dina tidigare inlägg i tråden.

Forchaire skrev:
Du har aldrig hållt på med "vanliga" hästar/ponnyer, de hörs :angel:

Forchaire skrev:
RIDIT ja, på ridskola antar jag? Hm, annars skulle du aldrig uttalat dig otroligt okunnigt som du gjorde.
Forchaire skrev:
Var inte så enkelspåriga. ...... Bara för att NI inte sett problemen, betyder inte det att det inte finns där!
.......
Snälla, bara för att de 20islandshästar DU har ridit, dra inte alla hästar övver en linje!

[inte direkt riktat mot boj, utan alla.]

Inte_Ung skrev:
Tycker du helt ärligt att dessa båda verkar att trivas med hur deras hästar uppför sig?

Och hur kan du vara så säker på att inte jag skulle ha en bättre lösning på deras problem?

Du har säkerligen en bättre lösning, du har trots allt hållt på med hästar i många fler år än både mig och Michis.

MEN, nu är det jag som har min häst, jag har tränat henne och fått henne att bli det hon är idag. För att du skall slippa antyda och anta massa saker så skall jag lite mer förklara vad mitt och min hästs problem har varit.

När jag fick hem henne så hade hon mer eller mindre stått i 4 år, säg att hon blivit riden 3-4 dagar i veckan de sista två åren och då mestadels i skritt, lugna härliga skogsturer, inga krav. Ett underbart liv för vissa hästar.

Första dagen jag träffade hästen stod hon och hängde, var inte glad, såg ledsen och uttråkad ut. Väl ute på ridtur var det en långsam häst, ingen framåt anda och gick mest och suckade.

I september kom hon hem till mig, hon fick börja att gå med en ponny som läxade upp henne rätt rejält. Hästen vilade i 3 dagar och sedan började jag sätta igång henne så smått. Efter en vecka släpptes hon ihop med Stallägarens dräktiga fullblodsston och allt var frid och fröjd, hästen lekte i hagen, sprang runt och hade det lattjo helt enkelt. Vi fortsatte rida runt i skogen, jag insåg att med skola och allt så kanse det är värt att ta hjälp av någon som kan avlasta mig 1-2 dagar i veckan. En tjej kommer ut, hon gillar hästen och får testa ett par veckor för att jag skall vara på den säkra sidan. Sen börjar allt. Hästen går inte ut ur hagen med henne. Jag har inga problem att hämta hästen. Hästen blir riden på långa tyglar av henne (vad hon säger till mig) medans stallkompisen säger att tjejen försöker träna henne och får inte hästen ens att tölta (här är en häst som töltar hur lätt som helst och rent är det med). Hon vägrar rida med sadel för "hon och hästen förstår inte varandra med sadel". Rätt kvickt får denna tjejen sluta rida hästen eftersom hon då börjat ställa sig upp och vägra gå från stallplanen.

Problemen börjar, men att hästen vägrar gå framåt ser jag som en rätt lätt lösning, massör kommer ut, hästen är stel i v.sida, inte så konstigt kanske med tanke på att hon stått rätt länge innan och numera är igångsatt. Blir masserad och igenomkänd, hittar inga låsningar. Modern till massören kommer ut, ger hästen lite healing, säger att mer glad och positiv häst får man leta efter. Dock gillar hon inte att lämna sina kompisar. okej, ett problem ur världen. Inser att sadeln ligger illa, okej, då rider vi barbacka istället tills jag har råd att köpa en ny. Hästen kastar av mig åtskilda gånger då jag inte har lika mycket som håller mig kvar utan sadel. Kiropraktor kommer, hittar en mindre låsning i korset, inte konstigt eftersom hon året innan fått en ordentlig spark just där och vart halt i 5 månader (inkl utvecklade eksem, samt fick igång bronkiten igen). Okej, det gick bra i alla fall, vi red vidare i en bomlös sadel som jag lånat av en stallkompis. Inga problem, förutom att hästen inte vill gå längre än till sommarhagen, happ tänkte jag, sist jag gick på henne så gjorde hon ett svanhopp. Låt oss vänta i stället. Efter två timmars gloende på vägen så väljer hästen själv att gå. Kan säga att jag hann ransaka mig själv en del under den tiden. Efter denna incidenten så återkommer kiropraktorn och säger att hästen är fin, inga låsningar, inga problem med rygg eller något annat, men tipsar om att kontakta tandläkare, så detta gör vi trots att hästen är kollad i augusti utan anmärkningar. I alla fall så var det inga problem då i munnen. Problemen kvarstod. Hästen ställde sig upp och drog hemåt just i den sekunden då man tappade kontrollen för ett ögonblick. Oftast hamnade man på backen, med lite tur så höll man sig kvar.

Så efter många om och men så tröttnade jag på att köra det snälla räjset, tog ett spö med mig på nästa ridtur, hästen ogillar spön, hon ställer sig upp varpå jag är beredd och ger henne en snärt, hästen hoppar framåt.. Massa beröm... Ställer sig igen, en snärt, hästen hoppar framåt.. Massa beröm igen. Går ner till asfalten snällt efter det, där vänder jag som beröm för att hon gjort det jag önskat. Hästen får massvis med belöning när vi kommer hem. Nästa dag lämnar jag spöet hemma och testar utan, inga problem.

Sen den dagen har det gått bra på bortåt väg, vårt problem just nu är att hon har så fruktansvärt bråttom hem, hästen skulle ALDRIG få för sig att ställa sig upp eller dumma sig på ridbanan eller om man tränade med henne, utan det händer på SAMMA ställe varje gång, som jag sagt innan, antingen på gårdsplan eller vid sommarhagen.

Jag har som en rutin att ha ute massör eller kiropraktor. Munnen skall snart kollas igen. Anledningen till att munnen kollas igen är för att hon tuggar något så frenetiskt på bettet och det oroar mig.

Men hästen har inte ont.
Sen att du är så mycket bättre och duktigare än mig spelar ingen roll, denna hästen är hos mig och jag gör vad jag kan och vad som verkar fungera på min häst. Sen hur andra gör är upp till dom. ALLA har ALLTID rätt och en själv har aldrig fel. Men tro mig, jag vet hur fel jag har många många gånger, och de gånger jag vet att jag är ute och cyklar eller blir osäker på något så ber jag om hjälp.

Efter att ha jobbat under en tyrann i ett års tid och fått höra hur värdelös man är på allt som har med hästar att göra så lär man sig att sila bort många ord. Det är lätt att vara bra bakom ett tangentbord, sen att vara det i praktiken är inte alls lika lätt.

Folk som träffat mig och hästen med långa uppehåll vet vilket arbete vi lagt ner på varandra, hon har lärt mig att veta hut och jag har förhoppningsvis lärt henne något med.

För att tilllägga så vet jag att min häst tycker om mig, som ryttare och som ledare. Jag är hennes individ, inget annat. Hade det vart något annat så hade hon inte sprungit efter mig som en hund i hagen när vi leker, hon hade inte låtit mig hoppa upp på henne i hagen och hon hade inte heller stannat när jag bett henne om det, UTAN grimma och grimskaft.

Alla de problem jag haft med hästen handlar om hur hon fått göra innan, eftersom hon lyckades skrämma upp tjejen som skulle hjälpt mig så är det självklart att hon även testar med mig, jag hade inte haft henne mer än 1½ månad då.

Men då och nu är skillnad. Väldigt stor skillnad.

Det verkar som om hästens "smärtminne" har givit dig problem.
En häst som har haft ont får liksom kvar det i huvudet och det kan vara svårt att få det att släppa även efter att det onda gått över.
I det läger så kan man behöva övertyga hästen om att det faktiskt inte gör on längre.

Men du har ju letat rätt på det onda och åtgärdat det också.
Precis som jag tycker att man skall göra.

Edit:
Var litet aktsam på de där hoppen hon gör.
De sliter väldigt på kotlederna.

Alltså, jag börjar fundera om du är ute efter att provocera ;)
Inte mig emot, jag är likadan.

Hästen har inte ont. Punkt slut. Hon har lärt sig att en sak fungerar och fortsätter så, hästen är glad älskar att vara ute och rida, men det hon gillar bäst är mat och att få stå inne i sin box och retas med sin boxgranne. (tidigare bästa vänner, numera fiender).

Hade hon haft ont så hade hon stannat, så väl känner jag hästen. Som tex när en sten fastnat, hon stannade och lyfte på hoven, jag satt av och tittade och där var stenen, ledde henne en bit för att se om hon haltade, vilket hon inte gjorde och vi red vidare. Just denna ridturen hade jag testat min sadel för att se om den låg bättre på henne nu när hon byggt på sig lite.

svar negativt för när jag skulle sadla henne dagen efter försökte hon flytta sig varpå jag genast kände på ryggen, hon ömmade och sänkte ner ryggraden. Ingen ridning på tre veckor. Efter det har jag förstått att hon säger ifrån på ett sådant sätt när hon har ont. Jag känner trots allt min häst och har träffat henne IRL, vilket jag tvekar på att du har gjort. Och om inte annat så är du så väldans välkommen att komma och inspektera och se vart precis hästen har ont, du verkar ju kunna så väldigt mycket på just den biten.

Och angående hoppen, tro mig jag vet hur de skadar henne och hur dem skadar mig. Hade jag fått bestämma så hade hon aldrig gjort dom, men jag är ingen tyrann över min häst som tvingar henne till saker, hon gör det jag ber om, sålänge jag gör det hon ber mig om..

Nej jag är inte ute efter att provocera.
Jag är bara så redigt trött på alla som sitter och rider på ofräscha hästar och skyller hästens förtvivlade protester på att hästen är egensinnig och ouppfostrad.

Men jag tror inte längre att du är sådan.

Bra det, jag gör allt jag kan för min häst. Hon är den som hållt mig igång och sett till att jag tagit tag i mitt liv, och eftersom hon "räddat mig från fördärvet" så är det minsta jag kan gör att ta hand om henne på bästa möjliga sätt.

Hon är inte fräsh till 100%, vilken häst är egentligen det? Men jag tror att med rätt träning och rätt omvårdnad kommer att ta hästen till rätt spår. För så hon levt upp sen hon kom till mig, till och med min mamma som är livrädd för hästar ser den skillnaden i hästens ögon.

Sen att jag går och grinar många gånger för att jag fått smaka på grus är en annan sak, och då låter samtalet mer så här:

-Här ser jag till så du får en varm box, mat 4 gånger om dagen, massa massörer och annat gojs, du får allt möjligt skit i maten för att du skall må bra, jag smörjer in dina j****a eksem för att du inte skall lida av det, jag ser till så du får nya fina skor var 8: de vecka. Jag borstar dig, jag kramar dig, jag tycker om dig osv osv osv osv.

För att nästa stund tänka efter på vad hon säger till mig..
Något i den här stilen kanske:

- Jag bär dig, jag lyssnar på dig, jag låter dig krama mig, jag låter dig skälla på mig, jag låter dig testa dig fram och lära dig mer på min rygg, jag busar med dig, jag blir glad när jag ser dig.. Men just idag är jag trött och vill vila.

Får försöka förstå henne i alla fall. Och tro mig, hästen är min ljuspunkt i min vardag, därför skall hon behandlas som den hjälte hon är.

Lånar knapp>

Efter att ha följt tråden ett tag kan jag utskilja två anledningar till varför man använder lindor och senskydd.

1. Man tycker det är snyggt, så länge det inte skadar hästen är det svårt att argumentera mot ;) :D

2. Det är något fel på hästen/ryttaren och det ligger utanför ens egen (eller de man har till hjälp i närheten) kompetens att åtgärda felet, eller dra ner på kraven. Då åtgärdar man symtomen istället för det som orsakar symptomen så man kan driva hästen lite längre :eek:

Jag lägger inga moraliska aspekter i det här läget utan konstaterar bara fakta:cool:

Filosoferar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Inte_Ung skrev:
Men du kritiserar andra för att du tycker att de är okunniga.
Detta dessutom utan att veta vad de kan eller inte kan.

Vi kommenterar också inlägg.
Hehe, lilla du, ag bad inte om att få en undersöknings på mina hästs ben problem - tro mig, jag har haft sveriges bästa ute på det, de behöver jag inte er till, även om ni är super duktiga..!

Det är fakta att min häst slår sig oavsett, de är inte ens diskuterbart. Ni säger att INGEN häst behöver skydd = HELT ABSURT. Då kom jag med ett exempel pån en häst som BEHÖVER skydd, det går inte att diskutera, det bara är så.

Börjar också tro att du bara är ute efter attprovocera, då alla andra har lagt upp rimliga skäl och antydningar, du bara måste få det till att hästarna har ont/ryttarens fel, så ja tänker inte ens fortsätta denna disskussionen om du är så insnöad..

Men ja kan ju fråga vad du hade gort i min situation med min häst?

*Röntgade ben
*Testat alla rid sätt/ hanteringsmetoder
* Hästen slår sig t.o.m i hagen, går därför skyddad där också
*Slår igenom lindor t.o.m
*Klarar endast kort kort tempo, inte för samlat.
*Har haft kiropraktor/veterinär ute för att kola när jag rider, hur hon rör sig
*har skickat iväg henne till duktiga tränare - kanske ryttarfel? Inget hjälper.

NU, har jag hittat ett par skydd som verkligen funkar och ja kan rida henne igen så smått nu. Ska ja då ta bort skydden för att "ingen häst behöver skydd blabla" ?

Forchaire skrev:
Men ja kan ju fråga vad du hade gort i min situation med min häst?
Tagit bort den.
Då jag hade ansett att den inte var vare sig i ridmässigt skick eller något att avla på.
Det finns så många bra och okomlicerade hästar, så att hålla på och trassla med en häst som det är något fel på ligger inte för mig.

Det är fakta att min häst slår sig oavsett, de är inte ens diskuterbart. Ni säger att INGEN häst behöver skydd = HELT ABSURT. Då kom jag med ett exempel pån en häst som BEHÖVER skydd, det går inte att diskutera, det bara är så.

Jag minns mycket väl att I_U skrev att 3 av hennes 20 hästar behövde skydd under en tid, så där har du inte läst så nogrannt.

Om hästen slår sig eller smider i fritt tillstånd, är den skodd bör man ju kanske se över hovslagarbiten. Där ligger den stora boven i hästens beteende utan ryttare, om inga fel finns att hitta där kan man nog konstatera att din häst har tur. I fritt tillstånd hade den dukat under.

Min pålle behöver inga andra skydd än boots. därför använder jag bara boots, har lätta boots för skydd bara. han tar för sig väldigt i traven och han trampar sig lätt då..

marijaa skrev:
Antingen driver hon med oss eller är hon bara väldigt dålig på källkritik.
Men det stod så i boken. och jag litar mer på en författare som vet hur islandhästar är och har så mkt kunskap att man kan skriva en bok om det :bow: :bow: :bow:
sen så kan jag säga så här att vissa islandhäst människor (Apsolut inte alla!) men även Storhäst människor tror sig veta allt.
Jag själv vet inte allt och det har jag inte påståt heller men jag tycker att det är många här som hyser agg mot såna som ifråga sätter andra och kan ha rätt när man kommer med ett annat påstående.

Inte_Ung skrev:
Men då så kanske hästens fysik inte tillåter de högre tempona.
Varför rider då i ett högre tempo än vad hästen klarar p.g.a. sin fysik?

Men då kan man hjälpa hästen fysikt att gå i dom högre tempona med ett par skydd.

:p

Men det stod så i boken. och jag litar mer på en författare som vet hur islandhästar är och har så mkt kunskap att man kan skriva en bok om det

Hmm, vad säger att författaren vet mycket om islandshästar? Det skrivs ofta om islandshästar i tidngar mm, mycket av det som skrivs är rent felaktigt alltså felaktig fakta. Dessa författare är allt annat än kunniga, även om omgivningen uppfattar det så.

Sen skrev jag att du tagit saken ur sitt sammanhang, en nyligen importerad häst har av naturliga orsaker ett vad vi kan kalla för nedsatt immunförsvar. Dels blir den påverkad av själva importen, men kommer den sen ifrån island så naturligtvis är den mera infektionskänslig pga stammen inte har varit utsatt för den typ av virus/bakterier som svenska hästar har.

En import som har vistats en lång tid i svergie, eller en svenskfödd islandshäst har inte alls dessa problem som du skrev. Här talar saken i sin natur varför det är så.

Så antingen har du plockat citat ur sitt ursprung, eller så vet faktiskt inte författaren grunderna till varför saker och ting blir som dom blir.

My Beauty skrev:
Men då kan man hjälpa hästen fysikt att gå i dom högre tempona med ett par skydd.

:p
Till vilken nytta då?
Och till vilken skada?

En trött eller försvagad häst löper även mycket större risk att få "kissing spine", snubbla och vricka sig, överanstränga musklerna, senorna och lederna och få andra övertränings-relaterade skador.
Att sätta på skydd i de högre tempona och tuta på, kan i förlängningen vara förödande för hästen.

Inte_Ung skrev:
Något måste det ju vara.
Någon skillnad på varför mina hästar och de hästar som jag tränar gör som jag vill och det med glädje.
I alla fall efter ett ganska så kort tag.
Såtillvida att de inte har ont då.

Så för mig så är det så.
Om jag inte med en veckas träning eller två får hästen att med glädje göra mig till viljes.
Så är det en häst som har ont någonstans.

Jaha, men så bra att du säkert känner min egen häst bättre än vad jag gör.

menjag kan säga dig att hästen även gör så med våran tränare, han kan stå och hoppa på stallplanen för att han inte vill gå bort från stallplaenen, och om man ger honom chansen gpr an hellre in i boxen och ätre.. bara för att min häst har vilja, betyder inte det att hn har ont. Det finns npgot som heter vilja och temperament.

Deal with it, alla hästar är inte lika samarbetsvilliga, speciellt inte i trotsåldern.

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat