Sv: lindor, senskydd mm
Inte_Ung skrev:
Tycker du helt ärligt att dessa båda verkar att trivas med hur deras hästar uppför sig?
Och hur kan du vara så säker på att inte jag skulle ha en bättre lösning på deras problem?
Du har säkerligen en bättre lösning, du har trots allt hållt på med hästar i många fler år än både mig och Michis.
MEN, nu är det jag som har min häst, jag har tränat henne och fått henne att bli det hon är idag. För att du skall slippa antyda och anta massa saker så skall jag lite mer förklara vad mitt och min hästs problem har varit.
När jag fick hem henne så hade hon mer eller mindre stått i 4 år, säg att hon blivit riden 3-4 dagar i veckan de sista två åren och då mestadels i skritt, lugna härliga skogsturer, inga krav. Ett underbart liv för vissa hästar.
Första dagen jag träffade hästen stod hon och hängde, var inte glad, såg ledsen och uttråkad ut. Väl ute på ridtur var det en långsam häst, ingen framåt anda och gick mest och suckade.
I september kom hon hem till mig, hon fick börja att gå med en ponny som läxade upp henne rätt rejält. Hästen vilade i 3 dagar och sedan började jag sätta igång henne så smått. Efter en vecka släpptes hon ihop med Stallägarens dräktiga fullblodsston och allt var frid och fröjd, hästen lekte i hagen, sprang runt och hade det lattjo helt enkelt. Vi fortsatte rida runt i skogen, jag insåg att med skola och allt så kanse det är värt att ta hjälp av någon som kan avlasta mig 1-2 dagar i veckan. En tjej kommer ut, hon gillar hästen och får testa ett par veckor för att jag skall vara på den säkra sidan. Sen börjar allt. Hästen går inte ut ur hagen med henne. Jag har inga problem att hämta hästen. Hästen blir riden på långa tyglar av henne (vad hon säger till mig) medans stallkompisen säger att tjejen försöker träna henne och får inte hästen ens att tölta (här är en häst som töltar hur lätt som helst och rent är det med). Hon vägrar rida med sadel för "hon och hästen förstår inte varandra med sadel". Rätt kvickt får denna tjejen sluta rida hästen eftersom hon då börjat ställa sig upp och vägra gå från stallplanen.
Problemen börjar, men att hästen vägrar gå framåt ser jag som en rätt lätt lösning, massör kommer ut, hästen är stel i v.sida, inte så konstigt kanske med tanke på att hon stått rätt länge innan och numera är igångsatt. Blir masserad och igenomkänd, hittar inga låsningar. Modern till massören kommer ut, ger hästen lite healing, säger att mer glad och positiv häst får man leta efter. Dock gillar hon inte att lämna sina kompisar. okej, ett problem ur världen. Inser att sadeln ligger illa, okej, då rider vi barbacka istället tills jag har råd att köpa en ny. Hästen kastar av mig åtskilda gånger då jag inte har lika mycket som håller mig kvar utan sadel. Kiropraktor kommer, hittar en mindre låsning i korset, inte konstigt eftersom hon året innan fått en ordentlig spark just där och vart halt i 5 månader (inkl utvecklade eksem, samt fick igång bronkiten igen). Okej, det gick bra i alla fall, vi red vidare i en bomlös sadel som jag lånat av en stallkompis. Inga problem, förutom att hästen inte vill gå längre än till sommarhagen, happ tänkte jag, sist jag gick på henne så gjorde hon ett svanhopp. Låt oss vänta i stället. Efter två timmars gloende på vägen så väljer hästen själv att gå. Kan säga att jag hann ransaka mig själv en del under den tiden. Efter denna incidenten så återkommer kiropraktorn och säger att hästen är fin, inga låsningar, inga problem med rygg eller något annat, men tipsar om att kontakta tandläkare, så detta gör vi trots att hästen är kollad i augusti utan anmärkningar. I alla fall så var det inga problem då i munnen. Problemen kvarstod. Hästen ställde sig upp och drog hemåt just i den sekunden då man tappade kontrollen för ett ögonblick. Oftast hamnade man på backen, med lite tur så höll man sig kvar.
Så efter många om och men så tröttnade jag på att köra det snälla räjset, tog ett spö med mig på nästa ridtur, hästen ogillar spön, hon ställer sig upp varpå jag är beredd och ger henne en snärt, hästen hoppar framåt.. Massa beröm... Ställer sig igen, en snärt, hästen hoppar framåt.. Massa beröm igen. Går ner till asfalten snällt efter det, där vänder jag som beröm för att hon gjort det jag önskat. Hästen får massvis med belöning när vi kommer hem. Nästa dag lämnar jag spöet hemma och testar utan, inga problem.
Sen den dagen har det gått bra på bortåt väg, vårt problem just nu är att hon har så fruktansvärt bråttom hem, hästen skulle ALDRIG få för sig att ställa sig upp eller dumma sig på ridbanan eller om man tränade med henne, utan det händer på SAMMA ställe varje gång, som jag sagt innan, antingen på gårdsplan eller vid sommarhagen.
Jag har som en rutin att ha ute massör eller kiropraktor. Munnen skall snart kollas igen. Anledningen till att munnen kollas igen är för att hon tuggar något så frenetiskt på bettet och det oroar mig.
Men hästen har inte ont.
Sen att du är så mycket bättre och duktigare än mig spelar ingen roll, denna hästen är hos mig och jag gör vad jag kan och vad som verkar fungera på min häst. Sen hur andra gör är upp till dom. ALLA har ALLTID rätt och en själv har aldrig fel. Men tro mig, jag vet hur fel jag har många många gånger, och de gånger jag vet att jag är ute och cyklar eller blir osäker på något så ber jag om hjälp.
Efter att ha jobbat under en tyrann i ett års tid och fått höra hur värdelös man är på allt som har med hästar att göra så lär man sig att sila bort många ord. Det är lätt att vara bra bakom ett tangentbord, sen att vara det i praktiken är inte alls lika lätt.
Folk som träffat mig och hästen med långa uppehåll vet vilket arbete vi lagt ner på varandra, hon har lärt mig att veta hut och jag har förhoppningsvis lärt henne något med.
För att tilllägga så vet jag att min häst tycker om mig, som ryttare och som ledare. Jag är hennes individ, inget annat. Hade det vart något annat så hade hon inte sprungit efter mig som en hund i hagen när vi leker, hon hade inte låtit mig hoppa upp på henne i hagen och hon hade inte heller stannat när jag bett henne om det, UTAN grimma och grimskaft.
Alla de problem jag haft med hästen handlar om hur hon fått göra innan, eftersom hon lyckades skrämma upp tjejen som skulle hjälpt mig så är det självklart att hon även testar med mig, jag hade inte haft henne mer än 1½ månad då.
Men då och nu är skillnad. Väldigt stor skillnad.