lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Varför sätta på hästen en massa grejjor, som t.ex skydd fram & bak + boots ? "/ Visst, stora hästar/ponnyer Kanske gör illa sig men jag är nästan säker på att det inte är så många som använder det vid t.ex. longering ...
Onödigt om jag får säga vad jag tycker, spänna på hästarna en massa skydd som de egentligen inte behöver. Vilda hästar har ju inga skydd på sig, eller ?
// Kristina

Hm vet inte om jag vill ge mig in i denna disskutionen, men kan bara utgå från min egen häst. Jag läste en jätte bra artikel i hästmagazinet om ledarskap i sadeln.. då började jag tänka till.. På marken är det lugnt där har jag hela ledarskapet och hästen känner sig trygg med mig som ledare, men i sadeln blir han lätt stressad och lyssnar inte alltid. Har nu kommit på att det är för att jag ännu inte fått ledarskapet i sadeln, han behöver känna att han kan lita lika mycket på mig där, och till viss del gör han det, men finns en liten del som inte känner sig helt trygg.
Övningar fanns med i denna artikel, och jag har nu börjat tänka mer på hur jag rider, att ha ett lugnt tempo, lugna rörelser, lugn själv och jobba mycket i skritt för att han ska känna sig trygg. Detta har än så länge gett mycket resultat och hoppas på fortsatt resultat.
Så det jag ville ha sagt helt enkelt är då att bara för att man har bra ledarskap på marken, så betyder inte det att man har det i sadeln.

Aja blev kanske lite snurrigt, men ville bara ge ett bra exempel på att få hästen med sig och inte mot sig.

Det var ett trevligt exempel som jag uppskattade mycket.
Och eftersom du vet vad du letar efter, så kommer du att hitta det.
Men det tar litet tid och tålamod, det gör det.
Och så måste man jobba mycket mera med sig själv än vad man trodde från början.

Har du varit och kollat dig "gammelhäst" då? Att den är het är ju ett annat sympyom för smärta:devil: hehe!

Har tagit mig tid att läsa hela denna tråden, och ju fler inlägg jag läser av dig desto surare och konstigare blir min syn på dig. Om man ska "översätta" dina texter till "ren svenska" så blir det ungefär:
Ni kan inte ett skit om era hästar. Jag kan alla hästar utan och innan. Jag kan allt om hästars smärtor vid ridning. Ni kan inte detta, lika bra ni slutar rida.

Du kränker folket här på ett brutalt sätt! Du visar inte förståelse och bryr dig inte när någon vill lägga ner diskussionen.

Jag har själv en "bitch". Hon är 9 år, liten och vet vad hon vill. Har jag ridit dressyr dagen innan, vilket hon tycker är jättetråkigt, så vill hon inte.
(Det är precis som om du skulle spela fotboll två dagar i rad, och du som tycker fotboll är jobbigt, tråkigt, och själv har du inget vidare bollsinne. Det var bara ett exempel! Om du spelat SM i fotboll bryr jag mig inte om, detta var ett exempel som säkert inte stämde in på dig! Men jag vet inget om ditt liv utanför buke!)
Hon reser sig högt och mjukt på bakbenen för att visa att hon inte vill. Ibland när hon är urless på något så ställer hon sig i HÖG vinkel och vänder sig om på bakbenen. Men oftast så visar jag bara att "nepp, du ska gå här" så går hon där.

Om hon nu hade tyckt illa om mig hade hon inte travat fram till mig när jag går runt och pysslar i hagen, eller hjälpt mig att hitta bommar som låg begravda under snön! (det är en jä****t läskig historia, som om hon förstod vad jag sa...) Hon hade heller inte följt med mig när jag gick igenom en koflock utan att hålla i henne...

Sen så tror jag visst att du är jätteduktig! Det är inte så jag menar, men jag menar det att formuleringen inte blir sääärskillt bra!

Du får ha d bra!
:) ;) :banana:

Forchaire skrev:
Michis lyssna inte på dem, du änner din häst bäst och vet vad han gå får, låt dig inte tryckas ner

*uppmuntrande hejjarop*:banana:

Nej låt dom inte trycka ner dig.

Du känner din häst bäst och dom vet igetting om den, så lyssna bara på det bra och låt det negativa försvinna.

Nu tycker jag så här ( som trådskapare) att vi inte lägger oss i andra hästar som om vi känner dom bättre än vad ägaren gör. det är faktiskt ganske ned tryckande om man gör det.
Sen nu skärpper vi oss och håller oss till ämnet. :D

Michis skrev:
Varför sätta på hästen en massa grejjor, som t.ex skydd fram & bak + boots ? "/ Visst, stora hästar/ponnyer Kanske gör illa sig men jag är nästan säker på att det inte är så många som använder det vid t.ex. longering ...
Onödigt om jag får säga vad jag tycker, spänna på hästarna en massa skydd som de egentligen inte behöver. Vilda hästar har ju inga skydd på sig, eller ?
// Kristina

Nä vilda hästar har inte skydd, men dom rids inte som våra ridhästar gör.

Jag tävlar lite dressyr oxå och när man är inne på banan så får man inte ha några sm helst skydd. Detta pga hästen ska gå i balans och en häst som går i balans slår sig inte .

Nu är detså här att min häst går inte jämt i balans och det erkänner jag. Men till vi kommer till den rätta balansen så kan hon strycka sig och då vil jag ha skydden där som en säkerhet.

Silkisif skrev:
Har du varit och kollat dig "gammelhäst" då? Att den är het är ju ett annat sympyom för smärta:devil: hehe!
Han har vad man brukar kalla mycket motor.
Och ibland så "glömmer han bort" att man har bett honom om att stanna för han har så roligt när han springer.
F.ö. så får han p.g.a. sin höga ålder en veterinärkontroll i halvåret i samband med vaccineringen.
Han är 28 år och har aldrig varit halt.

Hästen som jag hade som fick sesambensbrott reagerade just med att bli otroligt het.
Han sprang som en galning, det var så som jag upptäckte det.
Det var ett halvblod till 87% trakhener.
Spatthästen började med att köra ned huvudet och dra som en dragster.

Silkisif skrev:
Jag kan alla hästar utan och innan. Jag kan allt om hästars smärtor vid ridning. Ni kan inte detta, lika bra ni slutar rida.
Jag känner numera igen väldigt många olika problem hos en häst.
Men jag hittar hela tiden nya som jag tidigare inte har stött på.
Så jag lär mig hela tiden.
Jag tycker inte att ni skall sluta att rida - jag tycker att ni skall lyssna till era hästar och ta deras åsikter på allvar.

Silkisif skrev:
Du kränker folket här på ett brutalt sätt! Du visar inte förståelse och bryr dig inte när någon vill lägga ner diskussionen.
Och jag tycker att vissa av "folket här" inte visar förståelse för sina hästars kännslor.
Jag står på hästarnas sida - vilken sida står du på?

Silkisif skrev:
Jag har själv en "bitch". Hon är 9 år, liten och vet vad hon vill. Har jag ridit dressyr dagen innan, vilket hon tycker är jättetråkigt, så vill hon inte.
Och varför ser du inte till att göra dressyren rolig för din häst då?
Gör dig intressant och spännade även i dressyren, precis som när du letar bommar i snön, så kommer din häst också att bli intresserad av dressyr.
Skall inte arbetet vara roligt för er båda?

Michis skrev:
// Kristina

Nä vilda hästar har inte skydd, men dom rids inte som våra ridhästar gör.

Jag tävlar lite dressyr oxå och när man är inne på banan så får man inte ha några sm helst skydd. Detta pga hästen ska gå i balans och en häst som går i balans slår sig inte .

Nu är detså här att min häst går inte jämt i balans och det erkänner jag. Men till vi kommer till den rätta balansen så kan hon strycka sig och då vil jag ha skydden där som en säkerhet.

Jag skulle inte ha en massa skydd om min häst alltid gick i perfekt balans

Álfdís skrev:
Hm vet inte om jag vill ge mig in i denna disskutionen, men kan bara utgå från min egen häst. Jag läste en jätte bra artikel i hästmagazinet om ledarskap i sadeln.. då började jag tänka till.. På marken är det lugnt där har jag hela ledarskapet och hästen känner sig trygg med mig som ledare, men i sadeln blir han lätt stressad och lyssnar inte alltid. Har nu kommit på att det är för att jag ännu inte fått ledarskapet i sadeln, han behöver känna att han kan lita lika mycket på mig där, och till viss del gör han det, men finns en liten del som inte känner sig helt trygg.
Övningar fanns med i denna artikel, och jag har nu börjat tänka mer på hur jag rider, att ha ett lugnt tempo, lugna rörelser, lugn själv och jobba mycket i skritt för att han ska känna sig trygg. Detta har än så länge gett mycket resultat och hoppas på fortsatt resultat.
Så det jag ville ha sagt helt enkelt är då att bara för att man har bra ledarskap på marken, så betyder inte det att man har det i sadeln.

Aja blev kanske lite snurrigt, men ville bara ge ett bra exempel på att få hästen med sig och inte mot sig.

Man vinner aldrig en kamp mot en häst. Om man har hästen imot sig så måste man komma på ett sätt så att sammarbetet fungerar igen.

Ge mig tips till dressyren då.:idea:

Min häst älskar att hoppa, hon hoppar sin bana själv, felfritt, om man släpper henne i paddocken. Med öronen frammåt.
Och så var det Galoppen.... *suck*... Varför ska allt gå snabbt? Löparhuvud har min lilla dam, och det kan bli tävlingar även i hagen *suck* Hon har ett huvud för sig och är en speciell häst. Hon behöver som tur är inte så mycket "paddock-dressyr" utan klarar sig bra om man går serpentiner på grusvägar osv. Men volter kan jag inte riktigt klämma in, och det är något speciellt med paddocken?

Hur som helst så står jag på hästarnas sida, men om de skulle välja på att arbeta för människan eller äta hade nog maten varit svaret, med vissa undantag förstås...
Motsvarar ungefär bekvämheten hon människan. Regnar det ute så joggar man helst inte, då sitter man hellre innomhus.
Det blev två helt olika exempel men hästar är en sorts djur och människan en.;) :p

:banana: :)

Silkisif skrev:

Min häst älskar att hoppa, hon hoppar sin bana själv, felfritt, om man släpper henne i paddocken. Med öronen frammåt.
Och så var det Galoppen.... *suck*... Varför ska allt gå snabbt? Löparhuvud har min lilla dam, och det kan bli tävlingar även i hagen *suck* Hon har ett huvud för sig och är en speciell häst. Hon behöver som tur är inte så mycket "paddock-dressyr" utan klarar sig bra om man går serpentiner på grusvägar osv. Men volter kan jag inte riktigt klämma in, och det är något speciellt med paddocken?

Hur som helst så står jag på hästarnas sida, men om de skulle välja på att arbeta för människan eller äta hade nog maten varit svaret, med vissa undantag förstås...
Motsvarar ungefär bekvämheten hon människan. Regnar det ute så joggar man helst inte, då sitter man hellre innomhus.
Det blev två helt olika exempel men hästar är en sorts djur och människan en.;) :p

:banana: :)

Min lilla polle älskar oxå att hoppa och dressyren har väl inte varit det roligaste men när jag började att rida lite dressyr med kanske en bom övning tex tre trav bommar som man red över 5 ggr ( men utspritt på en 60 min träning så blev hon mer posetiv till att arbeta i dressyren.

Nu så tycker hon att det är skit kul att göra olika dressyr moment och galoppombytena är dom roligaste.

Men håller även på att lära henne lite svårar övingar nu oxå tex små volter i förvändgalopp.

Silkisif skrev:
Jag tror att rida runt tunnor skulle passa din häst.
Ställ 3 tunnor så att du får en volt runt varje och kan använda de andra som en port.
Som hörnen i en trekant på en trevlig plats på ridbanan och med en storlek som passar till de volter du vill rida.
Du får pröva dig fram till storleken på trekanten.

Lär hästen vilken väg du vill att den skall gå mellan tunnorna, först i skritt och så i trav och till slut i galopp.
Det brukar få dem att bli intresserade av att gå i cirkel.

Silkisif skrev:
...men om de skulle välja på att arbeta för människan eller äta hade nog maten varit svaret, med vissa undantag förstås...
Jag brukar se till att de är mätta innan jag jobbar med dem.
Det blir så mycket lättare då.
Att rida före förmiddags-pelletsen är inte något som jag gör.
Arga och hungriga hästar lär sig ingenting.
Mätta och uttråkade hästar brukar vara bäst att jobba med.

Josephine skrev:
Jag säger då tvärtemot. Det finns så himla mycket okunskap här på bukefalos.

Jag är benägen att hålla med dig, det har flera av inläggen visat.

Michis skrev:
Och du vet förstås PRECIS hur jag rider då ?

Men vad brá att du är så otroligt duktig då, blir så trött på sånt här, vi har ju förklarat i hela tråden att hästarna är kollade och att dom inte har ont!

Sen att min häst testar mig, det tror jag säkert, han testar allt och alla. Han har t.ex. märkt att det är svårare för mamma att komma upp om hn knallar iväg (Gör det ALDRIG med mig).
Så att dina hästar som du jobbat med alltid följer dig som du vill så är det bra för dom (och dig), men jag har också jobbat/jobbar med många hästar som av olika skäl inte vill göra som ägaren säger, och alla dom är kollade och har inte ont.

Så bara för att hästen inte gör som du vill betyder inte det att den måste ha ont. faktiskt.
Finns olater och dåligt beteende även om hästen inte har ont, dom vill inte jobba i onödan och när man väl sättre krav p ådom efter att dom blivit ridna ett antal år utan att behöva göra någonting vettigt, då är det ju inte så konstigt att man får motstånd.

Ingen kritik, men jag kom på att min äldre valack för flera år sedan plötsligt stegrade sej och hade sej hemskt, bråkade. Veterinärn hittade inget fel alls på honom och åkte till ATG för röntgen av rygg o ben, inget fel.

Till sist tog jag hem en kiropraktor som såg att bäckenet var snett, det var svårt att se f ö. Troligen hade han halkat under vintervilan som skapade dessa problem vid ridningen. Bara jag satt upp gjorde ont. Att röra sig gjorde ont.

Det KAN ju betyda att det KANSKE finns något fel som är svårt att upptäcka. Ofta bråkar hästar inte i onödan. De är väldigt samarbetsvilliga. Normalt. Men som du säger kan det vara så att han testar o har sig med alla.

Huvudsaken är att man vet att hästen verkligen inte har ont, då kan man gå vidare sedan.

Balderum Norr skrev:
Ingen kritik, men jag kom på att min äldre valack för flera år sedan plötsligt stegrade sej och hade sej hemskt, bråkade. Veterinärn hittade inget fel alls på honom och åkte till ATG för röntgen av rygg o ben, inget fel.

Till sist tog jag hem en kiropraktor som såg att bäckenet var snett, det var svårt att se f ö. Troligen hade han halkat under vintervilan som skapade dessa problem vid ridningen. Bara jag satt upp gjorde ont. Att röra sig gjorde ont.

Det KAN ju betyda att det KANSKE finns något fel som är svårt att upptäcka. Ofta bråkar hästar inte i onödan. De är väldigt samarbetsvilliga. Normalt. Men som du säger kan det vara så att han testar o har sig med alla.

Huvudsaken är att man vet att hästen verkligen inte har ont, då kan man gå vidare sedan.

Men det som är, är att hästen inte är gammal och har varit snäll och så innan. Han är 7år och började med detta på en gång när vi började visa vem det var som var bossen i ridningen.
Han är kollad av alla, både kiropraktor och diverse och jag vet att han inte har ont.
Skulle aldrig tänka mig att träna en häst som jag inte vet om den har ont eller inte.

Jag har inte hållt på med hästar i hela mitt liv, men jag kan ändå tala om hur jag ska läsa av min och mina "träningshästar". och jag kan säga att ingen av dom har ont, men nästan ALLA säger ifrån när jag sätter press på dom (ägarna gör det ALDRIG!) så det är klart att dom blir arga när dom helt plötsligt måste arbeta.
Dom hästar jag rider är vana att slippa undan så fort som bockar/stegrar eller helt enkelt springer ifrån problemen. så är det, och jag vet till 100% att dom inte har ont.

Michis skrev:
... men nästan ALLA säger ifrån när jag sätter press på dom (ägarna gör det ALDRIG!) så det är klart att dom blir arga när dom helt plötsligt måste arbeta.
Så du sätter dig alltså upp på en häst och kräver en massa arbete av den som den inte är tränad för?
Och tycker att det är lata och fräcka hästar för att de protesterar?
Men du tycker att det är helt okej att du pressar på dem, för de skall ju "lära sig arbeta"?
Och detta gör du i stället för att bygga upp hästen med stärkande övningar så att den kan arbeta utan att det tar emot för den?

Har jag förstått dig rätt nu?

För om det är så, så är jag totalt mållös....

Inte_Ung skrev:
Så du sätter dig alltså upp på en häst och kräver en massa arbete av den som den inte är tränad för?
Och tycker att det är lata och fräcka hästar för att de protesterar?
Men du tycker att det är helt okej att du pressar på dem, för de skall ju "lära sig arbeta"?
Och detta gör du i stället för att bygga upp hästen med stärkande övningar så att den kan arbeta utan att det tar emot för den?

Har jag förstått dig rätt nu?

För om det är så, så är jag totalt mållös....

Jag sätter inte mer krav på hästen än vad jag vet att den klarar av.
Gissa varför jag rider dom en längre tid i början, lilla vän.
Lata och fräcka ? Snarare ouppfostrade, hästarna jag rider har nästintill toppkondition och VET hur man ska jobba med bärighet, bra påskjut bakifrån samt eftergift då jag själv tränat fram det när jag ridit dom längre perioder utan ägarnas "inhopp", nu rider jag dessa en gång i veckan och ställer inte lika höga krav, men dom sätter sig ändå på tvären efersom dom slipper jobba resten av veckan.

tänker inte ens försöka fortsätta diskutera med dig eftersom du bara missförstår och finner fel, du beter dig som om du vet och kan allt.
Snälla du, inse att alla inte lika "proffsiga" som du okej ?
alla är inte 45 och beter sig som 10 och ska visa sig bäst.

Jag tränar "mina" hästar utifrån det jag lärt mig av mina tränare, och om du tycker det är fel så fine with me. Men du har ALDRIG sett mig rida och du vet inte hur dessa hästar tränas så du kan inte yttra dig i om jag kräver "för mkt" av dessa hästar. OK ?

Jag kan bara inte begripa varför man skall rida på ett vis så att hästarna skall behöva protestera.
När det ju faktiskt inte behöver vara så.

Michis skrev:
asså förlåt för det här men jag kan inte låta bli: IDIOT! :devil:
du vet inte ett dyft om hur jag rider eller hur hästarna tränas eller hur ?! då ska inte du yttrycka dig om det heller.
Klart som f*n att hästen blir irriterad när den en gång i veckan ska arbeta, (TÖLTA RENT!) Jag kan gärna rida runt i grisepass, för då är hästen glad och lycklig, men hästen kropp mår inte bra av att gå på bogarna hela tiden.

Nu lägger vi ner den här diskussionen. Kan ingen låsa tråden alt. ta bort den innan det blir en ännu större sak av det här.. känns som om man bara sitter och bråkar.

Till och med jag reagerar nu.

Jag arbetade tidigare på turridningsfirma, vi red lektion 1 gång i veckan för vår chef och fick oftast då ta de hästarna som inte går rent på turerna, ett självklart val eftersom det sparade chefen lite tid då hon själv inte behövde rida till dessa hästar.

Ingen av dem stegrade sig eller något annat när vi krävde saker av dem, det blev ju så mycket bättre för dem när de kom in i den rena tölten och fick arbeta i rätt form istället för att gå på bogarna.

Nu är inte just detta stället mitt favoritställe här i världen eftersom ja, chefen är som hon är, hästarna har garanterat ont allihop men dom säger inget för det är ingen som lyssnar på dem. Men av hennes 25 verksamhetshästar så var det en som höll på så som min häst gör, han var liten, "lat", söt och otroligt framtung, han tog inte ett steg i ren tölt på turerna, trava visste han inte var det var och galoppen var flak och blev gärna passaktig. Just denna lille herrn sade ifrån om man red honom själv, aldrig annars. Deras flockkänsla är för stor, speciellt om man som dessa hästar fick gå så mycket som dom gjorde.

Nu sitter inte jag och propsar för att alla hästar har ont för att de ställer sig upp eller liknande, för vissa hästar liksom människor har attitydsproblem, att säga annat är att nervädera hästens intelligens.

Jag tror på I_U's att man skall arbeta med hästen, under ridningen idag (insipererad av Reynirs bok) så red jag min häst i en lång och låg form hela ridturen, bortåt och hemåt, det var först när jag och hästen missförstod varandra som hon började med sina konstringar, efter en halt då jag tagit i munnen istället för att rida igenom halten med kroppen så ställde hon sig upp, och då.. FÖRST då efter 6 månader insåg jag att den största anledningen till att hon ställer sig upp beror på hur jag gör när jag rider henne, det är något jag borde tänkt på för länge sedan eftersom jag vet att hästen alltid säger ifrån när man gör något som inte duger för henne.

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka