lindor, senskydd mm

Sv: lindor, senskydd mm

Jag skrittar av min häst tills hon slutat flåsa (om hon gör det). Tar det 5 minuter eller 50 så är det en smäll jag får ta.

Fast självklart så galopperar jag inte hela vägen hem till stallet, inte heller travar jag så eller töltar dit heller. Vi har våra små markeringar där vi brukar avsluta det hela.

jag går dessutom bredvid min häst när vi skrittar av.

Jag har broddar på min häst fram under vintern, inte bak.
En annan häst i stallet går på lösdrift och han är skodd, han har klarat sig UTMÄRKT utan brodd i hagen.. och då leker de med.

Så ja, ta av hästen broddarna, eller använd brodd som inte skär upp hästen.

My Beauty skrev:
Ja det skulle inte vara kul för en oklipp isis att ha en ländtäcke på sig. :crazy:

Jag har ett par som är globusboot. jääte bra men stora i storleken. dom har även isisen i stallet men storleken mindre.

Sen så har jag ett par EVERST (tror jag att det stavas så) Dom är jätte bra och så sitter dom bra på hästen.
men vad är det som skiljer? är de hårdare eller?

My Beauty skrev:
Min häst hade i början av vinter boots på sig ute (runt om) då jag inte ville ha skador. Hon springer som en galing i hagen och med boots så skändes det tryggare då hon hade broddar på sig.

Jag andvänder skydd i longering bara för min häst stutsar och sparkar ganska så rejält då hon blir longerad eller tömmskörd.

min häst har också varit broddad i hagen hela vintern, vanliga brodd och han har inte trapat sig. Han hade en lite trampskada framtill utanpå ena bakhoven så jag tror inte att det är han själv som orsaket den skadan. Visst, där kan man kanske säga att boots skulle ha hjälpt men man kan inte vara helgarderad hela tiden...

Om min häst hade sparkat när han longerades eller tömkördes :eek: skulle jag inte sätta på fler skydd, då skulle jag ledarskapsträna.

fast, häst som häst.. med vissa undantag.

Jag har i alla fall inte märkt att när jag varit ute och gått så har mina ben blivit kalla i mellanåt, men det är kanske skillnad, jag är ju inte häst... :angel:

My Beauty skrev:
Jo för att hon satte vinterpäls men inte lika mkt som andra hästar. MEn så jag klippte henne för att svetten skulle försvinna från kroppen så fort som mäjligt.

Men hästen svettas väl inte över kors och länd, rider man på ett sådant sätt så att det sker bör man fundera lite över sin ridmetod. Man klipper ju på de ställen som hästen svettas, och oftast av hygien skäl. Därför är det ju inte så rimligt att klippa över kors och länd, där hästen normalt sett inte skall behöva bli svettig.

Vili skrev:
Du verkar jätte mån om att din häst ska må bra och inte skada sig men man kan undvika skador genom en bra uppvärmning också UTAN skydd...värmer man upp hästen ordentligt blir det inga sträckningar pga benet är varmt varesig du har lindor eller ej

Ja ett riktigt tränad häst har skydd både i ligament och muskler, tex kan en vrickning vara förödande för en otränad häst medan den tränade faktiskt tar vrickningen med en nypa salt. En bra tränad muskel blir sällan föremål för en översträckning, det som sen ger en muskelsträckning. Den fungerar lika bra utsträckt som ihopdragen, precis som ett pinfärskt resårband. Vältrände muskler på hästen fungerar på samma sätt som säkerhetsbältet i bilen, skyddar på slag och sträckningar.

Lindningar skall fungera som stödjande, det innebär att hästen är svag på aktuellt ställe och behöver således extra stöd. Det är sant att så länge man ger stödet, så kommer ej kroppen träna utsatt ställe så på sätt och vis försvagar man möjligheten till styrka.

Detta med kickar osv under träning, det kan ju bero på olika saker. Dels en ren obalan, men faktiskt också ett rent missnöje från hästens sida. Sen vari missnöjet består av känner vi ju inte till, smärta, icke anpassad utrustning, eller att man tränar hästen utöver hästens egen kapacitet.

jag går dessutom bredvid min häst när vi skrittar av.

Och det här var en av frågorna som trådskaparen undrade över från början, varför vi promenerar bredvis hästen.;)

marijaa skrev:
fast, häst som häst.. med vissa undantag.

Jag har i alla fall inte märkt att när jag varit ute och gått så har mina ben blivit kalla i mellanåt, men det är kanske skillnad, jag är ju inte häst... :angel:

Nä men du har ju inte järnskor på fötterna heller, kanske fryser hästen om hovarna och kan behöva lite värme på benen.;)

Boj skrev:
Men hästen svettas väl inte över kors och länd, rider man på ett sådant sätt så att det sker bör man fundera lite över sin ridmetod. Man klipper ju på de ställen som hästen svettas, och oftast av hygien skäl. Därför är det ju inte så rimligt att klippa över kors och länd, där hästen normalt sett inte skall behöva bli svettig.

Men jag tycker att del klippningar är fult och dörför helklipper jag

Boj skrev:
Och det här var en av frågorna som trådskaparen undrade över från början, varför vi promenerar bredvis hästen.;)

Ja men det har ju inte med detta att göra :mad:

själv använder jag nästan alltid benlindor på min issis.
och alltid benskydd eller lindor vid hoppning.
och 230g boots annars.
tycker det funkar perfekt, sedan rider jag min islänning
lite mer åt ponny hållet, men visst är hon en issis
med benlidor och pullarnos grimma, här kommer en bild
som smakprov :D

Molvi-vi2.jpg

- ni behöver ju inte lägga märke till min märkliga min ;)

nej, varför skulle jag ?
det har jag bara till mina andra blåa då och då,

Molvi skrev:
nej, varför skulle jag ?

eftersom jag inte själv använder mig av lindor ska jag kanske inte uttala mig, men det fick jag lära mig på ridskolan (för många år sedan :angel: ) att man skulle ha.
Men nu är det kanske andra material i lindorna som inte kräver det??
Eller är det kanske mer vi "sjukbandage"??

Ni "materialnördar" kanske kan svara? :D

Molvi skrev:
nej, varför skulle jag ?
då och då? vet du överhuvudtaget VARFÖR du använder lindor??

men lugna ner dej.
jag använder lindor på min islänning
för hon får ett mycket bättre stöd, och
jag trivs att rida med dom.
jag vet nog vrf jag använder dom du ;)

har du läst hela tråden? Liksom andra kloka anser jag att det är ett "falskt" stöd. Och om du inte alltid behöver dem visar det väl på att du inte har ett behov av dem?

Jag är kolugn :D

nej jag har inte läst hela tråden, utan jag svarar trådskaparen.
jag använder lindor på min issis, för jag känner min issis bäst eller hur ? och jag tycker i vilket fall som helst det ger jätte bra stöd.

molvi

Molvi skrev:
nej jag har inte läst hela tråden, utan jag svarar trådskaparen.
jag använder lindor på min issis, för jag känner min issis bäst eller hur ? och jag tycker i vilket fall som helst det ger jätte bra stöd.

molvi

Då ställer man sig naturligtvis frågan, varför behöver han stöd? Och det är väl det som marijaa har försökt få dig att förklara.

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
702
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka