Lindade ben - hur, när och varför?

Miljon

Trådstartare
Lindar ni era hästars ben vid något tillfälle? Isåfall, när? Hur? Och varför?

Det finns ju en hel uppsjö av olika paddar och lindor för olika tillfällen, och många lindar av olika orsaker. Vissa efter träning, vissa vid ridning, vissa varje natt osv. Så hur gör ni? Vad är tanken bakom just ert val?

Förr mer än nu så lindade jag vid dressyrträning, helt enkelt bara för att jag tyckte det var roligt att matcha och det var litegrann en del av min mentala uppladdning.

Nuförtiden händer det att jag lindar framförallt bakbenen om vi ska åka någonstans på morgonen. Min ponny är 25 år gammal nu och blir lite tjock i bakbenen under natten. Normalt sett går det över när han går i hagen.

Linda alltid, alltid, alltid med padd. Lindorna är oftast av fleece. Kombilindorna jag fått har alltid blivit svanslindor :o

Lindar ofta vid ridning, då alltid med padd och fleecelinda. Har haft hästar som har varit skavkänsliga och tycker att det är lättare att tvätta och torka lindor och paddar än skydden. Har även fler lindor och paddar än skydd. Är dock noga med att sätta fast extra spänne på lindorna vid uteritt eller hoppning så att de inte ska riskera att gå upp. :crazy:
Nattbandage har jag ibland efter hårdare träning, även här padd (ofta back on track) och fleecelinda.

KAN MAN INTE LINDA SKA MAN INTE LINDA innan någon har visat hur man gör. Utan då är det bättre att använda färdiga skydd om hästen behöver något, eller om man vill "vara snygg".

Hur är det ett svar på mina frågor om hur, när och varför andra lindar? :) Eller varför är det relevant tänker du?

I vilket syfte? Blir hästen tjock i benen efter ansträngning eller är det någon annan anledning?
Det jag menar med hårdare träning nu är om han ska vara med på kurser som är under minst två dagar eller att det kommer en annan tränare än vardagstränaren så det kanske blir lite tuffare än vanligt. Han har hittills inte blivit tjock i benen efter ansträngning utan det är nog mer att det känns bättre för mig :o, samt försöka hålla lederna mjuka om det är träning på kvällen och sedan igen på morgonen. Brukar kyla benen med vatten först och linda när de har torkat. Gör det oftast dag ett om det är tvådagars träning, dag två blir det linement och ut i hagen efter träning. :)

Tack för din feedback, som visar att du läst mitt inlägg.

??
Jag har läst, och jag undrar hur du tycker att det är ett svar på min fråga. Det är väl inte så konstigt?
Om jag frågar när, hur och varför andra lindar, och får ett svar om att om man inte kan ska man inte göra det... Nä?
Om nån frågar om vilka hoppklasser någon tävlar, och får ett svar om att kan man inte hoppa så ska man inte tävla innan man ridit för tränare. Är det relevant då tycker du?

Lindar *aldrig*. Och ännu mer sällan efter att veterinären (Micke på Ale hästklinik för de som känner till honom) spände ögonen i mig och frågade om jag hade lindat hästens ben när en senskada misstänktes. Han sa att det är jättevanligt med senskador efter lindning. Jag vet inte heller hur man gör om jag ska vara ärlig. Och så är jag lite lat. Det finns superbra "färdiga" skydd redan så jag ser ingen vits med att hålla på och böka med lindor.

Det finns ju en hel uppsjö av olika paddar och lindor för olika tillfällen, och många lindar av olika orsaker. Vissa efter träning, vissa vid ridning, vissa varje natt osv. Så hur gör ni? Vad är tanken bakom just ert val?
Lindar vid all ridning utom vid tuffare galoppjobb/hoppning då senskydd känns som ett mer skyddande alternativ. Lindar för att jag dels tycker det är snyggare, lättare att tvätta än benskydd samt av gammal vana. Använder alltid padd under. Lindar sällan över natten, då får det vara på rekommendation av veterinär av någon anledning.

/B

Lindar dressyrhästen runt om med fleecelindor från Mias eller eskadron, alltid tillsammans med ren padd undertill och boots. Tycker det ger bra stöd och skydd mot slag.
Hopphästarna lindas fram och skydd bak vid ridning i skog och mark eller dressyrpass på banan. Av samma anledning.

Lindar aldrig mina hästar över natten! En frisk och sund hobbyhäst ska inte behöva det efter normala ridpass eller tävlingar. Tvättar rent benen och låter de gå ute i hagen så mycket som möjligt för att hålla cirkulationen igång☺

lindar ibland när jag ska träna dressyr för att jag tycker lindorna är mer estetiskt tilltalande än senskydd. Blir inte så ofta dock. Lindar annars bara vid skador.

Lindar alltid med fleecelindor och mias teddypaddar. Har mias stallbandagepaddar från äldre årgång, tycker de är lite tunna så ser mig om efter lite fluffigare varianter till de tillfällen då lindorna ska sitta på lite längre.

Det jag menar med hårdare träning nu är om han ska vara med på kurser som är under minst två dagar eller att det kommer en annan tränare än vardagstränaren så det kanske blir lite tuffare än vanligt. Han har hittills inte blivit tjock i benen efter ansträngning utan det är nog mer att det känns bättre för mig :o, samt försöka hålla lederna mjuka om det är träning på kvällen och sedan igen på morgonen. Brukar kyla benen med vatten först och linda när de har torkat. Gör det oftast dag ett om det är tvådagars träning, dag två blir det linement och ut i hagen efter träning. :)

Mjukare leder? PÅ vilket sätt ska lindorna påverka lederna tänker du?

Lindar vid all ridning utom vid tuffare galoppjobb/hoppning då senskydd känns som ett mer skyddande alternativ. Lindar för att jag dels tycker det är snyggare, lättare att tvätta än benskydd samt av gammal vana.

Vad ska de skydda? Har hästen kass benställning?

Tycker det ger bra stöd och skydd mot slag.

Stöd? Vad ska de stöda? Skydd mot slag kan jag förstå - men vad ska slå? Egna benen? bommar?

Jag tillhör dom som verkligen inte fattar.
Jag tror ju att det är kontraproduktivt att värma upp hästben som ska vara kalla och att det gör senor och annat skörare

Min häst används som hobbyhäst. Lindas ALDRIG på grund av skaderisken.

När hästen tränade och tävlade (trav) lindades benen ibland efter kraftiga ansträngningar om hästen var tvungen att stå i box för att minska risken för att de svullande upp. Paddar i mjukt material med "små kuddar i", vet faktiskt inte vad de hette! och fleecelindor.

Fanns det möjlighet användes alltid kylslangar användes efter träning, sen ut i hagen och då aldrig lindor på grund av skaderisken.

Tycker det är snyggt med lindor, men är rädd för skaderisken så rider hellre med skydd och boots.

Mjukare leder? PÅ vilket sätt ska lindorna påverka lederna tänker du?

Vad ska de skydda? Har hästen kass benställning?
Vilken fruktansvärt tråkig ton. Hästen har definitivt inte "kass" benställning men rör sig med väldigt mycket mekanik och power vilket kan leda till att hon slår i sig själv i vissa rörelser. Vill helt enkelt undvika det. Mina hästar är framavlade sporthästar som gärna busar till det, sprallar iväg och jag vill givetvis skydda deras ben så gott jag kan. Annars står jag snart med såriga, svullna ben och en häst som inte kan tränas normalt!

Stöd? Vad ska de stöda? Skydd mot slag kan jag förstå - men vad ska slå? Egna benen? bommar?
Extra stöd till senor och ligament.
Ja, de slår emot egna benen och har järnskor på hovarna!

Jag tillhör dom som verkligen inte fattar.
Jag tror ju att det är kontraproduktivt att värma upp hästben som ska vara kalla och att det gör senor och annat skörare

Tro vad du vill, och ja...om jag hade haft en brukshäst med bred benställning och moderata rörelser hade jag troligtvis inte varesig lindat eller haft skydd. Men har på tok för känsliga spralliga hästar att jag aldrig skulle riskera att rida utan skydd/Linda!

Jag lindar emellanåt som variation till bendskydden. Min tanke är att även väl anpassad utrustning skaver eller trycker någonstans och därför vill jag variera var det hamnar.

Fröken är ju skvättig och stryker sig då både fram och bak. Lindar alltid med padd och elastisk linda, aldrig fleece. Lindar endast i box på veterinärs inrådan.

Lindar vid träning eller ibland ändå, bara för att det är snyggt och stilrent.
(Dock inga stora transportpaddar :angel: utan traditionella klassiska varianten)

BoT bandage på gamlingen om han måste stå inne nån timme extra av nån anledning. Han får tjocka ben av att stå still, pga dålig blodcirkulation tror vet. Något han alltid haft. Ser tråkigt ut men ska inte vara farligt har alltid blivit domen över det.

Lindar ibland på dressyrträning för att det är snyggt att matcha.
Tror inte ett smack på att det skulle ge något stöd eller kunna förhindra skador annat än lätta slag.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
759
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21